Monday, July 7, 2008

Nabi Muhammad seorang Revolutioneer

Islam bukan agama ahirat sahaja bagai yang di katakan oleh hadis. "Dunia di banding dengan akhirat bagai setitik ayer dalam satu lautan". Ada segelintir Muslim yang beriman dengan hadis ini dan akibatnya,mereka meninggalkan dunia ini kapada orang kafir.Maka terjadilah masaalah zaman ini di mana orang yang memimpin adalah orang kafir atau orang yang fasiq. Sebab mereka ini percaya Dunia adalah segala2 nya. Maka mereka berusaha dengan apa cara sekalipun untok kemewahan mereka di dunia.Falsafah begini di panggil Hedonism
Maka terjadilah kaum Muslim zaman ini yang tidak mahu berpolitik dan tidak mahu berkerja kuat. Mereka bersamdarkan hadis tersebut di atas dan perpatah Melayu... "Rezeki secupak tak akan jadi segantang"

Pada hakikatnya ,Rasullallah mengambil dunia dan akhirat sama ataupun hampir sama beratnya.Jalan Rasullallah berlainan dari jalan nabi Isa. Nabi Isa tidak berjaya menjadi Raja kaum nya. Nabi Isa juga tidak dapat meyelesaikan masaalah kaum nya yang di jajah oleh orang kafir (Rome).
Di sebalik nya nabi Muhammad selepas berhijrah, menjadi Raja kaum nya dan menakluk Mekah ,tempat asalnya.
Jika di banding pula nabi Muhammad dengan nabi Musa,nabi Musa cuma berjaya setakat berhijrah dan menjadi Raja di tempat lain dari tempat asalnya.Nabi Musa tidak membawa Revolusi di negeri Firaun./
Di sebaliknya nabi Muhammad berjaya sebagai pendakwah/reformer, penghijrah dan penakluk/congquerer/revolusioneer. Nabi Muhamad berjaya mengubah agama pemerintah tempat asalnya sendiri dan juga agama tempat lain.
Ini bermaana 1) "the perfection of the religion of Islam" berlaku di zaman nabi Muhammad
2) Perfection atau kamilnya Islam itu kalau hendak di contohi, mestilah termasuk usaha menakluki negari sendiri dan negara2 lain.
Jika di kaji dari segi political Sains ,ia nya cara Revolusion.
3) Hadari atau kultur yang kufur mesti di gantikan dengan hadari/kultur yang Islam. Ini termasuk ekonomi tanpa riba dan tanpa tax. Sedakah/zakat itu bukan tax.Sedekah/zakat itu adalah kutipan duit secara sukarela.Ia nya berbeza dengan tax/cukai yang di paksa atas rakyat.Hadari kulture tanpa hamba abdi dan raja,yakni tanpa klas system adalah hadari/kulture Islam.

Jika kita kaji keadaan Muslim di zaman ini, hadari/kulture Muslim sudah tiada .Ia nya di ganti oleh hadari Kapitalist dan class system.Rakyat di perhambakan,di mislinkan dan kroni di perkayakan dan di Rajakan.

2 comments:

zukeri said...

Dari mana Pak Yeh tahu yang Nabi Muhammad seorang revolutioneer? Adakah betul sejarah-sejarah yang ditulis oleh tangan-tangan manusia itu?.Atau adakah ungkapan ini terdapat dalam Quran?

pak yeh said...

Salam zukeri/irekuz
Bila kita faham maksud Revolusion,maka dapatlah kita berkata bahawa nabi Muhammad saw telah menguna kaedah Revolusion...mengunakan paksaan untok mengulingkan kerajaan Mecca di masa itu.Kekerasan berbentok askarnya ,walaupun tiada perperangan berlaku di masa itu.

Jika sejarah awak tidak dapat terima maka hancurlah sumber2 Islam seperti hadis dan AlQuran itu sendiri.

Dalam AlQuran ada firman yang suroh kita berperang/jihad di jalan Allah. Ini sudah cukup untok menghalalkan concept Revolusi.