Saturday, August 30, 2008

Nasihat untok PAS.

PAS sebenarnya berpotensi menganti UMNO sebagai parti yang meminpin dan bukan sekadar di pimpin.Negeri yang di kira mudah untok PAS memerintah seperti Trengganu, Johore,dan Pahang yang majority Melayu sepatutnya di perintah oleh PAS
Kelemahan parti PAS di tempat2 ini melahirkan tanda tanya.
1) Jika PAS tidak dapat membuat inroad di negeri majority Melayu Muslim di masa UMNO paling lemah, bagaimana PAS akan buat inroad di masa UMNO di kuatkan oleh pemimpin baru UMNO ?
2) Ada kah PAS akan tetap sebagai parti yang di pimpin ?Hakikatnya PAS akan jadi parti di pimpin walau mereka masuk PR atau UMNO.

Mari kita kaji issue yang mengangui PAS dan rakyat,


1)PAS tidak mempunyai issu2 popular.Contoh nya gaji minima,ayer free,cukai pindu rendah,memberi pekerjaan kapada rakyat dan sebagai nya.
Issue ini amat popula dengan rakyat.Walaupun ia nya ada di guna pakai dalam Welfare State yang menjadi manefesto PAS,tetapi ia perlu di gebar gemburkan kapada rakyat.
PAS juga perlu mengamalkan system Welfare State nya di Kelantan , Kedah dan Perak.Jika PAS tidak berjaya mengamalkan sys,politik adalah ekonomi.tem Welfare State walaupun sedikit,ini akan adakan implicasi burok terhadap PAS
Tujuan PAS dan PR adalah memberi perasaan feel good bagi rakyat yang miskin.Bila yang meskin merasai diri mereka terbela dengan ekonomik management yang baik,mereka akan mengundi PAS dengan lebeh ramai lagi.

Bagi pendapat saya "politik adalah ekonomi". Kalau nak amalkan Islam tak perlu Islamik State. Di Soho Street London pun ada surau.Tujuan sebenar politik adalah "management of the economic resources."Ekonomi Islam tanpa riba adalah perkara yang terpenting bagi seorang pemerintah Islam.

Perkara yang kedua adalah ritangan2 atau dogma PAS seperti "Pimpinan Ulama' yang saya fikir tidak popular dengan rakyat.
Umumnya Ulama di angap tidak pandai hal ekonomi dan politik. Jadi yang bukan Ulama akan melarikan diri mereka dari PAS,kerana cita2 menjadi presiden parti dan PM tidak akan tercapai,walau ibadat mereka lebeh baik dari seorang yang mempunyai ijazah agama Islam. Ini menimbulkan klas system atau kasta mirip agama Hindu.
Istilah Ulama yang mengkhusus kapada agama sahaja perlu di ubah.
Ulama definasi sebenarnya adalah seorang yang pandai semua dan bukan seorang yang pandai agama sahaja.Seorang yang pandai agama sahala di kira unproductive dan tidak dapat cari makan.dan tidak layak memerintah dan manage ekonomi negara. Ekonomi akan jadi bahasa Greek kapada mereka.

Secara prakti PAS belum menjayakan ekonomi Islam yang lebeh mesra rakyat. System Socialist yang lebeh mesra rakyat pun maseh tidak di amali seperti negara2 Welfare State negara2 maju seperti Australia negara2 Barat dan Jepun.
PAS perlu tumpukan perhatian menjana ekonomi socialist/Welfare State, jika PAS inginkan kemenangan di PRU 13 nanti.

2 comments:

gaban said...
This comment has been removed by a blog administrator.
gaban said...
This comment has been removed by a blog administrator.