Monday, August 18, 2008

Pemerintahan Ali Baba dan 40 Perampok.

Apa kah maana dan definasi Ali Baba itu dalam bahasa Melayu ? Ya kita orang Melayu amat pandai ber peribahasa.
Ali Baba dalam Bahasa Melayu bermaana seorang yang berbisness atas angin.Ali itu Melayu/Muslim. Baba itu Cina/Yahudi/Kafir..Yang menjalankan bisnes sebenarnya ia lah Baba.Ali goyang kaki dapat nama dan duit. Bak perpatah Melayu ....Lembu punya susu Sapi dapat nama.Lebeh tepat lagi Cina /Yahudi punya kerja Melayu/Muslim dapat nama.

Saya mengambil Industri minyak seduniasebagai contoh kisah Ali Baba ini
Industri Petrolium adalah monopoly orang Yahudi. Mereka monopoly teknology dan bisnes petrolium melalui Company2 Penggali minyak/petrolium seperti Shell,Esso,Caltex dan beberapa company lain yang seorang penulis meberi nama The Seven Sisters.Oleh kerana mereka monopoly technology dan bisnes minyak maka mereka kontrol harga minyak.Dan sekarang ini mereka menaikkan harga minya hingga 5 kali harga pengeluaran/production cost.
Dengan itu Kerajaan Ali ia itu semua Negara2 OPEC pun terpaksa ikut macam lembu kena tarik hidung sebab mereka tidak mampu berfikir luar dari kotak monopoly itu.Ali ia itu negara2 OPEC bersuka sebab mereka makin kaya.menjual minyak kapada Negara2 yang tiada minyak dengan harga yang sangat tinggi. Tetapi krnikkan minyak membawa kapada kenaikkan barangan dan membawa kapada inflasi dan kemiskinan rakyat.Malang sekali Ali yang di Malaysia walaupun sudah sangat kaya menjual minyak keluar negara,berhati busuk dan menaikkan harga minyak dalam negarnya(Malaysia).Maka mederita lah rakyat Malaysia yang tidak ada gaji minima ,yang gaji cuma RM300 telah menjadi RM200 sebab kenaikkan minyak dan barangan.
Tidakkah ini maananya merompak duit rakyat ???Tidakkah Ali/negara2 OPEC merompak rakyat sendiri sebab di monopoly oleh 40 lebeh perampok 2saudagarminyak itu ???

Itu lah cerita Ali Baba..pemimpin2 Muslim yang di bodohkan saudagar2 minyak Yahudi. Seniman agung kita Tan Sri P Ramli pernah memberi bayangan penipuan ini di dalam filem nya Ali Baba Bujang Lapok.

Cerita kedua ialah cerita sambungan nya dari certa Ali Baba negara2 OPEC seantaro dunia. Certa kedua ini ialah cerita Ali Baba dan 40 lebeh Perampok di Malaysia.
Ali Baba ini mempunyai 40 orang perampok di namakan Kabinet Ministernya dan Kabinet Ministers nya mempunyai lebeh 40 perampok yang di namakan kroni2nya.Tujuan mereka adalah untok memenangi pilihan raya dan memimpin Malaysia.Apa bila mereka sudah dapat memimpin Malaysia barulah mereka menjalankan Menteri Level Merompak (MLM).
Mereka sangat suka merompak rakyat yang miskin.Orang miskin di kenakan cukai minyak,cukai beras,cukai ayer,cukai toll,cukai AP kereta dan beraneka macam cukai lagi.
Keroni2/40 perampok Ali Baba adalah orang2 yang berbisnes/saudagar minyak(Petronas),saudagar beras(Bernas),saudagar kereta (APnas dan Protonas)..Kesemuanyamereka ini mengenakan rakyat dengan harga yang amat tinggi untok barangan2 mereka.Ini di katakan merompak rakyat dengan cara halal.Halalnya cuma di Malaysia .Jika di Amerika dan Barat mereka2 ini akan di dakwa di Mahkamah atas tudohan anti Trust. Undang anti trust membela rakyat dari monopoly dan cartel di mana harga barangan di naikkan sesuka hati penjual.

Sebagai contoh lagi. kita bawa cerita Samy Novalue,Menteri Jalan Raya.Dia akan rancang project2 Jejantas dan dan jalan raya.Maka dia pun kumpul lah 40 orang perampok nya menyamar sebagai Consultant Engineers,Civil Contractors,Pebekal dan lain Contractors.Malang nya Contractor ini dia ambil dari Karupillay(di sebut Garupelir) Estate di Sungei Siput.Maka sebab itu kita nampak beribu2 retak berlaku di jejantas/flyover yang dia buat.Jejantas ini bersama dengan jalan rayadi kutip Toll selama 30 tahun.Wang ini semua masuk poket siapa??Tol pun terlampau tinggi harganya ,seolah rakyat di rompak sahaja. Inilah yang di katakan Ali Baba dan 40 perampok Malaysia dan Menteri Level Merompak (MLM).
Jika kerajaan tidak subconyrat dan kerajaan buat sendiri duit tidak dapat masuk poket kroni2/contractor si Samy Novalue.Tetapi bila di subcontract,maka duit dapat masuk poket kroni2/subcontractor si Sami Novalue.


Jadi jika kita kaji ,kita akan dapati yang Pengswastaan project2 adalah satu cara Ali Baba(menteri2) dengan 40 lebeh perampok2 (kroni2) nya merompak duit rakyat.
Remedy untok gejala2 kroni capitalist/Ali Baba dan 40 perampok ini akan hilang bila Malaysia nationalise bisnes Goverment link Companies (GLC)nya





Dari itu untok mengelak dari korupsi kroni Capitalist yang di bawa oleh Perdana Menteri ala Ali Baba dan 40 perampok itu,kita harus Nasionalize dan bukan Privatize Contrator2 dan Industry kita.

5 comments:

tok janggut said...

Salam,

Pak Yeh, awak tahu tak apa itu PKR? PKR bermaksud Parti korup dan rasuah. Lagi PKR bermaksud Parti Kuat Rasuah.

Sekian Pak Yeh

pak yeh said...

tok janggut

PKR tu...Pungkok Kau Robek.
Don pray2 with pak yeh I shoot u nanti.Belajar baik2 dari rencana ini. Lepas tu bertaubat.Jangan jadi perampok UMNO lagi. Berdosa tau!

gaban said...

pak yeh, ko punya spelling pun berserabut, tapi takpe lah, boleh faham juga. Penyamun paling besar tu ialah biawak pkr dan lagi 40 penyamun termasuklah ko sendiri campur dgn kafir wahbi dari DAP. PKR also stand for Parti Kelentong Rakyat.

tok janggut said...

Saya ambik di ruangan TT yang disampaikan oleh redah jer,

Berita lama tapi masioh boleh dipakai,

RSS: MOHD. SABU = ANWAR LEBIH GANA...
on JENTAYU
4 days ago

1. Mohd Sabu :Sebenarnya gejala nepotisme yang berlaku dalam pemerintah di Malaysia, di antara Mahathir dan Anwar, saya meletakkan Anwar Ibrahim lebih ‘ ganas’ daripada Mahathir.

2. Soalan:Anwar lebih ‘ ganas ‘ berbanding Mahathir? ‘ Ganas’ yang bagaimana?
Mohd Sabu: Ya..ini kerana Anwar ...yang belum pun berkuasa penuh tetapi suku- sakatnya telah mencipta kekayaan lebih hebat.Kita boleh bertanya, misalnya Kamaruddin Jaafar ( Pengarah IKD ) atau Kamaruddin Mohd. Nor ( Setiausaha Agong Pas ) menjadi Jutawan Segera kerana dia pandai berniaga atau disebabkan sahabatnya menjadi Menteri Kewangan?

Begitulah juga dengan Rani Ibrahim, Marzuki Ibrahim, dan Rosli Ibrahim yang naik mendadak dalam perniagaan , adakah kerana mereka pandai berniaga atau kerana Saudara mereka menjadi Menteri Kewangan?

Begitu juga dengan bekas Setiausaha Sulit Anwar, Nasarudin Jalil dan beberapa orang lain yang dekat dengan Anwar naik begitu mendadak. Kita jangan lupa, semasa hendak menjatuhkan Ghaffar Baba wujud peranan seperti Quek Leng Chan dan beberapa orang jutawan yang lain dalam membiayai golongan tertentu untuk menguasai saham NST dan TV.

Bagi saya, walaupun Anwar belum mempunyai kuasa penuh, dia sudahpun menunjukkan bakat ‘ keganasannya’ melebihi Perdana Menteri.

Soalan : Maksudnya Anwar tidak layak untuk menerajui gerakan reformasi?
Mohd Sabu: Anwar langsung tidak layak bercakap soal memerangi gejala buruk nepotisme ini, begitu juga penyokong-penyokongnya.

Soalan: Tetapi yang kita nampak daripada imej umum Anwar tetap bersih?
Mohd SabU:Media antarabangsa mempunyai dua tugas. Apabila sesuatu negeri itu berlaku perubahan, mereka mahu kepimpinan itu bertukar. Bagi Barat ia telah menerima Anwar sebagai pemimpin yang sesuai untuk menghadapi senario kebangkitan Islam di sebelah sini.

Barat mahukan dua corak Islam. Pertama Islam Amerika iaitu Islam yang berbentuk Ilmiah tetapi tidak sampai ke pelaksanaan hukum. Ini yang dipelopori oleh IIIT, ACMI, ABIM. Dalam hal ini Barat tidak ada masalah.

Kedua, Barat mahukan Islam bercorak ala Afghanistan dan bercorak Taleban. Kalau golongan ini muncul, Barat tidak ada masalah kerana ia adalah peluang bagi Barat untuk menggambarkan betapa buruknya Islam

Cuma Barat tidak mahukan Islam bercorak ala Iran atau Sudan. Ini kerana mereka terlepas daripada cengkaman kekuasaan Barat.

Untuk menghadapi 250 juta umat Islam di sebelah sini, memang Anwar orang yang paling layak untuk mengekalkan pengaruh Barat dan sesuai dengan kehendak Barat.

pak yeh said...

Salam to janggut,
Memang ada benarnya kata2 Mat Sabu,tapi rkyat tiada alternatif lain bila UMNO mengkhianati orang Melayu sendiri dengan kronism,nepotism.Jika Anwar berbuat yang sama bila memerintah rakyat akan jatuhkan dia.Kuasa Democray Tulin adalah Rakyat dan rakyat akan lantik dan gulingkan sesiapa yang korupsi....termasuk Anwar jika di memerintah.