Sunday, August 10, 2008

Pemerintahan Sheriff of Nothingham

Pemerintahan yang tamak dan kejam di gambarkan dalam sebuah movie animasi oleh Disney bertajuk Robin Hood.

Gambarkan apa yang di katakan oleh Friar Tuck kapada Seriff of Nottingham..."Taxes, taxes, taxes, You have taxed the people to the bone, and yet you want more"



Ya ! Itulah gambarannya di zaman Robin Hood. Di zaman kita ini pun ada banyak Negara2 senasib dengan Negara Robin Hood.Negara Malaysia umpamanya, baru sahaja di kenakan cukai minyak yang tinggi.Selepas tidak sampai enam bulan cukai minyak naik lagi.Berikut dengan itu habis semua barangan pun turut naik, walaupun setengah darpadanya tiada sangkut paut dengan minyak lansung.Keuntongan yang berlebehan yang di kenakan Kerajaan kapada rakyat melalui minyak,beras,ayer,letrik,kereta dan lain2 merupakan satu cara cukai Ini di tarifkan sebagai hidden tax atau cukai tersorok.Rakyat di cukai melalui kenaikan harga barangan.



Jika gaji rakyat di naikkan selari dengan kenaikkan minyak ianya tiada menjadi masaalah.Tetapi gaji rakyat terlapau sikit hingga menyusahkan dan membebankan rakyat.

Kita ganbarkan masa dulu dimana sepuloh sen dapat beli sabiji karipap yang besar..Zaman sekarang ini sepuloh sen karipap telah jadi terlampau kecil hingga kita perlu microscope untok melihatnya.



Apabila nilai duit itu turun kerajaan telah cukai rakyat.Turunya duit di sebabkan cetakkan yang lebeh untok membayar hutang yang lebeh.Rakyat membayar hutang kerajaan apabila nilai harga duit kita jatuh.



Begitulah cara kerajaan ibarat kerajaan Sherif of Nottingham ini melakukan bermacam2 cara untok cukai rakyat. Ada cukai minyak,cukai kereta cukai beras cukai pintu cukai ayer,cukai letrik dan bermacam2lagi cukai. Cukai ini pula semakin naik hingga menzalimi rakyat.

.

Kata2 Friar Tuck"Taxes, taxes, taxes. You have taxed the people to the bone and yet you want more." telah menjadi benar berlaku di negara Malaysia di zaman ini.

Maka rakyat Malaysia sedang menunggu seorang Robin Hood untok meyelamatkan mereka dari pimpinan yang tamak dan kejam.

4 comments:

hjmalek said...

pak_yeh
ni sheriff dol samseng kampung pisang ke?

pak yeh said...

Ni Sherif Kampong Melayu le.Bila dah jadi Sheriff depa mabok kuasa. Patut lawan rompakan Soros dan rogue trader Yahudi..ni depa sama2 rompoak rakyat pulak.
Asal pegi stesen minyak kena rompak.Beli beras pun kena rompak.Yang rompak semua Gomen Link Companys..Petronas ,Bernas, Tollnas,Protonas, APnas dan tah apa nenas lagi.

hjmalek said...

pak_yeh
sheriff nottingham ada robin hood, pak_yeh jadi robin hood ke? tapi pak_yeh robin hood tu sebenarnya jahat... curi harta haram hukumnya waima hadits apa pun. setuju tak?

pak yeh said...

Kita mesti lihat dengan mata hati.Waima Robin Hood dulu dgn Robin Hood sekarang berlainan.Robin Hood modern adalah seorang ekonomis.Robin Hood moderm akan tukar perkataan curi menjadi cukai dan pemerintahan nya di panggil Welfare State..Hj. napak dak? Kerajaan curi dari rakrat melalui cukai.Robin Hood curi/cukai dari orang kaya untok di ber kapada yang miskin.Jika nak cari bukti AlQuran bab halal dan haram...ada overlapping nya dan over lapping nya dapat di pelajari dari cerita nabi Khidir...Dia mencuri dan membunoh...tapi Allah halalkan nya.Kita tidak akan menghalalkan nya.Tapi orang miskin berterima kaseh pada mereka...ia itu Robin Hood dan Nabi Khidir.