Friday, October 17, 2008

Islam dan falsafah Tao.

Falsafah "the Tao of change"karang seorang pendita Cina berkata, "Setiap yang ada di dunia ini ada pasangan nya", AlQuran juga berfirman bahawa Allah mencipta semua berpasangan.

Jadi apabika kita applicasikan falsafah ini kapada sains, kita akan dapati bahawa hukum/law ini memang benar. Saintist termashor Newton berkata "Everu action has an equal and opposite reaction.
"
Falsafah Tao yang di gambarkan sebagai dua perkara di panggil ying dan yang dapat di applicasikan sebagai satu procedure mencari saitifik evidence dalam segala macam disipline ataupun mata pelajaran.
Ying dan yang ini boleh di applikasi di dalam mata pelajaran ekonomi.Kapitalism adalah ying dan Socialism adalah yang ,dan mereka saling berlawan satu sama lain Ada kala kapitalism menjadi pilihan rakyat.Ada kala socialism menjadi pilihan rakyat.Apabila Kapitalism menjadi matang,tanah dan harta cuma boleh di beli oleh yang kaya.Maka rakyat akan memberontak dan redistribution of wealth/pembahagian semula kekayaan berlaku.Pembahagian semula kekayaan ini adalah Socialism.Jadi prinsip ying yang itu berlaku mengikut zaman dan keperluan rakyat dan politik semasa,

Dari segi agama pula,jika prinsip ying yang ini di applicasikan ia nya berbentuk begini,
Jika ada Islam extrimist maka mesti ada Islam liberal.Atau pun jika ada Islam/agama yang kuat ia berlawanan dengan kafir yang lemah dan jika ada kafir yang kuat maka ia menghasilkan Islam/agama yang lemah.

Hakikatnya di zaman ini Kafir memangnya kuat.Kafir menjajah semua negara Muslim dengan ekonomi ribanya.Ini berlaku sebab Muslim lemah dan tidak memikirkan hal ekonomi,
Jadi perlu kita kaji di mana pula letaknya kelemahan Muslim dalam ekonomi nya. Adakah politik yang melemahkan Muslim atau adakah kekafiran berlaku yang melemahkan Muslim.
Muslim perlu mencari kunci yang dapat kebalikan kegagahan mereka.Apaka Muslim telah lupakan ekonomi tanpa riba dan politik Islam ?

Cuba kita applicasikan kaedah ying yang kedalam ilmu politik pula.
Megikut Shakespear politik berlegar di sekitar Raja/Ceasar dan Pepublik/Rakyat. Rakyat dan Raja sering berlawan untok berkuasa..
Kita kaji pula Rasullallah sebagai pemimpin.Rasullallah memperjuangkan ekonomi tanpa hamba abdi .Ini di lihat sebagai ekonomi rakyat/Socialism./ekonomi mesra hamba abdi.Rasullallah juga memperjuangkan ekonomi tanpa riba.Ini di lihat sebagai ekonomi mesra rakyat ia itu Socialism tanpa riba. ataupun ekonomi Islam tulin. Ekonomi riba menkayakan yang kaya(Bankers) dan ia nya mirip Kapitalism.

Negara2 Islam hampir kesemua nya mengamakhan ekonomi riba, Jadi inilah puncanya Islam itu lemah.Perlu di kaji juga Institusi Bank yang di cipta oleh Yahudi ini sebagai process atau cara menjajah negara2 Islam.
Ringkasnya Muslim mahir dalam falsafah ekonomi politik, the Tao of change dan lain2 falsafah.Malangnya Ulama tersohor AlGazali mengakibatkan pupusnya akli2 falsafah Muslim..Falsafah ekonomi di anggap terpenting sebab ia nya cara moden penjajahan Negara2 serata dunia.

3 comments:

gaban said...
This comment has been removed by a blog administrator.
gaban said...
This comment has been removed by a blog administrator.
gaban said...

woi, apa benda ko tulis ni. slot drama tv ka sajak sarawak ? Ko ni layak tulis kat market bangladesh tu saja.
Tapi biasa la, copy and paste, lepas tu edit sikit, kemudian jadilah ia seperti tulisan sendiri.... porek.