Wednesday, November 12, 2008

Melayu/Muslim dan falsafah Total Quality Management.

Melayu dan Muslim adalah golongan tercorot berbanding dengan orang2 Negara2 maju seperti Europa,Amerika dan Jepun.Malah Melayu dan Muslim juga kalah dengan negara2 kurang maju seperti India, Cina,Russia dan Korea.Malaysia kalah juga dengan Singapore dari segi ekonomi nya ,walaupun Singapore adalah negara miskin suber dan hasil bumi. Negara2 Muslim kebanyakan mempunyai sumber hasil bumi yang banyak sekali,terutamanya minyak petroleum.Namun negara2 Muslim maseh mundur berbanding dengan negara2 maju dan kurang maju yang tiada petroleum..Maseh belum ada satu pun Negara2 Muslim yang boleh di anggap negara maju.

Negara Jepun adalah negara yang pertama dari bangsa Asia menjadi negara maju dari segi manufacturing.Ini di ikuti oleh Korea Selatan dan kini Taiwan, Cina dan India.
Jika negara2 bukan Islam boleh berjaya menjadi negara maju dan berkemampuan manufacture/pemmbuat,kenapa agaknya negara2 Muslim tidak berjaya.

Setelah memahami dan mengakui tercorotnya kaum Muslim/Melayu di dunia ini,mari kita berusaha untok kembalikan kegemilangan kaum Muslim baik di Malaysia mahupun di serata dunia.
Mengikut pengalaman saya sebagai bekas Total Quality Managrt saya berpendapat bahawa kita perlu mempelajari falsafah Total Quality Management.Falsafah ini dapat membaiki taraf kemahiran berfikir pekerja dan kerjanya. Kejayaan Kentucky fried Chicken di serata dunia adalah contoh bahawa cuma yang berquality akangemilang serata dunia.

Negara Jepun setelah menjadi negara pencipta/manufacturer menghadapi masaalah pada suatu masa dulu. Barangan nya tidak ada quality,cepat rosak dan sebagainya. Jadi mereka telah membeli kepakaran seorang ahli falsafah Management yang bernama Dr Deming.
Mengikut Dr Deming, kita perlu jalankan langkah2 berikut
1) Pereksa, akui dan kaji masaalh/Identify and analys problem, sebelum masaalah boleh di selesaikan
2)Reka Corrective Action/perbuatan koreksi untok mengkoreksi masaalah.
3)Plan/rancang pengendalian process/manufacturingnya,dengan memasukkan feedback dari Corective Actionnya.
4)Action/perbuatan/manufacture.

Tambah Dr Deming process 4 langkah2 itu perlu di ulangi hingga mendapat mutu/quality yang tertinggi.Process ulangi langkah itu di panggil the Deming Cycle of Plan,Do,Check and Action.
Falsafah Dr Deming ini bermula dengan batangan dan kemudian prinsip nya di guna pakai untok membaiki quality/mutu pekerja dan juga majikan.
Maka begitulah thesis saya yang Muslim /Melayu perlu memahami falsafah Total Quality Management.

Moga Muslim/Melayu semua akan dapat mengaplikasikan falsafa Total Quality Management ini dalam hidup dan pekerjaan mereka dan moga Muslim/Melayu akan kembali gemilang.InshaAllah.

1 comment:

gaban said...
This comment has been removed by a blog administrator.