Sunday, March 28, 2010

Revolusi cara Evolusi : Aku jadi Kami.

Ekonomi manusia berkembang cara evolusi, di mana satu sel amoeba bercambah dengan kaedah kuasa 2, menjadi 2, 4,8,16 dan sebagainya .
Setelah ianya sampai ka tahap saturasi, sejumlah amaoeba itu akan menjadi oganisma yang lain dan akan bercambah dengan kaedah kuasa 2 juga.

Begitulah ekonomi Islam.dari satu petani ia akan bercambah dengan kaedah kuasa dua ,sehingga ia sampai ka tahap saturasi.
Setelah itu sejumlah dari petani2 itu akan evolisi menjadi penjana makanan laut(nelayan), ataupun penjana industri hiliran produk pertanian.

Keadaah free market cara evolusi ini kemudian akan di porakperandakan oleh mereka2 yang tamak. Mereka2 yang mengamalkan ekonomi tamak atau Kapitalis atau Kafirnomics ini akan cuba bolot/rampas/tipu semua tanah, galian, perikana dan sumber tanah lainnya, supaya menjadi hak persendirian mereka.
Maka terjadilah monopoly tanah, galian, perikanan dan sumber tanah lainnya, oleh sang Raja2 Sendirian Berhad/Takberhad.
(nota:Di zaman sekarang ekonomi Raja2 bertukar menjadi ekonomi politikus dan kroni2nya. Raja2 sekarang sudah jadi penerima gaji dari British dan di zaman ini dari UMNO /BN.)

Maka adalah penting kita kembalikan free market cara tradis dan evolusi itu kembali di amali sebagaimana Allah dan rakyat mahukan.
Ini bermaana ekonomi itu mesti ikut evolusi dan tradisi Islam cara gotong royong.
Ini bermaana "Ekonomi Aku" perlu di tukar kembali menjadi "Ekonomi Kami". Ini bermaana keuntongan ekonomi di beri pada semua /kami.
Ini bermaana "Aku" yang ramai dan lemah menjadi "Kami" yang kuat.
Maka terjadilah concept "Ekonomik Demokrasi", ia itu "pemerintahan ekonomi milik rakyat, oleh rakyat untok rakyat".

Penjelasa lanjut "Ekonomi Democrasi" atau "Ekonomi Rakyat" atau "Ekonomi Kami"boleh di kaji dari mereka2 yang berkomuniti dan negara2 Socialist dan Communist.
(Nota ; kita terok di perbodohkan dengan propoganda bahawa, Socialist/Communist itu jahat. Haqikatnya, ekonomi mereka sangat baik berbanding dengan ekonomi tamak/Kapitalis pemerintah kita)
Komuniti itu adalah "Kami" yang terdirikan dari semua "Aku", ia itu semua rakyat di negara ataupun dunia ini.

Perniagaan2 yang berbentok "Kami" adalah Ko-operasi. "Ko- operasi" dalam bahasa Melayu ada lah "Gotong Royong".
Dalam konsep gotong royong, kita buat project kita sendiri. Umpamanya jika kita ingin buat rumah,kita akan buat rumah secara gotong royong. Kita tidak perlu guna kontractor dan gaji orang lain sebab kita ramai dan mampu bina rumah itu bergotong royong.

Perlu di ingati bahawa zaman dulu, kita semua berkomuniti dan bergotong royong membina rumah kita semua, di kampong yang sangat di kasehi.
Malang seribu kali malang Melayu sekarang tidak lagi berkomuniti dan berkampong.
Mereka telah menganuti "Ekonomi Aku"/Kapitalis/kafirnomiks yang bertujuan mengmaksimakan untong, tanpa pedulikan orang lain.Malangnya mereka terjerumus ka dalam kultur/deen bersifat tamak, hedonis, egois dan unIslamik.

Deen Islam zaman dahulu telah di gantikan dengan deen unIslamik/kafir di zaman ini.
Jadi, marilah kita coba berundur setapak untok maju setapak untok merealiasasikan impian Revolusi Islam.
Jom Revolusi kerana Allah dan "Kami"

6 comments:

Unknown said...

Salam, Pak Yeh.

saya baru melayari blog Pak yeh. saya mengetahui blog Pak Yeh daripada komen Pak Yeh di blog Azly Rahman. Saya suka buah pemikiran Pak Yeh dan tulisan Pak Yeh. saya menunggu posting seterusnya.

saya juga ingin cadangkan sekiranya boleh demi kesehatan pandangan mata, warna latar blog Pak Yeh ditukar kepada warna latar yang lebih lembut lagi. Kerana bijik mata saya tak nampak jelas membaca komen selepas membaca tulisan posting sebab berpinar oleh strenuos effort membaca tulisan diblog tadi [maklumlah sejak dah masuk 46 ni]. Harap dipertimbangkan. TKS Pak Yeh.

Puteri said...

"Kami" tak wujud. Yang wujud ialah individu-individunya. "Aku" di aggregatekan jadi "Kami"

pak yeh said...

Dari segi politik individu tidak wujud. Yang wujud dan berjaya membuat gomen adalah "Kami"

Waima dalam konteks masakini, democracy /Kami itu menjadi palsu kerana di palsukan oleh individuism,yang tamak haloba, salah satu sifat manusia yang keji.

Puteri said...

mungkin sebab itulah agaknya untuk mendidik masyarakat, mestilah mendidik individu-individunya. Kemudian baru terlahir KAMI yang dicitakan.

Anonymous said...

interesting, tapi sistem Socialist dan Communist pun banyak kelemahannya, kebuluruan melampau yang dialami rakyat korea utara, mcm yg terjadi kat rakyat china satu masa dahulu, manakala kita tak dengar di US yang mengamalkan sistem kapitalis melampau kejadian-kejadian kebuluran rakyat seperti ini.

--makyeh

pak yeh said...

Salam makyeh,

Kebuluran.? Siapa yang kata.? America.? Itu semua propoganda.!!!
America dan Barat anti Communist kerana syarikat mereka tidak boleh beli segala sumber,tanah,galian, meneral dan labour. Memang mereka fitnah negara2 communist.
Haqiqatnya negara2 Socialist dan Comunist akhirnya jadi Super Power.Sekarang mereka jadi Kapitalis kerana ingi menjajag dunia.
Haqiqatnya America pun guna ekonomi Socialist bila revolution dari British.