Tuesday, May 25, 2010

Ahli Kitab vs Ahli Seleweng Kitab

Tujuan saya menulis rencana ini adalah kerana Muslim termasuk Ulama telah salah tafsir AlQuran, Juga rencana ini adalah untok meberi tahu Muslim bahawa, ada golongan telah cuba seleweng maana dan perkataan AlQuran.Termasuk dalam tujuan saya iuga adalah mengawasi kaum Muslim dan kaum2 yang lain bahawa ahli seleweng agama ini bertapak di semua agama dan semua macam pemimpin.

!) Golongan yang pertama adalah kaum Kristian yang telah mengguna dan tukar maana Allah daripada maana Tuhan yang satu, tidak beranak, dan beranaekutu. kapada Tuhan yang tiga, beranak,di beranakkan dan bersekutu.
Adakah ini perbuatan yang baik ataupun perbuatan mischief dan masuk campur agama Islam.???

Ulamak ada yang setuju dengan Kristian mengguna nama Allah. Alasan mereka adalah bahaw kaum Kristian adalah ahli kitab yang bernama Nasarani.(AlQuran 3:113-114 "Mereka semua tidaklah sama; dikalangan ahli al-Kitab, ada satu umat yang tetap membaca ayat-ayat Allah pada malam hari, dan mereka bersujud. Mereka beriman kepada Allah dan hari akhir, dan menyuruh kepada yang baik, dan melarang dari kejahatan, dan mereka bersegera didalam kebaikan; mereka itulah termasuk orang-orang yang soleh."

Tetapi haqikatnya adalah kaum Kristian timbul 450 tahun selepas nabi Isa telah ghaib. Ianya satu agama yang berlain dari agama Nasarani yang sembah satu Tuhan(Unitarian Christians/original Christians).
Perkara ini boleh di rujuk di wikipedia dan buku2 sejarah.

Haqikatnya juga adalah,bahawa, Kristian Katolik adalah ahli penyeleweng kitab mereka sendiri.
Buktinya adalah di dalam Bible Isaih verse 10,11,12.. "Aku adalah Tuhan yang satu. Tiada Tuhan sebelum Aku dan Tiada Tuhan selepas Aku. Dan tiada savior/penyelamat selain Aku"
Tetap[i mereka tidak percaya Bible Isaiah vers 10,11,12 itu lagi.Mereka telah selewengkan konsep satu Tuhan kapada tiga Tuhan yang beranak, diberanakkan dan bersekutu tiga.!!!Bible telah di kontradik dengan mythology Greek.
Konsep Trinity adalah mythology Greek yang berkata Tuhan boleh bersexual dengan manusia dan mempunyai anak.!!!
Ini adalah bukti bahawa kaum Kristian telah selewengkan kitab mereka apabi mereka tigakan dan beranakkan Tuhan.!!!

Maka Ulamak2 yang berkata Kristian itu ahli kitab telah tersilap.!!!
Kristian sebenarnya adalah ahli seleweng kitab.!!!
Mereka telah seleweng kitab mereka dan sekarang mereka telah seleweng maana nama Allah, apabila mereka kata Allah itu tiga dan beranak,diberanakkan dan bersekutu dengan Roh al Qudus dan Jesus.!!!

Jika kita setuju dengan mereka atau berdiam diri, mungkin kita juga akan pupus macam kaum Nasarani.!!!

Cuba fikir2. Paderi Nasarani dulu baik2. Paderi Kristian Katolik sekarang pandai main bontot.!!!
Takkan Ulama Islam setuju dengan si pemain bontot guna nama Allah???
Mana ada persamaan padri Nasarani dengan padri Kristian katolik.???
Lagipun Kristian sekarang peyeleweng kitab dan tak ikut kitab.!!!
Mereka beriman dengan mythology Greek sahaja.!!!
Mythology Greek lah yang kata Tuhan boleh bersex dengan manusia dan dapat anak bernama Jesus, Hercules,Persius dan lain2 anak Tuhan.!!!

Di harap Ulama2 Islam dapat perbetulkan fahaman dan tafsiran alquran mereka dengan kajian dan maklumat sejarah terkini.!!!

2) Golongan ke 2 ahli seleweng kitab adalah golongan Aidid Safar. Mereka mengaku Muslim, tetapi menguna falsafah linguistik dan akar huruf kata untok selewengkan maana2 perkataan dan ayat AlQuran.
Contohnya ...Solaa di katakan bermaana komitmen dan bukan sembahyang.Sila rujuk blog Tolokminda rencana Corat corit Solaa @ komitmen dan blog Aidid Safar, the Mental Bondage in the name of God.
Haqiqatnya akar huruf kata adalah conjecture/kayalan/yamg tiada di adakan, untok kaburkan maana perkataan.Ia nya prosedur falsafah linguistik yang boleh membina dan merosakkan bahasa dan agama.!!!

3) Golongan ke tiga adalah mereka2 yang menguna lahwal Hadis untok seleweng maana AlQuran. Sila baca rencana saya Bohong Sunat = Lahwal Hadis.Allah melarang kita mengunakan lahwal hadis(rujuk AlQuran31:6"Ada orang guna lahwal hadis untok seleweng orang lain dari jalan yang lurus,tanpa pegetahuan dan mentertawakan nya (jalan Allah/Islam).

4) Golongan ke 4 adalah kaum Yahudi yang di beri Torah, tetapi Ulamak mereka telah buat buku ke 2 Talmud untok selewengkan buku pertama. Contoh adalah menjadikan Ezra anak Tuhan.

5)Golongan ke 5 adalah ahli seleweng kitab politik. Ahli politik moden ini timbul dari korupsi ataupun penyelewengan kitab Socrates dan Aristotle, deen/agama Falsafah Greek , yang berbentok Diest, ia itu mereka yang tidak beragama,tetapi menggunakan akal mereka untok cari kebenaran. Golongan ini telah menhancurkan Democracy dengan meminda perlembagaan sehingga menzalimi rakyat denga adanya I.S.A, O.S.A, Sedition Act dan lain2.Penyelewengan atau korupsi ideal/utopia Democracy di percepatkan apabila mereka2 ini menganuti falsafah Hedonism, ia itu agama yang menTuhankan kekayaan dan wang ringgit.Mereka2 ini lah golongan Ahli seleweng kitab yang paling berkuasa di zaman sekarang.

Secara co-incidenyelewengance semua agama di dapati telah di seleweng maana dan mesej buku pertama mereka dengan mengguna buku ke 2.

Fikir2kan lah haqiqatnya ataupun yang tersurat dan yang tersirat.!!!

20 comments:

sgray said...

salam Pak Yeh [cttn serupa di,Jebon ]

Pendekkan ceritanya Pak Yeh begini sahaja.Kalau disorot sebenarnya pemahaman tentang kitab Allah itu terutama Al Quran..kononnya ramai yang memahami.Hakikatnya pada saya mereka gagal memahami bila mereka menerima Kristian sebahgian dari Islam.Kalau dibaca berulang kali Surah yang mudah di fahami..srh al kafiruun dan yang sewaktu dengannya dan dihayati dengan akal yang dikatakan kurnia Allah yang membezakan manusia dengan haiwan dan mahluk lainnya maka dengan jelas Allah mengatakan bagi kamu agama mu dan bagi mereka ,agama mereka.
Maka surah tersebut di tujukan kepada orang2 Islam yang mengimani Al Quran dan Rasul serta hadis2nya.Bagi saya abraham bukan ibrahim dan yang seterusnya juga tiada kaitan dengan Alquran...kerana tiada tercatat didalam alquran.Sebab yang mengapa Allah harus menurunkan Al quran kalau semuanya sama.Bukan kah itu menunjokkan kekurangan dan kecacatan Allah.Bila ada Islam yang sekutukan AlQuran dan pemahaman yang pincang hasilnya keserqagaman walhal itu bukan tujuan yang sebenar..bila tuhan mengatakan suroh baqarah.2. Kitab (Al Quran) ini tidak ada keraguan padanya; petunjuk bagi mereka yang bertaqwa,Apa kah kitab ikutan mereka yang berfahaman kristian itu selari dengan kita.maksudnya isinya.Bukankah jahil kita yang muslim menerima adanya agama lain selain Islam..bukan kah itu perjanjian syahadah..tiada tuhan selain Allah ,dimana dalam kitab2 anutan fahaman lain itu bercanggah sekali dengan islam.[fahaman dan hayatan Al Quran yang di turunkan sebagai petunjok dan peringatan agar kita jangan tersesat saperti kaum yang terdahulu yakni kaum yahudi dan nasarah tidak diamati.maka terjadilah kesyirikan yang nyata antara sedar atau tidak.nauzubillah.Kalau sudah terang masih lagi mahu bersuloh ...kira2 sama lah ceritanya kaum yahudi dan nasarah yang dkatakan Jebon antara mereka merasakan mereka benar, sedangkan masalah yang sama timbul tidak dirasai.Ini kerana kedaifan umat isalam itu memahami apa yang dirasakan sudah di fahami.wallah wa'lam fikir2kan lah..Kalau semua agama betul itu sudah merupakan satu penghinaan dan mengatakan allah itu pembohong dan sengaja mahu memecah belahkan umatnya...kerana saya berkata demikian dengan 'lahawla walaquwatta illabillah hiayilazim'.satu jari pun tidak bisa kita angkat Pak yeh kalau bukan atas kehendak rabb.berfahaman semua agama menyembah ALLAH YANG Esa adalah khayalan pendusta agama.sedang sudah nyata dikatakan Al quran akan kecurangan2 penganut lampau terhadap para rasul dan kitabnya.
Alquran panduan dan pedoman kaum muslimin,apa kata Pak YEH.
Salam

pak yeh said...

Salam Sgray.
Saya setuju dengan anda.
Islam adalah agama Allah dari mula sampai akhir. Islam ibarat matahari yang memberi penglihatan pada manusia.Penglihatan juga adalah ilmu bagi manusia. Ilmu itu di terangkan oleh nabi2.
Tetapi di sebalik nabi ada juga manusia yang di suroh Saitan untok menkaburkan mesej nabi. Ilmu mereka adalah ilmu mengelapa terjadilah pengkafiran, ia itu kan ilmu nabi. Mereka ibarat malam dan nabi ibarat siang.
Pergelutan antara nabi dan anti nabi sentiasa berlaku.
yang tersiratnya adalah bahawa anti nabi selalunya menyamar sebagai ulamak.
Maka terjadilah pengkafiran atau selewengan mesej2 nabi2.
Ia di ibaratkan jalan yang telah di selubungi tumbuhan sehinga tidak nampak jalan.
jadi adalah tanggung jawab kita untok terangkan jalan Allah itu.
Jalan Allah nabi Isa telah di kafirkan oleh kaum Kristian.
Nabi Muhamad telah terangkan jalan nabi Isa.
kini jalan nabi Muhammad pun telah di kafirkan/di kaburkan. jadi menjadi tanggung jawab kita untok terangkan semula jalan nabi Muhamad.
Kita perlu awas, kerana ahli seleweng kitab itu sentiasa ada dan mereka lebeh kuat berkerja dari kita.

sgray said...

Menjelas kefahaman Al Quran / Islam

Penggunaan Ayat2 Al Quran ada 2 macam saudara Jebon.Sesuai dengan Al Quran itu di turunkan . Pertama Ia bertujuan menjadi paduan bagi kaum muslimin yang menerima Islam sebagai agama dan Allah yang Esa sebagai rabbnya.utk menerangkan perihal agama Islam dan Pemiliknya.secara khusus dan kepada pembacanya secara general.[Maksud saya kaum2 lain yang mendapat hidayah membacanya,kerana saya yakin tanpa hidayah dan rahmat Allah mereka2 ini tidak akan tergerak memegangnya].
Kedua mereka2 yang menyalah gunakan ayat2 Allah.
Bagi yang mngggunakan ayat2 allah bagi tujuan pertama alhamdullillah dan saya kira bakal bertemu dengan rabbnya. Tapi golongan kedua nah disini bahayanya....[ bagi kaum kafir yang mahu menjahanamkan agama dan keprcayaan yang Haq kerana sebagai manusia secara automatis penampilan mereka akan menjadi tidak wajar dan memberi tanggapan yang mencurigakan bagi kita2 yang muslim dan juga melayu[kenapa saya kata melayu , kerana stereothinking dan persepsi ramai yang mengatakan Melayu Islam.


Penerimaan kita[orng2 melayu in general] dengan agama2 [yang bagi saya adalah sekadar budaya dan fahaman saja] selain Islam itu yag menjadi punca. Mengambil Islam “for granted’ sedangkan hakikatnya yang mempecayai dengan Allah yang Esa dan rasul2nya serta sunnahnya adalah Tuntutan[yang mengikat perjanjian hamba dengan rabbnya] kepada Muslimin. Mereka ini lah Islam yang dimaksudkan oleh ayat2 Al Quran.[sebab itu kata2 mengapa bersuloh dalam terang ..dan kata apalah ertinya dikalongkan mutiara ke leher babi [oleh kaum sufi] acapkali kedengaran di cuping2 telinga kita. Sabenarnya saya kurang berminat menggunakan ayat2 Allah sebagai hujah namun saya rela menerima musibbahnya untk menegakkan kebanaran kepercayaan saya. Sebabnya mudah saja.Golongan kedua yang harus di perhatikan di sini ialah golongan pemuka Islam yang terdiri dari orang2 yang mengaku Islam yang sememangnya telah di beri keterangan namun bersikap spt pengikut Yahudi dan Nasarah di zaman sebelum Muhamad bertengkarah dengan ayat2 Allah yang diturunkan kepada mereka saling mengatakan mereka benar dan kitab mereka benar.[Logiknya beginI diawal agama Yahudi dan kitabnya adalah benar..kemudian bila datangnya N.Isa dengan sendirinya ajaran dan kitab yang di bawa oleh Nabi Isa superseed kitab2 Yahudi..bukan bermakna dihapuskan sekadar di superseeded saja.Namun kejahilan dan kesombongan[iblis ] membuat mereka Yahudi tidak menerima Nabi Isa...bermula dari situ secara lahiriah keaslian kitab Taurat dan zabur seharusnya menjadi keraguan bagi umat Nabi Isa...[penafian terhadap N.Isa] dari situ beraleh kepada Muhammad saw dengan Al Quran.[penafian pengikut yang sesudah N.Isa tiada [setelah diangkat disini ada lagi percanggahan dikalangan umat Islam yang ada mengatakan N.Isa wafat...nanti mungkin saudara Jebon dan Pak Yeh menjadikan tajuk dibincangkan di blog masing2 saya , saya sekadar mahu memahami pendapat keduanya berkenaan persepsi ini] terhadap Muhammad terjadi spt mana N.Isa dinafikan kerasulannya.

sgray said...

Golongan kedua ini mungkin sudah lupa atau di tipu syaitan akan kata spt “ Islam itu di akahir zaman [sekarang ini semenjak ada nya sehinggalah disempurnakan agama itu oleh Allah swt.] akan hancur dan musnah oleh pengganut2nya sendiri” [ini terdiri dari ahli kitab dan munafiq/pemuka agama] Nah bukan kah itu yang jelas kita lihat didepan kita sekarang. Para munafiq ini mendustakan Ayat2 Allah.[kalau melihat dengan menggunakan mata saja mungkin kita tidak akan nampak ..contoh..bahalol2 ini atau lebih tepat keldai2 yang memutarkan ayat2 Allah ini, rata2nya ornag2 yang membaca dan menyelidik [kononnya..apa yang nak diselidik saya tidak pasti namun didalam ayat surah Nahsr cukup jelas dikatakan Allah akan kesempurnaan AGAMA dan Kitab serta pembawanya..apa yang kurang lagi harus di selidik,namun saya tidak persalahkan mereka kerana hidayah dan rahmat Allah hanya bagi yang Allah perkenan saje.[lahawlaa walaquwata illahbillah hiayil azim] .Rasionalnya yang dikaji {ngaji] ialah memahami dan menerima serta membetulakn segala macam kemungkaran yang bertentangan dengan kehenddak Islam. Malang nya apa yang saya lihat kajian mereka bukan menemukan mereka kepada kebenaran[HAQ] yang jelas lebeh banyak kepada kesesatan dan kemunafiqan.[Filirr2kan sejenak take 2minute tu think sambil hisap rokok atau minum kopi ‘No compulsion in Islam],Contohnya ada satu laman blog yang Pak Yeh dan saudara Jebon kunjungi disana kita lihat manusia2 yang menggunakan minda mereka dan menterjemah kan ayat Allah sewenangnya [tidak salah kalau itu pegangan mereka.] namun[ ini pandangan saya secara peribadi sebagai muslim saya kira perbuatan mereka amat bercanggah dan harus di persoalan bagaimana baik dan murni mereka sekalipun dengan berselindung kononya masyarakat melayu lemah dan sebagainya amat lah jahil.Mata mereka melihat terletak di kepala lutut atau ditapak kaki saya . saya tak mahu membuat sebarang komen tentang masyarakat ini yang mempersoalkan ketaksuban kononya hakikatnya mereka yang taksub kepada doktrin yang tiada asas. Kelemahan dan kekurangan melayu islam masih berasas selagi mereka beragama dan menyakini Islam secara total. Persepsi mereka yang salah terhadap satu kaum telah menjerumuskan mereka sebenarnya ...hakikatnya mereka membohongi diri mereka. Kata2 “lahawlawala kuwata illah billah “ mungkin sudah tidak lagi ujud dikamus mereka .Biarkan sahaja siluncai hanyut terus terus dengan labu2nya..usah digusarkan Pak Yeh.Yang jelas ilmu dan akal yang diberikan tidak dimanfaatkan sebenarnya.. mereka terus menipu diri mereka bukan Allah.Ibarat memandu KERETA tanpa lesen..ya boleh saje namun realti nya mereka tetap bersalah..bila ditangkap atau menabrak pedestrian....walaupun sekalipun punya alasan2 mereka ....terus dihukum dan dipenjara tanpa perlu membazirkan wang turun naik mahkamah..saman mugkin. Begitulah habuan bagi mereka insyallah .one way ticket to hell. Tuduhannya memutarbelitkan ayat2 allah dan boleh juga menyesatkan blogger2 yang kurang faham. Mereka bermain dengan logik[sedangkan kata allah ilmu dan akal manusia itu terbatas]
Banyak pula mengomen mereka tanpa saya sedari..khendak Allah agar saya jelaskan .subhannallah.
berambung....

sgray said...

yang menerangkan Pengakuan Allah terhadap kesempurnaan Ugama dan Kitabnya. Sudah pasti kekurangan kitab2 terdahul dirangkum dijadikan yang sempurna dipanggil Al Quran.Justru dimana kebenaran mereka mengatakan Kristian itu benar sedangkan yang nyata amalan dan doktrin mereka adal budaya /fahaman sahaja.... kerana tidak menerima Muhammad sebagai Rasulnya dan Al Quran sebagai pegangan mereka sudah membuktikan. Diman mereka2 yang bijak pandai [golongan yang menafikan ini] berdiri diatas hujah2 ini.Masih mengatakan sama.?Tidak kah jelas kepada mereka2 ini iblis masih bermaharaja lela didalam diri mereka.Yang telah membuat perjanjian kepada Allah yang Esa bahawa mereka akan menyesatkan anak cucu Adam.Dan bukan kah ini juga membenarkan sifat kesempurnaan Allah dengan mengizinkan iblis terus ujud sehingga kiamat.Bukan kah anatara perjanjian itu Allah memberi peringatan kepada iblis bahawa dia anya mampu menggoda siapa sahaja namun bukan orang2 yang beriman .[fikr lagi Pak Yeh] bukan kita mahluknya termasuk iblis punya batasan sedangkan Allah maha mengetahui yang dahulu / sekarang / dan juga yang akan datang. Salah satu sifat tuhan yang manusia secara sedar atau tidak cuba imbangi..akhirnya jadi Firaun...mungkin tidak seberani Firaun secara nyata mengakuinya ,hakikatnya ketaksuban mereka dengan ilmu mereka.menafikan segalanya.. bertuhan dimata dan beraja di hati [nafsu].Itukan sifat2nya Firaun...perhatikan mereka ini...wallah wa’alam. Jadi lah mereka pengikut Iblis macam ATHEIS. Dan keturunan berok Charles Darwin [seburok2 manusia yang diberi akal lebih burok dari haiwan [nafsu] bila tidak kenal penciptanya].
Berhenti seketika disini kalau ada inspirasinya lagi insyallah.........samapai jumpa lagi .Semoag yang tercoret ini membuka hati dan moga2 diberinya [Allah] hidayah dan rahmatnya. Amiin./ Amen.

sgray said...

sambungan ps edit kalau perlu

Ini lah golongan pemuka2 dalam Islam yang saya khuatiri kerana bukan semua kita2 orang2 Melayu faham .Iman-keyakinan itu ada pecahannya .ILMU /AINUL/HAQ....namun ketiga2nya harus selari dengan tuntutan. Dengan Ilmu mereka berasa yakin mereka pintar...namun Allah membuktikan kejahilan ini dengan memperlihatkan kepada kita contoh2 orang berilmu yang mersa mereka perfect kemana mereka..kepenjara..dengan gejala korupsi/menipu/menganiaya,,dan sbagainya. Bukan Ilmu yang salah namun yang memilikinya yang tidak selari dengan ISLAM atau lebih mudah dengan agama dan fahaman /budaya mereka.Terlupa akan peringatan Allah akan keujudan IBLIS didalam diri mereka [nafsu] Yang allah katakan adalh musoh utama bagi sekalian anak cucu Adam as. Sejerah pembuangan Adam dari syurga tidak di hayati sedalamnya. Sebab Adam dikeluarkan dari syurga adalah bisikan Iblis bukan kerana memakan buah nya.Tuhan mahu menunjpkkan kepada kita betapa hebatnya Iblis itu..lebih2 lagi kepada orang2 yang imannya terletak di otak [akal].

Sehingga mereka yang bijak pandai ini kadang2 menfsirkan anatara halal haram dan Haq pun tersasar. Ambil ontoh sedikit Pak Yeh... sekarang ini kemelut judi dan aqidah. Yang mana hukum dan yang mana Haq.Memang keduanya salah..namun harus di ingat antara yang Haq adalah yang BERHAQ. Maka ape nya..cuba2 renungkan .Dalam hal2 sebegini sahaja kita nampak kejahilan manusia yang mengaku pintar dan berilmu dan segala macam pengakuan yang mirip kesombongan.Bukan kah kesombangan itu milik Allah sahaja.Malah kesombongan mereka hingga ada yang terlupa semua itu datangnya dari Allah..untuk tontonan manusia..saperti kata Jebon "....bagi setiap-setiap dari kamu Kami menjadikan satu syariat, dan jalan (metode) yang terbuka; dan jika Allah menghendaki Dia boleh menjadikan kamu satu umat, tetapi Dia hendak menguji kamu melalui apa yang Dia berikan kepada kamu; maka berlumba-lumbalah berbuat kebaikan, kepada Allah kamu dikembalikan kesemuanya, maka Dia akan memberitahu kamu apa yang mengenainya kamu memperselisihkan. (Q5:48) namun sayang sekali penghayatan nya tidak kesampaian kerana berselindung di balik ayat2 Allah menegakkan kemungkaran bukan melawan kemungkaran. Satu contoh yang terdapat dalai al quran(mgkin Pak YEH boleh edit Dan masukkan,kerana saya tidak suka dengan peraturan yang semcam itu,bagi saya orang2 yang sering berhujah dengan menggunakan ayat2 Allah ini secara generalnay sudah menhafaz isi alquran..kalau tidak mereka bisa2 di pertanggungjawabkan nnt…saperti kata saya terhadap blog yang Pak Yeh katakan tu]
Bukan saya katakan salah kalau ayat yang di hujahkan itu menuju matlamat dan memang ada kebenaran [lillahi Taala-faham mau nya Pak Yeh]

Golongan ini menggunakan ayat 2 allah menafsir tanpa mengambil kira dan memahami Al Quran itu. Untuk siapa diturunkan ? [ ] Kenapa dan tujuan apa diturunkan? [ ]. Selain membenarkan kitab2 terdahulu yang incomplete iaitu Taurat/Zabur/Injil..sehingga kepada lahirnya Al Quran yang di sampaikan kepada Muhamad saw. Dimana satu2nya kitab

poksin said...

Gini aja la..
Nama sapa pun boleh pakai..apalagi orang arab pada zaman jahaliah. Kalau tak gitu tak kan Datuk kepada nabi kita saw bagi nama Abdullah (hamba Allah) pada anaknya sedangkan nabi sendiri belum ada. Yang ada hanya orang Jahiliah, Kristian, Yahudi dll.

Yang penting.. kepercayaan(tauhid) atau konsep ketuhanan. Tuhan bukan boleh dipegang dengan tangan atau nampak dimata.

Berlambak orang Islam sendiri bertauhid dan berkonsepkan harta, tahta wanita dan bermacam jenis berhala. Menyebut-menyebut nama sahaja tak kemana sama juga berebut-rebut/berperang dan untuk memiliki.

Bolehkah kita mengondol atau patent 2999 nama-nama Tuhan yang lain untuk kita sahaja?

Ketahui lah Allah itu nama Tuhan untuk semua manusia sejak dahulu lagi bukan untuk orang yang mengaku Islam hari ini.

pak yeh said...

Salam Poksin,
Poksin kata:
Nama sapa pun boleh pakai..apalagi orang arab pada zaman jahaliah. Kalau tak gitu tak kan Datuk kepada nabi kita saw bagi nama Abdullah (hamba Allah) pada anaknya sedangkan nabi sendiri belum ada. Yang ada hanya orang Jahiliah, Kristian, Yahudi dll.

Pak Yeh kata:
Kalau yang bukan Arab dan Muslim ,mana mereka mahgu guna nama Arab. Kecuali mereka Arab in disguise ataupun anti Muslim in disguise ataupun Devil/Satan in disguise.
Nama Abdullah itu bukan abdi pada Allah tetapi mungkin abdi kapada illah(tuhan) Allah itu tibul di Zaman nabi dan maananya adalah The God.

Poksin kata:
Bolehkah kita mengondol atau patent 2999 nama-nama Tuhan yang lain untuk kita sahaja?

Pak Yeh kata:
Copyright Law boleh di gunakan jika kita mahu.Kenapa buku2 biasa sahaja yang perlu ada copyright Law??? kenapa tidak buku agama??/
Jika kita tidak mahu nama Allah di guna oleh Kristian kita boleh guna copyright Law ataupun pliagaism law.
Saya berdapat bahawa Muslim boleh sue/bawa ka Mahkamah kaum Kristian kerana blaspeme atau libel Allah Tuhan orang Muslim.

Poksin kata:
Ketahui lah Allah itu nama Tuhan untuk semua manusia sejak dahulu lagi bukan untuk orang yang mengaku Islam hari ini.

Pak Yeh kata:
Saya boleh setuju dengan anda si sini, tetapi saya tidak boleh setuju dengan kegunaan nama Allah hanya untok blaspeme/merosakkan nama Allah apabila mereka kata Allah itu beranak dan diberanakkansebagai Jesus dan the holy spirit.
Itu adalah pembohongan.Allah sendiri berkata ...suran AlAhad "Katakan ALLah itu satu..Allah itu Samad.Aku tidak beranakkan(give birth) dan tidak pula Aku diperanakkan(born).Dan katakan bahawa Aku denga keselurohannya adalah satu."
Nama Allah di sertakan denga maana dan konsepnya.
Jika Kristian ingin guna nama Allah mereka mesti buang Tuhan Jesus dan Tuhan holy spirit mereka.
Sesiapa pun bole guna nama Allah tetapi tidak boleh blaspeme dan bohong maana nama Allah itu.

pak yeh said...

Salan Sgray,
Sayau setuju dengan anda
Tapi saya sangat penat nak bacanya kerana terlapau panjang. Maklumlah orang tua.

Jebon said...

Salam,

Poksin jugaks faham, pakyeh masih tak faham2... asyik dgn stail defacto-nya... he-he-he...

pak yeh said...

Jebon kata:
Poksin jugaks faham, pakyeh masih tak faham2... asyik dgn stail defacto-nya... he-he-he...

Bahas baru bermula dan Jebon sudah mentality menang sorak.

Saya baru sahaja counter hujak Poksin.
Dia belumpun reply setuju atau tidak.

Saya hairan kenapa Jebon kuat sangat sokong Padri2 Kristian yang ahli seleweng kitab dan ahli main bomtot tu??? bontot tu ??? Ko main bontot juga ke???

Mereka tu bukan Padri2 ahli kitab Nasarai.Mereka adalah ahli seleweng kitab dan ahli mythology

Jebon nampaknya sudah di doktrinisasi oleh Padri2 kufur dan shyirik itu.
Sheikh Abdul Kadir As Sufi telah panggil mereka "The dogs of kufur and shyirik". Baca rencananya di blog ini.

Menguna nama Allah tidak salah.
Tapi mengsalahguna nama Allah tu salah.
Mengsalah guna adalah apabila Kristian kata Allah itu tiga.

sgray said...

salam Pak Yeh.

Biarkan sahaja mereka2 dengan caranya.Kita yang ngerti ini amal saje dengan 'bagimu fahaman mu dan bagi ku agama ku..'Kalau pergantungannya hanya sekedar pada2 buku2 dan kitab2 saje ,serta akal yang kita tahu punya batasannya kiTa redhakan sajE. Sikap toleransi yang di galakkan oleh Allah semoga sentiasa dalam khendaknya.

Apa yang penting amanah udah ditunaikan..menyanggah penyegutuan Allah.Apa pun yang berjalan dan berlaku di bumi nyata ini kan semuanya milik Allah.Yang mendapt rahmat dan hidayahnya kan cerah..Gilap saje hati kita agar terus bercahaya..menjadi sanubari.Yang namanya akal akan tandus....tidak kekal.Yang gila pula akan terus selamat disisinya...yang munafiq pula tunggu saja bencana menimpa..wallah wa'lam

pak yeh said...

Salam Sgray,
Antara ibadat dan zikirAllah yang Allah suroh adalah amal maaruf nahi mungkar. Ramai yang berbuat amal maaruf,tetapi nahi mungkar, ramai yang tidak buat, walaupun dengan mulut.
Contoh nya adalah salah guna nama Allah dan korupsi oleh kerajaan dan juga rakyat.
Jika tiada nahi mungkar maka kita akan bertambahlah salah guna dan korupsi.
Saya kagum dengan negara Cina, di mana sesiapa korupsi akan di hukum bunoh. Itu baru nahi mungkar.
Tetapi kenapa Malaysia yang mengaku negara Islam tak boleh nahi nahi mungkar,sedangkan Cina Komunis boleh nahi mungkar???
Mungkinkah Cina Komunis lebeh Islam dari Malaysia Islam Hadari ???

sgray said...

Salam Pak Yeh

Sebenaranya antara keduanya kalau dianggap serupa salah saya kira anda mengatakan berat sebelah. kedua keduanya ada perbezaannya.Bible menjadi panduan keimanan kepada tuhan [yang jelas isi kandungan terdapat pemalsuan yang Haq] sedangkan Hadis merupakan sunah rasul sahaja.Yang membolehkan kita menerima dan tolak kalau ada yang bertentangan dgn AQ.

Pemalsuan yang jelas didalam Bible [kalau pernah membacanya anda faham apa maksud saya] dengan sendirinya menafikan agama yang mereka bawa dari ajaran Allah yang ajarkan oleh N.Isa.[ Haq]dan dengan sendirinya menyengutukan Allah. Apakah Idolizing itu tidak salah.Sedangkan penafian dan kesilapan Hadis tidak menjejas Islam yang di bawa Muhammad mahupun Aqidah. Saperti kata saya Al Quran itu HAQ..

Permasaalahan yang anda sebut sebenarannya adalah keraguan terhadap hadis. Ape benar kesilapan para penukil hadis , buktinya apa . atau sebenarnya kita tidak lihat kebesaran kuasa Allah yang bersifat sempurna. Mungkin flip flop dalam isu sembahyang saperti yang di sebut2 ramai. Bukankah Allah maha adil , bertentangankah dengan sifat itu.Bukan kah Allah mendidik Muhammad bagaimana bersikap adil dengan umatnya. Namun terpulang kepada penerimaan masing2 untuk menerima.Syaitan sentiasa bersama setiap anak2 cucu Adam sehingga matinya. Apakah kalau solat 50x dengan 5x yang dipersoalkan itu ada tercatit dalam AQ . Apakah ia membawa kepada penyegutuan Allah Hakikatnya berbeza.Ramai yang orang2 Islam yang terlepas pandang dalam hal ini.Fikirkan ayat dibawah ini. .[ sehingga kita harus menolak hadis.]

4:59 Wahai orang-orang yang beriman, taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada Rasulullah dan kepada "Ulil-Amri" (orang-orang yang berkuasa) dari kalangan kamu. Kemudian jika kamu berbantah-bantah (berselisihan) dalam sesuatu perkara, maka hendaklah kamu mengembalikannya kepada (Kitab) Allah (Al-Quran) dan (Sunnah) RasulNya - jika kamu benar beriman kepada Allah dan hari akhirat. Yang demikian adalah lebih baik (bagi kamu), dan lebih elok pula kesudahannya.

Lihat juga ayat 65 dari surah yang sama An Nisaa,

3:104. Dan hendaklah ada di antara kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh kepada yang ma'ruf dan mencegah dari yang munkar; merekalah orang-orang yang beruntung.

Kata2 Pemalsuan Bible oleh umat Islam terhadap bible kerana terdapat unsur2 penyegutuan ALLAH [trinity] didalamnya dan,.Isa “anak” Tuhan sedangkan yang jelas didalam AQ menafikannya.{ Lihat surah An Nisaa ayt 171.& 152]

Kalau saudara heran dengan sikap orang2 islam yang berat sebelah [dalam hal antara Bible & Hadis] itu bagi saya normal kerana setiap manusia akan cenderong dengan akalnya [sehingga keterbatasan akal itu tidak dirasai]

Cukup2 dan berhati2lah menggunakan buku2 karangan musoh Islam {terdapat larangan dari Al Quran]sebagai bahan rujokkan...tidak cukupkah Al Quran dan buku2 karangan umat Islam.Peringatan sahaja.Iblis dan nafsu adalah musoh yang nyata bagi anak cucu Adam .Wallah wa'lam.
Apa pandanagan Pak Yeh

pak yeh said...

Salam sgray.
Kaum Kristian memang nampak sekutu mereka.Walaupun Kitab mereka tidak berapa jelas sekutukan ruh al Qudus, tetapi sekutu dengan Jesus adalah jelas.Di sini Padri di sekutukan dengan Tuhan mereka apabila kata2 Padri di imani lebeh dari kitab Bible mereka.

Muslim juga telah sekutukan Allah dengan Ulama Bukhari Muslim, apabila Hadis Bukhari Muslim diguna untok kontradiksi falsafah dan mesej AlQuran yang tulin.

Common groung Kristian dengan Muslim di sini adalah mengsekutukan firman Allah dalam kitab dengan kata2 Padri dan Ulama.

Common groung Kristian dengan Muslim di sini adalah buku2 Gospel dan Hadis timbul 300 tahun selepan nabi Isa dan nabi Muhammad telah wafat.Cara dikumpulkan kata2/hadis nabi adalah cara hearsay/khabar angin, kerana nabi2 tidak boleh authenticate/saksi sebagai benar kata2 itu sebab mereka telah wafat 300 tahun sebelumnya.

Larangan menguna "lahwal hadis"(rujuk AlQuran 31:6) adalah kerana ianya menjadi masaalah di masa zaman Rasullallah sendiri.

Untok justify kegunaan hadis Bukhari Muslim,Sgray mengguna... AlQuran 4:59 Wahai orang-orang yang beriman, taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada Rasulullah dan kepada "Ulil-Amri" (orang-orang yang berkuasa) dari kalangan kamu. Kemudian jika kamu berbantah-bantah (berselisihan) dalam sesuatu perkara, maka hendaklah kamu mengembalikannya kepada (Kitab) Allah (Al-Quran) dan (Sunnah) RasulNya - jika kamu benar beriman kepada Allah dan hari akhirat. Yang demikian adalah lebih baik (bagi kamu), dan lebih elok pula kesudahannya.

Ayat itu tidak bermaana kita percaya kapada buku2 Hadis Bukhari Muslim.
Kesemua sunnah nabi telah di bukukan di dalam AlQuran. Buku2 yang lain dari AlQuran Allah kata ia nya lahwal hadis. Allah cuma terima AlQuran sebagai ahsanal hadis.(rujuk AlQuran 39:23 "Allah telah wahyukan ahsanal hadis, kitab yang tiada kecacatan..."

"Apabila kekaseh Allah dengar suara Allah/ahsanal hadis/AlQuran, suara lain/Bukhari Muslim tengelam tidak kedengaran."

sgray said...

salam Pak Yeh.

saya yidak menafikan Al Quran sebagai ikutan kita.Cuma yang jelas mengapa Hadis mau di salahkan,Hasid dan kitab2 yang ada hanya ciptaan manusia enak untuk dibaca dan menambahkan ilmu.Tiada kaitan dengan iman kita ke Al Quran.
Apakah dengan mengetahu hadis membuat kita terkeluar dari aqidahnya.Saya kira tidak kalau iman kita sunggoh2 ke Al Quran.
Apa yang saya lihat sekarang mereka2 yang berhujah mengenai Al Quran berpunca dari penyalahan hadis
Bukan kah kita di suroh kembali ke al quran kalau ada kemuskilan.

Anggap saja hadis sebagai rujukan yang tidak semestinya menjadi amalan.Itu maksud saya.

kalau yang baik apa salahnya.Tuhan pun tidak melarang asal jangan ada sekutuan sudah..MINTA SEDIKIT PRNCERAHAN dari Pak Yeh.

Satu lagi apa pandangan Pak Yeh bersangkutan dgn Quranites yang mereka yang menterjemahkan ayat2 Al Quran dengan fahaman mereka..diTM contohnya.Sekadar mahu pandangan..

pak yeh said...

salam Sgray,
Sgray kata:
Apakah dengan mengetahu hadis membuat kita terkeluar dari aqidahnya.Saya kira tidak kalau iman kita sunggoh2 ke Al Quran.

Saya sudah jawab soalan Sgray. Sila rujuk komen saya di atas.
Saya CnP sekali lagi

Muslim juga telah sekutukan Allah dengan Ulama Bukhari Muslim, apabila Hadis Bukhari Muslim diguna untok kontradiksi falsafah dan mesej AlQuran yang tulin.

sanbung...
Dan menghina Allah apabila Allah di katakan flip flop merancanga solat dari 50 hingga 5 kali sehari.
sambungan..
Dan ada larangan Allah supaya awasi lahwal hadis (rujuk AlQuran 31:6)

Masaalah mengkafirkan/mengkaburkan mesej AlQuran dengan lahwal hadis/hadis olok2 telah berlaku di zaman nabi lagi.!!!

pak yeh said...

Sgray kata:
Satu lagi apa pandangan Pak Yeh bersangkutan dgn Quranites yang mereka yang menterjemahkan ayat2 Al Quran dengan fahaman mereka..diTM contohnya.Sekadar mahu pandangan..

Mereka adalah ahli seleweng kitab.Fatwa saya tentang geng Aidid Safar dan Tolokminda telah di jelaskan di item 2 rencana di atas.

Anonymous said...

kunjungilah topix malaysia untuk perbicaraan islam yang hebat:)

sgray said...

salam Pak Yeh.

Apakah mereka ni tidak punya kita yang mereka boleh rujuk untuk mempertahankan keyakinan mereka..mengapa dan untuk apa mereka menggunakan Al Quran sebagai alat.

mereka sememang liat.Kebenaran sudah ditangan masih berdolak daleh.