Sunday, May 2, 2010

Revolusi Perhambaan. dulu dan sekarang.

Sempena i Mei, Hari Buroh, saya ingin bicara tentang nasib pekerja.
Sebelum kita bermula,sila hiburkan diri dengan lagu bernama "Plantation Boys" dari kugiran Boney M.





Sila terhibur juga dengan sajak/pantun/kias dari blogger Pokok Hujan.

Semalam sang nyamuk padaku bercerita
Panjangnya kisah lara dan duka;

"Mereka berikanku darah setitik cuma
Setelah semalaman penat bekerja
Dan pemilik tanah tanpa satu pun usaha
Menghisap semua darah orang pekerja".

Begitulah kelohan pekerja2/buroh kecil/bergaji murah, yang di selalu di exploitasi oleh golongan bogoise/raja2/bisnesman/klas atasan.Pekerja2 di perhambakan dengan cara moderm, dengan duit kertas yang semakin hari semakin jatoh nilainya.


Falsafah Perhambaan dulu dan sekarang.

Apakah hamba itu.??? AlQuran ada menyebut tentang hamba/abdi dan Allah memang suroh kita bebaskan hamba.Adakah AlQuran itu tidak relevan kerana kita tidak ada lagi hamba.???
Haqikatnya perhambaan maseh berlaku di dalam bentok yang lebeh canggih dan modern.Dan surohan Allah supaya kita bebaskan hamba maseh relevan hingga ka hari ini.
Hamba itu perkerja yang telah di brainwash supaya menerima hakikatnya sebagai pekerja secara paksa ataupun secara tidak lansung.
Hamba tidak lansung adalah mereka yang berkerja dengan gaji dan ada juga dengan hutang dan ada juga dengan dadah/opium.
Kaum Cina yang berhutang, kerana ketagih opium telah di perhambakan di negeri Cina. Setelah negara Cina di Revolusi dan di Merdekakan dari Penjajah British,British telah membawa mereka ka Tanah Melayu. Tanah Melayu termasuk Singapura telah menjadi tempat bisnes opium/candu dan perhambaan bangsa Cina yang terbesar di serata dunia.

Rakyat telah di brainwash oleh Penjajah/Raja2 dan agama Hindu diman pekerja di labelkan dengan kasta/klas "Paria".
Sistem polirtik dan agama kafir telah melahirkan kasta pekerja/buroh/hamba.
Lihat dan enjoy lagu dari Beatles John Lenon yang bercakap benar perihal "tujuan education kita di sekolah adalah untok menjadi "working class hero" (rujuk rencana saya bertajuk Falsafah John Lennon".

Plantation Boys/pekerja2/Hamba2 dahulukala seperti kaum Negro di Amerika di beri makanan,pakaian,dan perumahan.!!!
Plantation Boys/pekerja2estate/hamba2 di Malaysia dan 3rd world lain, di beri duit kertas yang tiada gaji minima, dan di suroh cari makanana,pakaian dan perumahan sendiri.!!!
Nyata plantaion boys/pekerja2/hamba2 dahulukala lebeh mewah dari plataion boys/pekerja2/hamba2 di negara Malaysia dan 3rd world lain.!!!
Justru itu, perhambaan maseh berlaku sehingga ka hari ini.!!!
Maka hamba2 di Malaysia dan negara2 3rd world lain perlu bebaskan diri mereka dari perhambaan "pekerja tiada bergaji minima: yang menzalimi diri mereka sendiri.!!!

Perhambaan gaji tiada minma ,tidak berlaku di negara2 maju(1st world)
Mereka telah export perhambaan kapada negara2 3rd world seperti Malaysia yang sentiasa di suroh pekerja2/hamba2nya di beri gaji yang termurah.
Gaji minima tidak pernah di laksanakan kerana majika/pemerintah Malaysia dan 3rd world ingin perhambakan negara dan rakyat mereka kapada negara2 maju(1st world)
Majikan /pemerintah yang memang jenis tamak gila/kapitalis extreme/Kafrnomics memang akan setuju dengan kehendak 1st world itu.

Begitulah bentoknya "Perhambaan" yang berlaku di negara kita dan di rata2 3rd world lain. Ekonomi mereka sentiasa di lemahkan oleh Kolonialis zaman morden.

Jadi , apalagi nak di tunggu.???
Gulingkan kolonialis modern dan proxy2 mereka(UMNO/BN)!!!
Tiada gaji minima bermaana kita akan di gajikan dengan gaji terrendah, sehingga kita kebuluran.!!!

Hidup Revolusi Pekerja2 !!!
Gulingkan kerajaan yang tidak laksanakan gaji minima.!!!
Awas "Devil in disguise"/Setan menyamar sebagai Union leader yang pro majikan.!!!

3 comments:

akupun blog said...

salam pak yeh..
great article...
izin saya kopi utk tampal di pendekarblogger.com

buffalo soldier said...

... baru2 ini aku baca ada orang kata dlm Quran tidak larang perhambaan. Habis tu kalau kita diminta membebaskan hamba, bukankah itu secara tidak langsung menyuruh kita jangan mengamalkan perhambaan. Kita nak kena disuruh secara terang2an ke baru nak faham. Akai tak yah pakai ke?

Oleh itu, kalau kita berperang untuk membebaskan perhambaan macam perang saudara kat amerika, itu adalah sungguh islamik.

Aka cakap dalam konteks perhambaan purba, bukan bentuk yang Pak Yeh katakan kat artikel tu.

Komen aku pasal artikel ni, dalam negara2 maju pun dengan gaji minumum bagai, mereka secara sedar memperhambakan orang2 miskin di negara2 mundur. Ambil contoh coca cola saja cukup, pendapatan gergasi ini melebihi pendapatan kebanyakan negara miskin.

Komputer yang kita gunakan kena pakai windows yg dimonopoli kalau guna cetak rompak kena denda dikata mencuri, sistem perbankan juga sistem riba yang memperhambakan kaum marhaen. Pendek kata, negara2 maju akan terus ke depan dengan tulang belakang orang2 yg terpinggir...

pak yeh said...

Salam Buffalo Soldier,
Terima kaseh.
Komen yang baik.

Maka adakah Revolusi Perhambaan kita akan bermula atas nama Allah.???