Sunday, July 25, 2010

Monopoly Alat Penjajah Exploitasi Rakyat

Monopoly adalah kuasa membolot semua perdagang.!!!
Kuasa adalah politik.!!!
Maka kuasa monopoly adalah kuasa yang di guna oleh kerajaan ataupun individu untok bolot semua kekayaan.
Kesan monopoly adalah kemiskinan reakyat, kesan dari explotasi para peniaga monopoly dengan harga yang kerapkali di naikkan.

Monopoly ataupun pembolotan adalah berasal dari sifat tamak manusia. Sifat tamak manusia adalah asas dari ekonomi Kapitalis. Falsafah ekonomi Kapitalis dan alatsnya adalah juga di namakan sebagai kafirnomics.

Contoh monopoly Penjajah British adalah seperti berikut :-
1) Monopoly pencetakan duit kertas dan sistem Bank
2) Monopoly perdagangan opium di negara Cina dan kemudian berpindah ka negara kita Melaya apabila Mao Tze Tung telah kalahkan British.
3)Monopoly bijih timah oleh British dan rakan kongsi pengedar dan penagih opium berbangsa Cina.
4)Monopoly perladangan getah,koko,kopi,lada,dan teh.
5) Monopoly perniagaan minyak melalui syarikat Yahudi British Shell Oil Company.
6) Monoipoly perniagaan kain di India, yang bebankan rakyat dengan harga yang terlampau tinggi. Ghandi selalu di lihat menganyam kain nya sendiri dan sanggup separoh bogel,demi boikot monopoly kain British.

Contoh2 monopoly kerajaan UMNO Barisan National adalah seperti berikut :-
1) Monopoly duit kertas dan sistem Bank secara proxy dari British.Ini kerana technology cetak duit kertas maseh di tangan Syarikat Yahudi British.
2) Monopoly perniagaan minyak, yang bergantung kapada monopoly teknology dan usaha syarikat2 minyak kepunyaan Yahudi America dan British. Ini bermaana syarikat2 minyak Yahudi British dan America adalah monopo;y sebenarnya dan UMNO/BN cuma proxy sahaja.Kesemua negara2 minyak adalah proxy atau Ali Baba kapada syarikat2 minyak berbansa Yahudi. Minyak di monopoly oleh syarikat2 minyak "The Seven Sisters" kepunyaan Yahudi.
3)Monopoly perladangan kelapa sawit oleh kroni2 UMNO/BN telah di ragut dari rakyat FELDA ciptaan Tun Abdul Razak, dan kini telah di jual kapada syarikat British bernama Sime Darby. Dalam perniagaan ladang baik getah,koko dan kelapa sawit, harga pasarannya maseh di monopoly oleh British.
4)Monopoly perdagangan gula adalah di tangan UMNO/BN melalui kroni mereka Robert Kwok secara perlesenan.
5)Monopoly perniagaan beras di bolot oleh UMNO/BN melalui kroni mereka Syed Al Bukhari secara perlesenan.
6) Monopoly perniagaan kereta oleh UMNO/BN di bolot oleh Proton dan kroni2 AP kereta.
7)_Monopoly2 lain seperti ayer,letrik,balak dan sebagainya pun di bolot oleh kroni UMNO/BN melalui pengswastaan.
8)Monopoly bisnes mebuat jalan raya dan toll telah di bolot dari institusi kerajaan(JKR) dan di pindahkan kapada syarikat2 kroni kerajaan.

Pendek kata monopoly segala apa yang boleh di monopoly telah di lakukan oleh UMNO/BN. Ini di lihat sebagai neo colonization rakyat Malaysia oleh golongan pemerintah dan bisnesman. Keadaan begini menyebabkan harga semua barangan melambung naik kerana perniagaan di monopoly oleh kroni2 kerajaan.
Ini bermaana semua kekayaan rakyat yang dulunya di pegang melalui institusi kerajan(ayer,letrik JKR dsb) atau syarikat rakyat(gula,beras dsb),telah di monopoly oleh kerajaan UMNO/BN.

Maka .apakah bezanya UMNO/BN dengan British???
Jawabnya, tiada.!!! Kedua2nya adalah penjajah dan pengexploitasi rakyat.!!!
Kedua2nya memindahkan harta kekayaan dari rakyat kapada monopoly perniagaan ka dalam tangan mereka.!!!

Ayoh.! Jangan lengah lagi. Kita Revolusi gulingkan golongan penjajah UMNO/BN dan kroni2 monopoly bisnes.!!!
Monopoly perlu di hancurkan dengan undang2 ant Trust ataupun anti monopoly dan oligopoly(monopoly membabitkan kumpulan).!!!

2 comments:

Jebon said...

Salam pakyeh,

Saya cuba memahami makna apa itu "kapitalis monopoli", harap pakyeh boleh sedikit pandangan makna atau maksud "kapitalis monopoli"... agaknya ia adalah sistem monopoli yg hanya memberi kepada satu syarikat sahaja utk menguasai sesuatu sektor, jadi rakyat tidak ada pilihan utk memilih syarikat atau jenama mana yg menawarkan produk yg lebih murah...

Contohnya, katakanlah syarikat pengangkutan awam di Kuala Lumpur hanya di monopoli oleh sebuah syarikat penganggkutan sahaja, oleh krn hanya ada satu-satunya Syarikat Bas pengangkutan awam di KL, jadi warga KL tiada pilihan lain selain menaiki perkhidmatan Bas yg ditawarkan oleh syarikat tersebut, oleh itu rakyat atau pengguna tidak ada kuasa memilih yg mana penganggkutan awam yg menawarkan harga yg lebih murah... inikah yg dikatakan sistem kapitalis monopoli??... gitu ker pakyeh???...

pak yeh said...

Salam jebon,
Betul lah apa yang jebon kata tu.
Monopoli tu betujuan membolot semua kekayaan untok dirinya sahaja, Dengan kuasa monopoli harga barangan senang di naikan sebab tida orang lain dapat mejual dengan harga yang lebeh rendah.

Contoh British monopoly kain,mebuat Ghandi boikot kain British,sebab itu kita tengok Ghandi selalu membuat kainnya sendiri.Walaupun Ghandi separoh bogel, dia tetap boikot kain British dengan membuat kainya sendiri.