Tuesday, September 27, 2011

Ya Man.! Pope used Hudud Law too.

Ya man ! I just remembered my history lesson. The Pope and the Padres of the Catholic Church did use Hudud Law when they killed and burned to the stake all opposition parties,apostacies,Protestant Christians,Muslims,Jews idolators,witches,scientice, etc,etc.!!!
Ya.! The hudud is a Christian/Bible Law introduced by the authors / Ulamas / Imams of Hadis.!!!

Hudud Law No 1) Death for Murtad(Apostacy).
This law is copied from Bible, Leviciticus 24:16 "And he that blaspheeth the nae of the Lord, he shall surely be put to death, and all the congregation shall certainly stone him."

This use of hudud law by the Catholics resulted in an orgy of killings such as the Inquisition,the Crusades, war killings witches burnings,scientist burnings, etc, etc.
This was hudud in the hands of evil Popes and Padres'.

Ya man ! I also remember my history when the Sunni Muslims say the Syiar Muslims are murtad/apostasy and the Syiar Muslims say the Sunni Muslims are murtad/apostasy and they started to kill each other in the name of God.!!!

This hudud law however is not found in the Quran but is found in the hadis. If a law is not in the Quran, Muslim can reject it.!!! Historically this hudud law.in the hands of evil Ulamas would cause war and bloodthirsty killings.!!!

The Hudud Law no 2) Stoniing to death of adulterers.
This Law is copied from Bible,Deuteronomy 22:23-24 "If a damsel that is a virgin be betroth into a husband, and a man found her in the city, and lie with her.then we shall bring the both out unto the gate of the city, and ye shall stone them with stones, that they die, the damsel, because she cried not, being in the city."

This hudud law too, is not found in the Quran but is found in the hadis. If a law is not found in the Quran, Muslim can reject it.!!! Historically this hudud law.in the hands of evil Ulamas would cause many killings especially if you are their opposition..!!!

Hudud law No 3. The thief shall have his hand cut off.
This Law is in the Quran,but other Quran verses allow for exception and abrogation of this law.!!!


The truth is, hudud law in the hands of evil and mad Priests,Ulamas and politicians is a recipe for butchery and murders in the name of God. Period.!!!

The bigger truth is that there is no hand chopping,adulterer stoning and apostasy/murtad killings in the Quran.!!!
Read my article "The Ying and Yang of Islamic Law" at..


Therefore should we or shouldnt we implement hudud law in our country.???



14 comments:

Anonymous said...

Pak,
Humkum islam adalah al Quran dan kemudian habis. Boleh kah kita pakai al quran dng mengutip seluruh alquran ayat ayat yang pada akal kita, kita rasa berkaitan dengan masaalah dihadapi? Boleh tolong perjelaskan dan kaedah ini bersumberkan pada apa? akal atau alKuran atau hadis atau ulama?

TK

Meru

pak yeh said...

Anonymus kata:
Humkum islam adalah al Quran dan kemudian habis.

Benar.!!!

Anonymous kata:

Boleh kah kita pakai al quran dng mengutip seluruh alquran ayat ayat yang pada akal kita, kita rasa berkaitan dengan masaalah dihadapi?

Boleh.!!! Ada ayat Quran yang kata Allah mengajar Quran.Jika ada masaalah kita perlu berbahas untok dapatkan hujah yang terbaik..rujuk Quran 39:18"Dengarkan seua hujah,pilihlah yang terbaik.ereka ini adalah orang2 yang di beri petunjuk dan berintelek."

Anonyous kata:
Boleh tolong perjelaskan dan kaedah ini bersumberkan pada apa? akal atau alKuran atau hadis atau ulama?

Kaedah pertama adalah methodology "Quran menerangkan Quran".Quran 39:18, adalah kaedah berbahas seperti di mahkaah bagi endapat kebenaran dan enyelesaikan masaalah.Setiap hujah perlu berbuktikan Quran dan logik akal.

Kaedah lama/Ulama adalah cara sehala(one way traffic)yang tidak mengikut Quran 39:18 dan di kufuri cara mengimpot maalumat yang bukan dari buku Allah.!!!
Bagaimana buku anusia(hadis) dapat di setandingkan dan kadang2 engatasi Quran.??? Itu syirik naanya.!!!
Moga anda dapat faham kaedah Quran .

KANDIS said...

beberapa soalan aku nak tanya pada ngko yg tak de kena mengena dgn isu yg ngko bukak...

1. kenapa umat islam meluruskan jari telunjuk dlm shahadah?

2. apakah maksud mengangkat dua belah tapak tangan ketika takbir yg di lakukan umat islam dlm solat?

3. bagaimanakah perkara yg dikatakan khusyuk dlm solat?


tiada paksaan dlm menjawab soalan aku nih...
sekadar nak kenal ngko dgn lebih dekat lagi...

pak yeh said...

Salam Kandis,
1. kenapa umat islam meluruskan jari telunjuk dlm shahadah?

Jawab Yeh : Itu tanda satu tuhan.

2. apakah maksud mengangkat dua belah tapak tangan ketika takbir yg di lakukan umat islam dlm solat?

Jawab Pak Yeh :
itu tanda surrender/serah diri kapada Allah.

3. bagaimanakah perkara yg dikatakan khusyuk dlm solat?

Jawab Pak Yeh :
Kushuk adalah mabok, ia itu antara sedar dengan tidak sedar.

Apa pula jawab anda.???

Jebon said...

Sahîh al-Bukhârî Volume 5, Book 58, Number 188:
Narrated ‘Amru bin Maimun: "During the pre-lslamic period of ignorance I saw a she-monkey surrounded by a number of monkeys. They were all stoning it, because it had committed illegal sexual intercourse. I too, stoned it along with them."

SAHIH AL-BUKHARI, Jilid: 5, Hadis No:188, Riwayat: 'Amr bin Maimun :-
Pada masa jahiliyah iaitu sebelum Islam saya nampak seekor monyet betina dikelilingi beberapa ekor monyet. Kesemua mereka merejamnya, sebab ia telah berzina. Saya juga ikut merejam bersama mereka.

Ooi pakyeh best tak hadis nih?? Ini lahwal hadis atau ahsanal hadis?? Pakyeh tak nak rejam monyet ker?? Atau PAS yg akan rejam monyet??... Kah-kah-kah-kah...

pak yeh said...

Ya Jebon.
Ana ada intebiu Ulama monyet tentang hukum hudud zina.!!!
Dia kata itu hukum monyek Kristian dulu kala.Monyet Kristian sekarang guna hukum secular.!!!Lagipun Ulama monyet tu kata dalam Quran tak ada huku reja penzina.
Kah,kah,kah,kah.
Hadis tu cerita2 monyet sahaja.!!!
Kah,kah,kah,kah.

KANDIS said...

tq sebab layan soalan aku...
tapi walaubagaimanapun....

jawapan soalan no2 tu...betul dan selari dgn jawapan aku....

soalan no1 tu...jawapannya masih jauh dan tak selari dgn jawapan aku.. kerana ada perdebatan yg tuhan itu diluar hukum nombor..jwpn aku utk soalan 1 tu..ianya adalah lambang suatu nombor..dan nombor tu adalah nombor ayat dlm salah satu surah alquran..dan siapa yg tahu ayat tu...tahulah juga kenapa org munafik itu tempatnya kekal di neraka walaupun mereka mengucap syahadah...

jwpn soalan no3 jugak kurang selari dgn jwpn aku.....kerana bgaimana org mabok nak ingat rukun dlm solat?...ayat2 yg nak dibacanya?...apa yg berlaku di sekitarnya?.... kerana ada juga riwayat nabi itu tetap ada hubungan dgn dunia luar ketika solatnya...cth kisah cucunya..dlm quran jugak ada byk cth2 kisah mcm tu....jwpn aku utk soalan no3 pulak...cubalah ngko cari klu ttg nya dlm quran....dlm ayat yg kata...susungguhnya solat itu amat lah berat kecuali bagi org2 yg khusyuk....

soalan no 1&3 tu sgt2 payah utk di temui jawapanya bg org2 yg melihat hanya dgn satu matanya...

aku mintak maaf pak yeh... bukan niat aku nak menguji atau mencabar...aku jugak kurang berminat utk berdebat..

sekadar cuba nak mengenali ngko....

pak yeh said...

Kandis kata :
jwpn aku utk soalan 1 tu..ianya adalah lambang suatu nombor..dan nombor tu adalah nombor ayat dlm salah satu surah alquran..dan siapa yg tahu ayat tu...tahulah juga kenapa org munafik itu tempatnya kekal di neraka walaupun mereka mengucap syahadah...

Pak Yeh jawab :
Surah no 1, AlFathihah.???

Kandis kata:
.jwpn aku utk soalan no3 pulak...cubalah ngko cari klu ttg nya dlm quran....dlm ayat yg kata...susungguhnya solat itu amat lah berat kecuali bagi org2 yg khusyuk....

Adakah klu itu sambungan dari ayat yang ko beri...
"Solat itu mencegah dari kejahatan,tetapi zikirAllah itu lebeh baik." AlAnkabut 45.

KANDIS said...

sori pak yeh...
keduanya masih jauh lagi...


soalan no1 tu
cluenya ada dlm hadis tentang solat nabi, yg berkenaan dgn shahadah...

jawapannya pulak
ada dlm timbunan salah satu ayat dlm surah al-isra..

kalo ngko jumpa hadisnya.. automatik ngko tau ayatnya
sbb aku dah bg tau surahnya...

persoalan ngko faham atau tidak... itu aku serah pd ALLAH...


soalan no3 pulak,
jawapannya ada dlm salah satu perkataan
dlm ayat yg aku bagi sbg cluenya...

clue lainnya ada dlm quran, hadis, qaul sahabat...... termasuk jugak drpd ulamak2 tasawuf...

persoalan no3 ini lebih rumit utk dirungkai berbanding soalan no1

cubalah ngko cari dulu jawapan utk soalan no1 tu...
sbb soalan no1 tu lebih mudah utk difahami drpd soalan no.3

cubalah cari dlm kitab2 ulama supaya lebih mudah & cepat utk ngko jumpa.

dan soalan no1 tu jugak adalah perkara utama yg terpenting pd org islam...

yg membezakan antara
tenang dgn gundah-gulana..
munafik dgn mukmin...
kawan dgn lawan...
syurga dgn neraka...

salam...

pak yeh said...

Apa daa Kandis.
Sesuatu perkara/ayat itu pun banyak maana. jadi ana satu betul>??? Tafsiran aku atau tafsiran kau.???
Elak lah kita bahas seperti kata Allah Quran 39:18 "Dengar seua hujah,Pilih yang terbaik. ereka itu adalah yang di beri petunjuk dan berintellect.

Kalo ko nak bersyarah one way traffik, tak payah aie lah.

KANDIS said...

Aaik!!

kata dpt "petunjuk dan berintelek"..
takkan bab syahadah pun payah sgt nak jumpa kot....

jgn arr putus asa lak bro...
kah kah kah

ayat dlm surah isra tu jelas dan takperlu di tafsir2 lagi laa...
satu ayat yg merungkai antara kapir o muslim & munapik o mukmin....

cuba la dulu ngko carik hadis tu..

bila kita luruskan jari telunjuk kanan kita, berapa lambang nombor dlm nombor arab bentuk tgn kita tu...

hadis tu tunjuk pd kita nombor yg nabi buat dgn tgn nabi dlm nombor arab pd ketika nabi sedang solat...

relek arr bro...
jgn arr marah...
aku cuma nak bg tau kalo2 ngko tak tau...

dan kalo ngko dah tau lak, bole kita kongsi ramai2 ilmu ngko tuh..

aku memang minat baca posting ngko kat blog ngko nih...

aku bkan nak bersyarah, cuma nak check ngko tau tak bab syahadah nih...

takkan aku nak tanya sikit pun ngko dah nak marah...

blog ngko nih best aku baca...
cuma kadang2 sakit mata tgk background blog yg kaler hitam tulisan lak putih....
bila aku baca lama2 berpinar bijik mata sbb cahaya putih tu nampak terang bila lama2....

cuma sebelum nih aku tak penah bg komen pun...

pak yeh said...

Salam Kandis.
Sori le,aku lembab sikit lah. Lagipun aku tarak buku hadis. Gue tarak pecaya pada hadis, yang di bukukan oleh orang2 yang hidup 300 tahun selepas nabi wafat, yang bentoknya adalah hearsay(khabar angin) sahaja dan tiada disaksi oleh nabi.
Gue juga takut akan aaran Allah, Quran 31:6 "Ada orang guna lahwal hadis(hadis palsu)untok sesatkan orang lain dari jalan allah,tanpa pengetahuan dan enjadikannya(jalan Allah) bahan ketawa."
Sori beb, gue tarak percaya hadis, selain ahsanal hadis yang Allah definasikan sebagai ayat2 Quran 39:23"Allah telah wahyukan ahsanal hadis,kitab yang konsistan...".

Sori ilmu hadis yang bukan Quran gue tak percaya, kerana...hanya suara Allah menjadi pedoman gue.!!!

Apa pendapat Syeih Kandis tentang hadis.???

KANDIS said...

sori lambat balas, bz sikit akhir2 nih..tak sempat kesini...

kalo ngko mengaku tak percaya hadis secara terang-terangan.....

abis camne lak dgn ayat yg ngko sendiri jdkan contoh sebelum nih?

pak yeh said...
......seperti kata Allah Quran 39:18 "Dengar semua hujah,Pilih yang terbaik. mereka itu adalah yang di beri petunjuk dan berintellect.

bukankah hadis pun satu hujah?
dan tak semua hadis tuh palsu..

berkenaan pandangan aku psl hadis pulak....

melalui hadislah ALLAH mengajar manusia memahami AlQuran...

sbb boleh saja ALLAH turunkan seluruh ALQuran itu dlm satu malam shj kepada Nabi...
tak perlu sampai 23thn....

tak perlu Nabi berkhutbah, kuliyyah dan mengajar pd sahabat tentang maksud ayat2 AlQuran selama 23thn..

satu contoh lg ialah Nabi2 yg selepas Nabi Musa yg tidak diberi kitab sendiri..

mereka di hantar utk mengajar manusia memahami kitab Nabi Musa a.s....

jika manusia mampu memahaminya dgn akal sendiri.. tak perlu Nabi...
selagi kitab masih ada... sebelum manusia zaman tu ubah isi kandungan dlm kitab taurat...
cth terhampir Nabi Yusya' anak murid Nabi Musa...

Jadi kesimpulannya, hadis adalah jalan utk memahami isi AlQuran..

sbb dlm hadis kita jumpa sebab nuzul & tafsir surah....

jika nak cerita psl AlQuran pulak..
sejarah AlQuran itu asalnya ada 36 versi..
sebelum akhirnya ulama putuskan...
satu cth isu surah ad-duha dan al-sharh, satu surah atau dua surah...

pak yeh said...

Kandis kata
kalo ngko mengaku tak percaya hadis secara terang-terangan.....:
abis camne lak dgn ayat yg ngko sendiri jdkan contoh sebelum nih?
pak yeh said...
......seperti kata Allah Quran 39:18 "Dengar semua hujah,Pilih yang terbaik. mereka itu adalah yang di beri petunjuk dan berintellect.
bukankah hadis pun satu hujah?
dan tak semua hadis tuh palsu..

Pak Yeh jawab :
Hadis dengan hujah berlainan.
Hadis adalah alledged kata2 nabi Muhamad. Hujah adalah kegunaan akal dan logik.
Hadis nabi adalah hearsay/dengar kata yang sifatnya macam khabar2 angin, dan tidak di verifikasi oleh orang yang berkata.Ia nya tidak dapat di buktikan sebagai saheh sebab semua perawi dan juga nabi telah lama mati.
mepercayai hadis adalah perbuatan blind faith/kepercayaan yang buta dan tidak berilmu.
Larangan Allah supaya Muslim tidak mengguna hadis adalah ayat Quran 31:6 "Ada orang guna lahwal hadis(hadis palsu/olok2)untok menyesatkan orang lain dari jalan Allah,tanpa pengetahuan dan menjadikannya(jalan allah/Islam) bahan ketawa."


Kandis kata :
jika manusia mampu memahaminya dgn akal sendiri.. tak perlu Nabi...
selagi kitab masih ada... sebelum manusia zaman tu ubah isi kandungan dlm kitab taurat...
cth terhampir Nabi Yusya' anak murid Nabi Musa...
Jadi kesimpulannya, hadis adalah jalan utk memahami isi AlQuran..
sbb dlm hadis kita jumpa sebab nuzul & tafsir surah....

Pak Yeh jawab :
Ada ayat Quran yang kata Quran itu senang di faham dan ia nya lengkap.
Sesiapa pun boleh faham.bila tak faha, kena bahas,engikut ayat Quran 39:18.
Methodology ini di namakan Quran enerangkan Quran.ereka yang kata hadis perlu kerana ia terangkan Quran adalah pendusta.Pendapat itu kontradik Allah yang berkata Quran itu lengkap dan senang di faham, dan Allah menajar Quran.