Wednesday, July 25, 2012

PAS : Antara Islam Hadis Dan Islam Quran.

Wahai orang2 PAS.! Sila rujuk rencana  berikut,..
 Dan baca komen saya selepasnya.

Parti PAS dan rock n roll.
Oleh Hishamudin Rais.
thu.July.19.2012.

Beberapa bulan kebelakangan ini dunia siber heboh dengan berita penyanyi pop dan rock star berkalih tempat mencari makan. Heboh-heboh ini menjadi labon anak muda. Ada yang berkisah tentang penyanyi pop yang slim dan cun sekarang, sudah tembam dan gemuk. Maka telah sampai masa untuk memakai baju kurung agar dapat menyorokkan saiz badan.

Ada berita tentang rocker yang kacak dan ranggi kini kepala lutut sudah lembik. Ada kisah 'pop star' yang muncul mendadak menjadi 'top' dari realiti TV, kini sudah gemok dan tak laku lagi. Lalu menjadi Pak Lebai. Tetapi bukan ini yang ingin saya tuliskan. Bukan tentang peralihan padang untuk mencari makan. Atau kenapa yang vogue hari ini menjadi passe dan lemau dua bulan kemudian. Penyanyi rock masuk menjadi ahli Pas bukan perkara yang ingin saya kupas. Untuk saya hal ini tidak penting.

Apa yang saya anggap amat penting ialah peralihan dasar dalam parti Islam Pas. Ini kerana parti Islam ini adalah salah satu parti massa yang memiliki pengaruh yang amat kuat. Parti yang membawa agama sebagai lambang perjuangan ini bukan satu parti politik yang baru. Parti ini lahir dari perjuangan menentang penjajah British. Parti ini memiliki sejarah anti kolonial yang gagah berani.

Dalam politik kontemperori Malaysia, Pas sedang memainkan peranan yang amat penting. Pas bersama Parti Keadilan Rakyat dan Parti Tindakan Demokratik sedang merencana satu ombak perubahan ke atas Malaysia. Tetapi untuk memahami Pas yang wujud hari ini, para pembaca wajib juga mengenal sejarah Pas yang lalu.

Sepuluh tahun dahulu - di era demonstrasi jalan raya - ketika anak muda berdemonstrasi untuk menyingkirkan Mahathir Mohamad, saya telah memperkenalkan teater jalanan atau 'street theatre'. Teater jalanan ini adalah satu genre seni melawan yang telah dikembangkan oleh anak-anak muda di zaman menentang perang Vietnam tahun 60'an dahulu. Bersama dengan teater jalanan, saya juga telah memperkenalkan apa yang dipanggil budaya 'agit-prop' - agitasi propaganda. Dua bentuk seni ini saya anggap adalah senjata tajam untuk memperluaskan ruang demokrasi di Malaysia.

Untuk memperkukuhkan bentuk seni melawan ini, saya telah mementas teater Tok Ampoo sebagai pemecah ruyung. Di era Reformasi - di zaman Mahathir Mohamad - bukanlah satu yang senang untuk mementaskan teater agitprop. Skrip dan lakonan tidak menjadi masalah. Puluhan anak muda dari kampus sekitar Kuala Lumpur telah bersedia untuk mengambil bahagian. Apa yang jadi masalah kami ialah dewan pementasan.

Adalah mustahil pada ketika itu untuk menyewa Dewan Serbaguna walau pun sepanjang tahun dewan-dewan ini kosong. Dewan-dewan hotel telah menutup pintu mereka. Akhirnya Tok Ampoo telah mendapat kebenaran untuk membuka tirai di Dewan Markaz Tarbiyah Pas di Taman Melewar. Kami telah dibenarkan untuk mementaskan Tok Ampoo selama 3 malam di Markaz Tarbiyah.

Malam pembukaan menjadi sejarah kerana inilah kali pertama Dewan Markaz Tarbiyah Pas menjadi pentas teater. Pementasan ini juga bersejarah, kerana saya telah difahamkan satu kumpulan 'orang buta' telah juga membeli tiket untuk mendengar pementasan ini. Pada malam itu sambutan untuk Tok Ampoo cukup mengegarkan. Tiket-tiket untuk malam seterusya telah dijual laris.

Petang esoknya, ketika team Tok Ampoo sedang bersiap untuk pementasan malam kedua - satu 'letupan bom' sampai. Markaz Tarbiah tidak membenarkan Tok Ampoo dipentaskan lagi di Dewan Tarbiyah. Saya terperanjat. Apakah kesilapan Tok Ampoo? Apakah kerana kami menyanyikan lagu Internationale? Tidak. Tidak ada sesiapa yang sedar bahawa ada terselit irama Internationale dalam Tok Ampoo.

Kami dilarang kerana ada pelakon wanita beraksi sama dalam teater cult klasik Tok Ampoo. Khalas. Pihak Markaz Tarbiyah tidak mahu berbincang lagi. Keputusan telah dibuat. No woman diatas pentas. Ini kata putus. Maka kami pun terpaksa memulangkan kembali duit tiket yang telah terjual.

Beberapa bulan kemudian, kumpulan Teater Bukan Teater telah dijemput sekali lagi untuk membuat persembahan seni di Dewan Markaz Tarbiyah. Kali ini 'fatwa' telah disampaikan lebih awal kepada kami. Fatwa mengatakan : Hanya lelaki sahaja dibenarkan naik ke pentas. Tidak ada gitar. Tidak ada alat muzik bertali yang boleh digunakan. Saya tidak menolak jemputan itu. Untuk terus bekerjasama dengan Malam Budaya Pas, kumpulan Teater Bukan Teater telah menggunakan gunakan baldi, tong drum, tin kosong, kayu penyapu untuk menjadi alatan musik. Persembahan kami tidak gagal pada malam itu. Pas telah mula membuka mata dengan budaya.

Naratif diatas adalah sejarah pandangan kolot Pas apabila berhadapan dengan seni dan budaya. Sebenarnya, bukan hanya Pas yang rabun seni dan buta budaya, ramai pemimpin dan ahli Parti Keadilan Rakyat juga rabun apabila berhadapan dengan bentuk bentuk seni. Malah ada ahli Exco dalam kerajaan Pakatan Selangor yang amat cetek pemahaman terhadap seni dan budaya. Untuk ahli Exco yang seorang ini, seni dan budaya hanya "rabbani dan rabbabni" - yang lainnya dia buta.

Kejulingan pandangan terhadap seni dan budaya ini adalah kerana sikap malas membaca dan malas mengkaji. Bebal budaya ini berlarutan dan terus mendalam apabila ada sikap menolak diri dari merayakan kehidupan dalam dunia yang wujud hari ini dan berharap akan dapat merayakan kehidupan dengan wanita bermata jeli sesudah mati.

Ramai yang tidak tahu bahawa gitar itu berasal usul dari bumi Arab. Ramai juga yang tidak tahu bahawa al-Kindi (800-873). ahli falsafah terulung yang dinobatkan sebagai Bapa Falsafah Arab dari Baitul Hikmah itu telah menulis 241 buah buku dalam bidang astronomi, ilmu hisab, geometri, perubatan, fizik, falsafah termasuk 7 buah buku mengenai teori dan penggunaan alatan muzik.

Kebebalan memahami seni budaya ini menjadi lebih meriah apabila seni budaya ini dikaitkan dengan maksiat. Seni dan budaya ini dilihat sebagai punca maksiat. Jalur yang menganuti mazhab bahawa seni budaya adalah maksiat tidak penah sedar bahawa Rock n Roll itu ialah pekikan perjuangan hamba abdi di Amerika. Suara laungan dalam Rock n Roll itu adalah suara penentangan hamba abdi terhadap Tuan Kulit Putih yang mengurung mereka. Rock n roll ialah budaya melawan kaum tertindas.

Mari kita kembali melihat apa yang telah berlaku didalam Pas kebelakangan ini. Saya merasakan lima atau enam tahun dahulu ada beberapa pemimpin Pas yang merasakan bahawa sokongan anak muda terhadap parti mereka semakin berkurangan. Untuk anak muda, parti ini diasosiasi dengan kolot dan jumud. Hanya anak muda yang poyo dan skema sahaja yang berdampingan dengan Pas. Anak muda yang cool akan melarikan diri dari Pas.

Pasti para pemimpin Pas ini berpendapat bahawa di era pasca moden, dengan wujudnya internet ini, janji syurga dan bidadari sahaja tidak dapat lagi menarik anak-anak muda. Anak muda memerlukan lebih dari janji-janji di syurga. Anak-anak muda perlu Rock n Roll. Justeru berlaku pencerahan dasar budaya yang kita lihat hari ini dalam Pas.

Pencerahan budaya dalam Pas ini amat penting. Jika Pas meneruskan dasar kolot vis a vis budaya, ianya amat bahaya untuk negara ini. Telah terbukti selama ini, parti politik yang kolot budaya, yang tidak memiliki dasar budaya yang segar akhirnya akan ditolak oleh rakyat. Tetapi, lebih dari ini akan berlaku di Malaysia. Jika tidak ada pencerahan budaya dalam Pas, jika Pas terus rabun seni budaya, maka ianya juga akan mempengaruhi United Malays National Organisation.

Sila rujuk apa yang berlaku pada tahun 80'an di Pakistan. Ini dizaman pertabiran Presiden Zia-Ul-Haq. Sang Jeneral yang jadi Presiden dengan merampas kuasa telah bertopengkan Islam. Justeru, dalam usaha untuk membuktikan ke-Islaman rejim militernya, Zia-Ul-Haq telah membunuh segala bentuk seni milik rakyat Pakistan. Qawali telah diharamkan, pemain gitar ditangkap, gitar dimusnahkan dan pelbagai bentuk kerja bodoh menumpaskan seni budaya telah dilakukan atas nama Islam.

Bayangkan, jika sinar pencerahan budaya tidak sampai ke dalam parti Pas, maka akan berlaku persaiangan hebat antara dua buah parti Melayu-Islam ini. Parti Islam SeMalaysia dan United Malays National Organsiation akan bersaing untuk menunjukkan parti mana yang lebih Islam. Dalam usaha parti-parti politik untuk membuktikan mereka lebih Islam, yang akan menjadi mangsa ialah tamadun dan bentuk-bentuk seni budaya bangsa. Sebagai contoh, kita melihat Mak Yong, Menora, Dikir, Konsert Rock, Musik, Bangsawan, Filem, Seni Pahat, Seni Tampak - akan menjadi mangsa.

Dengan ini apa yang kita baca atau kita dengar tentang penerimaan Pas terhadap penyanyi-penyanyi pop dan bintang rock ini, walaupun ada yang telah malap bintangnya adalah satu yang amat positif. Percerahan yang sedang berlaku didalam Pas pada tahap ini masih lagi budaya 'ceramah'. Justeru, cahaya percerahan ini wajib dibesarkan. Hidup bukan hanya untuk mendengar ceramah yang membosankan. Hidup ini adalah simpang siur yang memberahikan seperti petikan gitar XPDC. 


Komen Pak Yeh.

Apabila PAS dan Ulama Hadis mengharamkan seni dan musik mereka telah mentertawakan Islam dan mengatasi Quran. Apabila Ulamak halalkan Bank berriba, mereka telah atasi firman Allah yang menharamkan riba. Allah bersumberkan Quran tidak pernah mengharamkan seni dan musik.
Cuma Ulamak hadis Bukhari Muslim yang mengharamkannya. Bukhari dan Muslim juga telah menhina Allah sebagai flip flop dan bodoh kerana merancang 50 solat sehari, dan terima nasihat dari nabi Muhamad yang terima nasihat dari nabi Musa dan nabi Isa, mengikut hadis Israk. Mereka telah mentertawakan Islam. Allah telah melarang kegunaan lahwal hadis .rujuk Quran 31:6 "Ada orang guna lahwal hadis untok menyesatkan orang lain dari jalan Allah(Islam), tanpa pengetahuan, dan mentertawakannya (jalan Allah/Islam)".

Bila Allah tidak haramkan, tapi Ulamak haramkan, maka Ulamak/Bukhari Muslim cuba jadi tuhan. Sesiapa dengar kata/hukum Ulamak Hadis / Bukhari Muslim dan tidak dengar hukum Quran, maka mereka telah tuhankan Bukhari dan Muslim. Selain dari Allah,Ulamak Bukhari Muslim dan Ulamak PAS/UMNO dan sebagainya telah menjadi tuhan mereka. Mereka telah syirik pada Allah bila kata2/hadis Bukhari Muslim telah atasi firman Allah.
Awas wahai Muslim ! Jangan jadi syirik bila mengatasi Quran dengan hadis ciptaan Bukhari Muslim.!!!!

41 comments:

Dr wahid said...

Salam ,
Sudah jelas awak tidak memahami ugama Islam.
Bukhari dan Muslim mengumpukkan hadith ia itu apa yang di nyatakan oleh Rasuallha SAW.

Kedua mereka hanya mengumpolkan hadith yang sahih dan menapis hadith yang tidak sahih.Ada caranya untok mengenal mana mana hadith yang sahih dan tidak sahih.

Hadith hadith yang sahih ini dapat di trace sahingga kapada Rasuallah.mengikut rawinya dan orang orang yang menyampaikan hadith itu.

Cerita Isra dan Mikraj ada lah perjalanan Rasuaallah dari Mekah ka Jurusalem dan dari situ ia dibawa oleh Jibril naik ka Luz Mahfus untok menemui Allah dan menerika perentah untok hukum sembayang lima waktu .

israk dan mekraj telah diterima sabagai satu yang benar.

Rasuallah manusia biasa tapi bezanya antara Muhammad saw dengan manusian biasa. Ialah ia tidak bisa melakukan kesilapan baik dari segi hukum dan arahan.Jika Rasuallah melakukan kesilapan,Allah terus menurunkan wahyu kapadanya untok membetulkan kesilapannya.Ada empat kesipakan yang dilakukan oleh Rasuallah dana keepat kesilpan ini diturunkan wahyu untok membetulkannya.

Saya berharap saudara membaca dan mendalami hukum Islam sabelum membuat tuduhan yang tidak berasas.DiMalaysia hanya golongan anti hatith yang tidak menhotmati Rasuallah dan perentah perentahnya.

Islam bermaana submission.Kita perlu submit kapada hukum hukum Allah yangbdi turunkan melalui Rasuallah saw.Jika kitabgagal untok submitnkapada hukum Allah,kita tidak boleh mengakui diri kita sabagai orang Islam.

pak yeh said...

Salam Dr Wahid.
Terima kaseh kerana sudi berdebat/bahas. Orang2 PAS semua tak mapu membahas/debat dan mungkin kerana bodoh ataupun tidak menimani Quran 39:18 "Degari semua hujah,Pilih yang terbaik. Mereka ini adalah yang di beri petunjuk dan berintelek.


1) Tidak ada bukti yang Bukhari Muslim tulis apa yang Rasullulah kata, kerana beliu orang ke3,4,5,yang mendegar kata2 orang lain yang juga tidak pernah jumpa nabi Muhammad. Maka himpunan kata2 Rasullulah itu adalah jenis hear-say/dengar-kata yang tidak boleh di guna sebagai saksi di mana2 mahkamah pun. Sila counter hujah ini, bahawa jenis hadis kumpulan Bukhari Muslim adalah hear-say/dengar- kata, dan mereka tidak dapat mempastikan sahehnya hadis2 mereka.
(Nota; cara hearsay juga di guna bagi kumpul Gospel hadis nabi Isa.)

2) Sila kaunter hujah hadis Israk Mikraj yang berkata Allah salah rancang higga rancang 50 solat sehari. Adakah Allah begitu bodoh hingga perlu terima nasihat nabi Muhammad,nabi isa dan nabi Musa.
Bukhari dan Muslim mungkin sedang mabok bila menulis hadis ini yang tidak masuk logi lansung.Kenapa Allah di hina oleh Bukhari Muslim.???

3) Ada hadis Bukhari Muslim yang tidak sampai ke Rasullulah..ia itu hadis cium hajah aswat yang mentertawakan Islam. Hadis ini dari Kalifah Omar dan tidak sampai ke nabi Muhammad.

4)Larangan Allah untok guna lahwal hadis/hadis olok2 telah di salah terjemaholeh Ulama. Kenapa.?
Terjemah yang benar adalah Quran 31:6"Ada orang guna lahwal hadis untok sesatkan orang lain dari jalan Allah, tanpa pengetahuan,dan mentertawakannya(jalan allah/Islam)
Sila counter hujah ini.

Anonymous said...

Ya betul kata Pak Yeh.
1)Kenapa Ulamak hadis Bukhari Muslim menhina Allah ? Takkan lah Allah bodoh sangat nak rancang hingga 50 solat sehari?
2)Kenapa Muslim cium batu hajar aswat macam penyembah berhala aje ?
Ini yang buat kafirun ketawa terbahak bahak.

Hadis2 Israk Mikraj dan cium hajar aswatlah yang buat kafir semua ketawakan Muslim dan Islam.

Benarlah firman Allah tu Quran 31:6 "Ada orang guna lahwal hadis(hadis Bukhari Muslim bab Israk Mikraj dan cium hajar aswat)untok menyesatkan orang lain dari jalan Allah tanpa pengtahuan dan mentertawakannya(jalan Allah/Islam.)

Tapi Ulamak semua bukan ada otak nak faham yang jelas. Mereka semua golongan tercorot dalam pelajaran. Semua tak lulus Mathematik, Sains dan hampir semua subject kantoi,tapi dapat lulus agama. Kalau Muslim tak lulus agama Islam. Islam baik bunoh diri lah.
Kah,kah,kah,kah.

Common Ulamak. Bahas! Bahas! Jangan takut bahas macam Najib dan UMNO.

Anonymous said...

Pak Yeh, masalahnya dalam agama islam ramai orang yg nak jd pakar dalam bab agama islam tapi tak berkelayakan. Kalam Allah dicampur adukkan dengan hadis, Al-Quran ditafsir bertentangan dengan kalam Allah sendiri dan diterima pakai sebagai benar padahal bila dibandingkan dgn mana-mana surah dan ayat antara tafsir dan terjemahan Al-Quran pun dah tak sama maksudnya. Jd kita nak terima yg mana?. Sebenarnya Al-Quran hanya untuk orang yg cerdik, cerdas akal tapi rendah diri serta jujur. Mereka yg cerdik, cerdas akal ini dan jujur ini bukan sahaja mengaji tp mereka juga mengkaji, munguji, membukti. Itu sebab ramai ahli saintis dari dunia barat memeluk agama islam. Bukan macam kita di Malaysia ini, agama islam di terima secara ikut- ikutan sebab keturunan, jd ikut ajelah.

pak yeh said...

Salam Anonymous,
Memang benar.Islam di Malaysia Islam ikut membuta babi. Buktinya ...Melayu pandai membaca Quran, tapi tak faham Quran. Ini kerana Ulamak tidak mengajar bahasa Arab. Ini pula adalah tujuan Ulamak untok monopoly fahaman Islam, sepertmana Padri Christian dan Rabai Yahudi monopoly agama mereka.
Bagi saya kaum cleric tidak perlu wujud di negara Islam.Semua perlu pandai Islam. Zaman internet in,
Lebai Google/Sheikh Doogle boleh ajar kita lebeh baik dari Ulamak.
Maka pimpinan Ulamak sudah jadi irrelavant.Lagipun Ulamak yang jualbeli Islam...pergi beli agama di Universiti,lepas tu jual ijazah mereka kapada kerajaan ataupun swasta,(mereka yang jual-beli ayat Allah) adalah golongan Ulamak yang Allah larangi.

Dr Wahid said...

Salam Pak Yeh.
Jika awak hendak mengkritik Bukhary atau Muslim berhubong dengan Haditth yang dilaporkan sabagai tidak benar,saya rasa awak sudah terlewat tiada credibility.

Bukhary dan Muslim mempunyai metedology yang telah dicipta untok mengenal mana hadith yang sahih dan mana hadith palsu.Bukhary terpaksa berjalan ka serata tempat sawaktu mengumpol hadith hanya untok mengesahkan yang perawinya boleh dipercayai.Ia hanya mengambil hadith yang boleh disambong sahingga kapada Rasulallah.
Ramai orientalis cuba menafikan hadith hadith yang diriwayatkan oleh Bukhari tapi mereka tidak berjaya meyakinkan ulama ulama Islam yang mereka itu benar.

Didalam Quran ada dinyatakan peristiwa Isra dalam surah Isra surah 15 dan surah Najm surah 27.Bila Rasuallah kembali ka Mekah dan menceritakan peristiwa itu,Ramai orang Quresh tidak percaya.Abu Bakar merupakan orang pertama mengesahkan apa yang di alami oleh Rasuallah.Sebab itu ia di panggil Al Sidik.
Jika kita mempertikaikan peristiwa ini ,kita terus mempertikaikan Muhammad sabagai Rasuallah.Shadah kita sudah tidak betul.
Jika saudara hendak mempertikaikan kesahihan hadith Bukhari dan Muslim,saudara mestilah mengemukakan hujjah yang apa yang dilakukan oleh Bukhari dalam mengompolkan hadith hadith nya tidak betul.Saya yakin saudara tidak mempunyai bukti yang kukoh yang dapat diterima oleh Ulama ulama hadith.
Jika saudara membaca buku methdologi mengumpul hadith,sudah tentu saudara tahu apamyang saya maksudkan.
Sabagai orang Islam,kita mesti mengikut resam padi,lagi tinggi ilmu kita lagi kita merendahkan diri.Jangan jadi bodoh sombong.Kita bodoh tapi tidak mahu mengakuinya.
Ulama Islam saperti Bukhari hanya menjalankan tugasnya untok menyampaikan apa yang benar dan mereka ini amat takut kapada Allah untok melakukan kesalahan.Akhirnya kapada Allah kita kembali.

Cuba saudara lihat kemaluan saudara dan beri jawapan yangbikhlas kenapa ayah saudara memotong hujong kemaluan saudara samasa kechil.Bukan kan ini di nyatakna dalam hadith.Ia tiada ada dalam Quran.

Bila saudara mati,apa kah yang harus kita lakukan dengan mayat saudara.Kita bakar,atau campak dalam laut atau kita bawa kan ka Kelang yang banyak dengan burong gagak dan serahkan mayat kita kapada burong gagak.
Dalam Quran adabdiceritakan samasa Anak Nabi Adam,Membunoh adeknya,ia tidak tahu apa harus di buat dengan mayat nya.Burong Gagak menunjokkan kapadanya yang ia harus ditanam.

Hj amin. said...

Saudara Pak Yeh.

Cuba saudara membaca buku bagaimana hadith hadith di kompolkan dan apakah metdology yang digunakan dan nyatakan kapada saya dimana silapnya mehdology itu yang menyebabkan tihak dapat menerima hadith yang di kompolkan oleh Bukhary dan Muslim.

Juga perlu diingatkan bahawa Quan todak boleh diterjemahkan..Quran perlu ditafsirkan dan yang diterjemahkan ialah tafsir Quran.

Quran hanya boleh titafsikn melalui ayat Quran yang lain yang di turunkan,oleh hadith hadith sahih dan oleh Ijtimah ulama Islam.

Apa yang dilakukan oleh Rashid Khalifah ialah ia mentejemahkan Quran.Sebab itu Kaabah diterjemahkan sanagai kaki lembu dan bukan Rumah Allah.

Kita boleh buat kesilapan didalam kerja harian kita tapi jangan buat kesalahan dalam tafsiran ugama Islam.Nanti bila mati sudah tidak terlambat untok kembali membetulkan kesalahan kita.

Anonymous said...

walaubagaimanapun aku tetap ikut ulamak, tanya nik aziz atau hadi awang, pasti mereka bersetuju dengan pak yeh, masalahnya sekarang meraka tiada space untuk membahas semua perkara itu, tunggu selapas pru13, mungkin utusan msia ke atau bharian beri mereka colum untuk mereka menhurai semua kekusutan kita. insyaallah. waalahualambisawap

-swak-

Anonymous said...

walaubagaimanapun aku tetap ikut ulamak, tanya nik aziz atau hadi awang, pasti mereka bersetuju dengan pak yeh, masalahnya sekarang meraka tiada space untuk membahas semua perkara itu, tunggu selapas pru13, mungkin utusan msia ke atau bharian beri mereka colum untuk mereka menhurai semua kekusutan kita. insyaallah. waalahualambisawap

Anonymous said...

Saya setuju dengan apa yang dimintak oleh Pak Yeh, Ulamak wajib jelaskan persoalan itu. Saya rasa kalau persoalan ini di post di blog yang ramai pengung mungkin pihak Ulamak akan balas'

Saya juga tidak setuju dengan Dr Wahid yang mengatakan yang Pak Yeh tak memahami Ugama Islam. Jangan lah kerana Pak Yeh yang menimbulkan beberapa persoalan dia di tuduh tak faham Islam.

Cubalah jawab dengan jelas persoalan yang ditimbulkan dengan alasan yang baik dan kukuh( don't attack the personality but be professional and answer the issue)

Saya juga pasti Imam Bukhari bukanlan manusia yang hendak menjadi Rasul atau tuhan, untuk seorang yang siang malam beribadat pada Allah takkanlah dia nak syrikkan Allah pula.

Anonymous said...

Saya setuju dengan apa yang dimintak oleh Pak Yeh, Ulamak wajib jelaskan persoalan itu. Saya rasa kalau persoalan ini di post di blog yang ramai pengung mungkin pihak Ulamak akan balas'

Saya juga tidak setuju dengan Dr Wahid yang mengatakan yang Pak Yeh tak memahami Ugama Islam. Jangan lah kerana Pak Yeh yang menimbulkan beberapa persoalan dia dituduh tak faham Islam.

Cubalah jawab dengan jelas persoalan yang ditimbulkan dengan alasan yang baik dan kukuh( don't attack the personality but be professional and answer the issue)

Saya juga pasti Imam Bukhari bukanlan manusia yang hendak menjadi Rasul atau tuhan, untuk seorang yang siang malam beribadat pada Allah takkanlah dia nak syrikkan Allah pula.

pak yeh said...

Salam Dr Wahid,
Segala yang kamu hujah di atas adalah dogma dan legenda ataupun cerita dongeng tentang kebaikan Bukhari Muslim. Hakikatnya semua hadis yang dia kumpul adalah hear-say dan tidak dapat di percayai di mana mahkamah pun.
Walaupun kamu Dr, tapi jelas kamu tidak pandai berbahas dan tidak mengimani Quran 3(:18 "Dengari semua hujah.pilih yang terbaik.mereka ini adalah yang di beri petunjuk dan berintelek."
Maka jika Br Wahid maseh tidak pandai berbahas maka Dr Wahid bukanlah jenis di beri petunjuk dan berintelek.
Sekali lagi cuba bahas dan jawab soalan2 saya...
1)Kenapa Ulamak hadis Bukhari Muslim menhina Allah ? Takkan lah Allah bodoh sangat nak rancang hingga 50 solat sehari?
2)Kenapa Muslim cium batu hajar aswat macam penyembah berhala aje ?

Ini yang buat kafirun ketawa terbahak bahak.Dan inilah jenis hadis yang Allah larang mengunanya,rujuk Quran 31:6"Ada orang guna lahwal hadis untok menyesatkan orng lain dari jalan Allah,tanpa pengetahuan,dan mentertawakan nya(jalan allah/Islam).

3) Bukan kah Allah berfirman (Quran31:6) melarang kegunaan lahwal hadis yang mentertawakan Islam.? Kenapa kamu tak percaya dengan Quran 31:6.?
4)Hadis mana yang mentertawakan Islam kalau bukan hadis Israk Mikraj dan hajar aswat Bukhari Muslim yang di katakan saheh.?

Selagi Dr Wahid tidak bahas dan jawab soalan2 yang saya beri, selagi itu Dr Wahid tidak percaya kapada Quran dan Allah.!!!
Maka Tuhan Dr Wahid adalah Bukhari Muslim, kerana percaya dengan hadis yang berkata Allah bodoh rancang solat.!!!

pak yeh said...

Salam Hj Amin,
Hj Amin kata :Cuba saudara membaca buku bagaimana hadith hadith di kompolkan dan apakah metdology yang digunakan dan nyatakan kapada saya dimana silapnya mehdology itu yang menyebabkan tihak dapat menerima hadith yang di kompolkan oleh Bukhary dan Muslim.

Pak Yeh jawab.
Kenapa perlu percaya kapada methodology jika hadisnya membodohkan Allah nabi dan Muslim.??? Cuba kamu pertahan Bukhari Muslim dengan menjawab soalan saya 1)Kenapa Bukhari Muslim kata Allah bodoh rancang solat hingga 50 solat sehari.?

Hj Amin kata :
Juga perlu diingatkan bahawa Quan todak boleh diterjemahkan..Quran perlu ditafsirkan dan yang diterjemahkan ialah tafsir Quran.

Kamu berkata tanpa guna otak.Bila masa Allah kata tak boleh terjemah. Kalau gitu kenapa di terjeahkan juga o;leh Ulamak.? Yang tidak boleh di terjemah adalah nama ataupun "propernoun",ataupun bila perkataan yang sama tidak ada.

Hj Amin kata:
Quran hanya boleh titafsikn melalui ayat Quran yang lain yang di turunkan,oleh hadith hadith sahih dan oleh Ijtimah ulama Islam.

Pak Yeh kata:
Quran menerangkan Quran..ya setuju.
Hadis menerangkan Quran. Bagimana hadis yang keluar lebeh 300 tahun selepas Quran dapat menerangkan Quran.? Bagaimana denga laranga Allah mengunakan hadis,rujuk Quran 31:6 "Ada orang guna lahwal hadis untok menyesatkan orang lain dari jalan Allah...dan mentertawakannya(jalan Allah/Islam)

Hj Amin kata:
Apa yang dilakukan oleh Rashid Khalifah ialah ia mentejemahkan Quran.Sebab itu Kaabah diterjemahkan sanagai kaki lembu dan bukan Rumah Allah.

Pak Yeh jawab :
Itu Rashid Kalifah bukan saya. Aidid Safar pun gitu jugak.Saya tidak buat gitu.

Hj Amin kata:
Kita boleh buat kesilapan didalam kerja harian kita tapi jangan buat kesalahan dalam tafsiran ugama Islam.Nanti bila mati sudah tidak terlambat untok kembali membetulkan kesalahan kita.

Pak Yeh jawab
Yang di bahas bukannya salah terjemah atau salah tafsir Quran, tapi kebodohan hadis yang di katakan saheh oleh Bukhari Muslim.

Wasalam Selamat berpuasa.

Berhujah said...

Kah,kah,kah,kah...

Apa bende nih pakyeh??.. Flip-Flop tak pandai planning kah,kah,kah,kah... sangat mentertawakan...

Nice job...

Gunalah stail "Kidr" berhujah lihat disini...

http://besthadithquranalone.blogspot.com/2011/07/masha-allah-arabic-word-hadith-and.html

Anonymous said...

Salam Pak Yeh,

Saya setuju sangat Pak Yeh membuka minda kita umat Islam.

Apa sebab kita umat Islam sekarang lemah? Sebabnya kita tidak mengeri apa mesej Quran sebenarnya.

Contoh :

1. Budaya Arab budaya Islamkah? Budaya berjanggut budaya Islamkah (puak Yahudi alim pun berjanggut)? Apakah hanya buah korma banyak khasiat, sedang Allah mencipta pelbagai barangan tumbuhan berkhasiat dalam dunia ini? Pasal janggut, bukan semua umat manusia dunia ini ada janggut tebal. Kalau semua yang Arab-Arab itu Islam, maka ini seolah-olah Tuhan tidak adil. Kalau berjubah itu Islam, kenapa puak Ikhwanul Muslimin Mesir pakaian bercoat ala barat semasa bergambar dengan Presiden PAS? Saya tak pertikai sangat pasal pakaian, tapi janganlah pakaian jadi hukum Quran.

2. Adakah ternag-terang Quran mengharamkan muzik? Allah telah memberi amaran bagi sesiapa yang terhegeh-hegih mengatakan ini haram, itu haram tanpa bukti jelas dari Quran. Ini semua pendapat orang-orang Arab dulu yang sudah lari dari ajaran Quran sebenarnya dalam mentafsirkan Quran.

3. Sedihnya sebahagian umat Melayu tidak mengenal apa itu budaya Arab dan apa itu budaya Quran. Budaya Quran itu lebih luas.

4. Kita begitu taksub denga air zam-zam, walhal pak Arab di sana, lebih suka minum Coca-cola, Pepsi dan makan burger McDonald dll. Cari dalam Quran, mana dia kesucian air zam-zam.

5. Janganlah kita mudah melenting bila ada orang mempersoalkan persepi mengenai kefahaman Islam ini. Jangan sampai berbunuhan seperti ekstrem puak Taliban, puak Sunni-Syiah di Pakistan contohnya.

Anonymous said...

1/4

Salam Pak Yeh,
Diharap Pak Yeh sihat walafiat, gembira bersama keluarga.

Izinkan saya menghuraikan, “ Hidup bukan hanya untuk mendengar ceramah yang membosankan. Hidup ini adalah simpang siur yang memberahikan seperti petikan gitar XPDC ” dari pandangan generasi y yang internet savvy. Sejak Beatles’ time atau sebelumnya, the Renaisance, muzik telah berpengarauh ke atas jiwa golongan muda dan dewasa.

Cuba kita melawat ke cybercafés terutamanya di kawasan flat atau apartment kos rendah. Yang jelas adalah golongan anak - anak Melayu dari sekolah rendah hinggalah remaja termasuklah mat / minah rempit. Bila kedua ibu-bapa terpaksa bekerja, tinggallah anak-anak “latch keys ”. Dengan kebebasan yang tidak terkawal - mungkin kurang dididik secara sempurna di mana kebebasan semestinya ada consequences yang perlu dikenakan hukuman yang setimpal untuk membina kelakuan yang bertanggungjawab dlm anak- anak semasa di luar rumah, terutamanya di luar pandangan ibubapa/ penjaga. Barulah boleh menikmati kebebasan. Contohnya berhenti di lampu trafik merah, barulah ada nyawa untuk menikmati kebebasan.

Nak tak nak, ibubapa, guru gama serta penghuni setempat haruslah berganding bahu untuk berkhidmat kepada satu sama lain kerana kasih kepada Tuhan.

Dengan kebebasan sedemikian, peer pressure, tak kisahlah walau mereka sebenarnya nampak kool bodoh. “ Temptation " atau natural curiosity, akan membawa mereka ke cybercafes untuk melayari skrin internet yang borderless, mendengar lagu-lagu di Youtube, sambil menonton pornography, cyber- bullying hinggalah Facebooking dengan beratus- ratus “ kawan cyber” dengan memakai nama palsu, usia rekaan sehinggalah terjebak dalam chit - chating yang lucah atau pornography, phedophile, drugging, dragging, rempiting on motorbikes / overhauled kereta ...

Dengan webcam sekali, anything in the wildest dream can happen to the teens and youth. Watch those KIDS with recalcitrant and delinquent behavior. This is the most challenging time ... it will intensify ... please collaborate and do positive things to help them fast !

Anonymous said...

2/4
Saya sendiri “ by choice ” tidak mempunyai FB kerana tugas pejabat seharian saya berat serta ada tanggungjawab2 lain yang lebih bermakna untuk dilakukan.

Ramai anak-anak muda diberi kamera yang agak canggih mungkin ibubapa terasa guilty tidak dapat bersama anak- anak kerana terpaksa bekerja sepanjang hari ataupun anak-anak
yang pandai “ blackmail ” ibubapa. Dengan segala kecanggihan alatan eletronik ini, nak tak nak, anak- anak akan menerokai “ tempations ” tersebut.

Secara rhetoric, di masa abang sulung saya serta saya melalui zaman remaja, kami digalakkan bnayka membaca serta bermain alat muzik seperti guitar. Ayah dan emak kesayangan kami sangat mementingkan pendidikan, agama, budi bahasa serta muzik sebab ayah kami sangat gemar bermain guitar sambil menyanyi lagu2 John Denver, Cliff Richard, dll. Dengan gaji yang terhad, ayah banyak berkorban untuk pendidikan kami. Emak pula menyayangi ayah, jadi kami
“ felt rested, calm to excel in our studies and had good fun as a family ”

Begitu juga anak - anak Pak Yeh yang dididik sempurna oleh Pak Yeh serta isteri kesayangannya. Begitu juga ramai keluarga yang mempunyai anak - anak yang menyejukan hati ibubapa, termasuklah bloggers serta pengunjung2 blog. Termasuk lah Sdr Hishamuddin Rais, seorang abang sulung yang berjiwa ayah yang pengasih cuba " make a world of a difference " to our youth melalui artikel ini.

Tapi peratus anak- anak yang bertanggungajawab ini harus dipertingatkan untuk kemajuan keluarga, berbakti kepada masyarakat setempat serta seMalaysia, bukan kah begitu kehendakNYA ?

Kita semua tahu, masa itu kebanyakan lagu memunyai nilai lirik, irama yng tinggi serta wholesome. Hanya selepas kami siap kerja sekolah serta kerja rumah yang berlamak-lambak dari menternak anak ayam dll, barulah kami dibenarkan main guitar atau dengar muzik bersma ayah kesayangan kami. Saya lebih gemar membaca sambil mendengar muzik. Kami berdua “were nurtured in that kind of family environment” sampailah kami berdua melanjutkan pelajaran ke luar negara; abang dalam bidang perubatan.

Terdapat banyak dugaan di perantauan, kami sembahyang, bermain sukan, socialized, buat kerja sukarelawan, tetapi dalam keadaan kerinduan keluarga tersayang, ada masanya, terkenang yang mengasihi kita, kami banyak mendengar lagu – lagu untuk mengubati hati dan jiwa, lebih-lebih lagi bila pressure coursework, exams, kesempitan wang mencengkam … Jadi kami banyak mendengar lagu2 piano, guitar, lagu2 setelah check background ahli- ahli muzik serta lirik lagu mereka.

Anonymous said...

3/4
Mungkinkah dah tiba masanya show sketsa, deklamasi pantun cinta kepada Tuhan, ibubapa, adik- beradik, alam semulajadi, application agama is applied untuk membina nilai-nilai yang murni beyond head knowledge, menyanyi lagu moden dengan lirik yang bererti.

Engage guru - guru muzik yang “ qualified and passionate ” about good character building and education untuk tujuan ini. Segala aktiviti mesti disupervised oleh ustaz serta ustazah.

Keluarga saya sangat sayang pada anak2 bekas jiran saya, orang PAS. Mereka senantiasa berbudi- bahasa, tak pernah dengar mereka maki-hamun, pemalu, sangat menyayangi ibubapa mereka. Kami sering menjemput mereka makan minum di rumah kami sambil dengar muzik piano. Tetapi eloklah bermain dengan anak- anak semua jiran tetangga.

Jadi kesimpulannya, bermula di surau-surau sebab golongan muda - muda ini adalah dari family yang berpendapatan rendah. Mereka seharusnya dinurtured dengan pendekatan baru, mengutamakan agama, termasuklah dengan menggunakan strategi muzik yang wholesome.

Golongan mat rempit / minah haruslah di “ rehabilitate” dengan cepat dan yang lain dicegah dari dipengaruhi mereka. A.B.U untuk mencapai aspirasi ini dengan cepat.

Buanglah yang keruh, ambillah yang jernih dlm isu muzik, supaya anak-anak muda kita dididik untuk memilih, menilai muzik untuk didengari.

Beyond main kompang… mainlah guitar, harmonikia, angklung, mungkin bolehlah disediakan oleh surau ? Jauhilah JOM sini sana yang bodoh. Siapa nak melawat cybercafes, kalau ada aktiviti-aktiviti yang boleh menambat hati golongan muda- mudi ini di surau-surau, dewan masyarkat setempat atau padang permainan.

Anonymous said...

4/4

Pak Yeh, saya minta maaf sebab menulis dlm dwibahasa namun dulu, keputusan periksaan BM agak terror juga. amboi angkat bakul haha.

Kalau tidak keberatan, cubalah menyelami lagu-lagu berikut bersama-sama keluarga tersayang.

Maher Zain was highly recommended to me by my Omani foster family.

p/s
Sdr Hishamuddin Rais ( you write brilliantly : succinct and profound )

Lagu - lagu dari YouTube

Maher’s Zain Number One For Me

Maher’s Zain – I Believe ( a piano piece )

Light & Easy Reading
Does Music & Lyrical Content Influence Human Behavior ? by Kelvin C. Liljequist

Terima kasih Pak Yeh. Salam.

Anonymous said...

Ape.? Allah tak pandai rancang solat? Bior bebenor Pak yeh oi! tapi bukan Pak Yeh yang kate ye tak?. bukhari Muslim yang kate.
Bukhari Muslim ni bodohlah. Tak pandai pakai otak lansung. Mana boleh Allah salah planning solat sampai 50 kali sehari. Yang Ulamak dan Professor kat Universiti dan Muslim semua pecaya pada hadis Israk Mikraj yang bersumberkan cerita dongeng Greek tu, macam Dr Wahid di atas tu agaknya tak pakai otak ke? Kanak2 pun boleh faham, tapi professor/dr tak faham ? itulah kebodohan berpelajaran secara secular di Universiti. Yang nyata depan mata pun tak nampak.
Pandai kutuk kafirun, tapi Ulamak sendiri kata Allah bodoh mereka tak nampak. Kuman di seberang laut mereka nampak.Gajah di sebelah diri,mereka tak nampak. Begitulah bodohnya Muslim2 zaman sekarang. Banyak betoi professor2 kankong di UIA, Alazhar dan lain2 Universiti Islam, ya?

pak yeh said...

Salam dan terima kaseh sdra Anonymouse,
Anonymous kata :
Beyond main kompang… mainlah guitar, harmonikia, angklung, mungkin bolehlah disediakan oleh surau ? Jauhilah JOM sini sana yang bodoh. Siapa nak melawat cybercafes, kalau ada aktiviti-aktiviti yang boleh menambat hati golongan muda- mudi ini di surau-surau, dewan masyarkat setempat atau padang permainan.

Pak Yeh kata:
Itu cadangan yang sangat baik. Malah sekolah biasapun patut mengajar main se-kuran2nya guitar.Dengan cara gitu mutu pemusik kita akan meningkat.

Kanak yang bermain musik dapat menghindar dari mat dan minah rempit dan budaya lepak.

Berkenaan dengan problem kanak,punca adalah kurang kaseh sayang, bila maid ganti ibu, yang kebanyakkan berkerja. Tapi musik dan sukan yang di rancang baik dapat kurangkan masaalah2 kanak2.

Salam dan selamat berpuasa.

Hj Wahid said...

Pak Yeh.
Tafsir surah 31:6 saperti berikut.ada dua sebab ayat ini diturunkan kapada Muhammad saw.

Pada masa itu orang Mekah lebeh mementingkan nyanian dan dan hiboran dan tidak menumpukan kehidupannya mengikut Islam dan perentahnya.

Keduanya pada masa itu di mekah terdapat orang Arab Mekah yang pergi ka Persia dan mereka terpengaroh dengan cara hidup orang Persia yang mementingkan cerita cerita dongeng Persia dan mengabaikan ajaran Islam. Jadi wahyu ayat ini di turunkan.
Ia nya tidak ada kena mengena dengan Isra dan Mikraj.

Israk dan Mekraj jelas di nyatakan dalam surah Isra dan Najm.

Hj Amin said...

Pak Yeh.

Terdapat hanya dua ajaran ugama yang penganutnya memotong kote.Orang Melayu kata Bersunat.
Iaitu orang Yahudi dan Orang Islam.

Orang Yahudi bersunat dan mereka tidak percaya yang Nabi Muhammad isaw itu Rasuallah sunggoh pun ada dinyatakan dalam kita Taurat mengenai kemunchulan Nabi Muhammad.
orang Islam bersunat kerana ini ajaran kita dan kitabpercaya kapada Muhammad saw sabagai Pesuroh Allah.

Jadi jika kita hanya percaya kapada Allah tapi tidak menerima Muhammad saw sabaigai Pesuroh Allah,apa kah kita boleh mengakui sabagai orang Islam.

Bagaimana debgan Shadah kita yang Kita bersaksi Allah itu Tuhan kita dan Muhammad persuroh Allah.

Mari kita sama sama renongkan.

Hj Wahid said...

Pak Yeh.
Ada kah awak menyatakan yang Nik Aziz dan Ustad Hadi tidak percaya kapada Hadith dan peristiwa Isra Mikraj.

Saya bertaya soalan ini kapada Ustad Harun Din dan ustad Harun Taib.Mereka terkejud dan berkata orang orang Islam yang tidak percaya dengan peristiwa Isra dan Mikraj,ianya bukan Islam.Ini tidak ada kena megena dengan fahaman Politik.Ini soal akidah.
Imam Bukhari dan Muslim tidak mencipta hadirh.Mereka hanya melaporkan apa yang di uchapkan oleh Rasuallah tampa ada tokok tambah dengan hadith itu.
Mereka hanya mengompolkan hadith hadith yang sahih.dimana rawinya tidak dipersoaklan intergrity nya.

Ini jawapan ustad Harun Din.

Salam.

pak yeh said...

Hj Wahid said...

Pak Yeh.
Ada kah awak menyatakan yang Nik Aziz dan Ustad Hadi tidak percaya kapada Hadith dan peristiwa Isra Mikraj.
Pak Yeh jawab:
Ofkos tidak. Bila masa saya berkata gitu.?

Hj Wahid kata :
Saya bertaya soalan ini kapada Ustad Harun Din dan ustad Harun Taib.Mereka terkejud dan berkata orang orang Islam yang tidak percaya dengan peristiwa Isra dan Mikraj,ianya bukan Islam.Ini tidak ada kena megena dengan fahaman Politik.Ini soal akidah.

Pak Yeh jawab :
Saya tidak pernah kata saya tidak percaya kapada Israk Mikraj yang di sebut dalam Quran. Tapi saya tidak percaya pada israk mikraj tang di sebut oleh Bukhari Muslim. Ini kerana mereka bodohkan Allah dengan berkata Allah silap rancang solat hingga mencapai 5o solat sehari.

Hj wahid kata:
Imam Bukhari dan Muslim tidak mencipta hadirh.Mereka hanya melaporkan apa yang di uchapkan oleh Rasuallah tampa ada tokok tambah dengan hadith itu.
Mereka hanya mengompolkan hadith hadith yang sahih.dimana rawinya tidak dipersoaklan intergrity nya.

Pak Yeh jawab :
Jika ianya saheh kenapa ianya tidak logik hingga Allah boleh salah rancang solat dan lepas tu dengar nasihat nabi Musa ,Isa dan Muhamad pula.Juga hadis itu ada unsur2 cerita dongeng/mythology Greek di mana nabi Muhammad naik burak ke langit ke tujoh,di mana Zeus berada.

Hj wahid kata :
Ini jawapan ustad Harun Din.

Pak Yeh jawab:
Tengoklah.! Kamu sendiri dah silap faham apa yang saya kata.Dan riwayatkan yang salah pada Ustad Harun Din. haqiqatnya, asalkan manusia mereka pasti ada kesalahan, dan kerana periwayat hadis adalah manusia biasa, sudah tentu ada banyak kesilapan bila meriwayat hadis2 nabi. Kita juga tidak boleh tutup mata dengan usaha syaitan untok sesatkan umat Islam. Dan cara yang paling berkesan sesatkan umat Islam adalah melalui Ulama dan hadis2 mereka.Syaitan sering menyamar sebagai Ulamak?Padri?Rabai.

Salam. Harap faham pendirian saya.

pak yeh said...

Anonymous Hj Amin said...
Pak Yeh.
Terdapat hanya dua ajaran ugama yang penganutnya memotong kote.Orang Melayu kata Bersunat.
Iaitu orang Yahudi dan Orang Islam.
Orang Yahudi bersunat dan mereka tidak percaya yang Nabi Muhammad isaw itu Rasuallah sunggoh pun ada dinyatakan dalam kita Taurat mengenai kemunchulan Nabi Muhammad.
orang Islam bersunat kerana ini ajaran kita dan kitabpercaya kapada Muhammad saw sabagai Pesuroh Allah.
Jadi jika kita hanya percaya kapada Allah tapi tidak menerima Muhammad saw sabaigai Pesuroh Allah,apa kah kita boleh mengakui sabagai orang Islam.

Pak Yeh jawab.
Bersunat itu ada di sebut di dalam Torah dan Injil, maka ianya wajib kapada Yahudi dan Christian.
Tetapi oleh kerana Quran tidak sebut tentang bersunat, maka ianya tidak wajib, tapi menjadi sunat.Seorang Muslim yang tidak bersunat/potong kote, maseh Islam dan Muslim.

Hj Amin kata
Bagaimana debgan Shadah kita yang Kita bersaksi Allah itu Tuhan kita dan Muhammad persuroh Allah.

Shahadah jika tidak di sebut dalam Quran, maka ianya sunnat sahaja.
Rukun Islam mengikut Quran, lebeh dari 5 perkara.

Hj Amin kata :
Mari kita sama sama renongkan.

Pak Yeh jawab :
Sudah di renungkan. Tapi yang saya sebut, Kenapa Bukhari Muslim hina Allah bila berkata Allah silap rancang solat hingga 50 kali sehari, kamu tidak renongkan.

Salam dan selamat berpuasa.

pak yeh said...

Anonymous Hj Wahid said...
Pak Yeh.
Tafsir surah 31:6 saperti berikut.ada dua sebab ayat ini diturunkan kapada Muhammad saw.
Pada masa itu orang Mekah lebeh mementingkan nyanian dan dan hiboran dan tidak menumpukan kehidupannya mengikut Islam dan perentahnya.
Keduanya pada masa itu di mekah terdapat orang Arab Mekah yang pergi ka Persia dan mereka terpengaroh dengan cara hidup orang Persia yang mementingkan cerita cerita dongeng Persia dan mengabaikan ajaran Islam. Jadi wahyu ayat ini di turunkan.

Pak Yeh jawab:
Quran 31:6 di salah terjemah oleh Ulam, bertujuan ingin mengkekalkan kegunaan hadis.!!!
Cuba lihat terjemahan ini..Quran 31:6
Dan ada di antara manusia: orang yang memilih serta membelanjakan hartanya kepada cerita-cerita dan perkara-perkara hiburan yang melalaikan; yang berakibat menyesatkan (dirinya dan orang ramai) dari ugama Allah dengan tidak berdasarkan sebarang pengetahuan; dan ada pula orang yang menjadikan ugama Allah itu sebagai ejek-ejekan; merekalah orang-orang yang akan beroleh azab yang menghinakan.

Perkataan "lahwal hadis" telah di terjemahkan sebagai membelanjakan hartanya kepada cerita-cerita dan perkara-perkara hiburan yang melalaikan;"

Itu nyata bukan terjemahan tetapi sudah menjadi tafsiran. Terjemaha apa itu jika Allah sebut 2 perkataan(lahwal hadis) kamu terjemah menjadi 9 perkataan.????
Bukan kah lebeh baik jika kita terjemah "lahwal hadis" menjadi hadis olok2 ataupun "vain hadis" seperti terjemahan Muhamad Mamaduke Picktal.???

Hj Amin kata :
Ia nya tidak ada kena mengena dengan Isra dan Mikraj.
Israk dan Mekraj jelas di nyatakan dalam surah Isra dan Najm.

Pak Yeh jawab :
Ia ada kena mengena dengan hadis Israk Mikraj kerana ia nya fitnah ataupun "lahwal hadis" Bukahri Muslim yang berkata Allah silap rancang/bodoh rancang solat hingga mencecah 50 solat sehari.
Ia ada kena mengena denagan hadis2 yang mentertawakan jalan Allah, sepert terjemahan berikut,..Quran 31:6 " Ada orang memilih lahwal hadis/hadis olok2 untok sesatkan orang lain dari jalan Allah, tanpa pengetahuan dan mentertawakannya(jalan Allah)".

Harap dapat pencerahan dari hujah2 saya.
Salam dan selamat berpuasa.

pak yeh said...

Berhujah kata :
Gunalah stail "Kidr" berhujah lihat disini...

http://besthadithquranalone.blogspot.com/2011/07/masha-allah-arabic-word-hadith-and.html

Terima kaseh banyak2 sdra Berhujah. Link itu sangat baik bagi memahami Islam Quran sahaja tanpa hadis.
Saudara/i semua bolehlah kaji ayat2 Quran dan hadis yang melaran umat Islam menguna hadis.

Anonymous said...

Salam,

Sudah tiba masanya kenapa kita harus menilai semula apa yang kita anuti dan mempercayai selama ini.

Kita tidak menyalahkan sesiapa, tetapi kita harus membuka minda dan akal budi kita agar lebih luas lagi cahaya kebenaran.

Apa yang menjadi masalah umat Islam sekarang?

Contoh :
1. Satu puak lain mazhab. Yang lain mazhab tertentu. Satu puak menyerang puak lain. Apa kata Quran?
2. Umat Islam lemah dalam bidang sains dan teknologi pada abad ini. Apa kata Quran?
3. Umat Islam tidak sepakat tentang hukum. Ada kata hudud wajib, ada yang kata kata tak perlu masa sekarang. Apa kata Quran?

Kita harus mengkaji semula apa yang Quran kata sebenarnya. Sila rujuk dan donwload buku tajuk Mental Bondage in Islam secara percuma dari : http://mentalbondageinthenameofgod.wordpress.com/

Kita harap agar pembaca jangan terus menggelabah dan melenting. Namun saya percaya pembaca ada daya fikir yang tinggi walaupun tidak mempercayainya.

Sampai bila lagi umat Islam bertelingkah tentang hukum-hukum Islam antara puak ini dan puak itu.

Tuhan tidak paksa dalam hal-hal yang berkaitan kepercayaan kepada Tuhan. Quran kata. Kalau kita paksa orang lain dalam hal ini, maka kita sudah melanggar mesej Quran itu sendiri.

Janganlah kita menjadi "tukang menuduh orang lain secara membuta tuli".

Kembalilah kepada Quran. Ianya bagai lautan yang penuh mutiara yang kita di galakkan untuk mencarinya.

Muhammad sendiri kata dalam Quran "Tugasku hanya untuk menyampaikan Quran dan tidak lebih dari itu."

TUhan sendiri telah memberi amaran kepada Muhammad agar jangan memandai-mandai berkata itu ini selain Quran, dengan amaran potog lidah.

pak yeh said...

Mental Bondage tulisan Aidid Safar.???
Itu tafsir cara linguistik mengunakan akar kata yang menyesatkan.!!!
Bahaya lingustik ia lah ia senang ubah maana perkataan mengunakan dogma, "Perkataan tidak ada maana. Maana di beri kapada perkataan."
Ini adalah dogma dan conjecture.Agama Christian banyak guna linguistik philosopy, dimana maana sesuatu perkataan di selewengkan. Aidid Safar juga berbuat gitu. Mereka2 ini adalah Ahli Seleweng Kitab.
Sila rujuk rencana berkaitan dengan isu ini...
http://warongpakyeh.blogspot.com/2010/05/ahli-kitab-vs-ahli-seleweng-kitab.html

Anonymous said...

Salam Pak Yeh,

Cuba lihat betapa rakyat British
mengenang pengorbanan serta jasa bakti moyang mereka untuk membangunkan negara mereka sewaktu pementsan London 2012 Olympic Games Opening Ceremony ...

Begitulah doa serta harapan saya supaya majoriti rakyat kita undi A.B.U untuk menyelamatkan negara tercinta kita, bersatu- padu dengan lebih kukuh lagi untuk membangunkannya dalam semua bidang, sambil senantisa mengenangi jasa nenek moyang kita. Tambahan pula golongan muda serta golongan yang berusia sama - sama kasih - mengasihani, saling bantu - membantu ..

Golongan muda berasa senang untuk meminta pandangan serta pemikran orang tua- tua dalam hal-hal yang penting untuk kemajuan diri, keluarga, masyarakat serta negara tercinta. Terima kasih.

pak yeh said...

Salam Anonymouse,
Saya pun gitu jugak. Tapi apa kata kalau UMNO maseh menang kerana SPR tipu undi.???

Anonymous said...

Bodoh sangat2 Ulama kita ni. Takkan lah drum aje boleh,guitar ,piano,trumpet semua tak boleh. Kalau macam ni baik tak payah ada ugama.Membosankan aje. Tapi Ulamak dengar guitar,trumpet piano boloh plak. Patut lah orang muda dan professional tak nak masuk PAS.Extremist gila dan Ulamak gila.

Anonymous said...

1/3
Salam Pak Yeh,
Pak Yeh tanya : Tapi apa kata kalau UMNO maseh menang kerana SPR tipu undi ???

1.Malaysia akan " slide " ke dalam kategori negara- negara yang dicengkam kemiskinan, kemunduran, korupsi, totalitarian diperintah oleh elit serta golongan atasan seperti Myanmar, North Korea, the Philippines, Indonesia, Pakistan dll.

2. Beratus- ratus isu yang menimpa rakyat akan menjadi beribu-ribu. Satu contohnya seperti berikut : kerakyataan segera serta gagak.

Dua hari ini kami diserang teruk oleh ' gagak " serta impersonators nya di atas artikle yang bertajuk " Malaysian Cops bust nigerian casanova ring" di forum umum. Mereka maki hamun kerajaan kita, polis, orang Melayu malas. Lepas itu, ambush rakyat Indian serta Cina, instigated kebencian serta racial disharmony. Saya berasa tersangat marah serta terharu " gagak & impersonators " maki- hamun kami di tanahair kami setelah mereka membuat jenayah secara berleluasa.

Bila dah diserang orang asing, bukankah rakyat kenalah bersatu-padu ? Saya percaya Pak Yeh mempunyai pendapat yang sama.

No way gagak-gagak boleh masuk ke atau berani berlagak mafia di U.S, UK, Australia, Singapura dll. .. dimaki tanpa sebab, komen reply dideleted. Very fishy. Kami pulak ditengking oleh seorang insane feminist yang maki kami tak tahu baca tajuk artikel. Katanya jangan zoom into naming the gagak. Is it not fair after being attacked with racial slurs by the " gagak " ?

3. Nampaknya feminism akan bertambah, sehinggalah mendiskriminasi kaum lelaki serta anak - anak lelaki di negara ini. Bukan kah pendekatan yang lebih civilized, lebih matang patut diambil mereka ini ( belajar tinggi- tinggi, tapi arrogant, disrespectful, orang kampong jauh lagi mulia ) kalau mereka sedar kepentingan memberi respect pada kaum lelaki - both ways. Yang elok adalah sama sama respect, Kecuali lah dalam kes harrassment. Nampaknya over non issues, yang syewel dari mereka, pula nak harrass kaum lelaki, puji kecantikan mereka, admire kejap pun disalahanggap sebagai "machismo". Mungkin nak lelaki macam k pop. Lari bila nampak peragut.

Anonymous said...

2/3
Nampaknya kebinggungan, diskrimasi terhadap kaum lelaki yang dialami kaum lelaki yang baik -baik di Amerika dah tersebar ke sini melalui internet. Semuanya nak dikawal wanita , masquarade dalam feminism oleh elemen subversif, esok senang kontrol sedunia.
Cuba lihat webpage Google – selalu dimuliakan wanita. Untuk Hari Ibu, gambar ibu dengan anak-anak saja. Untuk Hari Bapa tidak langsung diraikan oleh Google. I have very keen observations about important matters. Sehari sebelum London 2012 Olympics Opening Ceremony, diletak gambar Amelia Mary Earhart, hari ini letak gambar diver wanita. Tak mustahil sampailah tamat London Olympics.

Kenapa kaum lelaki didiskriminasikan, apa salahnya letaknya bilangan gambar lelaki serta wanita, keluarga secara seimbang atau lebih sikit. Lebih bermakna. Sebulan lagi muncullah Google dengan first woman CEO nya. Dunia lelaki ??

Kaum lelaki yang dah sensitif, nak apa lagi; kaum lelaki ada keistimewaan seta tanggungjawab- tanggungjawab mereka yang ditentukan oleh Tuhan. Kemungkin besar, keadaan ini akan menggalakkan lagi cara hidup LGBT. Jadi elok anak anak lelaki serta perempuan diberi galakan serta bimbangan konsisten yang progresif dari kecil; melalui media ( media umno pekik - pekik pulak ) tentang keistimewaan kedua – dua golongan ini dalam ciptaan Tuhan.... saling hormat – menghormati, bantu - membantu.. .. membimbing.

Pak Yeh, saya mohon maaf terlebih dahulu kerana kasar sikit - ramai orang benci melihat budak-budak lelaki sekarang bermuka ayu pondan, pakai makeup macam K Pop. Mana ada kalau melawat ke Korea, semua muka serius macam kayu saja. Macam mana nak karate pencuri atau menemani emak, adik perempuan, special girlfriend, kemudiannya isteri ke mana – mana ? Apa pandangan Pak Yeh ?

Anonymous said...

3/3

Tetapi bagi extreme feminists, semua yang dilakukan oleh kaum lelaki regular akan disalahtafsirkan, diseteoyped sebagai machismo. Tak menjadi masalah kalau perempuan diadmired for her beauty untuk sekejap masa.

Lelaki jenis cool rugged, bersopan seperti Robert Redford, Edward Said, P. Ramlee, ayah, atuk kesayangan kita, dll mungkin akan jadi esklusif spesis.

Feminism ada kebaikannya, tapi jangan ada di antara mereka over - enthusiastic sampai lupa human rights of men sehingga mendiskrimasikan kita. Itulah salah satu isu baru untuk diberi perhatian bersama kelak untuk menjamin instutisi famili, environment pejabat yang balanced serta respectful.

Berbalik kepada " isu gagak casanova" kami begitu tertekan untuk bersuara oleh gagak serta seorang feminist. Apakah itu kebebasan untuk cerdikpandai serta rakyat yang prihatin untuk bersuara di tanahair sendiri ?

4. Itulah dosa kerajaan kita mengadaikan kepentingan rakyat serta keselamatan negara kita. Jadi A.B.U.

5. Ramai cerdik pandai Melayu kita akan turut brain drain ?

Mohon maaf, terlebih tulis. Terima kasih, Pak Yeh. Salam.

Hj Wahid said...

Pak yeh.
Jika awak tidak dapat menerima hadith sahih bukhary mengenai cerita Isra dan Mikraj,ini bermakna awak mempersoalkan methodolgy pengumpulan hadith yang laksanakan oleh Bukhary dan Muslim.Ini bermaana keseluohan hadith sahih yang di kompolkan oleh Bukhary itu tidak betul methodnya.

Salain dari itu awak juga mempersoalkan peristi Isra Mikraj kononnya ini cerita dongeng orang Greek.

Bagaimana dengan ayat pertama surah Isra(17:1)

God is the Exalted One who took his servant one night for a visit from the Sacred Mosque(in mecca) to the Aqsa mosque(in Jurusalem).God had blessed the surroundings of Aqsa Mosque.He took His servant on this visit to show him(miraculous) evidence of His(existence) It is He who is All hearing and All aware.

Kapada saudara yang mencadangkan kita kaji samula tapsiran AlQuran.Ini merupakan ungapan yang selalu kita dengar.Quran ada kitab Allah dan Tafsirnya telah mula dibuat sejak zaman Rasuallah.Ia mempunyai methdology yang telah diterima sejak Zaman Sahabat dan Tabiee.

Jika hendak belajar Ilmu Alim ugama Islam,jangan belajar melalui internet.Cari guru yang betul dan soal jawab dengan dia apa yang kita ragu ragu.

Salam

pak yeh said...

Salam hj wahaid.
Ayat qurang tetang israk mikraj itulah yang saya imani dan kamu dan semua Muslim agama hadis patut imani.
Ayat itu tidak kata Allah salah rancang 59 solat sehari dan terima nasihat dari nabi Musa,Isa dan Muhammad sebelum di kurangkan kapada 5 wakt sehari...dan tidak pula ia kata nabi naik kuda Hercules yang terbang ke langit ke& di mana Zeus Tuhan Greek bermastutin.

Isunya hadis Bukhari Muslim telah hina dan bodohkan Allah dan berunsurkan Greek mythology, sedangkan Quran tidak berbuat gitu.
Maka methodology yang di pakai Bukhari Muslim adalah dogma (tipu dan bohong) sahaja.

Kau maseh tak nampak kebenaran ini.??? Sila jawab soalan saya.

1) Adakah kamu percaya Allah yang Maha Mengetahui, boleh buat kesilapan merancang 50 solat sehari, dan menerima nasihat dari nabi2 untok turunkan solat kapada 5 kali sehari.???

2) Bukankah itu menghina dan membodohkan Allah.???

3)Bukan kah itu lahwal hadis yang mentertawakan Islam, sebagaimana Allah telah larang dengan Quran 31:6 "Ada orang guna lahwal hadis untok sesatkan orang lain dari jalan Allah,tanpa pengetahuan dan mentewrtawakan nya(jalan Allah)".???

Nota :Saya guna methodology Quran 39:18 "Dengari semua hujah.Pilih yang terbaik. Mereka itu adalah orang yang di beri petunjuk dan berintelek."
Bahas dan pilih hujah yang terbaik adalah tuntutan Allah bila Muslim berbalah pendapat.

Methodology Bukhari Muslim kantoi.!!! Ini kerana hadis palsu pun di sahehkan. Methodology apa kalau hadis palsupun di sahehkan.

pak yeh said...

Salam Anonymouse.
Terima kaseh kerana sudi reply. Malangnya soalan saya maseh tidak terjawab.


Pak Yeh tanya : Tapi apa kata kalau UMNO maseh menang kerana SPR tipu undi ???

Pak Yeh jawab :
kita Jihad fi sabililah.

Setuju.??? Ada alternative yang lebeh baik.???

Salam dan selamat berpuasa.

Anonymous said...

Salam Pak Yeh,
Saya tidak sangup rakyat kehilangan segala - gala yang menjadi hak asasi mereka, negara terus dicengkam corruptions dll – the stakes are too high. Kita boleh lihat the Big Picture dengan jelas sebab setelah membaca blog2 politik, personal, perguaman, ngos serta sering menonton video clips Malaysiakini, kita sering meluangkan masa untuk merenung.

Jadi saya hanya focus maksima iaitu kebebasan dari dibelenggu terus oleh rejim - rejim. Jadi saya hanya doakan Tuhan curahkan keampunanNYA untuk segala dosa corruptions, penganiayaan, kemiskinan, ketidakadilan, maki – hamun dll; mencurahkan belas kasih serta berkat yang melimpah pada kita semua bermulalah dari bulan – bulan lepas sampailah ke GE 13 dan beyond.

Dengan itu, soalan Pak Yeh yang prihatin dengan sendirinya terjawab dengan kita focus pada Tuhan untuk mengasihani kita serta semua rakyat Malaysia untuk menikmati pembaharuan tersangat besar. Lebih hebat daripada Olimpik London 2012.

Selepas itu, kalau diizinkan, saya bercadang nak berkongsi sedikit ide dengan Pak Yeh mengenai ekonomi adil untuk golongan rakyat kita yang hidup kekurangan untuk meninggikan pendapatan mereka termasuklah rakyat di segmen pertengahan. Saya pun perlu belajar dari Pak Yeh serta bloggers lain.

Tapi kenalah A>B>U dulu.

Terima kasih. Salam.

pak yeh said...

Anonymouse kata:
Selepas itu, kalau diizinkan, saya bercadang nak berkongsi sedikit ide dengan Pak Yeh mengenai ekonomi adil untuk golongan rakyat kita yang hidup kekurangan untuk meninggikan pendapatan mereka termasuklah rakyat di segmen pertengahan. Saya pun perlu belajar dari Pak Yeh serta bloggers lain.

You are welcome. Moga kita dapat implement ekonomi rakyat / Islamnomiks yang adil. Tapi negar2 penjajah/kapitalis akan angap kita musoh mereka dan coba sabotaj. Waima inshaalah kita akan berjaya bila konsep ekonomi kita dapat di terima oleh majority.
Perjuangan akan berterusan, kerana elemen counter revolution sentiasa masuk jarum dalam olitik mana2 pun.

Salam dan terima kaseh sudi ber diskusi.