Monday, November 11, 2013

Isu Azan :Runding Dengan Baik ! Jangan Jadi Samseng.!

Dalam isu azan, tidak ada satu Ulamak pun yang dapat selesaikan isu ini dengan baik. Yang nyata Ulama mengalakkan peragai samseng seperti terpapar di rencana di bawah.

Maka komen dan nasihat Pak Yeh adalah seperti berikut...

1) Azan menguna microphone bukan sunnah nabi. Ianya bidaah. Jadi ada lebeh sunnah jika kita tidak guna microphone.
2) Jadi jika mahu juga menguna microphone, jangan lah terlalu kuat hingga mengangu tidur orang yang bukan Muslim.
3) Muslim ada cara lain untok bangunkan Muslimin unto solat Fajar ia itu i) azan melalui radio,ii) azan melalui jam alarm dan sebagainya.
4) Jangan marah2 bila non Muslim komplen bahawa Azan terlampau kuat. Itu hak asasai mereka. Perbuatan seperti di bawah melambangkan budaya samseng dan tidak sesuai dengan budaya Islam.Jadi janganlah malukan diri Muslim sendiri.
5) Rundinglah baik2 dengan non Muslim. Ada kalanya ahli  masjid bising2 melalui microphone. 1jam sebelum waktu Fajar.Ini sangat kurang ajar, mengangu tidur Muslim dan non Muslim.
6) Jadikanlah Islam dan Muslim itu cantek supaya non Muslim tertarek kapada Islam.

=====================================================

Saturday, 9 November 2013

SIAL Ultra Kiasu LAHANAT Makin MELAMPAU !!!

Tak pastilah tentang orang lain tapi bagi MMI tindakan puak-puak ultra kiasu sekarang ni makin melampau.Barangkali puak-puak cinabeng yang ada sekarang ni tak pernah merasa zaman 13 Mei lagi kot !!
MMI nak tanya juga TERINGIN sangat ka ?? Sampai BIADAP tak bertempat ni ?? 
Rasanya dah sampai masanya orang-orang Melayu dan Islam selain daripada puak-puak PAS musibat yang asyik menjilat tu bagi PERINGATAN kepada puak-puak lahanat ni supaya duduk diam-diam.
Apa dah besaq kepala sangat ka ???
PUCHONG JAYA - Beberapa kumpulan NGO hari ini berkumpul di hadapan Balai Polis Puchong Jaya bagi membantah dan membuat laporan polis berkenaan Isu Laungan Azan yang dikatakan mengganggu oleh seorang penduduk di Taman Puchong Prima baru-baru ini.
Kejadian berlaku apabila seorang lelaki Cina menerpa ke surau berkenaan dengan bersikap kuarang ajar meminta agat Laungan Azan diperlahankan. Rentetan daripada itu selepas solat beberapa jemaah surau telah pergi ke rumah lelaki berkenaan bagi meminta penjelasan namun mereka ditentang habis-habisan disertai dengan maki dan cacian.
Sehubungan itu, atas dasar mempertahankan kesucian Agama kumpulan NGO terbabit dengan jelas dan keras memberi amaran supaya bangsa atau agama lain menghormati Agama Islam di negara ini sebagai Agama Rasmi Negara.
Mereka juga sanggup berjuang bermatian-matian jika ada lagi perkara seperti ini berlaku dan jangan menyalahkan mereka jika mereka bertindak kerana amaran telahpun diberi dan semua itu dilakukan atas dasar mempertahankan kesucian Agama Islam.
Sebelum itu, Teressa Kok pernah mengepalai kumpulan pendesak di Puchong meminta supaya Azan di salah sebuah Majid di kawasan berkenaan dipelahankan pada tahun 2008.sumber 
Kerana sikap puak-puak musibat ni yang langsung tak reti nak hormat orang-orang Melayu dan Islam kita harus pastikan selepas ini tidak ada lagi TARIAN NAGA sebabnya BISING !! Tidak ada lagi pembakaran colok secara terbuka sebab ASAP MENGGANGGU KITA !! Tidak ada lagi konvoi-konvoi kereta berhias di atas jalan sana sebabnya MENGGANGU LALU LINTAS !!
MUSIBAT-MUSIBAT ini harus di AJAR !!!! JANGAN BIADAP dengan orang MELAYU & ISLAM !!!
MMI 
http://mahamissa.blogspot.co.uk/2013/11/sial-ultra-kiasu-lahanat-makin-melampau.html

10 comments:

Anonymous said...

Teramat sedih melihat banner dengan panggilan sekesat demikian. Nasihat Pak Yeh, sebagai senior yang rasional dalam hal ini - jgnlah berlaku kasar, ajak mereka berbincang.. nasihatnya patut diambil dengan hati yang terbuka.

Kalau berjumpa dengan counselor atau private pakar psychologist, rate sejam adalah lebih kurang RM 200. itu pun tak diberi nasihat, kena berfikir sendiri ke atas tindakan yang perlu diambil.

Sedih dari mulut yg senantiasa memohon ampun serta bimbingan berbuat baik setiap hari, terluah pula kata - kata yg sungguh kesat pada non Muslims.

Ajak mereka berbincang secara berbudi bahasa - itu nilai serta budaya sebati orang Melayu dari dulu lagi. Seperti orang yg beriman secara betul serta senantiasa teringat asuhan ayah, ibu, atuk serta nenek yg baik - baik.

Kekadang ada seorang dua itu highly strung sebab - sebab yang tertentu. Mereka kemungkinan memerlukan rawatan perubatan atau counselling over unresolved issues, mungkin ada sedikit sebanyak berkiatan dengan isu yang tertentu.

Engage with them instead, jangan cari musuh, sebaliknya memupuk persahabatan dengan insan yang lain. Hidup itu agak singkat meskipun hidup sampai menjangkau 30 - 100 tahun, live well daily with eternity in mind, lebih- lebih lagi kalau dah berkeluarga, banyak berharapkan kasihNYa mengharung cabaran hidup seharian.

Anonymous said...

Nasib baik bukan Kristian yg komplen kalu tidak gerenti pakyeh marah punyer, kah,kah,kah... eloklah pakyeh rujuk ustazah cakar harimau... kah,kah,kah gerenti hariharimau... kah,kah,kah...

Anonymous said...

Assalamualaikum, Surah An Nahal 125 :Serulah kepada jalan agama Tuhanmu dengan hikmah dan pengajaran yang baik, dan bantahlah mereka dengan cara sebaik-baiknya. Sesungguihnya Tuhanmu Dialah yang lebih mengetahui orang-orang yang sesat dari jalanNya dan dia lebih mengetahui orang-orang yang mendapat petunjuk.

Ayat diatas jelas maknanya. Perbuatan mencaci hamun bukanlah tabi'at Islam, seperti yang disarankan diatas. Islam itu cantik, suci, murni dan halus bukan hodoh dan kasar seperti banner yang dipaparkan. Yang aneh, setiap waktu solat azan dilaungkan, tetapi masjid hanya setakat satu dua saf. Islam kita hanya pada azan dan banner. Jadi, siapa sebenarnya yang menegakkan syiar Islam atau yang mengabaikan Islam. Tidak perlu mencaci hamun orang lain, tenguk dahulu diri sendiri. Salam.

Anonymous said...

As a christian I quite disagree if it was true the chinese guy confronted the ' surau people ' in such a teribble manner, There must be ways in abundant to deal a sensitive things such as this.I too, quite agree with pak yeh's approach on this matter. As for me, without those speakers the ' azan' sounds even better :)...the right word..soothing, I guess. I am not trying to scratch my muslim brothers' back or be nice but that is the true atmosphere in Sabah, especially within my family members which comprising of 90 percent muslims from my mother's side and the rest christian or catholic christians. They respect what we believe and vice versa. We let God be our ultimate judge. We also believe true love is not about forcing others to disbelieve what they truly, honestly believe. In other words, respect, genuine love should be part of our daily life. May God bless Malaysia. Anthonius

pak yeh said...

Oi Anonymous(suara macam Matrojak),
I love Christians lah. Itu pasal aku tegur mereka. Tolong beri pencahayaan supaya mereka nampak kebenaran.

Anonymous said...

Misguided and Gila!!!

Islam is about peace and these misguided Muslims will bring great shame to the religion and majority of real Muslims.

If their parents know about what they did, they would probably living in shame too.

akupun said...

i did post this issue on some groups few yrs ago..but i kena kaw2.

There are many fanatic,unable to sit down and talk reasonably,i did noticed some surau, they even play a maher zain song from loudspeaker! this is my direct experience,not hearsay, i wonder what non muslim will say bout that,definitely not a good impression for muslim,some surau will just play a recorded cd of ceramah..i mean..its okay if all neighborhood are muslim, but there are non muslim living just few blocks from surau..we have to tolerate with 'em too..

pak yeh said...

At my place we have to tolerate a frog's voice "reading" Quran or dunno what, on the speaker at least 1/2hr before the azan. Why dont they make noise after the azan instead.?
But still it is no good manners to distueb non Muslim neighbours using speakers. You can use speaker to hingest decibels when people are awake, but not when they need sleep, especially those who had worked throughout the night.

Anonymous said...

These grossly misguided Muslims are out to create trouble eg. incite racial and religious hatred and intolerance.

They have too much time on their hands....most probably they have personal and family issues, not happy with their job/career or life in general and then blame the world for their problems.

Give them a real job and keep them very very busy could get them out of trouble.

May peace be upon all of us.

Anonymous said...

Bila org bukan islam komplain bunyi azan dan ceramah subuh teramat kuat dan minta diperlahankan..hampir semua umat islam diMalaysia melenting dan jadi samseng. Saya sendiri yg tinggal 1km dari masjid pun x boleh tahan. X laranv pun nak azan tapi slowlah sedikit sound tu. Kononnya nak panggil jemaah datang ke maajid tapi yg hadirnya x penuh pun 2 saf. Masjid2 tolonglab toleransi sikit. Ceramah subuh bukak sampai kuat2 nak paksa orang dengar ke apa. Azan kuat aja sudahlah..lain aktiviti slowlah sedikit. Kalau buat kutsus haji kat masjid..lagi boleh meninggal..stresss!!!