Thursday, October 15, 2015

Persamaan Mulim Hadis dan Kristian Gospel

1) Sumber hukum
1.1) Kristian Gospel = Kitab tuhan + kitab manusia (Padri/Apostles)
1,2) Muslim  Hadis = Kitab Allah (Quran) + Kirab manusia (Ulama hadis / Imama Mazhab)

2) Monopoly agama oleh Institusi Padri / Ulama
2.1) Padri2 Kristian Gospels tetukan / monopoly kuasa kitab2 manusia yang mana perlu di imani. mesti di imani di samping kitab tuhan (Bible). Perkataan untok perbuatan ini adalah  di "CANONONISED"
2.2) Ulama2 Muslim tentukan / monopoly kuasa ktab2 manusia mana yang perlu di imani di samping kitab Allah (Quran). Perkataan untok prerbuatan ini adalah "SOHEH".

3) Mencipta tuhan yang baru
3.1) Kristian Goospels melalui fahaman kitab manusia / padri ia itu Gospels, telah cipta tuhan baru berbentok Triniti. Perbuatan ini (menduakan tuhan) adalah perbuatan SYIRIK.
3.2) Muslim Hadis melalui kitab manusia/Ulama, telah cipta Allah baru yang bodoh rancang solat hingga 50 waktu dan flip flop flip flop (macam selipa Jepon) kapada 5 waktu. Perbuatan ini ,(menduakan tuhan) adalah perbuatan SYIRIK.

 Setuju.??? Tak setuju.???
Sila lawan hujah dengan bukti Quran, Bible O.T. dan akal/logik, untok dapatkan kebenaran.
Komen kosong tanpa berbahas dan berbuktikan Quran Bible O.T. dan akal / logik tidak akan di layan.



16 comments:

Anonymous said...

Siapa awak yang sendiri taruk diri ditempat pengadil unyuk mengadili samada hujah benar atau tidak
Tajuk ini tidak lebih dari hanya nak naikkan nama sendiri, PERASAN LEBIH

Anonymous said...

Kalaulah Nabi Muhammad S.A.W hidup kembali mungkin Nabi S.A.W akan berasa malu yg teramat sangat dan terperanjat melihatkan ajaran sebenar Nabi S.A.W sudah terbalik berpusing 360 darjah disebabkan manusia bodoh berlagak pandai memakai sarban berpura-pura menjadi Nabi dengan ajaran kitab 'kuning' mereka memperdaya ramai manusia lain supaya menjadi pengikut yg sama bodoh seperti ketua mereka...

arif budiman said...

Salamun'alaikum

Saya sangat suka melihat premis-premis hujah yang dicadangkan untuk menjadi
bahan perdebatan. Ianya sangat indah sekiranya ditulis dengan cermat serta
mengambil berat tentang ejaan bahasa Melayu yang terlalu banyak tersilap dieja.

Jika perdebatan ini ada yang ingin menyahutnya, saya ingin bersama tuan.

salam

arif budiman

Politicalamity9 said...

saya setuju....

Anonymous said...

Jemput tonton dan komen...https://youtu.be/ZCHHfBeu0QE

Anonymous said...

Sudan diteliti ..satu persatu apa yg blogger ini tulis.




Conclusion : penulis tidak percayakan had is Dan sebenarnya juga tidak percayakan Alquran.

Kasihan..

adam said...

Anon pertama, Siapa Kamu untuk mengambil hadith sebagai sumber/ktab iman/kepercayaan kepada Allah?

Adakah Nabi Muhammad dan sahabat2nya memegang kepada hadith?

Apa guna Allah turunkan wahyu Quran yang lengkap dan dengan susah payahnya muhammad dan sahabat2 nya menyampaikan, dan berperang untuk melengkapkan wahyu dan penyampaian nya, kalau orang macam kamu nak ambil lagi satu sumber buatan manusia sebagai rujukan agama? Tak ke rugi je Muhammad diutuskan? tak ke buang masa je turunkan al Quran kalau pada akhirnya yang nak guna untuk pemahaman adalah Hadith?

Tak ke buang masa dan rugi je Allah sampaikan berita, hikmah, cerita2 dalam ayat2 Quran tu kalau orang macam kamu tak nak baca, nak ikut je para ulama dan cerita2 dongeng hadith mereka?

Orang macam kamu anon, sama seperti orang yang hati dah keras, cahaya dah tak boleh tembus, kebenaran ditukarkan dengan kepalsuan. tauhid digantikan dengan Idola muhammad yang kalau tengok betul, dah jadi macam orang kristian puja Nabi Isa.




Anonymous said...

Guess what...the socalled hadiths are nothing but full with bullshits, lies, fairy tales, magics, slanders towards Allah and Muhammad and his family / companions, not forgetting the sex things..plenty. There is nothing holy about them...none.



Anonymous said...

Dulu aku pernah emel kepada Jakim kenapa tukar Quran versi lama kepa versi baru. Sampai sekarang x de jawapan. Conclusion aku Jakim dapat habuan pasal dapat print Quran baru

Anonymous said...

Jangan main main pak yeh. Nabi pergi ke Aqsa naik buraq. lepas tu mikraj ke langit pulak.

Eh, masjid aqsa pun belum buat lagi zaman nabi. Jadi nabi pegi Masjidil Aqsa tu macam mana? Lalu terowong masa eh?

Anonymous said...

Pak yeh sembahyang pada Allah berkiblatkan apa? Adakah di Mekah kiblat pak yeh?

Tertanya jugak saya kenapa berkiblatkan di Mekah, adakah nabi Ibrahim dan Ismail diperintahkan Allah untuk membuat Kaabah di Mekah? Adakah tertulis di Al Quran yang nabi Ibrahim dan Ismail membuat kaabah di Mekah?

Yang menjadi kehairanan saya la pak yeh, kenapa pulak Al Quran mengesahkan ajaran kitab terdahulu yang di turunkan kepada nabi Musa dan Isa. Tetapi di dalam ajaran mereka tidak pula menyatakan tentang kaabah di Mekah sedangkan nabi Ibrahim hidup beribu tahun lagi lama dari mereka.

Saya rasa pak yeh mungkin bersetuju jika saya mengatakan setiap para nabi adalah sama dan kita tak boleh membezakan di antara satu sama lain. Untuk itu mungkin pak yeh dapat terangkan tentang persamaan cara solat para nabi?

Anonymous said...

dalam quran pun tiada nabi arab bernama muhammad! mana bisa diikuti dong! kalau ada disebut didalam al-quran, namanya? ibu nya? tempat lahir nya? etc? sila tunjukkan/buktikan! ;)

./mkh

Anonymous said...

Alquran cerita nabi Muhammad SAW dalam surah ke 47 - ayat 2 firman Allah mengenai orang yang beriman kepada quran yang diturunkan kepada nabi muhammad saw.

kaabah dibina di mekah rujuk surah al-imran ayat 96

Anonymous said...

buka al quran kalau nak tahu cerita israk..jgn buka hadis..Allah dah ckp Al quran tu lengkap..xde kekurangan..janji Allah sesiapa berpegang teguh dengan Al quran nescaya tidak akan sesat..so baca n fahami Alquran..Allah x suruh ikut Hadis..Nabi Muhammad bersusah pyh menyampaikan ajaran Al quran..bukan ajaran hadis ciptaan manusia..ajaran hadis melimitkan manusia..sedangkan al quran memaximumkan..dalam Al quran xde pun cerita pasal mikraj..cek dlm bible darimana dtgnya mikraj ni..semoga Allah memelihara iman kita..

akupun said...

pakyeh, apa jadi daa FB?

namasaya said...

Adam tanya 'Adakah Nabi Muhammad dan sahabat2nya memegang kepada hadith?'.

Hadith nabi ialah kata-kata atau perbuatan yg disabitkan dengan nabi. jadi saya tanya balik anda. Nabi buat tak apa yg dia cakap dan sahabat ikut tak apa yg nabi suruh?

maka adakah nabi dan sahabat mengikut hadis?

Yang jadi persoalan ialah kebenaran hadis tu. kena kajilah. bukan terus tolak semua. perlu belajar kaedahnya. wallahualam