Tuesday, May 27, 2008

Welfare state

Kerajaan PAS pernah menyuarakan tentang keinginan mereka untuk melaksanakan konsep "Welfare state". Ini satu perkembangan yang baik. Konsep ini telah digunakan oleh ramai negara yang maju, contohnya ia lah negara2 Australia, Amerika, Europah dan Jepun. Taraf hidup rakyat yang miskin terbela dengan ekonomi Socialis/Welfare State ini. Amerika di lihat anti socialist state kerana agenda globalisasi nya. Jika sesebuah negara itu mengamalkan ekonomi socialist tulin, maka kebanyakan bisnes adalah kepunyaaan kerajaan. Ini bermakna rakyat dan negara kaya dengan aset nya dan orang atau Corporat asing tidak dapat membeli nya.
Disebaleknya, negara kapitalis akan swastakan bisnes2 kerajaan (state bisnes) kapada kroni mereka ataupun kapada negara/Corporat asing bagi meraihkan keuntongan di atas nama globalisasi. Ini di ligat sebagi salah satu cara korupsi tersorok dari mata rakyat(hidden corruption).
Adalah tujuan Amerika dan Zionis untok menjajah kesemua negara2 di dunia ini. Cara mereka menjajah adalah melalui ekonomi Kapitalism, duit kertas tanpa sandaran emas dan globalisasi.

Perlaksanaan Welfare State perlu di mulakan dengan "The State" sebagai majikan terbesar di negeri itu. Ini bermakna Kelantan umpamanya perlu menjayakan "state bisnes Coporations" dan menjadi majikan terbesar dan terbaik dari segi gaji minima, pengurusan, keuntongan dan lain2.
Kaedah ini berbeza daripada ekonomi kerajaan Kapitalis dimana sejumlah besar "state bisnes" diswastakan kapada kroni2 mereka, dan apa keuntungan diperolehi, hanya dinikmati oleh segelintir kroni dan sanak saudara orang politik yang memerintah.

Membentukan socialis ekonomi di lihat sebagai mesra rakyat dan tidak mengamalkan kroni kapitalis, yang di lihat sebagai satu cara korupsi terkini sesebuah kerajaan.Jadi amatlah penting kita faham arah tujuan kerajaan kita,sama ada mereka ka kiri/sosialis atau pun ka kanan/kapitalis., demi kesejasteraan rajyat.

Sistem ekonomi yang terbaik bagi pendapat saya bukanlah kedua2 extreme kanan/kiri, kapitalis/sosialis, tetapi jalan yang tengah, dimana ada bisnes kerajaan dan bisnes persendirian/swasta berganding tangan mejayakan fitrah hidup manusia sejagat.

No comments: