Saturday, November 29, 2008

Falsafah Ketuanan Melayu

Apakah definasi Ketuanan Melayu ini ?

1)Mengikut pandangan UMNO ia nya adalah ketuanan UMNO dalam pemerintahan negara Malaysia.

2)Mengikut pandangan Raja2 ia nya Ketuanan Raja2 negeri yang mereka memerintah. ia itu cuma Perlis,Kedah,Perak,Kelantan,Trengganu,Pahang Johore,Negeri Sembilan,dan Selangor respectively.Waima Ketuanan Melaysia di jawat pula oleh Yang DiPertuan Agong.

3) Mengikut pandangan Democracy, rakyat adalah Tuan kapada Malaysia dan secara spesifik rakyat Melayu.

Jadi begitulah keadaan nya sekarang ini pegolakan Ketuanan Melayu ini berlegar2 antara UMNO, Raja2,Melayu dan Rakyat Melayu.Maka Melayu masa kini perlu bersatu hati mendefinasikan Ketuanan Melayu dengan tepat nya.

Persoalan nya. Adakah Ketuanan Tanah Melayu / Malaysia ini patut di beri kapada Raja2.?
Jika ia di beri kapada Raja2,rakyat mungkin akan melopong jika Tanah di jual pada British dulukala dan Singapura di masa kini.
Keadaan sebegini juga berlaku apabila UMNO di beri terlampau banyak kuasa.hingga tejualnya Singpura dan Pulau Batu Putih. Besar kemungkin di masa akan datang, Wilayah Perindustrian Iskandar akan di jual kapada Sigapura atau orang asing, atas nama globalisasi dan Trade Libralisasion.
Masaalah Tuan orang Melayu menjualkan tanah Melayu kapada orang asing in perlu di atasi.
Cara mengatasi nya adalah melalui perlembagaan yang Democratik. Ini bermaana rakyat mempunyai kuasa terakhir menentukan arah tujuan Ketuanan Melayu dan Tanah Melayu..
Dan procedurnya adalah dengan procedur Democracy,ia itu, "Pemerintahan Rakyat, oleh rakyat,untok rakyat".
Pendek kata, cuma bila rakyat Melayu mengamalkan Democracy tulin baru lah Melayu tidak di tipu dan di jual oleh Tuan Melayu yang bersifat pengkhianat,yang mementingkan poket mereka sendiri sahaja.

Konclusinya rakyat sepatutnya adalah Tuan kapada tanah Malaysia ini.
Raja2 dan UMNO boleh bangkang definasi ini demi kepentingan galongan atasan(bogoise),tapi secara Democrasi ini lah definasi majority rakyat Melayu zaman sekarang dan definasi yang paling tepat dan selamat bagi rakyat Melayu..
Golongan bukan Melayu juga akan membangkangnya ,tetapi ini adalah keadilan kapada orang Melayu,sebab bangsa Cina tuan kapada negara Cina,bangsa India tuan kapada negara India, maka Melayu mesti lah tuan kapada Malaysia.
Malaysia /Tanah Melayu juga perlu di lihat sebagai sebahagian dari negara Melayu Besar ia itu Indonesia.

Hidup Ketuanan Rakyat Melayu.
Merdekakan diri anda dari falsafah Ketuanan Melayu yang feudal dan kuno.

1 comment:

Awang Kata said...

Ketuanan Melayu boleh diperluaskan makna. Ketuanan rakyat Melayu, ketuanan negara Melayu, ketuanan rantau Melayu, ketuanan bangsa Melayu, dan ketuanan raja Melayu. Ketuanan negara Melayu sejak dulu terdiri daripada pelbagai puak dan kaum dan bukan kaum Melayu sahaja. Jadi, usahlah disempitkan makna ketuanan Melayu hingga Melayu itu tidak dapat diterima.