Tuesday, April 14, 2009

Sistem2 korupsi Barisan National

Penulisan saya kali ini akan memperincikan root causes/punca akar sistem2 yang di lihat sebagai sistem yang korupsi. Ianya adalah seperti berikut:-

1)"Ekonomi Kapitalism Extremis" yang di amalkan kerajaan Barisan National.

1.1)Root Cause Analysis:-

Di serata dunia negara2 yang maju seperti Jepun,Amerika,Britain dan negara2 Barat lain di lihat mengamal sistem ekonomi Socialis bergandingan dengan sistem ekonomi Kapitalis.Waima negara Malaysia tiada lansung mengamalkan sistem Socialisdi lihat sebagai. Oleh kerana itu rakyat di telah di zalimi. Sistem "Kapitalis Extremis" yang di amalkan oleh kerajaan Barisan National di lihat sebagai "Pemerintahan Sheriff of Nottingham" dan "Pemerintahan Ali Baba dan 40 Perampok".
Untok penjelasan selanjutnya,sila baca rencana saya atas tajuk yang sama di posting saya yang lepas di blog ini.
Root cause/Punca ekonomi korupsi adalah kapitalism.Punca Kapitalism adalah sifat dan nafsu TAMAK.

2) Pengwastaan asset/syarikat Negara ala Ali Baba dan 40 Perampok.(rujuk rencana "Pemerintahan Ali Baba dan 40 Perampok")

2.1)Root Cause Analysis :

Pengswastaan Kapitalism berbeza dengan pengswastaan Socialism/Communism.
Pengswastaan Kapitalism adalah berasaskan sifat tamak di mana golongan bogoise/kroni2 dan Menteri2 Kerajaan yang mengswastakan syarikat itu, mendapat keuntongan yang berlipat ganda. Chontohnya 1)Toll 2) Bernas 3) Petronas 4) MAS 5)Hospital 6) Air 7) Letrik dan lain2 lagi.
Hampir kesemua syarikat2 yang di catit di atas telah menzalimi rakyat dengan harga konsumer yang amat tinggi.Kesemua nya ada lah lehbehkan kepentingan golongan bogoise/kroni/Menteri dari kepentingan rakyat.Asas pengswastaan kerajaan Barisan national masa kini adalah Kapitalism dan root causenya adalah sifat TAMAK.

2.2) Remedy :
Ubat bagi Pengswastaan ala Ali Baba dan 40 Perampok ini adalah "Nationalisation".
Kesemua syarikat "services" atau perkhidmatan perlu di "Nationalise" ataupun di "Co operasikan".
Bagi syarikat2 services/perkhidmatan seperti Kesihatan/Hospital,Pengangkutan/Bas/LRT Toll, Ayer, Letrik dan sebagainya,ia lebeh baik di "Nationalise"
Bagi syarikat industri dan pertanian concept Co-operatif ataupun Public listed Companies adalah lebeh baik dari syarikat kroni kerajaan.
Sebagai contoh 1) Proton bole di "Co-Operatif"kan atau di "Public Listed Company"kan.Ini bermaana rakyat adalah milik Proton.Maka harga sebuah kereta Proton akan di jual lebeh murah kapada rakyat sebab tiada lagi falsafah TAMAK Kapitalism yang pentingkan kroni2 kerajaan.

3) Surohan Jaya Pilihan Raya yang tidak amanah.

3.1) Root Cause Analysis :
Apabila Democracy yang tulin berubah menjadi Democracy palsu ataupu Dictatoship dan Polis state punca akar/root causenya adalah Election Commission atau SPR yang tidak telus dan tidak amanah.Jika SPR tidak amanah dan boleh di beli oleh kerajaan yang memerintah, maka Democracy yang begitu rupa adalah Democracy palsu. Apabila sistem pengundian itu korupsi,maka tujuan mengudi untok mendapatkan Democracy itu tidak wujud lagi dan Democracy telah hancur di gantikan dengan "Tipucracy".
Root cause/punca akar di sini adalah penipuan.

3.2) Remedy/Penyelesaian :
Angota2 SPR atau Election commission ini perlu di lihat berlaku telus dan amanah.
Angota2 mereka mestilah berwibawa,berprestasi tinggi dan di lihat beramanah tinggi.Chontoh yang baik adalah pemimpin2 agama.
Perlantikan angota2 yang amanah oleh rakyat adalah sistem yang terbaik, berbanding dengan perlantikan oleh kerajaan yang memerintah yang kadangkala memeli mereka yang korupsi.
Mamang wajar jika Democracy/pimpinan rakyat itu tulin, maka pemilihan angota2 SPR/EC patut di pilih oleh rakyat sendiri dan bukan kerajaan yang memerintah.


Nota:
1) "Rootcause/Punca asal" korupsinya politik adalah ekonominya.Agama adalah rootcause ke 2. Ini mengikut sejarah yang telah berlalu.
2) Waima agama Islam jika di teliti menghasilkan "Remedy/Penyelesain"
politk yang terbaik, ia itu ekonomi tanpa riba (Islamnomics)

2 comments:

moloyue said...

pak yeh,
begitulah teruknya rasuah dan penyeleweangan di malaysia yg diasaskan oleh dr matahir selama 22 tahun. sistem rasuah ini diperkuatkan dng cengkaman politik di mana seorang pm blh menguasai sepenuhnya parlimen dan kehakiman selain drpd seluruh sistem pentadbiran termasuk polis, spr, bpr dsbnya.

penswastaan adalah baik jika dilaksanakan secara telus dan sistematik bukan segala2nya hendak diswastakan termasuk entiti monopoli spt padi dan beras negara, bekalan air dan lebuhraya; entiti penguatkuasaan spt puspakom. Kemudian diberikan kpd kroni2 pula.

saya ingat sistem politik negara ini perlu dirombak. sistem yg diambil dari britain tidak sesuai dinegara dunia ketiga kerana terlalu mudah diselewengkan. kita lihat banyak negara bekas jajahan britain menghadapi kegagalan sistem politik. Britain telah mengamalkan sistem raja berpelembagaan dan demokrasi berparlimen sejak abad ke 13 lagi. Rakyatnya matang tidak spt org melayu feudal yg bodoh.

cukup dulu pak yeh. nanti meleret-leret pula.

pak yeh said...

Terima Kaseh Moloyue.Saya setuju.Infomasi brader menjadi teladan dan nasihat baik bagi semua di alam cyber.
Info dan nasihat brader di terima dengan baik.Moga2 Melayu akan celek akal dan mata dalam hal politik.