Sunday, June 14, 2009

PAS : dua kepala,dua haluan/retak menunggu belah.

Jika di perhatikan PAS mempunyai dua kepala/ketua. Satu kepala ingin ka kanan,yang kepala satu lagi ingin ka kiri. Bagaimana boleh terjadi begini ???
Ada kah MurshidulAm ketua PAS ataupun Presidennya ketua PAS ???
Inilah akibatnya organisasi yang ada dua kepala.

Jika di perhatikan sejarah negara2 Christian keadaan negara dua kepala banyak berlaku.Raja2 di katakan taat kapada Pope.Waima jika di analysis keadaan sebenarnya, yang benar2 berkuasa adalah Raja2. Raja Henry ke8 tubohkan versi agamanya sendiri(The Chuch Of England) setelah bercanggah dengan Pope Katolik perihal halal/haram cerai.

Keadaan yang sama akan berlaku kapada PAS jika dua kepala/ketua belainan haluan.
Presiden PAS di tafsir sebagai Raja dan Nik aziz adalah Pope.
Presiden PAS boleh tukar "Islam Pakatan Rakyat" menjadi "Islam UMNO/Unity Gomen".Semuanya mudah/bisa di atur jika wang maseh di Tuhankan bersama Allah.
Murshidul Am PAS pula akan tetap dengan Islam Pakatan Rakyat kerana sudah serik kena tipu dengan Unity Gomen UMNO zaman Datok Asri.

Murshidul Am Nik Aziz telah berkata bahawa beliau adalah nakhoda PAS. Tetapi,adakah ia benar megikut perlembagaan PAS ???
Dimana letaknya "legal standing" Nik Aziz sebagai Nakhoda PAS ???
Nampak berceramuk sekali politk PAS ini.
Apa jenis nakhoda kah Nik Aziz ini apabila pengikutnya ,Presiden dan Naib Presiden tidak mahu mengikut arahan dari beliau ???

Dari segi Management, organisasi tidak boleh berjaya jika mempunyai dua kepala/ketua. Keadaan begini cuma berlaku apabila yang nomor satu adalah ketua yang lemah dan bodoh. Contohnya ia lah Raja yang bodoh perlukan Memanda Menteri yang bijak.

Justeru itu jika Nik Aziz ingin dirinya tidak di perbodohkan seolah2 beliau bukan nakhoda beliau perlu bertindak segera sebelum bahtera PAS di nakhodai oleh Presidennya.

Jalan keluar adalah dengan vote of no confidence.Nik Aziz perlu gunakan peluang ini untok kukohkan nakhodanya,"sooner or later". Organisasi dua kepala adalah organisasi yang lemah.Jika PAS ingin maju kehadapan, mereka2 yang pelekehkan PAS perlu di cantas cepat. Rakyat tidak akan percaya lagi kapada PAS apabila PRU13 tiba nanti.

No comments: