Sunday, June 20, 2010

Falsafah Cukai

Tujuan saya berfalasafah tentang cukai adalah kerana orang Melayu tidak faham maana dan tujuan cukai sebenarnya. Fahaman orang Melayu tentang cukai adalah cetik. Ini di lihat dari keadaan socio-politik yang ada masa kini.
Fahaman yang ada dan yang di utarakan oleh pemerintah kita sekarang adalah cukai yang di definasikan sebagai cukai Kapitalis ataupun cukai Feudalis. Ini kerana negara kita adalah negara Kapitalis dan Feudal yang telah di bentok oleh Kolonialis. Jadi cukai adalah duit yang di ambil dari rakyat untok mengkayakan Raja2 (cukai Feudal) dan untok memperkayakan golongan pemerintah (cukai Kapitalis).
Mungkin kerajaan akan menafikannya dan berkata bahawa kebanyakkan cukai di beri pada rakyat. Tapi, betulkah begitu ???
Yang kita lihat sekarang adalah bahawa cukai mengkayakan golongan pemerintah melebehi dari gaji mereka, dan di sebaliknya rakyat di lihat makin miskin hingga gaji minima pun tidak ada. Keadaan rakyat yang tidak di beri gaji minima di lihat sebagai perhambaan golongan pekerja kapada golongan pemerintah dan bisnessman.
Di dalam negara Feudal dan Kapitalis, cukai di lihat memang menzalimi rakyat. Pekerja di lihat lebeh miskin dari hamba dulukala. Hamba dulukala ada di beri makanan,pakaian dan tempat tinggal.Tetapi hamba sekarang di beri RM300 yang tidak cukuppun untok beli makanan.!!!
Maka apa yang kita lihat sekarang di negara kita adalah cukai Feudal dan cukai Kapitalis/Kolonalis yang memperkayakan golongan atasan (Raja2,Pemerintah dan Bisnessman.) Di sebaliknya jga ia memiskinkan dengan zalimnya golongan pekerja.Konsep cukai Feudal/Kapitalis/Kolonialis ini di gunapakai oleh British dan di gunapakai pula oleh Pemerintah kita yang ambil alih kuasa dari British Kolonialis.

Mari kita bincang pula cukai jenis Socialis yang di amalkan oleh British tetapi di haramkan untok kita.Kenapakah ia nya di haramkan kapada kita.??? Jawabnya ia lah Sebab mereka ingin terus menerus perhambakan orang Melayu sebagai mana rakyat2 kolonis negara2 lain di perhambakan.
Cukai jenis ini juga di katakan cukai demokratik. Di dalam negara demokratik ianya adalah pemerintahan rakyat untok rakyat,oleh rakyat. Maka jika kita cukai rakyat, kekayaan dari cukai itu perlu kembali kapada rakyat. Cukai jenis ini memperkayakan rakyat. Rakyat di janji pekerjaan, dan jika tiada pekerjaan mereka di beri wang yang cukup lumayan untok makanan,pakaian, dan tempat tinggal.

Bandingkan pula cukai di negara kita yang tidak di beri apa2pun pada mereka yang tidak ada pekerjaan.Yang di beri pekerjaanpun gaji mereka tidak cukup untok beli makanan yang meyehatkan badan.Cukai di guna untok memperkayakan Raja2, dan golongan atasan sahaja.

Kenapalah orang Melayu begitu punya banggang bahlol dan bodoh membiarkan cukai jenis Feudal, Kapitalis dan Kolonalis yang kaykan golongan kaya dan miskinkan golongan miskin.???
Marilah kita gulingkan pemerintahan Feudalis, Kapitalis dan Kolonialis.!!!
Kenapa tidak adakan saja satu Revolusi dan adakan cukai jenis Sosialis dan Islamik.???
Gantikan pemerintah yang ada dengan pemerintahan cara "Welfare State" dan amalkan cukai jenis Socialis.
Cukai adalah untok kayakan rakyat dan bukan untok kayakan Raja2 dan pemerintah sahaja.!!!
Beri wang social sekurity untok semua rakyat yang tidak dapat perkerjaan.!!
Gaji minima yang lumayan dan lebeh dari cukup untok makan,perumahan dan lain2 perlu di amalkan oleh pemerintah.
Ayoh .! jom Revolusi.!!!

No comments: