Saturday, September 4, 2010

Merdekahahaha pt 5 : Dasar Ekonomi Baru(a)

Kritikan Dasar Ekonomi Baru (D.E.B) Malaysia

Persepsi/syariat DEB :
Dasar Ekonomi Baru (D.E.B) adalah cara Melayu majukan diri dalam eknomi apabila di agihkan 30% daripada saham2 syarikat2 British dan Cina.
"Ya bagus" kata UMNO, proxy British yang tiada kuasa tersendiri dan tidak fahaman dan pengalaman dalam perniagaan". "Sekurang2nya Melayu dapat tinkaykan dari 2,4% kapada 30% equiti saham dari perniagaan British dan Cina".

Mengikut sejarah Dasar Ekonomi Baru bukan lah ciptaan Perdana Menteri ke2 Malaysia, Tun Abdul Razak.Ianya di maktubkan ka dalam perlembagaan "Article 153"
Rujukan Wikipedia adalah seperti berikut...

"During British colonial rule, Malays were given certain privileges over their non-Malay counterparts, such as quotas for public scholarships and employment in the civil service[citation needed]. When the Federation of Malaya (West Malaysia) declared independence in 1957, its Constitution contained a provision called Article 153 that provided special rights for the Malays. The Reid Commission, responsible for drafting the constitution of Malaya, stated that "in due course the present preferences should be reduced and should ultimately cease." When Malaya merged with Singapore, Sabah, and Sarawak in 1963 to form the Federation of Malaysia, the new Constitution retained Article 153, and the definition of Bumiputra was expanded to include all the indigenous tribes of Sabah and Sarawak in East Malaysia. Due to increasingly strained relations between the federal and state governments, and a dispute over the special rights of Malays, Singapore separated from the Federation in 1965. [2]
The Reid Commission stated that the intent of Article 153 was to address economic inequality among ethnic Chinese and Malays. In the period following Malaysian independence, however, the Bumiputra share of the economy did not substantially increase; as late as 1970, it was estimated that Bumiputras held only 2.4% of the economy, with the rest in Chinese and foreign hands. [3] Friction between the Malay and Chinese communities grew, reaching its peak in 1969 during the 13 May race riots."

Maka persepsinya adalah bahawa taraf ekonomi Melayu ingin di naikkan dari 2,4% kapada 30 % equiti saham di dalam syarikat2 British dan Cina di dalam jangka masa 20 tahun.
Melayu pun bersorak kegembiraan mengharapkan equiti saham 30% akan di milik oleh Bumiputra.
Sama ada ini baik atau burok untok mereka, Melayu tidak mengkaji.!!!
Melayu UMNO menurut titah perintah Tuan Reid.!!!
Jika Umno tunjuk pandai, nanti British akan tuduh mereka "Komunis" dan "berhaluan kiri".!!!
Mereka amat takut "miss soru" dan hilang taraf "pemerintah" mereka.!!!
Oleh kerana itu, apa sahaja British titah perentah, Umno akan lakukan,tanpa mengguna otak mereka sendiri.
Ini lah taraf meredekanya Bapak dan Anak2 Merdekahahaha.!!!

Kebenaran/Haqiqah DEB :
Persoalan perihal DEB:
Apakah 30% saham "sleeping partner" di dalam Syarikat British dan cina akan merdekakan Melayu di negaranya sendiri ???
Apa yang sebenarnya berlaku adalah seperti berikur...
1)Haqiqatnya, Sistem/Dasar DEB telah kekalkan monopoly perniagaan British dan Cina,apabila 70% saham di pegang oleh mereka.!!!
2) Melayu di jadikan "Sleeping Director"/Pegarah Tidur di dalam syarikat2 British dan Cina.
3)Melayu setelah di gajikan sebagai sleeping director, di kudakayu kan oleh British dan Cina untok mendapat kontrak2 kerajaan dan perkembangkan lagi perniagaan mereka.
4)Sistem DEB kemudian mewujudkan syarikat Ali Baba di mana British dan Cina perkayakan diri mereka.!!!
5)Haqiqatnya dengan DEB 30% equiti saham Melayu maseh blur dan tidak ada kemahiran berniaga berdikari.
6) Haqiqatnya DEB adalah tipu muslihat British dan Cina untok kekalkan status quo monopoly ekonomi dan kekayaan mereka di Malaysia.!!!

Apakah 30% saham "sleeping partner" di dalam Syarikat British dan cina akan merdekakan Melayu di negaranya sendiri ???
Merdeka nya Melayu di tanah ayernya sendiri cuma akan berlakju apabila ekonomi/saham majority (51% dan lebeh) di pegang oleh orang2 Melayu.!!!i
Mempunyai 30% ataupun 49 % saham syarikat British dan Cina tidak akan Merdekakan Melnya.!!!
Melayu mesti hentikan DEB yang jadikan Melayu sebagai "Sleeping Director" British dan Cina,!!!
Melayu "Sleeping Director" di lihat sebagai "lintah darat" yang tidak berkerja tetapi dapat kaut untong menghisap darah orang2 yang berkerja.

Pemerintah2 BN ataupun PR perlu kaji semula "Dasar Ekonomi Melayu" supaya Melayu tidak menjadi penggemis di tanah ayer mereka sendiri.!!!
Monopoly mengexploitasi rakyat. Maka ia perlu di gantikan dengan "redistribution of wealth"/"agih semula kekayaan" kapada rakyat.!!!

Hidup Revolusi Melayu/Bumiputra.!!!

3 comments:

doktor syarap said...

Saya suka bc tulisan anda, slm knal ya. Doa dan harapan saya anda snantiasa dlm lindungan allah swt bersama keluarga. Amin.

Anonymous said...

Apabila hasil keluaran negara merosot akibat polisi mengagihkan sumber kekayan kepada pihak yang kurang memegang kepada semangat giat usaha maka lama kelamaan hilanglah sumber kekayaan untuk program keagihan tersebut. Di negara komunis jelas kelihatan hakikat ini. Tiada dorongan untuk mara dengan usaha sendiri maka negara terperangkap dalam peningkatan pertumbuhan yang lemah. Semua sama sama mundur tak mengapa tetapi syaratnya Melayu tidak ketinggalan. Itu hasat dengki. Cemburu. Tidak konstruktif. Bagitukah impian kaum Melayu? Lihatlah tahap pencapaian ekonomi Indonesia dimana tiada kelihatan kaum "pendatang" yang ramai. Alangkah indah, tidak banyak alasan untuk mengaitkan kemunduran kaum pribumi dengan polisi penindasan monopoli dan sebagainya di pulau pulau seperti Maluku dimana kaum bukan pribumi hampir tiada kelihatan. Tidak siapa yang dapat dipersalahkan melainkan sifat tidak cenderong kuat usaha kaum sendiri.

pak yeh said...

Anonymous said...
Apabila hasil keluaran negara merosot akibat polisi mengagihkan sumber kekayan kepada pihak yang kurang memegang kepada semangat giat usaha maka lama kelamaan hilanglah sumber kekayaan untuk program keagihan tersebut. Di negara komunis jelas kelihatan hakikat ini.

Pak Yeh kata:
Fahaman ada jelas tersasar. Hakikatnya negara2 Komunis lebeh maju dari pemerintah Capitalist sebelum Revolusi dan mereka kemudian menjadi negara Super Power.
Waima nilai wang mereka rendah kerana manipulasi Bankers Kapitalis, secara trade embago.!!!
Nilai duit Russian jatuh kerananya.

Waima Cina tidak jatuh kerana goverment controled/peg milai wangnya.

Hanya cara Revolusi sahaja sesebuah negara dapat bebaskan rakyat dari penjajahan/penzaliman kerajaan Kapitalis terhadap rakyatnya.
Apabila rakyat bebas dari penjajahan,mereka mudah dan cepat maju hingga menjadi negara Super Power.