Tuesday, October 2, 2012

Belanjawan 2013 : Belanjawan Riba / Kafirnomik

Budget 2013/Belanjawan 2013 telahpun berlalu Pi mai,pi mai dok tang tu jugak. UMNO/BN maseh tidak sedar berbelanja boros macam belanja bapak mereka punya duit, walaupun negara telah berhutang sebanyak RM500 billion.Lagi banyak hutang ,lagi banyak riba. Lagi banyak riba,lagi banyak dosa.!!!

Haqiqatnya (prinsip ekonomi benar) ,orang yang banyak hutang (RM500 billion) perlu kurangkan berbelanja. Jika belanjawan tidak di kurangkan,sudah tentu negara akan bankerap.!!!
Waima pakar penasihat ekonomi Kafirnomiks telah mengantikan "prinsip ekonomi  benar/Islamnomiks" ia itu "kurangkan berbelanja" denga "prisip ekonomi kufur/kafirnomiks" denag berkata"Apabila ekonomi "recession", kerajaan perlu berbelanja lebeh." Ini macam lagu M.Daud Salleh Yaakub "Hutang/Gali lubang tutup lubang"
Maka terjadilah "economic insetive" 3 bilion sini dan 3 billion sana.!!!
Dari man datangnya duit kalau lebeh dari separuh (RM500 billion)telah menjadi hutang.???
Maka berkatalah Sang Yahudi Bankers pakar ekonomi Kafirnomics. "Anda boleh cap duit lebeh".!!!
Tetapi bila duit di cap berlebehan dari pendapatan cukai akan jatuhkan, nilai wang.!!!
Jawab Sang Yahudi Bnakers "Hutang akan di bayar melalui jatuhnya nilai wang dan inflasi:!!!
Ini bermaana, kerajaan UMNO/BN boleh terlebeh hutang dan rakyat akan membayarnya melalui cukai tersorok, secara turunan nilai wang.

Aahaa.!!! Itu sebenarnay apa yang telah berlaku.!!! Itu lah yang telah di buat oleh Dr M. Buat projek mega, hutang duit dari Yahudi(Soros) Bila wang di belanja terlebeh dari wang masuk, dan duit di cetak untok bayar hutang bina KLCC, maka nilai wang pun akan menjunam.!!!
  Hakikatnya ekonomi yang di tunjuk ajar oleh Yahudi Bankers ini adalah ekonomi tipu/putar belit yang di namakan Kafirnomiks bertujuan menguntongkan berlipat ganda para Bankers dan Si Pencetak duit. Denga cara ini juga seluroh Dunia dapat di takluk oleh mereka.

Ekonomi jenis ini adalah ekonomi riba, Riba bermaana ,menjadikan duit dari yang buakan duit ataupun mendapat keuntongan atas angin / tanpa berkerja.
Cap duit tu bukan berkerja. 
Cap duit itu tipu. 
Cap duit itu perkara kufur. 
Duit kertas senang di cetak sesuka hati si Mahafiraun si Mahapenipu dan si Mahathir dan gerombolan UMNO/BN. 

Hakikatnya, kalau Pakatan Rakyat menjadi kerajaan selepas PRU13, dan duit kertas maseh tidak di sandarkan kapada emas, ataupun bertukar kapada wang emas,maka kita maseh mengamalkan Kafirnomiks. Kita akan "pi mai.pi mai dok tang tu juagk.

Maka wahai umat Islam semua. Berusahalah menukar ekonomi riba/kafirnomiks yang jadi amalan kerajaan dan kita, kepada ekonomi tanpa riba/Islamnomics secara mana sekalipun yang terdaya upaya kita.

Salam Revolusi Islamnomiks  kapada seua umat Islam dan ahli Kitab yang yang Allah haramkan ekonomi riba(Kafirnomiks).

Jika kita gigih berusaha menjayakan Islamnomiks, Allah akan tunjukkan jalanNya yang di redai.!!! Jika kita maseh amalkan ekonomi riba, mungkin kita ka neraka kelak.!!!

6 comments:

Anonymous said...

Pak Yeh.
Sabelum awak tulis check dahulu faktanya.Awak engineer bukan ekonimist.Hutang negara ialah 475 billion ringgit dan pada tahun hadapan akan naik menjadi 520 billion ringgit.Jika hanya 50'billiona ringgit kita tak akan ada masaalah lah.

pak yeh said...

Terima kaseh Anonymous,
Maaf,tersilap taip.

Anonymous said...

Gali,gali,gali
Gali kubur.
Tolak UMNO/BN masuk,
Dan tutup lubang.
(sila Goyang dangdut macam Inul)
Ha,ha,ha. Filosop dan lagu sebahan Pak Yeh memang best lah.
Thank you for sharing.
Keep it up.
God Bless you.

Anonymous said...

Haqiqatnya (prinsip ekonomi benar) ,orang yang banyak hutang (RM500 billion) perlu kurangkan berbelanja. Jika belanjawan tidak di kurangkan,sudah tentu negara akan bankerap.!!!

----
Bahagian ini saya kurang setuju. Kerajaan bukan syarikat yang mementingkan keuntungan jangka pendek, tetapi 'outlook' jangka panjang. Jika kerajaan terlalu berjimat-cermat, ini
menghantar mesej kepada rakyat dan pelabur yang kurang keyakinan untuk berbelanja, sekaligus memerangkap ekonomi negara daripada pulih dan berkembang.

Yang lebih penting, apa kerajaan belanjankan. Yang bagi duit banyak-banyak kat rakyat, tiada gunanya, Bila dah guna duit itu, hilanglah duit tu. Kerajaan sepatutnya fokus ke atas mewujudkan pekerjaaan dan membangunkan industri, terutamanya industri servis dan teknologi untuk jangka panjang. Sebab dalam kegawatan ekonomi, yang biasa orang paling risau ialah tiada pekerjaan. Lepas itu, fokus duit juga untuk 'retraining' dan pendidikan untuk mengisi jawatan-jawatan baru dalam teknologi dan servis.

-jenny

pak yeh said...

Dear Jenny,
"Ukur baju ikut badan"
Contoh :
Income 100%, RM1000 billion.
Hutang 50%, RM500 billion.
Bayar hutang 25%, RM250 billion.
Berbelanja 25%, RM250 billion.

Perlu bayar hutang secepat mungkin,kerana lagi lambat bayar, lagi banyak riba/interest.
Tetapi malangnya cara dan berapa banyak pembayaran tidak di nyatakan. Mungkin UMNO/BN tidak mahu bayar hutang mereka. Mungkin UMNO/BN tunnggu Pakatan Rakyat bayar kot.?
Okay lah, kalau gitu kita gulingkan UMNO/BN di PRU13 nanti.

Anonymous said...

Najib sudah mula meniru Amerika Syarikat.Duit tak ada boleh cetak.Negara Amerika mempunyai hutang yang tertinggi dan budget deicit yang tinggi,tapi ia terus maju kerana jika tidak wang,dia cipta wang baru.

Consolidated Fund kerajaan yang hanya tahu ju,lahnya hanya lah Najib.Ia boleh belanja untok apa pun tanpa di ketahui oleh orang termasok lah membayar wang membeli cincin isteri 24 karat.