Tuesday, December 4, 2012

Fatwa Potong Tangan Dr M,Anwar,UMNO,BN.

 Akibat Dr.Mahathir dan Anwar Ibrahim boros berbelanja duit rakyat membina, KLCC,KLIA,Bakun Dam,KL Tower, Putra Jaya,dan judi forex duit Bank Negara nilai ringgit menjunam kapada 1/3 nilai asalanya.
Ini bermaana setiap RM3. ringgit duit rakyat, kerajaan UMNO/BN rompak RM2. ringgit. Menjatuhkan nilai ringgit ini lah yang di namakan "cukai tersorok" atau "mencuri dari rakyat".

Inflasi juga adalah "cukai tersorok" apabila kerajaan berhutang (kini berjumlah RM500 billion) dan melimpas 50% dari wang masuk/ income negara.
Hutang mempunyai riba dan dosa mengikut hukum Allah.
Setiap kali kerajaan beli barang dengan hutang, ia mengandung riba dan dosa.Riba membeli barang dengan hutang lah yang membuat inflasi Inflasi juga adalah cara kerajaan "rompak duit rakyat".

1) Jadi, mengikut hukum Islam, bolehkah kita potong tangan Dr.M /UMNO/BN dan Anwar  kerana telah rompak 2/3 dari setiap RM1, duit rakyat, melalui kejatohan nilai ringgit.???
Rujuk hukum Islam dari Quran 5:38 "Dan orang lelaki yang mencuri dan orang perempuan yang mencuri maka (hukumnya) potonglah tangan mereka sebagai satu balasan dengan sebab apa yang mereka telah usahakan, (juga sebagai) suatu hukuman pencegah dari Allah dan (ingatlah) Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana."

 Sila bagi Fatwa, wahai Pimpinan Ulama PAS dan UMNO. Ini isu Gajah, merompak/mencuri,riba dan dosa oleh kerajaan UMNO/BN.!!!

2) Jadi mengikut hukum Islam, apa hukum kerajaan UMNO/BN berhutang dengan duit dan Bank riba berjumlah RM500 billion.???
Rujuk Quran 2:275
Orang-orang yang memakan (mengambil) riba itu tidak dapat berdiri betul melainkan seperti berdirinya orang yang dirasuk Syaitan dengan terhuyung-hayang kerana sentuhan (Syaitan) itu. Yang demikian ialah disebabkan mereka mengatakan: Bahawa sesungguhnya berniaga itu sama sahaja seperti riba. Padahal Allah telah menghalalkan berjual beli (berniaga) dan mengharamkan riba. Oleh itu sesiapa yang telah sampai kepadanya peringatan (larangan) dari Tuhannya lalu dia berhenti (dari mengambil riba), maka apa yang telah diambilnya dahulu (sebelum pengharaman itu) adalah menjadi haknya dan perkaranya terserahlah kepada Allah dan sesiapa yang mengulangi lagi (perbuatan mengambil riba itu) maka mereka itulah ahli Neraka, mereka kekal di dalamnya.

Sila bagi ratwa,wahai Ulama PAS dan UMNO. Ini isi hutang yang membakerapkan dan riba,dos yang membawa ka neraka.

Jagan lah Ulama asek bagi fakwa tentang perkara remeh temeh/issu kuman, seperti poco2, yoga, kosert Elton John,Unisex Salon, hari Valentine dan hak2 persendirian rakyat yang rakyat lebeh tahu halal dan haramnya.
Janganlah peka dengan isu kuman,hinnggan lalai dengan isu Gajah seperti riba dan rompak duit rakyat oleh kerajaan UMNO/BN.
 Akibat lalai adalah Neraka yang Allah janjikan. Rujuk Quran 6:179 "Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk Neraka Jahanam banyak dari jin dan manusia yang mempunyai hati (tetapi) tidak mahu memahami dengannya (ayat-ayat Allah), dan yang mempunyai mata (tetapi) tidak mahu melihat dengannya (bukti keesaan Allah) dan yang mempunyai telinga (tetapi) tidak mahu mendengar dengannya (ajaran dan nasihat); mereka itu seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi; mereka itulah orang-orang yang lalai."

Ayoh Revolusi Islam.!!!
Jangan sampai masuk neraka kerana lalai !!!(rujuk Quran7:179). 
.

51 comments:

Anonymous said...

Pak Yeh.
Saya mengikuti tulisan blog awak.Awak memang tidak faham dan tidak mahu belajar ugama islam yang betul.Awak cuba mentafsirkan Quran itu cut and paste.Awak belagak saperti orang yang pandai dan beilmu dalam ugama Islam.

Sabenarnya pengetahuan aak dalam Islam janggal dan cetek dan salah.

Mana ada hukoh hudud ikut R Mahathir,Anwar atau UMNO.

Hukum hudud itu sudah jelas dan Quran dan Hadith.Tapi aak tidak mahu menerima Hadith.Apa lagi yang awak hendak berhujah.
Pak Yeh jika awak hendak menggunakan logik kepala otak you dan tidak percaya dengan peristiwa Isra dan Miraj.Bagaimana pula dengan cerita Nabi Isa yang dilahirkan oleh ibunya Maryam.Siapa bapanya.

Jika Isa dilahirkan tampa bapa maka oang kristian percaya ia itu anak tuhan,Bagaimana pula dengan nabi Adam.Siapa ibu bapanya.Kenapa oang kristian tidak berkata Dama itu juga Anak Tuhan.

Sebab awak guna otak dan lojik awak tidak akan dapat menjawab soalan saya.
Jika Syaitan itu musoh Allah dan musoh Nabi Adam,kenapa Allah membiarkan ia menggoda Adam dan Hawa.

Sebab itu didalam Quran surah Al Bakaah,Allah mengatakan mata awak,pendengaran awak telah di tutop rapat,jadi awak tidak akan dapat chaya Allah.

Salam

pak yeh said...

Anonymous kata :
Saya mengikuti tulisan blog awak.Awak memang tidak faham dan tidak mahu belajar ugama islam yang betul.

Pak Yeh jawab:
Ya, awak mengikut, tetapi 1)adakah awak membahas seperti Allah berfirman,Quran 39:18 "Dengari semua hujah.Pilih yang terbaik.Mereka ini adalah yang di beri petunjuk,dan berintelek."
Adakah kamu berhujah /berbahas untok dapatkan hujah yang terbaik.???
2) Adakah kamu guna akal kamu sendiri,ataupun guna akal Ulama2 yang guna lahwal hadis untok menyesesatkan dan mentertawakan Islam.???
(rujuk Quran 31:6"Ada orang(Ulama) guna lahwal hadis untok sesatkan orang lain dari jalan Allah,tanpa pengetahuan, dan jadikan nya(jalan allah/Islam) bahan tertawa."

Sila jawab 2 soalan yang saya beri di atas, dengan bukti2 Quran.!!! Bukti hadis tidak di terima,kerana Rasul2lullah dan para sahabat dan Muslimin tidak menggunakan nya selama 300 tahun. Hadis adalah rekaan Bukhari Muslim, dan berbentuk khabar angin/hearsay.Tiada satupun buku hadis wujud 300 tahun sebelum Bukhari Muslim tulis buku "lahwalhadis" rekaan mereka sendiri.
Sila baca rencana ..
http://warongpakyeh.blogspot.com/2012/09/the-ban-burn-of-hadis.html

Nasihat saya untok orang2 seperti awak dan Ulama yang tidak guna akal dan bertaklid buta dengan Ulamalahwal hadis... Sila baca dan hayati Quran 7:179 " Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk Neraka Jahanam banyak dari jin dan manusia yang mempunyai hati (tetapi) tidak mahu memahami dengannya (ayat-ayat Allah), dan yang mempunyai mata (tetapi) tidak mahu melihat dengannya (bukti keesaan Allah) dan yang mempunyai telinga (tetapi) tidak mahu mendengar dengannya (ajaran dan nasihat); mereka itu seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi; mereka itulah orang-orang yang lalai."

Firman Allah, mereka2 yang tidak menggunakan akal akan masuk neraka.

Jadi soalan 3) Kenapa awak kata
"Sebab awak guna otak dan lojik awak tidak akan dapat menjawab soalan saya." sedangkan ia mengkontradik Quran 7:179.???
Tuhan kamu bukan Allah.???

Sila jawab ke 3 soalan yang saya beri di atas.
Cuba jangan beri komen tanpa bukti Quran, seperti kanak2 tadika sahaja.

pak yeh said...

Salam Anonymous,
Anonymous kata :"Sebab awak guna otak dan lojik awak tidak akan dapat menjawab soalan saya."

Pak Yeh jawab :
Sila rujuk satu lagi ayat Quran di mana Allah suroh guna akal.
Tuhan kau kata tak boleh guna akal.??? Sudah tentu tuhan kamu bukan Allah.!!!
Tuhan kamu adalah Ulamak lahwal hadis Bukhari Muslim dan Syaitan yang kontradik Allah bila larang menguna akal.!!!

Quran 8:22 "Sesungguhnya sejahat-jahat makhluk yang melata, pada sisi (hukum dan ketetapan) Allah, ialah orang-orang yang pekak lagi bisu, yang tidak mahu memahami sesuatupun (dengan akal fikirannya)."

Ini bukti Allah galakkan mengguna akal. Kamu tak galakkan mengguna akal.? Kamu macam Syaitan yang kontradik Allah. Kamu kafir dam murtad.!

Anonymous said...

Pak Yeh.
Hari ini hari jumaat.You pergi sembayang jumaat di mana.

Jika ikut hujjah Pak Yeh,dalam Quran tidak ada sembayang jumaat.

Boleh tolong jelaskan,

pak yeh said...

Anonymous kata :
Jika ikut hujjah Pak Yeh,dalam Quran tidak ada sembayang jumaat.

Bila masa saya kata Quran tak ada sebut sembahyang Jumaat.? Bahlol betul lah kamu ni.
Bila nak komen, gunalah otak.
Orang yang tak guna otak, gerenti masuk neraka. Bukti...rujuk Quran 7:179" Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk Neraka Jahanam banyak dari jin dan manusia yang mempunyai hati (tetapi) tidak mahu memahami dengannya (ayat-ayat Allah), dan yang mempunyai mata (tetapi) tidak mahu melihat dengannya (bukti keesaan Allah) dan yang mempunyai telinga (tetapi) tidak mahu mendengar dengannya (ajaran dan nasihat); mereka itu seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi; mereka itulah orang-orang yang lalai."
Dan Quran 8:22 "Sesungguhnya sejahat-jahat makhluk yang melata, pada sisi (hukum dan ketetapan) Allah, ialah orang-orang yang pekak lagi bisu, yang tidak mahu memahami sesuatupun (dengan akal fikirannya)."

Anonymous said...

Pak Yeh.

Surah Quran 7:179 dan surah 8:22 ini khas untok Pak Yeh.

Pak Yeh tidak menggunakan otak,mata dan telinga dengan betul untok memahami ajaran Quran.Kenapa belajar Quran dan buat tafsiran ikut suka hati tampa merojok tafsir yang sudah di teriam .Jika Pak Yeh belajar ilmu kejuteraan sendiri tampa guru atau pensyarah sudah tentu Pak Yeh tidak akan dapat ijazah kejuteraan.Jadi Pensyarah kita lah yang memberi perunjok.

Sama juga dengan belajar Quran,kita perlu ada guru jika tidak kita akan sesat macam orang Ahui dan kristian.

Bertaubat sabelum telambat.Nanti bila mati sudah tidak boleh kembali lagi untok taubat.

Apa yang saya cuba sampaikan ialah jika kita baca Quran tampa merojok kapada tradisi Rasualallah,kita tak akan dapat sembayang jumaat dengan betul.Quran tidak menceritakan bagaimana kita sembayang jumaat.Ada surah 62.Surah jumaat.tidak di nyatakan bagaimana kita hendak sembayang jumaat.
Surah 62:9 Hai orang yang berimam,pada hari jumaat,bila sampai waktu sembayang,tinggalkan semua kerja kita dan pergi mengerjakan sembayang.Ini lebeh baik untok kamu.
62:10 Apabila sembayang selesai,besurai lah kamu untok mencari rezeki dan kerezaan Allah.Ingat lah Allah selalu supaya ia akan memberikan kita kebahagian .

Pak Yeh jjika mengikut pendapat awak yang janggal ini,sudah tentu ramai orang Islam tak tahu bagaimana hendak sembaang jumaat.

Annakholat Atastokhdevishizar said...

Mentaliti berguru org kita sgt tebal. Nak juga cari guru utk faham islam, faham agama. Ada akal xmau guna. Kena dgn guru ajaran pelik2, salahkan guru.
Baca dan faham quran dari kulit ke kulit. Buangkan mentaliti blaja quran tanpa guru boleh sesat. Quran itu mudah dfahami utk mereka yg guna akal. Mentaliti berguru ini hanyalah ciptaan manusia yg menjual agama. Kalau org ramai2 blaja sndri dan x byk jmpa guru, habislah income mereka.

Quran translation melayu dh tafsirkan lahwal hadis sbg hiburan yg melalaikan. Syg skali tafsiran ni dh diputarbelitkan. Org kita pula x pandai english, elok sgtlah. Itu pasal x boleh terima hadis quran tanpa hadis bukhari muslim.

pak yeh said...

Salam Anonymouse
Anonymous kata :
Pak Yeh.
Surah Quran 7:179 dan surah 8:22 ini khas untok Pak Yeh.
Pak Yeh tidak menggunakan otak,mata dan telinga dengan betul untok memahami ajaran Quran.Kenapa belajar Quran dan buat tafsiran ikut suka hati tampa merojok tafsir yang sudah di teriam

Pak Yeh jawab.
Bukankah kamu yang kata tak boleh guna otak bila baca Quran.???
Tapi Allah yang kata, perlu guna akal mengikut Quran 7:179.
Kenapa kau kata begitu.?
Hadis Bukhari Muslim kata gitu ke.?
kalu gitu Bukhari Muslim adalah tuhan kamu. Allah bukan tuhan kamu kerana kamu kata tidak boleh guna otak bilka baca Quran.

Anonymous kata :
Apa yang saya cuba sampaikan ialah jika kita baca Quran tampa merojok kapada tradisi Rasualallah,kita tak akan dapat sembayang jumaat dengan betul.Quran tidak menceritakan bagaimana kita sembayang jumaat

Pak Yeh jawab:
Itu pendapat kamu yang tiada bukti Quran.

Quran kata Allah senangkan fahaman Quran.Rujuk Quran 54:17 "Dan demi sesungguhnya! Kami telah mudahkan Al-Quran untuk menjadi peringatan dan pengajaran, maka adakah sesiapa yang mahu mengambil peringatan dan pelajaran (daripadanya)? "

Allah kata Quran itu lengkap, dan tidak perlu buku lain untok lengkapkan Quran.Rujuk Quran 16:89"..... Kami turunkan kepadamu Al-Quran menjelaskan tiap-tiap sesuatu dan menjadi hidayat petunjuk, serta membawa rahmat dan berita yang menggembirakan, bagi orang-orang Islam."

Jadi berpandukan ayat di atas,Adakah kamu kata Quran tidak lengkap dan kerana perlukan buku Hadis Bukhari Muslim.???

Jawab soalan di atas,jangan tak jawab.

Berhujah said...

Kah,kah,kah,kah...

Apa daaa punya anon Wed Dec 05, 08:45:00 PM... yg orang tak percaya ialah israk mikraj didalam hadis riwayat imam bukhari BUKAN tidak percaya israk mikraj yg disebut al-Quran... Nabi Isa beranak tanpa bapa telah diceritakan oleh Quran tentulah orang percaya, tapi hadis israk mikraj flip-flop riwayat imam bukhari sapalah nak percaya???

Anonymous said...


Zaid b. Arqam reported: We set out on a journey along with Allah's Messenger (may peace be upon him) in which we faced many hardships.'Abdullah b. Ubayy said to his friends: Do not give what you have in your possession to those who are with Allah's Messenger (may peace be upon him) until they desert him. Zubair said: That is the reciting of that person who recited as min haulahu (from around him) and the other reciting is man haulahia (who are around him).And in this case when we would return to Medina the honourable would drive out the meaner therefrom (lxiv. 8).I came to Allah's Prophet (may peace be upon him) and informed him about that and he sent someone to 'Abdullah b. Ubayy and he asked him whether he had said that or not. He took an oath to the fact that he had not done that and told that it was Zaid who had stated a lie to Allah's Messenger (may peace be upon him).Zaid said: I was much perturbed because of this until this verse was revealed attesting my truth: "When the hypocrites come" (lxiii. 1). Allah's Prophet (may peace be upon him) then called them in order to seek forgiveness for them, but they turned away their heads as if they were hooks of wood fixed in the wall (lxiii. 4), and they were in fact apparently good-looking persons.

Anonymous said...

Berhujah.
Maksud awak hadith Isra dan Miraj yang dikumpulkan oleh Bukhari itu rekaannya.
Good luck kapada awak..Sifat sifat orang saperti awak memang banyak dinyatakan dalam Quran.

Anonymous said...

Pak Yeh.
Kenapa tidak menjawab huraian saya mengenai surah jumaat 62:9 dan 62:10.

Tolong cerita kapada saya bagaimana jutaan umat Islam sembayang jumaat,mendengar Khutbah.Jika mereka hanya berandukan sahaja surah jumaat,dia tidak cerita pun bagaimana sembayang jumaat di lakukan.

Orang orang Islamnyang mula sembayang jumaat itu mengikut siapa.Kita pergindi Europah,di Amerika di,Negeria,di Australia dan di kedah semua sembayang jumaat sama sahaja.

Hairan juga ya.

Anonymous said...

Sdr Berhujah.

Nampaknya saudara tidak percaya kapada Hadith haith ang di kompolkan oleh Bukhari dan Muslim.

Tentu ada sebab nya.boleh saya tahu.

Anonymous said...

DEC
9
Men Reveal The 8 Moves That Make Women Swoon.

You don’t have to be loaded or look like Ryan Gosling to successfully reel in women. We polled chick magnets across the country for their rules of attraction. And we must say, these guys have some secrets worth stealing. Learn first-hand from the masters how to make the ladies swoon:

1) Tell her how good she looks (in an unexpected way)


2) Be spontaneous


3) Let her talk about herself as much as she likes


4) Lay on the charm, but in a relaxed and humorous

5) Plan an unexpected (but fun) first date


6) Maintain meaningful eye contact with her


7) Be true to your word


8) Some old-fashioned chivalry will make her feel like a queen

Anonymous said...

boleh tak Pak Yeh bagitau saya bukti yang Rasullullah dan sahabat telah haramkan/ban/bakar hadis.

pak yeh said...

Anonymous said...
boleh tak Pak Yeh bagitau saya bukti yang Rasullullah dan sahabat telah haramkan/ban/bakar hadis

Sila rujuk rencana http://warongpakyeh.blogspot.com/2012/09/the-ban-burn-of-hadis.html

pak yeh said...

Anonymous Anonymous said...
Pak Yeh.
Kenapa tidak menjawab huraian saya mengenai surah jumaat 62:9 dan 62:10.

Cara solat,wuduk tayamun,mandi hadas,masa,nada suara,rakaat ada di terangkan dalam Quran secara tiori.
Waima kita juga di ajar cara praktik / tradisi / culkture/turun temurun sebagaimana kita belajar joget dan zapin. Ini boleh di katakan adalah "sunnah nabi" yang tidak bertulis di masa nabi dan sahabat maseh hidup, selama 300 tahun.Cuma selepas 300 tahun barulah Bukhari Muslim kitabkan,tapi kitabnya menandungi penghinaan terhadap Allah, seperti hadis Israk Mikraj yang berkata Allah flip flop/bodoh rancag solat dari 50 hingga 5 solat sehari, sedangkan Allah telah terangkan melalui Quran bahawa solat cuma 3 kali sehari dan rakaatnya cuma 2 sahaja.
Maka jika Allah kata solat cuma 3 kali sehari dan Ulama/Bukahri Muslim kata 5 kali sehari, siapakah tuhan kamu.??? Allah atau Ulama/BukhariMuslim.???

Jawab soalan saya. Kalau tak jawab kamu sudah kalah bahas.

Anonymous said...

We have from their very OWN HADITH that their prominent figures banned Hadith such as:

1) the Prophet Muhammadbanned the hadis.
a)Zaid Ibni Thabit and several other Sahabahs said that the prophet prohibited the writing of the hadis.
kata-kata zaid dan beberapa sahabat lagi ni siapa yang riwayat?


b)Quran31:6 "Some people use lahwal hadis to mislead others from Allah's path (Islam),without knowledge, and make a mockery of it (Allah's path)".This verve prohibits the use of lahwal hadis or misleading hadis, its meaning extracted from the verse itself .
apa sebenar yang kamu maksudkan dengan lahwal hadis dalam ayat n?


2) Zayd Ibn Thabit (The Prophet's closest revelation writer) banned the hadis.
Zayd said:The Apostle of Allah ordered us not to write any of his traditions. So he erased it. [Sunan of Abu-Dawood Book 25, Number 3640:] Several other narators of hadis also said that the prophet prohibited Muslims from writing the hadis.
kamu menolak riwayat hadis dan penulisannya dan tidak mempercayainya tetapi kamu membuat hujjah dengannya. Bagaimana kamu membuat hujjah dengan sesuatu yang tidak mempercayainya?


3) Abu Bakar the 1st Kalifah burnt the hadis.
We also have later historical sources from their OWN ahadith which say that the Caliph Abu Bakr burnt his notes of hadith (said to be 500 in all) for fear that they might be false,
bagaimana kamu tahu bahawa saidina abu bakar membakar sejumlah hadis yang ditulis? siapa yang menceritakannya? boleh ke kita percaya orang yang bagitau tu? entah2 saja orang buat cerita macam kamu kata Imam Bukhari dan Muslim buat.


4) Umar ibn al-Khattab the2nd Kalifah banned the hadis.
The earlier story related by Abd al-Razzaq is somewhat longer than the later story, containing a broad variety of orders. It is a list of commands and prohibitions that includes the command to
“bare the Qur’an and spare the narration from God’s Messenger.”

5) Ali Ibn Abu Talib the 4th Kalaifah banned the hadis.
In one of his speeches he said,
"I urge all those who have writing taken from the messenger of God to go home and erase it. The people before you were annihilated because they followed theHadiths of their scholars and left the book of their Lord." (Sunan Al-Daramy)

# Pak Yeh's comment :
Historical evidence shows that the hadis was banned. Period.!!!
bukti sejarah tu diambil daripada mana? boleh percaya ke tidak? dah kamu kata hadis2 tu tak betul. tapi kamu masih buat hujjah dengannya. ini bermakna kamu percaya hadis yang diriwayatkan itu betul.

pak yeh said...

Anonymous kata :
Historical evidence shows that the hadis was banned. Period.!!!
bukti sejarah tu diambil daripada mana? boleh percaya ke tidak? dah kamu kata hadis2 tu tak betul. tapi kamu masih buat hujjah dengannya. ini bermakna kamu percaya hadis yang diriwayatkan itu betul.

Pak Yeh jawab.:
Ya Anonymous.
fakta bahawa tiada satupun buku hadis di jumpa oleh sesiapapun, merupakan 1)sejarah, 2)sains archeology, bahawa hadis di harmkan.
Bukti hadis di haramkan daripada hadis endiri adalah isu kontradik bagi ahli hadis macam kamu.
Selain hadis yang haramkan hadis Quran juga melarang kegunaan hadis selain AlQuran.
Sila rujuk 1) Quran 39:23" Aku telah wahyukan ahsanal hadis (Quran) kitab yang tiada diragui..."
2) Quran31:6 "Ada orang(Ulama)guna lahwal hadis untok sesatkan orang lain(Muslim),tanpa pengetahuan,dan jadikanya(jalan Allah/Islam) bahan tertawa."
Hadis telah rosakkan kredibiliti hadis sendiri. Maka kita guna Quran sahaja. Saya telah beri 2 bukti bahawa hadis selain dari Quran, di larang kegunaannya oleh Allah.
Kini giliran kamu untok buktikan dengan ayat Quran bahawa kita perlu buku ke2 untok jadi Muslim.
Silakan beri bukti Quran yang suroh kita beriman dengan hadis selain dari Quran.
Kalau kamu tak dapat beri bukti Quran,kamu telah kalah bahas ini.

Anonymous said...

Pak Yeh.

Nampaknya awak betul betul confuse.Awak kata cara sembayang,wuduk,tayamum itu diterangkan cara teori dalam Quran dan kita di ajar cara pratik saperti tarian Zapin, oleh sunnah nabi yangbtidak tertulis salama 300 tahun.
pak Yeh,Sunnah Nabi itu dari siapa..Siapa kah Nabi itu.Kasim Ahmad atau Muhammad SAW.

Mengukit Sunnah Nabi,kita sembayang 5 waktu.Ini dilakukan oleh Nabi Muhammad.Salepas dia mangkat Khalifah Abu Bakar,Umar,Othman dan Ali meneruskan sunnah itu.Sembayang lima waktu.

Umat Islam di USA,England,Negeria,India ,Pakistan,China dan di Kedah semuanya sembayang lima waktu.
Bagaimana Pak Yeh boleh berkata kita sembayang 3 waktu dan hanya dua rakaaat.Ini bermaana satu billion umat Islam telah mengikut ajaran islam yang salah dan Pak Yeh mengamalkan Islammyang benar.

Ajaib ajaib.PakmYeh tidak dapat menyakinkan saya.

pak yeh said...

Salam Anonymous.
1)Saya ikut Quran/Allah.Quran kata solat 3 kali sehari.Tida Zuhur dan tiada Asar.
2)Awak dan majority Muslim ikut hadis Israk Mikraj yang hina Allah dengan berkata Allah bodoh/flip flop rancang solat dari 50 hingga 5 solat sehari.
3) Yang nyata saya ikut Quran/wahyu Allah, sedangkan kamu dan majority ikut Bukhari Muslim. Ini bermaana tuhan kamu Bukhari Muslim.
4)Majority tidak bermaana mereka betul.!!! Sejarah Kristian dan Quran menyatakan bahawa majority Kristian(trinity Christians) sesat, kecuaki Unitarian Christian yang minority, yang di namakan Nasarani.
5) Quran itu Allah kata lengkap.
Jika benar ada 5 solat sehari, sila beri bukti ayat2 Quran dengan di sertakan nama2 solat tersebut.
Perkara ini saya sudah bahas dengan Keluangman @ http://warongpakyeh.blogspot.com/2012/11/christianity-mythology-and-political.html

Berhujah said...

Anon Sun Dec 09, 10:24:00 PM, Sila Lihat disini(klik)

Anonymous said...

Pak Yeh.
Awak mengatakan bahawa tiada ada sutu un buku hadith ang di jumpai oleh sesiapa merupakan 1- sejarah 2- sain archeology,bahawa hadith diharamkan.

pak yeh boleh beritahu saya nama buku Sejarah dan Sain archelogy yang mengatakan hadith itu dibatalkan.
Pak Yeh saorang engineer,tidak boleh bercakap macam orang kampong.

pak yeh said...

Anonymous said...
Pak Yeh.
Awak mengatakan bahawa tiada ada sutu un buku hadith ang di jumpai oleh sesiapa merupakan 1- sejarah 2- sain archeology,bahawa hadith diharamkan.
pak yeh boleh beritahu saya nama buku Sejarah dan Sain archelogy yang mengatakan hadith itu dibatalkan.

Pak Yeh jawab :
Buku sejarah and archeology tiada wujudkan buku hadis di masa 300 tahun selepas nabi wafat.Tiadak ada buku sejarah dan archeology beri bukti wujudnya buku hadis. Yang kaumu suroh aku beri nama buku sejarah dan archeology tu apa hal.??? Dah mabuk ke.???
Bukahri Muslim pula bukukan hadis nya berasaskan riwayat orang2 yang hidup 300 tahun selepas nabi wafat.Mana ada orang boleh ingat berita yang 300 tahun dulu.??? Itu semua karut marut sahaja.!!!

Anonymous kata:
Pak Yeh saorang engineer,tidak boleh bercakap macam orang kampong.

Pak Yeh jawab.
Apa maksud kamu.???
Saya bangga sebagai seorang orang kampong.!!!
Maksud kamu, orang kampong bodoh.???
Orang kampong tak jadi kuli orang lain..itu pandai nama nya.
Qrang kampong kalu duit jadi macam duit pisang Jepun, maseh ada makanan.
Orang pekan macam kamu kalau kafir tak jual makanan dengan kamu,kamu akan mampos.
Jadi siapa lebeh pandai./ orang lampong atau orang pekan.???

Kamu ni berbahas lebeh terok dari budak tadika. Buat malu Melayu/Muslim aje.!

Annakholat Atastokhdevishizar said...

Salam... Solat 5 waktu ada diterangkn dlm quran. Boleh rujuk website joseph islam. Wbagaimanapun, samada solat tiga atau lima waktu bukan persoalan utama. Allah suruh dirikan solat dan jika org mahu menambah solat, ianya tpulang pd pilihan sendiri.
Sudah2 la guna hadis bukhari muslim. Xde faedah melainkn buat kamu confuse saja. Quran pun x hbs belajar sibuk cr hadis.
Bg sy, nk ikut hadis bukhari muslim ikut pd pilihan sndri, xde paksaan. Tp jgn gunakan hadis sbg rujukan perundangan. Jd caca merba mcm umat islam skrg

pak yeh said...

Annakholat Atastokhdevishizar said...
Salam... Solat 5 waktu ada diterangkn dlm quran. Boleh rujuk website joseph islam.

Pak Yeh jawab.
Tidak mungkin ada 5 waktu di dalam Quran. Solat Zuhur dan Asar kerana di senyapkan telah kontradik Quran 17:110"Dan janganlah kamu melantangkan dalam solat kamu, dan jangan juga mendiamkannya, tetapi carilah kamu satu jalan di antara yang demikian itu."
Solat yang kontradik Quran 17:110 adalah, 4 rakaat Zuhur,4 rakaat Asar,2 rakaat Isha dan 1 rakaat Magrib,yang kontradik Allah/Quran.
Note: Solat tidak boleh di senyapkan.Itu arahan Allah.

Anonymous said...

Pak Yeh.

Awak kata dalam Quran ada ayat yang menyuroh kita sembayang tiga waktu dan hanya dua rakaat.

Tapi Rasuallah saw sembayang lima waktu dan Sembayang Zohor ,Asar dan Isha empat rakaat .Magrib tiga rakaat dan suboh dua rakaat.Ini termasok dalam 'sunnah nabi' yang awak nyatakan.

Jika Rasuallha membuat silap sudahbtentu Allah akan menurunkan wahyu untok menegornya saperti yang terjadi dalam surah 66-1.

Siapa guru awak Pak Yeh.Jika awak belajar enginering dari university ada pensharah yang memberi pertunjok,bagaimana awak boleh belajar ugama tampa guru untok memberi pertunjok yang betul.

pak yeh said...

Anonymous kata:
Tapi Rasuallah saw sembayang lima waktu dan Sembayang Zohor ,Asar dan Isha empat rakaat .Magrib tiga rakaat dan suboh dua rakaat.Ini termasok dalam 'sunnah nabi' yang awak nyatakan.

Sunnah nabi ni dari buku mana.???Lahwal Hadis.??? Jika lahwal hadis, Allah telah berfirman bahawa ia menyesatkan dan mentertawakan Islam, rujuk Quran31L6.Hadis Bukhari Muslim telah tokok tambah solat hingga ia mengkontradik Quran 17:110.
Tahukah anda sunah/hadis yang ahsan/ saheh adala,rujuk Quran 39:23.
Allah kata Quran itu lengkap. jadi kalau Quran kata 3 kali solat dan 2 rakaat, kamu mesti percaya.!!!
Bukhari Muslim kata 5 solat seharidan ada solat diam, adalah sumber lahwal hadis(hadis palsu) dari orang yang tiada siapa kenal, yang hidup 300 tahun selepas nabi wafat.

Ingat sunnah solat 5 waktu dan solat diam beberapa rakaat bersumberkan hadis yang di reka 300 tahun selepas nabi wafat adalah bidaah/benda yang baru/rekaan/tokok tambah.
Sunnah solat 3 kali dan 2 rakaat bersumberkan Quran tidak boleh di ragui.!!! Lagipun mengikut Quran 17:110 solat tidak boleh di diamkan.Maka Zuhur,Asar kerana di diamkan tidak sah dari segi Quran/Allah, kerana ia kontradik Quran 17:110.

Jika Tuhan kamu Allah, kamu ikutlah Quran.!!!
Jika tuhan kamu Bukhari Muslim, kamu ikutlah hadis Bukhari Muslim.!!!

Anonymous said...

pakyeh, boleh saya tahu berapakah solat yang didirikan oleh Rasulullah s.a.w? 3 waktu atau 5 waktu? dan berapa waktu solat yang didirikan oleh para sahabat dan umat islam selepasnya sebelum penulisan hadis oleh imam bukhari dan muslim?

pak yeh said...

Anonymous said...
pakyeh, boleh saya tahu berapakah solat yang didirikan oleh Rasulullah s.a.w? 3 waktu atau 5 waktu? dan berapa waktu solat yang didirikan oleh para sahabat dan umat islam selepasnya sebelum penulisan hadis oleh imam bukhari dan muslim?

Pak Yeh jawab:
Berbuktikan Quran solat cuma 3 kali sehari.
Solat 5 kali sehari adalah bidaah,pembaharuan,tokok tambah oleh Ulama Hadis Bukhari Muslim dan lain2. Solat Zuhur dan Asar tiada di sebut di dalam Quran. Solat Zuhur dan Asar juga mengkontradik/melawan Quran 17:110 kerana di senyapkan.

Pandangan ini adalah dari kajian Quran.Saya tidak kata gitu. Allah yang kata gitu, dari bukti ayat2 Quran.

Anonymous said...

NAssalamu alaikum wa rahmatullahi wa barakatuhu..
Thank you very much for your letter as usual, and thank you very much for having confidence on me.
Regarding your question about the Qur’anic verse which concludes five times daily prayers..,
I say that there is no single Qur’anic verse which has mentioned all five times daily prayers in one place. We have to use the general thematic methodology in the Holy Qur’an. However, there are several Qur’anic verses in different chapters have mentioned all five time daily prayers. The following verses are the clear prove and strong evidence for our five time daily prayers.
Also the authentic pratical Sunnah of prophet Muhammed peace be upon him as shown and taught us that we should pray five times a day, not like some Islamic deviated fractions which refuse five times prayer.
The following verses are to be taken seriousely:
1- The almighty Allah swt in tha chapter Taha, verse 130, says:
( فَاصْبِرْ عَلَىٰ مَا يَقُولُونَ وَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَقَبْلَ غُرُوبِهَا ۖ وَمِنْ آنَاءِ اللَّيْلِ فَسَبِّحْ وَأَطْرَافَ النَّهَارِ لَعَلَّكَ تَرْضَىٰ [٢٠:١٣٠] )
[en.maududi] So bear patiently with what they say. Glorify your Lord, praising Him before sunrise and before sunset,( Subuh and Asar), and in the watches of the night,(I’sha), and glorify Him and at the ends of the day that you may attain to happiness.

In this verse is mentioned: Subuh prayer + Asar+ I’sha prayer..


2- The second verse below (chapter Al A’raf, verse no;205) is indicated:
( وَاذْكُر رَّبَّكَ فِي نَفْسِكَ تَضَرُّعًا وَخِيفَةً وَدُونَ الْجَهْرِ مِنَ الْقَوْلِ بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ وَلَا تَكُن مِّنَ الْغَافِلِينَ ) [٧:٢٠٥]
[en.ahmedraza] And remember your Lord within your hearts humbly and with fear, and softly with your tongues, morning (subuh) and evening, (maghrib) and do not be of the neglectful
In this verse: is indicated clearly Subuh + Maghrib prayers

In this verse below, In the chapter Al Isra’, verse no:78, the Almighty Allah says:
) أَقِمِ الصَّلَاةَ لِدُلُوكِ الشَّمْسِ إِلَىٰ غَسَقِ اللَّيْلِ وَقُرْآنَ الْفَجْرِ ۖ إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ كَانَ مَشْهُودًا([١٧:٧٨]
[en.ahmedraza] Keep the prayer established, from the declining of the sun (Zuhur), until darkness of the night(Asar), and the Qur’an at dawn (Fajar); indeed the angels witness the reading of the Qur’an at dawn.

Here is indicated clearly, the time of Zuhur prayer+Asar+Subuh.

In this verse below,chapter Al Nur, verse 24, the Almighty Allah says:
( فِي بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَن تُرْفَعَ وَيُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فِيهَا بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ [٢٤:٣٦])
[en.maududi] (Those who obtain guidance to His light are found) in the houses which He has enjoined to raise up and to mention His name therein. In them such people glorify Him morning and evening

Confirmation on what has been said above.

I do hope I answered your question, and Allah swt knows the best.
Wassalamu alaikum
Yours in Islam
Prof.Dr.Hfz.Hajredin Hoxha
College of Sharia and Islamic Studie-Qatar University
Doha-Qatar
16.11.2012


, ,

pak yeh said...

Dear Professor Hfz Hajredin Hoxha,
I dis disagree totally with your interpretation.
This is my debate with you.


Proffesor Hajredin said:
Suran Tha verse 130:
"So bear patiently with what they say. Glorify your Lord, praising Him before sunrise and before sunset,( Subuh and Asar), and in the watches of the night,(I’sha), and glorify Him and at the ends of the day that you may attain to happiness."

In this verse is mentioned: Subuh prayer + Asar+ I’sha prayer..

Pak Yehs debate:
I agree with your interpretation Subuh and Isha prayer.
But you interpret "before Sunset" as "Asar" when it is actually Magrib, a prayer "before sunset", similar to Subuh, a prayer "before sunrise".
Note, the prayer times were prescribed by the position of the sun. If before sunset is Asar, and after sunset is Isha, then what would Magrib be.??? The answer is before sunset is Magrib and not Asar.

Professor Hajredin said:
Surah Al Israk verse 78
"Keep the prayer established, from the declining of the sun (Zuhur), until darkness of the night(Asar), and the Qur’an at dawn (Fajar); indeed the angels witness the reading of the Qur’an at dawn."

Here is indicated clearly, the time of Zuhur prayer+Asar+Subuh.

Pak Yehs debate:
Note, 1)"declining of the sun is = sunset and the sunset prayer is Magrib.Zuhur is not "declining of the sun" but "mid-day".That is how they tell time without watches.
2) "darkness of the night is = Isha and not Asar.
3) "From" and "to" describes the period of prayer. If the period is from Zuhur (12 o'clock to night 8 o'clock, that would be a period of 8 hours.!!! How can Allah tell you to pray for 8 hours.??? Therefore this verse is telling you to pray from Magrib to Isha, which is a few minutes, which is actually describing the period of the Magrib prayer.

I hope the mater is clarified. There is no Zuhur and Asar in the verses you quoted, and there is no 5 times prayer in the Quran. There is only 3 prayers which Allah mention by name, ie Fajar, Wusta(Magrib) and Isha.

Anonymous said...

Pak Yeh.
Salepas saya membaca tulisah proffesor Hijredin dari Qatae berhubong dengan waktu sembayangbdi dalam Quran,nampak sangat yang hujah Pak Yeh memangbtidak boleh di pakai.
Contohnya Hijeredin berkada preyer before sunset ialah Asar,tapi Pak Yeh berkata Magrig.
Sunset itu bemaana masa matahari jatoh.ini bermaana kita sembayang sabelum matahari jatoh.Mana boleh Magrib.Budak sekolah pun tahu jawaannya.Kita sembayang Magrib salepas matahari jatoh.

Pak Yeh.Rasuallha saw,Khalifah Abu Bakar,Umar,Othman Dan Ali mereka ini lebeh berilmu dalam Islam dibandingkan dengan Pak Yah.Mereka sembayang lima waktu.dan Pak Yeh hendak menyuroh umat Islam sembayang tiga Waktu.Tak ada dalil yang kukoh.Ia nya merupakan keperchayaan yang salah.Orang Shia Iran sembayang tiga kali bukan waktu.Ini disebabkan mereka campor Sembayang zohor dan Asar dan Magrib dan Isha.Sembayang suboh sendirian.

Sembayang lima waktu iyu bukan bidaah.Bidaah itu bermaana innovation.atau pun rekaan.Sembayang lima waktu merupakan hukum Islam yang perllu di ikut oleh umat Islam.Sembayang atas kubor itu bidaah.

Saaya said...

Ramai sebenar nya di antara kita telah menolak hadis secara diam diam. Dr Mahathir dalam ucapan nya di California pada 2005 ‘Islam The Misunderstood Religion’ http://www.islamicity.com/articles/Articles.asp?ref=IC0504-2682 adalah penolakanhadis secara halus. Saya kerap mengunjungi blog Syed Akhbar Ali, beliau kerap menghentam fahaman golongan Hadis secara halus http://syedsoutsidethebox.blogspot.com/2012/12/pas-god-cuti-sakit.html
Kassim Ahmad yang di label sebagai anti-hadis dalam buku nya ‘A Re- Evaluation” Chapter 5 menulis ‘ Those hadith that conform to the quran are acceptable, while those that conflict with it are automatically rejected’. Teringat kata kata Ipar saya ‘ Kita hidup dalam masyarakat kampong, kalau org pergi masjid tak kan kita mengasingkan diri, tapi di rumah adalah yang sebenar nya antara AKU dengan Nya’. Jadi kita terpaksa juga mengikut hadith tanpa rela kerana takut cemuhan masyarakat kepada keluaga sebagai ‘ajaran sesat’.

Jangan lah Saudara membuang tenaga dan akal menghentam hadith kerana ramai pengunjung di blog ini yang masih tidak memahami nya. Soalan soalan bodoh menyoalkan bagaimana cara sembahyang jika tidak merujuk kepada hadith sunnah ,adalah menunjukan kedangkalan pemikiran yang tidak mengunakan AKAL serta tidak ada kepercayaan kepada Hadith Allah yang bernama Al-Quran.

Untuk apa kita sembahyang jika tidak lain adalah bermatlamat untuk mendekati diri dengan tuhan melalui ruh (spiritual). Islam itu bersih, maka ruh perlu lah bersih untuk mendekati Nya. Jika hanya jasad sahaja yang mempersembahkan sembahyang maka terjadi lah sifat tamak dan riak. Maka rasuah diistilahkan Hadiah yang halal.Maka jadi lah kita manusia yang suka mecari dan mengira pahala. Berapa banyak dah buat pahala, maka ustod ustazah bercerita beribu ribu pahala akan dapat kalau buat begitu dan begini.
27:80 : Indeed, you will not make the dead hear, nor will you make the deaf hear the call when they have turned their backs retreating.
Sehinggakan orang yang dah mati pun kita membayar berkilo kilo beras kerana ‘arwah nya semasa hayat sakit tidak mampu puasa’. Upah haji pada arwah adalah pemikiran dongeng masyarakat kita. Ini lah tradisi belajar dengan Ustod dan Pak Iman.Tanya ustad soalan budo SMS mengundi AF haram ker ? melancap haram ker ? Sehinggakan MC Donald jadi lampu lip-lap sekejap haram sekejap tidak hanya kerana tak renew lesen HALAL. Cina berniaga ayam dapat lesen halal, melayu islam di kampong menjual ayam tak dapat sijil halal. Cina menternak ikan keli di Melaka memberi usus babi sebagai makanan pun dapat sijil Halal.Tobescco Sauce, yang sememang nya dari sayuran dikatakan Haram kerana ada DNA Babi. Adakah quran menceritakan DNA Babi itu haram ? Jadi berikan saya semua wang yang di simpan kerana wang tersebut pernah di pegang (tentu nya ada DNA babi) oleh kafir yang makan babi.

Begitu lah minda masyarakat kita yang amat keliru tidak dapat membezakan kerana lebih suka merujuk ustod dari mengunakan akal mencari dalam A-Quran.Jadi kita ada Ustod Ferari dan juga Ustod Celebrity.

Mereka yang sering merujuk Al- Quran tidak mencari pahala dan tidak takut dosa. Apa yang di takuti adalah segala amalan ‘mencari Tuhan ‘akan hilang kerana ‘pengambilan masa’ untuk mendekati Nya mengambil masa berpuluh tahun. Jadi setiap perbuatan ‘akhlak yang tidak baik’ sering di berikan peringatan sendiri dalam diri nya. Nafsu dikawal secara automatic. Itulah anugerah yang di turun oleh Nya.

Al-Quran dengan terang menjelaskan bagaimana cara mendekati serta mengenali Allah dengan mencuci hati. An- Naas 114:5 "Yang melemparkan bisikan dan hasutannya ke dalam HATI manusia “
Maka kita perlu mempersembahkan Hati yang bersih yang telah diberi oleh Nya semasa kita dilahirkan dulu. Senikata lagu Salim Suci dalam Debu mempunyai makna pada yang memahami dan juga lagu Search ‘ Fantasia Bulan Madu ‘ menjelaskan kemabukan cinta hati dengan Nya.

Mohd Saaya

Saaya said...

Ramai sebenar nya di antara kita telah menolak hadis secara diam diam. Dr Mahathir dalam ucapan nya di California pada 2005 ‘Islam The Misunderstood Religion’ http://www.islamicity.com/articles/Articles.asp?ref=IC0504-2682 adalah penolakanhadis secara halus. Saya kerap mengunjungi blog Syed Akhbar Ali, beliau kerap menghentam fahaman golongan Hadis secara halus http://syedsoutsidethebox.blogspot.com/2012/12/pas-god-cuti-sakit.html
Kassim Ahmad yang di label sebagai anti-hadis dalam buku nya ‘A Re- Evaluation” Chapter 5 menulis ‘ Those hadith that conform to the quran are acceptable, while those that conflict with it are automatically rejected’. Teringat kata kata Ipar saya ‘ Kita hidup dalam masyarakat kampong, kalau org pergi masjid tak kan kita mengasingkan diri, tapi di rumah adalah yang sebenar nya antara AKU dengan Nya’. Jadi kita terpaksa juga mengikut hadith tanpa rela kerana takut cemuhan masyarakat kepada keluaga sebagai ‘ajaran sesat’.

Jangan lah Saudara membuang tenaga dan akal menghentam hadith kerana ramai pengunjung di blog ini yang masih tidak memahami nya. Soalan soalan bodoh menyoalkan bagaimana cara sembahyang jika tidak merujuk kepada hadith sunnah ,adalah menunjukan kedangkalan pemikiran yang tidak mengunakan AKAL serta tidak ada kepercayaan kepada Hadith Allah yang bernama Al-Quran.

Untuk apa kita sembahyang jika tidak lain adalah bermatlamat untuk mendekati diri dengan tuhan melalui ruh (spiritual). Islam itu bersih, maka ruh perlu lah bersih untuk mendekati Nya. Jika hanya jasad sahaja yang mempersembahkan sembahyang maka terjadi lah sifat tamak dan riak. Maka rasuah diistilahkan Hadiah yang halal.Maka jadi lah kita manusia yang suka mecari dan mengira pahala. Berapa banyak dah buat pahala, maka ustod ustazah bercerita beribu ribu pahala akan dapat kalau buat begitu dan begini.
27:80 : Indeed, you will not make the dead hear, nor will you make the deaf hear the call when they have turned their backs retreating.
Sehinggakan orang yang dah mati pun kita membayar berkilo kilo beras kerana ‘arwah nya semasa hayat sakit tidak mampu puasa’. Upah haji pada arwah adalah pemikiran dongeng masyarakat kita. Ini lah tradisi belajar dengan Ustod dan Pak Iman.Tanya ustad soalan budo SMS mengundi AF haram ker ? melancap haram ker ? Sehinggakan MC Donald jadi lampu lip-lap sekejap haram sekejap tidak hanya kerana tak renew lesen HALAL. Cina berniaga ayam dapat lesen halal, melayu islam di kampong menjual ayam tak dapat sijil halal. Cina menternak ikan keli di Melaka memberi usus babi sebagai makanan pun dapat sijil Halal.Tobescco Sauce, yang sememang nya dari sayuran dikatakan Haram kerana ada DNA Babi. Adakah quran menceritakan DNA Babi itu haram ? Jadi berikan saya semua wang yang di simpan kerana wang tersebut pernah di pegang (tentu nya ada DNA babi) oleh kafir yang makan babi.

Begitu lah minda masyarakat kita yang amat keliru tidak dapat membezakan kerana lebih suka merujuk ustod dari mengunakan akal mencari dalam A-Quran.Jadi kita ada Ustod Ferari dan juga Ustod Celebrity.

Mereka yang sering merujuk Al- Quran tidak mencari pahala dan tidak takut dosa. Apa yang di takuti adalah segala amalan ‘mencari Tuhan ‘akan hilang kerana ‘pengambilan masa’ untuk mendekati Nya mengambil masa berpuluh tahun. Jadi setiap perbuatan ‘akhlak yang tidak baik’ sering di berikan peringatan sendiri dalam diri nya. Nafsu dikawal secara automatic. Itulah anugerah yang di turun oleh Nya.

Al-Quran dengan terang menjelaskan bagaimana cara mendekati serta mengenali Allah dengan mencuci hati. An- Naas 114:5 "Yang melemparkan bisikan dan hasutannya ke dalam HATI manusia “
Maka kita perlu mempersembahkan Hati yang bersih yang telah diberi oleh Nya semasa kita dilahirkan dulu. Senikata lagu Salim Suci dalam Debu mempunyai makna pada yang memahami dan juga lagu Search ‘ Fantasia Bulan Madu ‘ menjelaskan kemabukan cinta hati dengan Nya.

Mohd Saaya

pak yeh said...

Anonymous Fri Dec 14, 11:44:00 PM GMT+08:00

Tolong guna otak dan debate.Jangan meroyan macam babi buta.
Zuhur dan Asar namnya tiada dalam Quran, Zuhur adalah tengah hari bukan tergelincir matahari. Asar tidak dapat di nyatakan dengan posisi matahari...melainkan ,,di tengah tengah hari dan matahari gelincir.

Sudah lah anonymous. Kamu tida otak untok berdebate. Buang masa sahaja.
Nabi dan sahabat guna Quran dan solat 3 waktu sehari. Nabi dan sahabat telah haramkan dan bakar semua buku hadis, kerana ia menyesatkan..buktinya adalah. Quran31:6.

pak yeh said...

Salam Saaya,
Terima kaseh banyak2 kerana sokongan anda dan "sharing" ilmu anda. Oleh kerana Islam nabi Musa ,nabi Isa dan nabi Muhamad telah di kufurkan/sesatkan, adalah penting kita terangkan kapada semua,secara internet dan pertemuan antara Muslimim.
Ini akhir zaman. Majority sesat. Cuma segelintir sahaja yang faham Islam yang tulin. Hadis nyata adalah buku agama Arabism yang kontradik Quran/menyesatkan Muslimin. Arabism ataupun agama hadis adalah agama sesat yang tuhankan Bukhari Muslim dan Ulama, seperti mana Padri Katholik berbuat, dan mereka2 ini gerenti masuk neraka kerana syirik.

Moga Allah beri rahmat dan kemenanagan untok tegakkan Islam tulin/Islam Quran sahaja.!!!

Anonymous said...

Pak Yeh.
Awak tidak dapat berfikir dengan betul.Awat bercakap mengenai sunnah Rasul.Dalam Sunnah Rauallah saw ia sembayang lima waktu,sebab itu semua umat Islam sembaang lima waktu.

Saaya,Dalam tulisan awak itu apa yang awak hendak sampai kan.Hanya umtok menyeru kaada umat Islam hanya berpegang kaada Quran dan tidak Hadith.

Nampak sangat Saaya awak ini belajar tidak habis.Belajar tiak menggunakan guru.Kenapa kita belajar di sekolah,kita menggunakan guru an bila belajar Al Quran kita belajar sendiri.

Jika kita melakukan kesilaan dalam hidup boleh kita baiki tapi jika kita buat silap dalam fahamam ugama,jawabnya masok neraka.

Bila suah mati suah idak boleh balek ka dunia untok taubat.

pak yeh said...

Anonymous said...
Pak Yeh.
Awak tidak dapat berfikir dengan betul.Awat bercakap mengenai sunnah Rasul.Dalam Sunnah Rauallah saw ia sembayang lima waktu,sebab itu semua umat Islam sembaang lima waktu.

Pak Yeh jawab:
Saya ikut sunah rasul yang ada dalam Quran.
Kamu ikut sunah ciptaan Bukhari Muslim yang kontradik sunah rasul yang ada dalam Quran.
Sunah 5 waktu itu sudah di tokok tambah oleh Bukhari Muslim dan Syaitan.

Allah/Quran kata 3 solat sehari.
Bukhari Muslim kata 5 solat sehari.
Jadi tuhan kamu adalah Bukhari Muslim.
Yang akan masuk neraka adalah orang yang tuhankan Bukhari Muslim.
Ha,ha,ha.

Anonymous said...

Pak yeh.
Apa dia sunnah rasul yang ada dalam Quran.

Sunnah Rasul iitu merupakan perbuatan Rasul.

Mengikut catatan sejarah,Rasuallah saw sembayang lima waktu.

Bukhari dan Muslim hanya mengompol fakta sejarah apa yang dicakap dan di lakukan oleh Rasuallah saw.Dia hanya mencatat rawi rawi dari orang Islam yang maseh hidup dan melihat apa yang di lakukan oleh Rasuallah.Tak mungkinnia berani menulis apa yangbtidak benar.

Kelebehan orang2 Islam ia lah ia boleh menghafal Quran 30 juz.Ia juga boleh menghafal hadith.Jadi Bukhari/ Muslim menulis apa ang di hafal.

Pak Yeh.Kaabah merupakan Rumah Allah.Kenapa di Mesjid Haram mereka sembayang Lima waktu. Dan tidak tiga Waktu.Adakah Mereka ini pun buat silap.
Lojik nya Tak Mngkin?

Ini Rumah Allah bukan Rumah Pak Yeh.

pak yeh said...

Salam Anonymous,
Allah janji pertahan hanya Quran daripada korupsi.!!! Allah tidak janji pertahan hadis dari korupsi.!!!

Ini soalan2 yang kamu mesti jawab.!!!

1)Bila hadis 5 solat kontradik Quran 3 solat, adakah ini bermaana Quran tidak lenkap dan di korupsi ataupun hadis yang tokok tambah.???

2)Jika Quran/Allah kata 3 solat sehari dan hadis/Bukhari Muslim kata 5 solat sehari,Siapa tuhan kamu, Allah atau Bukhari Muslim.???

Jawab Anonymous, jangan tak jawab.
Tak jawan bermaana tuhan kamu Bukhari Muslim.
Mengatasi Quran dengan buku Hadis Bukhari Muslim, bermaana kamu tuhankan Bukhari Muslim lebeh dari Allah. Nyata kamu telah syirik dan murtad.

Mat keluang said...

Pak yeh.
Out of cariouscity,as a muslim we pray toward Mecca(kaabah as house of Allah).I and mu wife just came back from Umrah,
And I notice the Imam in Mesjid Haram pray 5 x a day including zohor and Asar.

Dont tell me the Imam in Mecca make a mistake and didnt not follow Quran?

Anonymous said...

Pak Yeh.

Awak ang tidak jawab soalan saya.
1- pasal sembayang jumaat.Bagaimana kita sembayang jumaat.Jika ikut Quran suraat Jumaat dia tak cerita pun pasal sembayang jumaat.

2- sunset itu waktu matahari terbenam.Pray before sunset tak masok akal magib sebab dalam qu,ran kata Magrib sembayang lepas sunset.

3- suah Al Isra ayat 78, From declining of the sun makna nya matahari tergelinchir.Ini bemaana salepas tenggah hari.Ini sembaang zohor.Tak munkin Magib.

4- Pak Yeh sembayang mengadap mana.Jika mengadap Kiblat,semua orang sembaang lima waktu ikut tok imam mekkah.Tolong jawab soalan ini.Mana kilat Pak yeh.

Anonymous said...

Pak Yeh.
Saya ingat awak dah Sesat jalan.Perlu bertaubat cepat.

Ustaz Azahari Kelantan.

pak yeh said...

Anonymous said...
Pak Yeh.
Saya ingat awak dah Sesat jalan.Perlu bertaubat cepat.

Ustaz Azahari Kelantan.

Pak Yeh jawab:
Ya Ustaz Azahari,
Pendapat kamu yang tiada berbuktikan Quran adalah fitnah dan pendapat bodoh.
Jika saya sesat, tolong terangkan, di mana saya sesat.???
Waima sesatnya ahli Sunnah/agama hadis telah saya buktikan dengan Quran 31:6, 39;23 dan banyak lagi ayat2 Quran.
Sila berbahas dab tujukkan di mana saya salah.??? Jangan jadi Ustaz bodoh yang tak pandai bahas.

pak yeh said...

Anonymous said...
Pak Yeh.
Awak ang tidak jawab soalan saya.
1- pasal sembayang jumaat.Bagaimana kita sembayang jumaat.Jika ikut Quran suraat Jumaat dia tak cerita pun pasal sembayang jumaat.

Pak Yeh jawab :
Saya sudah jawab di atas. Perkara praktik di ajar dengan praktik.Main ikut Imam/ibu bapa dan sebagai,sama macam kita belajar joget dan tarian lain.

Anonymous kata:
2- sunset itu waktu matahari terbenam.Pray before sunset tak masok akal magib sebab dalam qu,ran kata Magrib sembayang lepas sunset.

Pak Yeh jawab:
Sila beri surah dan ayat Quran, barulah boleh berbahas. Waima saya sudah bahas dengan Professor Hejrin Hoxa.ayat (Note, 1)"declining of the sun is = sunset and the sunset prayer is Magrib.Zuhur is not "declining of the sun" but "mid-day".That is how they tell time without watches.
2) "darkness of the night is = Isha and not Asar.
3) "From" and "to" describes the period of prayer. If the period is from Zuhur (12 o'clock to night 8 o'clock, that would be a period of 8 hours.!!! How can Allah tell you to pray for 8 hours.??? Therefore this verse is telling you to pray from Magrib to Isha, which is a few minutes, which is actually describing the period of the Magrib prayer.)

Anonymous said:
3- suah Al Isra ayat 78, From declining of the sun makna nya matahari tergelinchir.Ini bemaana salepas tenggah hari.Ini sembaang zohor.Tak munkin Magib.

Pak Yeh jawab:
Perkataan "From" di awal ayat... "dan hingga ka malam" bermaana janka masa solat.,,ia itu janka masa solat Magrib. Jika masa solat apa yang ada sampai dari Asar hingga malam.???

Anonymous kata:
4- Pak Yeh sembayang mengadap mana.Jika mengadap Kiblat,semua orang sembaang lima waktu ikut tok imam mekkah.Tolong jawab soalan ini.Mana kilat Pak yeh.

Pak Yeh jawab:
Kiblat di sebut dalam Quran 2:144 "Kami melihat kamu membalikbalikkan wajah (muka) kamu ke langit;sungguh Kami akan memalingkan kamu kepada kiblat yang kamu berpuas hati. Maka
palingkanlah muka kamu ke arah Masjidil Haram; dan di mana sahaja kamu berada, palingkanlah muka kamu ke arahnya. Orang-orang yang diberi al-Kitab mengetahui bahawa itu adalah yang benar daripada Pemelihara mereka; Allah tidak lalai daripada apa yang mereka mengerjakan."

pak yeh said...

Matkeluang said:
Dont tell me the Imam in Mecca make a mistake and didnt not follow Quran?

Pak Yehs answer:
Who put The Saudis into power.???
Answer : The British/kafir..
Who put the Imam of Mecca into power.???
Answer: the Saudis and the British/kafir.

All of God's religion had been corrupted.
Majority Jews are the corrupted Thalmud Jews
Majority Christians(trinity) is corrupted.
There fore the majority Hadis Muslims would follow the same principle.
This is end times only the monority is on the right path.

pak yeh said...

Soalan cupu emas bagi semua.!!!

1) Jika Quran/Allah kata 3 solat sehari dan Hadis/Bukhari Muslim kata 5 solat sehari, tuhan mana yang kamu ikut Allah atau Bukhari Muslim.???

2) Jika Quran/Allah kata solat tidak boleh di senyapkan,tapi hadis/Bukhari Muslim kata solat Zuhur dan Asar dan rakaat ke 3 dan rakaat ke4 boleh di senyapkan, tuhan mana yang kamu ikut,Allah atau Bukhari Muslim.???

3) Bukankah tidak percaya pada ayat2 Quran merupakan kafir dan murtad.???

Jawab Muslimin2. Ulama2, Ustaz2 dan Ustazah2 sekalian.!!! Jangan tak jawab.!!!
Ia akan menentukan sama ada kamu masuk syurga atau neraka, Muslim atau kafir.!!!

Anonymous said...

Book 004, Number 1276:

'Abdullah b. 'Amr b. al-'As reported: The Messenger of Allah (may peace be upon him) was asked about the times of prayers. He said: The time for the morning prayer (lasts) as long as the first visible part of the rising sun does not appear and the time of the noon prayer is when the sun declines from the zenith and there is not a time for the afternoon prayer and the time for the afternoon prayer is so long as the sun does not become pale and its first visible part does not set, and the time for the evening prayer is that when the sun disappears and (it lasts) till the twilight is no more and the time for the night prayer is up to the midnight.

pak yeh said...

Anonymous said...

Book 004, Number 1276:

Pak Yehs repaly:
The Bukhari Muslim hadis contradicts the Quran.Any hadis that contradicts the Quran is a lie/falsehood and is disqualified.

Bukhari Muslim also blaspheme Allah in the Israk Mikraj hadis, by saying Allah stupidly misplaned and flip flopped in solat planning, by fixing 50 solats a day and then reducing it several times untill it became 5 times a day.

Please answer these questions..

1) Can you believe in Bukhari Muslim who make hadis that say Allah is stupid and filp flopped in planning solats.???????

2) Why are you rejecting the Quran verses that state the times of prayer.???

3) Are you infering that the Quran is not complete without the hadis, thus contradicting Quran 36:37 "Anyone who disregards the message of God most gracious, we appoint a devil to be his constant companion. The devils then divert them from the path, yet make them THINK that they are rightly guided."

Anonymous said...

Salam Anonymous,
Bila menterjemah/tafsir Quran, apa yang tak ada, jangan di ada2kan. Juga ,jangan putar belit ayat Quran. Nanti silap putar otak kamu berputar jadi gila.
Tidak ada solat Zuhur dan Asar di dalam Quran.Perkara ini sudah di bahas oleh Pak Yeh dengan Professor Hajredin dari University Islam Qatar.Cuba rujuk komen di atas sekali lagi.