Friday, April 19, 2013

Quran 107: Muslim/UMNO di Celakakan Tanpa Welfare State


Adakah anda orang yang bersolat.?
Tahukah anda Allah ada mencelakakan orang yang bersolat (Muslim).?
Nah,! Ini dia suranh dan ayat yang mencelakakan orang yang bersolat.!

Al Quran Surah AlMaun, 107, ayat 1 hingga 7

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani
Tahukah engkau akan orang yang merosakkan agama? (1) Orang yang tidak prihatin kapada anak2 yatim, (2) Dan orang2 yang tidak memberi makanan pada orang miskin. (3) Maka celakalah orang2 bersolat (4) Yang lalai solatnya, (5) untok tantapan orang, (6) Dan orang2 yang tidak memberi sedikit pertolongan.(7)


Komen/Tafsir Pak Yeh:
 Maana atat2 ini jelas dari terjemahan di atas. Tapi surah ini perlu di tafsir supaya Muslimin mendapat gambaran yang lebeh besar dan jelas, terutamanya dari segi politik Islam.  

Allah telah mencelakakan orang2 bersolat (Muslimin) yang tidak amalkan pertoloingan (welfare) kapada anak2 yatim dan orang2 miskin. 

Maka bukankah ini bukti bahawa welfare bagi individu dan kerajaan negara (Welfare State) itu wajib di implimentasikan oleh Muslimin.???

Tangung jawab individu Muslim :
1) Berapa Wakil2 Rakyat  dan MPdari Barisan Nasianal dan pakatan Rakyat mahupun dari PAS menolong /welfarekan gaji mereka,yang datang dari welfare rakyat, kapada anak2 yatim dan orang2 miskin.???
Kalau mereka tidak berbuat demikian,maka celaka Allah akan makan diri mereka.!!!
Akan masuk nerakalah kamu YB2 sekalian.!!!
2) Mereka2 yang kaya tetapi kedekut dan tidak mahu welfare kapada anak2 yatim dan orang2 miskin awaslah.! Celaka Allah akan makan diri kamu.!!!

(Nota: 
 Ada Muslimin yang walaupun kaya tapi berperangai "Haji Bakhil" (kedekut) denagn anak isteri.Anak ister makan Maggi mee dan tulang ikan sahaja.Ibu Bapa di kampong kais pagi makan pagi tanpa bantuan dari anak yang "haji Bakhil". Mereka ini telah miskinkan anak isteri  dan ibu bapa mereka sendiri.Sudah tentu anak2 yatim dan orang2 miskin pun tidak di pedulikan. Mereka paling layak mendapat celaka Allah kerana terlampau kedekut dan sayangkan duit mereka. )

  Tanggung jawab kerajaan UMNO/BN atau PR :
1) Memberi perkerjaan dengan gaji minima yang tidak memiskinkan mereka. Gaji minima perlu di naikkan tiap kali inflasi atau nilai wang merosot. Memberi perkerjaan lebeh bernilai dari menberi makanan kapada orang2 miskin.
2) Petani2 perlu di tolong dengan subsidi (welfare) bila impot makanan oleh kroni UMNO lebeh murah dari hasil tempatan dan menakibatkan kemunahan petani2 tempatan  Ada baik juga jika impot di haramkan.
3) Harga baragan perlu di beri subsidi jika expot barangan itu harganya lebeh tinggi dari haga tempatan barangan itu (contohnya adalah petrol). Ada baiknya jika expot di haramakan, kerana expot menaikan haga barangan tempatan dan mengakibatkan situasi "menyusu kera di luar negara".

( Nota: 
1)UMNO di celakakan Allah kerana 1)petani2 padi di Kampong Kerpan telah di rompak tanah sawah merekadan tanah itu di beri pada keroni untok bela udang galah (projek susukan kera luar negara/jepun. Kroni UMNO telah monop[oly bisnes padi dengan impot padi dari Vietnam dengan harga murah dan menyebabkan harga pai tempatan jatuh nilainya. Perbuatan ini memiskinkan dan membunoh petanis padi di Malaysia.
2) UMNO di celakakan Allah kerana telah lama miskinkan orang2 miskin apabila mereka belanja boros buat KLCC,Putra Jaya,Bakun Dan,hingga hegara bankerap dan nilai ringgit merosot 150% berbanding dengan nilai asaalnya yang sama nilai dengan duit Singapore.
3) UMNO di celakakan Allah kerana ramai rakyat Malaysia di miskinkan keran tidak dapat perkerjaan kerana majikan lebeh suka pekerja asing yang gajinya murah. Ada adalah kerana policy impot perkerja asing yang menuntungkan majikan tetapi memiskinkan rakyat Malaysia. Ada baiknya impot pekerja2 asing di haramkan.
4)UMNO di celakakan Allah kerana memiskinkan rakyat dengan beban hutang berriba (RM500 billion) yang mengakibatkan inflasi dan jatuhnya nilai ringgit, yang memiskinkan lagi orang2 yang sudah pun miskin. )

Ayoh.!  Kita gulingkan UMNO/BN di PRU13.!!!
Allah akan tolong rakyat yang di rompak dan di miskinkan oleh bodohurus kerajaan UMNO/BN.!!!.

3 comments:

Anonymous said...

Salam Pak Yeh,

Terjemahan anda pada ayat kedua Surah Al Maun itu silap.

Sepatutnya, yang TAK prihatin kepada anak-anak yatim.

Subhanakallahumma.

pak yeh said...

Terima kaseh banyak2 sdra Anonymous. Maaf atas kesilapan.

Anonymous said...

I believe the verse means to impress that DENIAL OF THE HEREAFTER renders a man so narrow-minded and niggardly that he is not even prepared to make a most minor sacrifice for the sake of others.