Wednesday, January 8, 2014

Bertuhan Allah,Bernama Arab.Itu Kristian atau Trinity Muslim ?

 Bagi Dr MAZA,Anwar Ibrahim dan mereka yang menjadi.. "The Defenders of Kufurism and Mistranslation of the Bible using Allah",...persoalannya...
Apa akan terjadi jika Kristian guna Allah, guna nama Arab dan pangill diri mereka Muslim.???
Jawab jangan tak jawab Dr MAZA Anwar dan para "Pembela Kufurisma dan salah terjemah Bible menguna Allah".!!!

Apabila Kristian menguna nama2 Muslim,tuhan Muslim dan perkataan2 Arab yang di guna di dalam Islam, maka amat susah bagi kita untok kenal perbezaan antara Muslim dan Kristian.
Apakah Muslimin harus halalkan perbuatan kufur umat Kristian apabila Bible mereka di salah terjemah mengunakan nama Allah dan beberapa perkataan Arab yang besangkut paut dengan agama Islam.
Jika jawabnya adalah ya, make kamu setuju dengan kekufuran.
Jika jawabnya tidak maka kita harus haramkan kegunaan perkataan Allah dan perkataan Arab lain yang bersangkut paut dengan agama Islam. 
Jika kita tidak mengharamkannya maka terjadilah kita macam negara Indonesia yang kita konfus atau keliru tentang ke Islaman warga negara Indonesia itu. 
Begitu juga keadaan keliru berlaku kapada warga negara Arab.

 Video2 ini membuktikan bahawa Gus Dur yang namanya sama seperti nama2 orng Islam dan berpankat Ulama sebenarnya adalah seorang Kristian. 

Ini kerana kaum Kristian telah porak perandakan Islam apabila mereka salah terjemah Bible mereka dengan menguna perkataan Allah dan beberapa perkataan Arab yang lain.
Apa yang terjadi ialah kekeliruan. dan kekufuran. Kekufuran berlaku apabila Muslim membenarkan kekufuran mengsalah terjemah Bible dengan nama Allah dan beberapa perkataan Arab, supaya agama Kristian akan mirip agama Islam





26 comments:

sibatunisan said...

Yth. Pak Yeh,
1. Dalam kedua video tersebut, tidak ada perbuatan-perilaku Gus Dur yang bisa disebut sebagai pemeluk Nasrani.
2. Gus Dur hanya diam mempersilahkan umat Nasrani untuk mendoakan kebaikan bagi diri Gus Dur, Negara Bangsa Indonesia dan harapan umat Nasrani agar Gus Dur "tercerahkan".
3. Terlepas dari siapa tuhannya, apakah salah untuk saling mendoakan dalam kebaikan, apakah salah bilamana seorang muslim mempersilahkan orang lain dengan keyakinan mereka untuk mendoakan dirinya ??? Bukankah, tuhan yang Anda agung-agungkan sebagai Maha Pengasih dan Maha Penyayang itu setiap detiknya juga menyaksikan mahluknya berdoa menyebut nama tuhan meskipun ada yang salah alamat-salah nama?
4. Kapasitas Gus Dur bukan hanya Ulama, beliau adalah Bapak Bangsa Indonesia sekaligus mantan Presiden Republik Indonesia. Dalam tiga kapasitas tersebut, Gus Dur terbiasa mengambil peran dalam dialog-hubungan lintas agama yang membuatnya sering terlihat hadir dalam perayaan keagamaan non muslim di Indonesia.
5. Gus Dur itu ulama NU, dan saya berasal dari keluarga besar Muhammadiyah, namun saya sangat keberatan bilamana ada orang yang bedasarkan dua video tersebut mengambil kesimpulan dan bahkan menghujat Gus Dur sebagai murtad.
6. Idealnya, pertanyaan yang menjadi judul tulisan Anda ini, bisa diselesaikan dengan menggunakan Google untuk mencari tahu siapa Abdurrahman Wahid aka Gus Dur. Islam tidak mengajarkan untuk memfitnah apalagi menyebarluaskan fitnah, Islam menyunahkan untuk Tabbayun dan mewajibkan untuk Iqra.
7. Terimakasih.

Anonymous said...

Talking and quarrelling is all you do. Have you ever done a good deed for someone in the name of Islam? Invite somebody to do good, to show love, to help the unfortunate. God does not need your protection. Your invitation to fight and polemic is wasting people's time. Do something man!

Anonymous said...

Artikel ini diambil berdasarkan teks khutbah Jumaat Dr Yusuf Al-Qardhawi pada 22 Januari 2010 yang lalu di Masjid Umar bin Al-Khattab di Doha, ibu negara Qatar. Anda boleh melihat kenyataan penuh beliau melalui laman web rasmi Dr Yusof Al-Qardhawi dan juga saya perolehi terjemahan beliau melalui laman web saudara Ridzuan Abdul Aziz. Syukran diatas perkongsian.
Ianya merupakan penjelasan yang ringkas dan padat dalam usaha untuk memahamkan orang Malaysia keseluruhannya berkaitan dengan keadaan dan situasi sebenar menurut kaca mata Islam berkenaan dengan isu penggunaan kalimah Allah. Apa yang dinyatakan oleh beliau terdapat beberapa perkara yang boleh disimpulkan bagi menutup isu ini yang kian berlarutan di Malaysia.

Pertama, kenyataan yang dikeluarkan oleh ulama' yang diiktiraf oleh ulama'-ulama' seluruh dunia hendaklah di hormati dan diakui kerana ketinggian ilmu beliau jika dibandingkan dengan pendapat sesetengah 'ustaz' atau ulama' mahupun sesetengah golongan di Malaysia ini.

Kedua, kalimah Allah adalah kalimah milik seluruh umat manusia, bukan milik umat Islam semata-mata. Ini dinyatakan jelas menerusi surah yang menjadi pembuka bagi kitab Al-Quran, الحمد لله رب العالمين iaitu segala pujian hanyalah bagi Tuhan sekalian alam, bukan Tuhan sekalian umat Islam.

Ketiga, mengutuk sekeras-kerasnya tindakan pihak yang tidak bertanggungjawab dalam mencetuskan rusuhan antara kaum dengan menyerang rumah-rumah ibadah antara Kristian dan juga umat Islam. Islam sendiri melarang umatnya sendiri merosakkan tempat ibadah kaum kuffar hatta di dalam perperangan sekalipun. Ini terbukti semasa Salahuddin Al-Ayubi sewaktu membebaskan Jerusalam (Baitul Maqdis) daripada cengkaman Kristian beliau tidak menyeksa tahanan perang dan memelihara gereja dan juga para pendeta kristian.

Yusuf Al-Qaradhawi Mengutuk Serangan terhadap orang Kristian di Malaysia.

Doha – Dr Yusuf Qaradhawi, Presiden dari 'International Union for Muslim Scholars' mengutuk kejadian yang berlaku antara Muslim dan Kristian di beberapa buah negara Arab dan Islam, dan serangan ke atas beberapa buah gereja membuktikan bahawa peristiwa-peristiwa itu disebabkan oleh ketidak fahaman dan kejahilan, bukanlah dari amalan orang Islam. Serangan terhadap beberapa buah gereja di Malaysia adalah berpunca dari penggunaan lafaz 'Allah' yang mulia oleh orang Kristian adalah tidak sesuai kerana Allah adalah Tuhan sekalian alam, dan bukan hanya umat Islam.

pak yeh said...

sibatunisan said...
1. Dalam kedua video tersebut, tidak ada perbuatan-perilaku Gus Dur yang bisa disebut sebagai pemeluk Nasrani.

Pak Yeh jawab.
Anda salah.
Video 1) Gus Dur murtad apabila percaya/beriman rirual dan doa yang seru tuhan Trinity Kristian.
Video 2) Gus Dur murtad apabila dia mewakili Kristian dengan berkata "Mereka(Muslim) jangan di musohi tapi di kawani, kerana mereka tidak faham. Sebenarnya Kristian yang tidak faham dan adalah kafir bila tuhan mereka Yahweh dan kini Allah di trinitykan,sedangkan Yahweh bukan trinity(rujuk Isaiah 43:10,11,12"Cuma aku tuhan kamu.Tiada tuhan sebelum aku dan tiada tuhan selepas aku.Dan tiadaPeyelamat/Savior selain aku") dan Allah bukan trinity (rujuk Quran 5:73"Sebenarnya telah kafirlah orang2 yang berkata: "Allah ialah salah satu dari tiga tuhan". Padahal tiada Tuhan melainkan Tuhan Yang Satu dan jika mereka tidak berhenti dari apa yang mereka katakan itu, sudah tentu orang2 yang kafir dari antara mereka akan dikenakan azab seksa yang tidak terperi sakitnya".

pak yeh said...

Anonymous Thu Jan 09, 12:12:00 AM GMT+8

Your comment reflects your ignorance and a devoid of brains to debate for the truth.

pak yeh said...

Anonymous Thu Jan 09, 03:22:00 AM GMT+8

Di dalam Islam tiada institusi Ulama seperti Katolik. Maka Muslim tidak perlu percaya kapada Ulama seperti Dr Al Qaradawi, atau Dr MAZA.
Setiap Muslim perlu jadi Ulama, dan bila semua Musli jadi Ulama, Ulama menjadi irelevant.
Ulama Hadis seperti kini di sifat sebagai sesat apabila buku manusia (Hadis) di angkat setaraf dan kadang2 di atasi Quran.
Kesesatan begini berlaku kapada agama Yahudi apabila buku manusia Thalmud di samakan dan di atasi kitah tuha Torah.
Kesesatan sama juga berlaku apabila buku manusia(Gospel) kontradik buku tuhan Bible Old Testament. Contohnya Gospel 1/3kan Tuhan yang Satu Bible Isaiah 43:10,11,12"Cuma aku tuhan kamu.Tiada tuhan sebelum dan selepas aku,Dan tiada Savior/Penyelamat selain aku."
Kesimpulan Ulama Arab telah shirikkan agama Islam seperti mana Yahudi dan Kristian berbuat.
Maka Dr.Garadawi dan Dr MAZ telah di Yahidikan dan di Kritinisasikan apabila buku manusia(hadis) di shirikkan dengan buku Allah(Quran).

Anonymous said...

Pak Yeh...siapa ulama yg boleh kita percaya? Harussani pun bukan ulama?
Ulama dalam islam bukan macam Pope dan padri dlm Christianity, setahu saya. Ataupun saya tersilap selama ini. Jadi,kita jangan ikut apa pun ulama?

Unknown said...

asik cerita ni jer....

cerita melayu hisap dadah, tiada pendidikan, tidak tahu berbahasa english, asyik bercople n sikap sambil lewa, anak tidak didik sempurna...semua ni abaikan.....

asyik2 cerita agama dan bergaduh dgn agama lain termasuk kristian.... sebab tu masih mundur dulu, kini dan selamanya....

mana u cerita pembangunan ekonomi, moral rendah, sikap malas, sikap bodoh... etc...

come on la bro.... are you bring up your own family properly or not???

pak yeh said...

Anonymous Thu Jan 09, 09:38:00 AM GMT+8 Kata:Pak Yeh...siapa ulama yg boleh kita percaya? Harussani pun bukan ulama?
Ulama dalam islam bukan macam Pope dan padri dlm Christianity, setahu saya. Ataupun saya tersilap selama ini. Jadi,kita jangan ikut apa pun ulama?

Pak Yeh jawab:
Kita ikut tuhan bukan Ulama. Kata2 tuhan adalah di dalam buku tuhan ia itu Torah,Injil dan Quran.
Thalmud, Gospel dan Hadis adalah buku agamawan(Rabbi,Padri,Ulama) yang menurut sejarah adalah mereka2 yang korupsikan meseh tuhan.
Contoh 1)Torah kata ekonomi riba itu haram,tapi Rabbi Thalmud kata boleh.
2) Tuhan Bible kata cuma ada satu tuhan dan satu Savior(rujuk Isaiah 43:10,11,12) tapi Padri guna Gosoel buku Padri untok kontradik Yahweh tuhan yang satu dengan mencipta dua lagi tuhan ia itu Jesus dan HHantu/Pontianak.Manusia/Padri boleh cipya tuhan.?
3) Muslim juga telah kontradik Quran apabila Hadis kata boleh cium hajar aswat/sembah berhala sedangkan Allah/Quran kata tak boleh sembah berhala.
Jadi semua Rabbi,Padri dan Ulama adalah penyesat agama tuhan.

pak yeh said...

Unknown kata:
mana u cerita pembangunan ekonomi, moral rendah, sikap malas, sikap bodoh... etc..

Pak Yeh jawab:
Apa kamu buta ke.???
Blog ini ada cerita politik,ekonomi,agama,falsafah,lagu,pantun dan lain2

Hal isap dadah itu kerajaan camne nak selesai kalau ada Polis pun buat bisnes tu. Kereta banyk kena curi, tapi bila repot Polis, tak ada eksen.
Kita kena tukar pemimpin dulu sebelum tukar yang lain.
Ada faham rioriti ka.?

sibatunisan said...

Pak Yeh,
"Video 1) Gus Dur murtad apabila percaya/beriman rirual dan doa yang seru tuhan Trinity Kristian." --> Gus Dur hanya diam saja, beliau hanya mempersilahkan umat beragama lain mendoakan kebaikan bagi diri Gus Dur, Negara-Bangsa Indonesia dan seterusnya. Tidak ada perbuatan Gus Dur yang menyeru tuhan lain. kalau kata "apabila" yang Anda gunakan itu merujuk pada kemungkinan (possibility) maka saya setuju dengan Anda. Tapi jika itu merupakan suatu kesimpulan, maka saya berduka hati.

Video 2) Gus Dur murtad apabila dia mewakili Kristian dengan berkata "Mereka(Muslim) jangan di musohi tapi di kawani, kerana mereka tidak faham. --> baru tahu saya kalau dalam Islam seseorang akan menjadi murtad karena berkata demikian, padahal yang namanya berjabat tangan itu diperlukan dua tangan yang saling terjulur. Kalau memang seperti itu penafsirannya, Alhamdulillah di Indonesia orang yang menyeru perdamaian seperti Gus Dur itu tidak dianggap murtad. Bahkan gelar ulamanya sebagai Kyai Haji tetap melekat seiring nama beliau, Abdurrahman Wahid :)
http://www.nu.or.id/a,public-m,dinamic-s,detail-ids,44-id,49048-lang,id-c,nasional-t,Haul+Gus+Dur+di+Ciganjur+Dihelat+Malam+Ini-.phpx

Kebetulan Pak Yeh, 30 Desember lalu, adalah tahun ke empat wafatnya Gus Dur.

Terima kasih Pak Yeh untuk dialognya.

pak yeh said...

Salam Sibatunisan
Maka kamu ini agama apa.? kristian.?
Kenapa kristian tukan nama tuhan mereka kapada Allah sedangkan kitab Bible original tidak sebut Allah.???
Bolehkah nama Bapak dan Ibu kamu di tukar sebarangan oleh kamu.??? Ini pula nama tuhan.
Hakikatnya kitab Allah adalah Quran. Maka jika kamu panggil tuhan kamu Allah,maka berimanlah kamu kapada buku Allah ia itu Quran.
Jangan jadi hipokrit memangil nama tuhan kamu Allah,tetapi enggan guna buku allah/Quran.

Unknown said...

Pak yeh....

Bible tu apa???
U sebut Tuhan...dalam bahasa apa...
Kalau u nak kata Bible vers Nglish, memang dia cakap GOD....

kalau dalam bahasa Peranchis, takkan french man baca God...tentu dia sebut G dalam bahasa french...orang spain citer God in Spanish...kalau Orang Arab Kristian, dia sebut Allah

U susah nak terima kenyataan ini sebab tidak bijak sangatnya otak u...

Personally, i think those catholics should drop the case and tukar je nama Allah to Tuhan or God .... Menyusahkan sahaja satu Malaya n Borneo dengan isu2 Bodoh mcm ni... Concentrate economy pleaseeeee

Anonymous said...

Ya Allah ya tuhan Ya Allah ya tuhan ahirnya tinggal tuhan. Allah itu AL LAH berarti Maha Tiada, lebih AL LOH yg bermaksud Maha Ghaib. Alloh Maha Esa, tuhan itu banyak dan buatan manusia. Alloh adalah Alloh, tuhan adalah tuhan. Janganlah samakan Alloh dengan tuhan.

Pak Yeh akan menuju syirik kepada Maha Alloh jika menggunakan "tuhan". Dan zuriat bagi orang yang keliru adalah bapok atau pondan. (cuba statistikkan anak-anak mufti, kadi, penceramaha atau pengajar agama Islam - ada tak yang bapok aka pondan?)

Zaman jahiliah Nabi gunakan tuhan atau rabb itu memahamkan orang jahiliah. Masa itu dibenarkan. Sekarang takkan masih lagi orang Islam bersifat jahiliah menggunakan tuhan.

"Insan semulia-mulia kejadian" dan Quran adalah untuk semua manusia. Dan bagi yang belum beriman Alloh adalah juga mentadbir mereka. Kenapa kedekut hendak mengembangkan Islam? Bagaimana berdakwah jika "Alloh" pun tidak dibenarkan mereka menggunakannya.

Pak Yeh lupakah bahawa Maha Alloh Maha Pengasaih dan Penyayang? Lupakah bahawa Alloh berfirman bahawa segala kejadian dan ciptaan Nya tiada satu pun yang sia-sia.

Jadilah khalifah yang sebenar dan tadbir dunia ini dengan penuh rahmah, bukan menjadi penghancur penciptaan Maha Alloh. MrDn

sibatunisan said...

Salam juga Pak Yeh,
soal kaum Nasrani itu urusan mereka, saya hanya membela Gus Dur (saudara yang saya kenal) dari tuduhan dan prasangka Anda. Itu saja pak Yeh :)

pak yeh said...

Mr Unknown,
berkali2 sudah saya kata, isunya adalah mistranslation Bible.
1)Tuhan dalam bahasa arab adal "illah". Allah itu bukan tuhan tetapi nama tuhan. Jadi terjenahan dalam bahasa Arab untok god adalah illah.
2)Terjemahan god dalam bahasa melay ialah tuhan, dan bukan Allah.
3)Buku original Bible tidak guna Allah, maka Kristian tidak boleh guna Allah.Boleh kah tukar nama tuhan atau nama Bapa kamu. Sudah tentu tuhan atau bapa kamu akan kata "Kamu gila ke".
4)Menukar nama tuhan kamu adalah perbuatan menipu dan buat jahat/mischief terhadap agama Islam bila Allah yang satu di satu pertigakan(trinity).Ianya enroachment into Islam.
5)Menguna Allah mesti beserta dengan menguna buku Allah ia itu Quran.
6) Muslim ada copyright nama Allah kerana kitab original kami ada guna Allah. Tapi Kristian tidak ada copyright atas nama Allah kerana kitab original kamu guna nama2 selain dari nama Allah.

pak yeh said...

Anonymous Fri Jan 10, 03:46:00 AM GMT+8

Kamu maseh blur,tak faham. Isunya adalah salah terjemah perkataan Latin "deus" atau god kapada Allah."deus" bermaana "god", tuhan dalam bahasa Melayu dan"illah dalam bahasa Arab.

Jadi yang kami bangkang adalah 1)salah terjemah yang merupakan kepal;suan/falsehood.
2) Muslim ada copyright nama Allah kerana kitab original kami guna nama Allah. Kristian tiada copyright guna Allah sebab kitab original Latin guna 'deus" dan bukan Allah.

Anonymous said...

Pak Yeh yg maha bijaksana :)...kalau nak ikut betul sama ada...golongan islam atau kristian, kedua-duanya tak ada hak eklusif untuk menggunakan perkataan ' Allah'. Sebab nama ' Allah' itu sendiri sudah setua kelahiran bahasa Arab. Jauh sebelumnya di Mesopotamia di mana rumpun Semitik bermula, orang2 sudah mula mengenali nama EL / IL sebagai nama dewa tertinggi dalam pantheon babilona. Namun bagi sebahagian besar keterunan Sem ( di mana nama rumpun Semitik berasal), nama itu dimengertikan sebagai ' Tuhan Yang Mahaesa pencipta langit dan bumi' . Nama EL berkembang ke wilayah Utara dan Barat lalu menjadi ELA, Elah, dan khususnya di Aram-Siria nama itu disebut Elah / Alaha dan di kalangan Ibrani ia disebut EL / Elohim / Eloah. Nama IL berkembang di wilayah Timur dan Selatan menjadi ILa, ILah, dan di Arab disebut ILah / Allah. Catatan tertua pada milenium kedua BC menurunkan keturunan Abraham yang disebut oleh suku2 Arab, khususnya Ibrahimiyah dan Ismaelliyah, yang dikenali sebagai kaum Hanif ( jmk. Hunafa) dan mereka menyebut nama ' Allah' dalam dialek Arab sejak zaman kuno. Ensiklopedia Islam ( hlm. 50 - 51) menyebut bahawa, " Gagasan tentang Tuhan Yang Esa yang disebut dengan Nama " Allah" , sudah dikenali oleh bangsa kuno...kelompok keagamaan lainnya sebelum Islam adalah Hunafa' ( tngl. Hanif), sebuah kata pada asalnya ditujukan pada keyakinan monotheisme zaman kuno yang berpangkal pada ajaran Ibrahim dan Ismail. Sekian...dari saya Jamal

pak yeh said...

Anonymous muslim tidak halang kegunaan Allah dengan benar. Isunya ia lah salah terjemah perkataan "tuhan" kapada nama Allah. Salah terjemah adalah prbuatan kufur/falsehood/bohongan yang menyebabkan tuhan Jesus di salah terjemah kapada Allah Jesus, dan anak tuhan menjadi anak Allah. Kristian sendiri tidak kata Jesus anak Yahweh, nama tuhan Bible, kenapa mereka berkata Jesus anak allah. In adalah enroachment into Islam.

Anonymous said...

Pokoknya nama ' Allah' itu bukan milik orang islam. Jadi orang muslim tidak berhak untuk menentukan bagaimana ia harus di guna kan dan di terjemahkan.Sebelum kedatangan Islam pun nama ' Allah' sdh di gunakan bagi merujuk Tuhan yg lain dari tuhan spt yg dj jelas kan dlm quran.

pak yeh said...

Pokoknya Bible Kristian original dan 99% daripada terjemahan Bible tidak guna Allah. Terjemahan bible yang guna Allah adalah salah terjemahan yang di mulai oleh Penjajah French,British dan Duth, untok "divide and rule" negara Islam jajahan mereka.

Anonymous said...

Pak Yeh oh Pak Yeh...soalnya nama 'Allah' tu bukan milik orang muslim...itu saja persoalan nya...sebab ia terkandung dalam quran pun ialah berpunca dari sikap 'pak turut' muhammad korang tu lah...dan sebelum tu pun penggunaan nama allah bukan lah merujuk kepada tuhan seperti yg di gambarkan dlm quran...

Anonymous said...

Ni lagi entry bodoh.
Haramkan perkataan Arab "yang berkaitan dengan Islam" benda kau merapu ni? Bahasa Arab, Bahasa Arab je lah, Islam, Islam je lah. Kau ni sama je dengan kebanyakan otak katak bawah tempurung yang ada kat Malaysia ni.

Cuba kau pergi tengok lirik lagu bahasa Inggeris yang ada perkataan God yang ditranslate kepada Arab, God tu is translated into Allah!
Masalah dengan kau ni ialah kau anggap Allah ni nama Sang Pencipta dalam Islam.
Persoalannya sekarang, perkataan Allah tu perkataan BAHASA ARAB, memanglah Bible yg bukan terjemahan bahasa Arab takde Allah sebab Allah tu perkataan Arab.
Kau ingat orang Arab bila belajar bahasa asing, Allah tu biar untranslated? Tak! Foreigners datang negara Arab, if God's wills is translated into inshAllah, bukan Insh ilah ataupun inshaRabb.

Kau ni Pak Yeh, semangat Assobiah kau terlalu tinggi. Selalunya Muslim yg tak bermazhab tak bermentalilit macam kau.
"Qul hwa Allahu ahad" tu cumalah konsep satu Tuhan dalam Qur'an. Takkan sebab tu kau nak monopolikan perkataan Arab ni.
There is no such thing as Islamic name lah. Cuma Arabic name.
Kau.campur adukkan Arabic dengan Islamic, sebabtu lah kau buat entry bodoh macam ni. Orang Arab dah guna.perkataan ni sejak sebelum Quran dengan Muhammad wujud lagi.

Allah tu cumalah perkataan ARAB utk Tuhan, digunakan untuk single deity. Ilah digunakan untuk god of many gods, Rabb tu Lord atau Tuan, tapi banyak sangat orang ostad Melayu translate Rabb kepada Tuhan.
Kenapa kau nak monopolikan perkataan Arab ni?

Personalized said...

Aku amat setuju dengan Pak Yeh menjawab komen *untuk kali ini.

Di sini kita berhujah berkenaan agama. Jadi *kepada yang berkenaan, sila baca tajuk dahulu sebelum memberi komen. "Jangan pergi ke kedai bawang, untuk beli tayar kereta. Untuk beli tayar kereta, sila ke kedai tayar (atau kedai seumpamanya) yang berhampiran".

Baca kenyataan berkenaan *Polis. Aku teringat sejenak. Apa lagi boleh dikata apabila orang awam dimarah motosikalnya dibawa lari mekanik begitu sahaja, keretanya dilanggar walaupun diparkir pada tempat yang betul dengan bayaran tiap-tiap bulan. Hanya cadangan kepada Ketua PDRM agar membuat sedikit pemantauan.

Harap Warga PDRM *sedar dengan kaitan antara gaji dengan kerja yang diamanahkan.

Anonymous said...

Bolehkah nama Bapak dan Ibu kamu di tukar sebarangan oleh kamu.

===

Jangan cakap bodoh. Bukan you tak tahu , India muslim boleh tukar jadi Melayu.

pak yeh said...

Anonymous Wed Mar 05, 07:16:00 PM GMT+8
Itu dengan persetujuan Mak Dan Bapak bertujuan nak jadi Melayu/Muslim. Kristia ada minta persetujuan Yahweh ke untok tukar nam dia.??? Bodoh punya Christian. Nama tuhan pun nak tukar. Nama Yesua al Masseh pun di tukar jadi Jesus al Kristos. Kamu Kristian memang jenis berbohong punya manusia.