Thursday, March 20, 2014

Solat is detailed in the Quran No hadis required.


VARIOUS ASPECTS OF PRAYER

(1) The directive to establish prayer (Numerous references - 10:87; 11:114; 14:31; 14:37; 14:40; 17:78; 2:110; 2:277; 2:3; 2:43: 2:83; 20:14; 22:35; 22:41; 24:56; 27:3; 29:45; 30:31; 31:17; 31:4; 35:29; 4:77; 42:38; 5:12; 5:55; 58:13; 6:72; 7:170; 73:20; 8:3; 9:11; 9:5; 9:71; 98:5)
(2) The details of ablution (4:43; 5:6)
(3) A need for a direction - Qiblah, specific for the ‘believers’ (Mu'mins) (2.143-44)
(4) Garments (7:31). Please note that in the verse, 'masjid' is specifically mentioned. (For general clothing advice see: 7:26; 24:31; 33:59)
(5) Allusion of times: (4:103; 11:114; 17:78; 24:58; 30:18; 2:238: 20:58) See article: 
(6)  That prayers must be observed on time (4:103)
(7) Followers of the previous scripture to observe their Qiblah and the ‘Believers (Mu’mins) their own Qiblah (2:145). God is not direction dependant, His power, knowledge and authority extends everywhere. He cannot be restricted to any direction, East or West (2:142). This is also a confirmation that People of the Book will not follow the new Qiblah of the Believers, each directing prayer to their own respective Qiblahs.
(8) Prayer involves prostration (Sujood - 4:102; 48:29)
(9) There is more than one prayer (Prayer in plural used - Salawat) (2:238)
(10) There is a general form to prayer (2:238-39). Standing position (3:39; 4:102); Bowing down and prostrating (4:102; 22:26; 38:24; 48:29).
(11) Form is not required during times of emergencies, fear, and unusual circumstances (2:239).
(12) A mention of a call to prayer and congregation prayer (62:9)
(13) Prayer and Dhikr (Remembrance) are not necessarily the same thing (62:10) and DHIKR (constant remembrance) is better (29:45)
(14) A warning not to abandon prayer as was the case with those before (19:58-59)
(15) The purpose of prayer - To remember God alone (6:162; 20:14)
(16) Prayer involves utterance (4:43)
(17) The purpose to protect from sins (29:45)
(18) What to do in danger and the shortening of prayer (4:101)
(19) Even garments and mention of a 'Masjid', or a place of prayer (7:31)
(20) The tone of prayer (17:110)
(21) There is a leader of prayer (4:102)
(22) Only 2 rakaats for each prayer (4:102)  Note the Zuhur,Asar,3rd and 4th rakaat are non Quranic solat as it is in silent mode, which contradicts Q17:110.
 


"Say: "Shall I seek for judge other than God? - when He it is Who has revealed to you the Book, explained in detail (Arabic: Mufassalan)". They know full well, to whom We have given the Book, that it has been sent down from thy Lord in truth. Never be then of those who doubt"




38 comments:

Anonymous said...

If that is what you think, then just follow the Quran...and don't follow the Hadis...which shows how the Prophet had prayed. You just stand, bow and prostrate...and recite(read) your own prayers while you are praying which only includes standing, bowing and prostrating before God.

You must be thinking like Kasim Ahmad.

Anonymous said...

If that is the case, then start praying based on the Quran without reference to the hadis ie the way the Prophet performed his 5 daily prayers.

You just pray by standing, bowing and prostrating and read your own verses during your prayers. May I ask you, during each prayer, did the Quran detailed the number of times you got to bow and prostrate before God?

And you also fail to quote the verses which make it compulsory for muslims to pray 5 times daily.

Anonymous said...

kamu baca sahaja kamu bolih bayangkan ke macam mana nak buat...

Anonymous said...

Kasssim Ahmad or Mahathir??? Why hide behind a needle.

pak yeh said...

Anonymous Thu Mar 20, 11:01:00 PM GMT+8 said:
And you also fail to quote the verses which make it compulsory for muslims to pray 5 times daily.

Pak Yeh's reply :
It is not me who wrote the Quran. Are you saying Allah fail to quote 5 solats in the Quran.??? Allah only quoted 3 solats as per Q11:114. Zuhur and Asar is a hadis solat that contradicts Q17:110.

pak yeh said...

Anonymous Thu Mar 20, 11:01:00 PM GMT+8 said:
May I ask you, during each prayer, did the Quran detailed the number of times you got to bow and prostrate before God?

Pak Yeh's reply:
The no. of rakaat is 2. The signs are in the "silent solat that contradicts Q17:110" of Zuhur, Asar solat, the 3rd rakaat of the Magrib solat and the 3rd and 4th rakaat of Isha solat.Solat nabi 2 rakaat tapi makmun 1 rakaat bergiliran, masa perang di jadikan asas 2 rakaat bagi tiap solat.

Annakholat Atastokhdevishizar said...

pfft! pasal solat pun mau gadoh.

its up to the individual how many times, what is the procedure of their solat. after all, solat is for Allah. why are the anons got angry?

did someone solat for u? or are you performing solat to please other people?

akupun said...

yeah..

do as u pleased,either 1,2,3 or 5 Or wekkly like christians or dont pray at all,coz Zikr is superior than solat,just do the zikr then.

Or,u can pray as guided by Muhammad saw,its totally up to u.We'll meet there at the summit of all path and Allah will judge,whos way is better.

Thou,shall not regret,if the Way of yours is wrong! Coz there is no turning back at that point.

Betapa rugi
Manusia itu
jika jalan yg dipilih
salah dan sesat
betapa rugi..

Abdullahel Kafe said...

Great post. Its most important information base video. I think its must be helpful for us. Thanks for your informative.
Emergency dentist Brooklyn

Anonymous said...

Is solat compulsory. If so, on whom is it compulsory. Children adolescent, adults. When should a person start praying.Please quote Quranic dalil.

Anonymous said...

Pedulikan orang2 yang mencari kesesatan ini.

Anonymous said...

The ensure that message is correctly interpreted and understood, Quran was revealed through Muhammad SAW and over a period spanning more than a decade.If there no purpose in MuhammadSAW,Quran should be dropped from the sky.Why those who reject Muhammad and delare that they has no need for his teachings/hadiths are as good as questioning the Quran which came through MuhammadSAW.

Anonymous said...

Salam pak yeh,kalaulah kta setuju dgn solat hnya 3 wktu soalnya bgaimana cara prlksanaannya? Sdgkn kta tdk mmprcayai hadis dn sunnah,sbb saya prnh trbaca sunnah itu ditrgkn oleh hadis tpi hadis tdk semestinya sunnah
kalau ikut solat imam mmg kompom sesat,sbb imam mmg ikut hadis yg kta tdk prcaya,kalau ikut quran hnya rukuk dan sujud aje(tpi itu bkn prsoalannya)
Saya hnya nk tahu bagaimana khafiatnya(saya take mahu pakai hadis)
Mohon pencerahan yg lengkap dari tuan..terima kasih.

Anonymous said...

Pok yeh..knape ko x post muka ko? Aku nk tgk n knal ko duk kt mna. Nanti ko mampos aku nk g tgk mayat ko mcm mna. Semoga Allah tunjuk kbenarannye

Anonymous said...

Pak yeh..nk tnya sket. Ko x pecaye 1 pn hadis? Ok 1 soklan aku..kalo hadis yg ade skrng ni ape guna nye Allah utuskn Nabi Muhammad SAW??

pak yeh said...

Anonymous said...

Salam pak yeh,kalaulah kta setuju dgn solat hnya 3 wktu soalnya bgaimana cara prlksanaannya?


Perlaksanaan solat adalah dengan "SUNNSH QURAN" nabi Imam Muslim ikut ikut dan jadika tradisi. Tradisi itu mungkin berubah,tapi Quran beri garis pandu. Dan garis pandunya... Jumlah solat Quran sebut 3 waktu sahaja. Hadis telah roskkan solat cara Quran. boleh senyap solat dan tokok tambah solat Zuhur dan Asar.

pak yeh said...

Anonymous said...

Salam pak yeh,kalaulah kta setuju dgn solat hnya 3 wktu soalnya bgaimana cara prlksanaannya?


Perlaksanaan solat adalah dengan "SUNNSH QURAN" nabi Imam Muslim ikut ikut dan jadika tradisi. Tradisi itu mungkin berubah,tapi Quran beri garis pandu. Dan garis pandunya... Jumlah solat Quran sebut 3 waktu sahaja. Hadis telah roskkan solat cara Quran. boleh senyap solat dan tokok tambah solat Zuhur dan Asar.

pak yeh said...

Anonymous said...

Pak yeh..nk tnya sket. Ko x pecaye 1 pn hadis? Ok 1 soklan aku..kalo hadis yg ade skrng ni ape guna nye Allah utuskn Nabi Muhammad SAW??


Allah utuskan nabi Muhamad untok ajar dan bukukan Quran. Hadis itu bukan kata2 nabi, tapi kata2 perawi hidup 200 tahun selepas nabi wafat dan yang tak pernah lihat nabi. Camne nak percaya.???

Anonymous said...

Untuk ajar ape?yg nabi ajar 2 mcm mna dia ajar? Sama ke sebijik2 mcm dlm quran. Mcm ni..nabi quote kalamullah drp Allah then Nabi brtindak jd penafsir kpd kalamullah tu. Dr segi perkataan n prbuatan. Nk tnya ko pcaya tak Allah mnjaga Kalamullah tu? Mcm tu juga la Allah mnjaga pentafsiran kalamullah tu. Allah ciptakn ulamak2 n perawi hadis utk jaga semua 2. Kalo ko x percaya ape yg disampaikn melalui ckp2 org yg 1400 tahun lalu..mcm mana ko nk percaya kandungan al-quran yg jugak 1400 tahun lalu jugak??

Anonymous said...

Sbb tu Rasulullah brsabda..jika kamu ikut Al-quran and hadis kamu x kn sesat. Bru la lengkap 5 waktu jika ikut kedua-duanye. Ini gak membuktikn betapa pentingnye Rasulullah dlm mnyampaikn utusan Allah

pak yeh said...

Solat 5 waktu sumbernya adalah cerita dongeng dari hadis Israk Mikraj yang kata Allah bodoh rancang solat dan flip flop dari 50 hingga ka 5 solat sehari dan nabi Muhamd nabi Musa dan nabi Isa sama2 menasihati Allah. Quran lengkap dengan waktu solatnya ...jelas 3 waktu sehari.

pak yeh said...

Anonymous kata : Kalo ko x percaya ape yg disampaikn melalui ckp2 org yg 1400 tahun lalu..mcm mana ko nk percaya kandungan al-quran yg jugak 1400 tahun lalu jugak??
Pak Yeh jawab : Quran itu wahyu Allah dan allah jaga ketulinannya. Hadis bukan kata2 nabi tapi kata perawiyang hidup 200 tahun selepas nabi wafat. Mustahil mereka bercakap benar. Lagi pon Hadis penoh dengan cerita dongeng dan bohongand dan kontradik/melawan Quran/allah.
.

Anonymous said...

Bila masa dlm hadis tu ckp Allah bodoh?

Anonymous said...

Ni org2 yg malas solat..tp takut mampos nanti msuk neraka..pas2 cari la sumber2 yg meminimumkn solat. Sumber2 yg solat byk diorang tolak..hahaha pas2 tolak la hadis. Jd la org munafikin..masuk neraka x keluar2 sampai sudah. Asalnye malas semayng je hahaha padan la muka

Anonymous said...

Hadis yg sahih xkan pernah kontradik...sel otak kita je yg x berhubung membuatkan kita faham dengan cara kontradik...

Anonymous said...

Quran tulis 3 waktu.. ulama kata 5 waktu.. ampa pilih sendiri la yang mana maw pakai.. tapi peringatan kat ampa.. quran ni akhlak nabi muhammad saw.. hadis yg sokong 3 waktu pon ada.. nak buat mcmana.. xmaw pakai.. lantak p la kat ampa..

helham said...

5 kali dlm 3 waktu...

cahayapalingbaik said...

Zuhur ada Pak Yeh :

Al-Isra' : 78

أَقِمِ الصَّلٰوةَ لِدُلُوكِ الشَّمْسِ إِلٰى غَسَقِ الَّيْلِ وَقُرْءَانَ الْفَجْرِ ۖ إِنَّ قُرْءَانَ الْفَجْرِ كَانَ مَشْهُودًا

Dirikanlah solat dari sesudah matahari tergelincir sampai gelap malam dan baca quran waktu subuh. Sesungguhnya bacaan quran waktu subuh itu disaksikan.

An-Nur : 58

يٰٓأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُوا لِيَسْتَـْٔذِنكُمُ الَّذِينَ مَلَكَتْ أَيْمٰنُكُمْ وَالَّذِينَ لَمْ يَبْلُغُوا الْحُلُمَ مِنكُمْ ثَلٰثَ مَرّٰتٍ ۚ مِّن قَبْلِ صَلٰوةِ الْفَجْرِ وَحِينَ تَضَعُونَ ثِيَابَكُم مِّنَ الظَّهِيرَةِ وَمِنۢ بَعْدِ صَلٰوةِ الْعِشَآءِ ۚ ثَلٰثُ عَوْرٰتٍ لَّكُمْ ۚ لَيْسَ عَلَيْكُمْ وَلَا عَلَيْهِمْ جُنَاحٌۢ بَعْدَهُنَّ ۚ طَوّٰفُونَ عَلَيْكُم بَعْضُكُمْ عَلٰى بَعْضٍ ۚ كَذٰلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْءَايٰتِ ۗ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ

Hai orang-orang yang beriman, hendaklah budak-budak (lelaki dan wanita) yang kamu miliki, dan orang-orang yang belum balig di antara kamu, meminta izin kepada kamu tiga kali (dalam satu hari) yaitu: sebelum sembahyang subuh, ketika kamu menanggalkan pakaian (luar)mu di tengah hari (ZOHIRAH) dan sesudah sembahyang Isya'. (Itulah) tiga aurat bagi kamu. Tidak ada dosa atasmu dan tidak (pula) atas mereka selain dari (tiga waktu) itu. Mereka melayani kamu, sebahagian kamu (ada keperluan) kepada sebahagian (yang lain). Demikianlah Allah menjelaskan ayat-ayat bagi kamu. Dan Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana.

pak yeh said...

cahayapalingbaik said :Zuhur ada Pak Yeh.
Pak Yeh jawab. Tpk sah lah nak bohong. Al-Isra' : 78 "Dirikanlah solat dari sesudah matahari tergelincir sampai gelap malam ..." tidak sebut waktu solat Zuhur kerana 1)adanya perkataan DARI dan HINGGA merujuk kapada jangak masa solat matahari tergelincir ia itu solat Magrib / Senja. Mustahil Allah suroh dirikan solat DARI Zuhur (jam 1200) HINGGA malam (jam 8oo malam) yang jangka masanya adalah 8 jam. Solat apa yang makan masa 8 jam.
2)Matahari tergelincir = mulanya waktu Magrib atau Senja.

pak yeh said...

cahayapalingbaik said :Zuhur ada Pak Yeh.

Pak Yeh jawab : Ko tak sah bohong.
An-Nur : 58 sebut pasal matasa ketuk pintu untok masuk bilik dan ia tidak sebut pasal solat Zuhur.

Anonymous said...

Salamun alaikum semua..great discussion & tak kurang juga yg konon muslim tapi maki hamun segala keluar.
Atuk ni x kata atuk ulamak or "alamak"...nasihat atuk kalau nak komen kena la macam orang muslim juga. Barulah kena gaya. Tak setuju pendapat orang x payah maki2..marah2. Lu punya pendapat lu punya suka, gua punya pikit ini macam tada selupa lu punya...or i agree to disagree omputih kata or nak canggih kata i beg to differ..then luahkan pendapat serta bukti2 yg sokong pendapat anda, itu baru betul. Quran tu hadith terbaik, x da keraguan and x da pulak kusut masai dalamnya..gerenti x da maki hamun, x da pula joke melampau mcm ust yg slalu buat ceramah tu. Nothing but the truths from Allah. Siapa yg ada mata, mulut sempurna tu bacalah dan pahamkan serta ikutlah apa2 yg Allah sampaikan dalam Quran tu. Quran tu bukan baca setahun sekali or masa tilawah ja or untuk di tandingkan...ia utk pedoman. Omputih kata forget about the arabic things like tajuid .. Most important the learning understanding the meaning the message yg Allah sampaikan. Atuk x kisah la berdengung ka x ka...message is important. Ni solat macam burung kakak tua or burung murai or baca macam tape playback x da maknanya...sebab Allah pesan kalau solat mesti tau apa yg dibaca. Menda solat ni sepatutnya x jadi masaalah...sebab yg penting kita buat dgn ikhlas jujur semata kita nak glorify praise Allah selaku terimakasih kita kepadaNya. Allah x perlu semua itu...kalau Allah nak semua makluk pun dia boleh kasi lenyap..he is freefrom any needs..remember that. Yg baik baca Quran, pahamkan mesej2 dalamnya...then amalkan and be consistent. Sebelum atuk undur diri jgn gaduh2..ikut mana yg betul dan terbaik, surga neraka Allah punya so siapa pun x tau dmana kesudahan mereka di akhirat kelak, jgn overconfident. Lagi sekali baca Quran tu ikutilah mesej2 dalam nya insyalah selamat bahagia dunia akhirat...quran is a complete guidance, the truths..no half truths or weak truths in it. It is the best and truest hadith. Peace 😇

Anonymous said...

Kita mesti faham Quran, bukan setakat baca berlagu. Apabila faham, tak timbul lagi masalah yang akan membawa kepada Syirik. Kenapa perlu hadis yang hanya wujud 200 tahun selepas wafatnya Nabi. Kebanyakkan hadis-hadis ini ditulis oleh ulamak dari Parsi. Kenapa menentang Allah dengan apa yang telah diwahyukan.

Juhari Haron said...

pak yeh
ayat tu kataxdiri solat dari solat dari tergelincir hingga gelap mlm.Tak boleh berhenti.quran fajar ialah baca quran pagi

Juhari Haron said...

true they followed not only Kassim Ahmad but they followed the false Prophet claimed by Rashad Khalifa.

Unknown said...

Pak Yeh.....saya nk tanya satu je la.Dlm Surah Al-Ahzab ayat 21 tu...nak letak mana?....sila jawab sikit boleh?

Norintan Diana said...

Pak Yeh...saya nk tanya sikit.Surah Al-Ahzab ayat 21 tu nk letak mana?.......sila jawab sikit boleh?

Norintan Diana said...

Pak Yeh...saya nk tanya sikit.Surah Al-Ahzab ayat 21 tu nk letak mana?.......sila jawab sikit boleh?

pak yeh said...

Norintan Diana said...

Pak Yeh...saya nk tanya sikit.Surah Al-Ahzab ayat 21 tu nk letak mana?.......sila jawab sikit boleh?

Ayat tu untok orang2 yang hidup pada zaman nabi hidup sahaja.Yang kita tak nampak kita tak perlu imani. Hadis .? itu perawi pun tak nampak. Mereka hidup 200 tahun selepas nabi wafat. Jadi yang mereka rawikan adalah GOSSIP sahaja.