Sunday, June 22, 2008

Nationalise atau Privatise

Malaysia selepas Merdeka dari British mempunyai institusi national seperti Hospital, Jabatan Post, Jabatan Pendidikan, Jabatan Ayer, Jabatan Letrik dan lain.Jabatan2 ini semua nya memberi khidmat kepada rakyat dengan murah dan baik.Tetapi zaman ini Institusi ini kebanyakannya di swastakan. Alasan yang kerajaan beri adalah ia nya lebeh produktif. Malamgnya produktivity tidak tercapai dan harga khidmat menjadi lebeh mahal. Contohnya , Hospital, Jabatan Post, M.A.S, Jabatan Ayer dan Jabatan Letrik.

Cuba kita fikir secara kritis. Apakah ada udang di sebalek batu tindakan Kerajaan menswastakan Jabata2 itu ?
Bila minyak di swastakan, tidak kah minyak itu mejadi hak Petronas. Bila ayer di swasta kan , tidakkan ayer itu menjadi hak Company yang di swastakan. Tidakkah asset rakyat menjadi asset Company swasta.Perbuatan menswastakan asset Negara memiskinkan Negar dan memperkayakan individu. Biasanya penswastaan di beri kapada kroni Kerajaan. Jadi keuntongan Petronas umpamanya di perolehi oleh kroni2 Kerajaan. Kroni2 ini pula akan agehkan keuntonga kapada pemimpin2 yang memerintah.
Maka jelas bahawa pengswastaan Institusi2 National adalah cara korupsi terkini.
Banyak sudah Company2 Kerajaan,umpamanya ladang kelapa sawit kepunyaan negeri yang maju telah di jual kapada kroni2 supaya kekayaan/keuntongan Company itu dapat di bolot oleh pemerintah melalui kroni2 mereka. Keadaan yang serupa berlaku pada Company2 Ayer, Letrik dan lain2.

Apakah rakyat akan membiar keadaan ini berlaku tanpa ada sebarang "nahi mungkar" atau pencegahan?
Bertindaklah wahai rakyat yang berfikir !
Jangan biar diri kita, anak dan cucu cicit kita di tipu oleh kerajaan kita. Kita mesti lebeh proaktif dalam politik Malaysia.Jadi lah orang yang pandai ! Mari kita ubah haluan politik negara kita.

No comments: