Wednesday, December 17, 2008

Falsafah P.Ramlee

Falsafah P.Ramlee yang saya ingin tafsirkan di sini adalah falsafahnya yang berada di dalam lagunya bertajuk "Resam dunia"
liriknya adalah seperti berikut,




Dunia ini hanya palsu,
Manusia berdusta.
Kebanyakan suka menipu,
Cuma membuat dosa.

Dunia penoh dengan noda,
Dunia penoh dosa.
Kbanyakan tipu dan daya,
Mengikut nafsu murka..

Ada pula salah sangka,
Banyak yang salah teka.
Kuasa di sangka intan,
Batu di sangka belian.


Tafsiran nya adalah seperti berikut,

Lirik pertama : Dunia ini hanya palsu.
Tafsirannya : Dunia di katakan palsu sebab kulture sudah bertukar.Duit tulin di ganti dengan duit palsu.Democracy tulin di ganti dengan Democracy palsu.Islam tulin di ganti dengan Islam palsu (agama hadis).Manusia makin materialistik dan kurang iklas bila membuat sesuatu kerja.Orang politik sebenarnya patut perkayakan rakyat seperti yang di buat oleh Tun Razak.Pengangur di perkayakan dengan project kelapa sawit,dimana setiap peserta di beri latihan,makanan dan tanah untok di usaha hingga mereka boleh berdikari.
Sekatang ini tiada lagi project2 kayakan pengangur.Kerajaan memperkayakan diri mereka dengan Syarikat kepunyaan kroni2 mereka .Berjuta2 hektar tanah di beri pada kroni2 ini,dan di senangkan dengan pinjaman Bank berjuta2 ringgit.
Setiap project yang kerajaan janakan hanya di beri kapada kroni2 sahaja
Rakyat berasa tertipu dengan kepalsuan "Politics of Development" dan "Dasar Ekonomi Baru" yang di janjikan oleh kerajaan sebab ia menguntungkan kroni2 sahaja.

Lyrik ke2 : Manusia berdusta.
Tafsirannya : Apabila kerajaan berdusta dan rakyat maseh memilih mereka yang sama sebagai kerajaan,maka semua rakyat yang ikut perentah kerajaan jatuh berdusta.
Chontoh 1) Apabila kerajaan salah guna ISA ,di mana ISA itu satu kepalsuan undang2 maka semua rakyat yang turut setuju dengan ISA menjadi pendusta.
ISA undang2 palsu dan anti undang2 sebab ia tidak guna peguam dan mahkamah untok membuktikan kesalahan orang yang di tahan bawah ISA.
Chontoh 2)Turunnya nilai duit kita adalah kerana kerajaan berbelanja lebeh dari income/wang masuk dar cukai.Apabila ini terjadi kerajaan telah tercetak duit lebeh dari income/pendapatan.Apabila wang berputar/di ginakan lebeh dari income/pendapatan,nilaiharga wang itu akan jatuh sebab sandaran duit kapada wang itu kurang dari jumlah wang yang telah di gunakan. Masaalah ini adalah berpunca dari duit kertas yang senang di cetak sesuka hati kerajaan.

Lyrik ke3 : Dunia penoh dengan noda,
Tafsiran :Ini mengambarkan kelohan dan kehampaan rakyat kapada kerajaan yang telah kecewakan rakyat dengan D.E.B dan ekonomi Kapitalis yang menguntongkan segelintir orang(kroni2) sahaja. Dunia yang adil saksama berbentok Democracy dan ekonomi Social, tidak di amalkan oleh kerajaam . Maka ternodanlah "dunia" rakyat ini.

Lyrik ke4 : Dunia penoh dosa.
Tafsiran : Apabila kerajaan nodai concept Democracy dan ekonomi social/DEB, dan Islam yang tulin, maka berdosa lah kerajaan dan mereka2 yang sokong kerajaan itu.

Lyrik ke4 : Kebanyakkan tipu dan daya
Tafsiran : Kerajaan terdiri dari majority dan majority ini turut menipu apabila kerajaan menipu.Maka banyaklah yang bertipudaya.

Lyrik ke 6 : Mengikut nafsu murka.
Tafsiran : Mengikut sheikh Abdal Kadir AlJilani dalam bukunya Futuh Al Ghaib, mertabat manusai yang paling rendah adalah nafs amarah ataupun nafsu murka,dimana manusia bersifat tamak. Tamak lah yang menjadi dorongan kapada pemimpin2 kerajaan dan majority manusia.
Lyrik ini membuktikan bahawa P.Ramlee ada baca buku Sufi.

Lyrik ke 7 : Ada pula salah sangangka
Lyrik ke8 : Banyak yang salah teka.
Tafsiran : Salah sangka dan salah teka adalah kerana kurang ilmu.Orang Melayu kurang membaca buku2 falsafah. Mereka tidak faham apa Democracy,Socialism dan Kapitalism.Agama mereka pun tidak galakkan mereka berfikir...rujuk hadis yang berkata: "Sesiapa menguna akal untok mentafsir Alquran perlu bersedia di bakar api neraka.",hadis israk mikraj yang menghina Allah sebagai planner flip flop solat hingga 59 waktu, dan kain2 hadis yang lahwal(olok2).
Jadi inilah keadaan Melayu di hari ini..bersalah sangka dan bersalah teka ,kerana tidak berilmu dan percaya pada yang palsu/bohongan.

Lyrik ke9 : Suasa di sangka intan
Lyrik ke10 : Batu di sangka belian.
Tafsiran : Keadan Melayu tanpa ilmu membuat Melayu (pemimpin dan rakyat) salah tafsir Islam, Democracy,ISA dan ekonomi hinggalah negara kita walaupun mempunyai minyak,balak timah,kelapa sawit dan lain2 asset, maseh kalah jauh dari Singapura yang tiada apa2 aset/sumber bumi lansung... termasuk ayer.Ini akan berlanjutan jika Melayu maseh tidak belajar falsafah dunia.berfahaman membabibuta dan maseh bermertabatkan nafs amarah/nafsu murka.

Sekian buat fikir2

Moga Allah mencucuri rahmat atas Allah yarham Tan Sri. Dr P. Ramli .
Al Fatihah.

4 comments:

gaban said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

ade gak org berpikir sambil dengar lagu...

Anonymous said...

Yang lain kira oklah ulasan yang menarik, tapi tuduhan agama islam tak galakkan umatnya berfikir aku kurang setuju...Alquran memang tak bolah ditafsirkan guna akal.Alquran kena tafsir guna ilmu Pok YEh ooooii Kalau Pakai akai jadilah macam org -org Ammanoo tuuu.. terus tolak undang2 islam pakai undang undang org putih...Hancus akidah...nauzubillah..

pak yeh said...

Salam anonymous,
Mana ada AlQuran kata tak boleh pakai akal ?.Jangan berdusta macam P.Ramlee kata tu.Banyak ayat2 AlQuran suroh kita pakai akal.Cuma hadis dan Ulamak agama hadis aje kata tak boleh pakai akal.
UMNO tu adalah proxy British.Hero Merdeka adalah Tok Janggut,Chin Peng,Rashid Maidin,Burhanudin Hilmi dlln yang banyak kena bunoh,di masukkan ISA dan di halau keluar dari Negara.