Tuesday, February 9, 2010

Bohong Sunat = Lahwal Hadis.

Melayu kalau dalam soal berbohong, sungoh pandai sekali.
Jika tak percaya sila lihat filem "Madu Tiga".



Tetapi kenapa pula bila berbohong kita kata "bohong sunat" ???
Apakah ada hikmah di sebalik peribahasa Melayu ini ???
Jika di tafsir...
Bohong samaerti dengan Lahwal.
Sunat sama erti dengan Hadis(apa yang di buat atau di suroh oleh hadis nabi adalah sunnat).
Justru itu, apakah "Bohong Sunat" itu di ambil ertinya dari "Lahwal Hadis" ataupun Hadis Olok2ataupun Hadis Berbohong" ???

Cuma AlQuran sahaja yang boleh menjawab soalan yang rumit dan kontrovesi.
AlQuran 31:6 "Ada orang guna lahal hadis untok menyesatkan orang lain dari jalan Allah,tanpa pegetahuan,dan mentertawakannya(jalan Allah)"

Dari ayat tersebut kita dapat gambaran bahawa lahwal hadis telah mejadi satu masaalah bagi nabi Muhammad di masa beliau mase hidup, dan betapa lagi masaalahnya apabila lahwal hadi di bukukan tanpa authority dari nabi sendiri.
Hakikatnya Hadis adalah "hearsay" atau "khabar angi" yang tidak dapat di buat "evidence" atau"bukti" kerana saksi utama telah wafat dan tida dapat mengesahkannya, dan ianya juda tidak dapat di bawa ka mana2 Mahkamahpun

Sebagai contoh mari kita kaji Hadis dari Bukhari Muslim yang bernama Hadis Israk Mikraj.
Di sini pembohongan telah berlaku apabila Allah di katakan telah merncang 500 kali solat sewhari.
Bagaimana Allah boleh di katakan tidak pandai merancang ???
Ini nyata satu Hadis yang berbohong !!!
Cerita kuda terbang yang di naiki Rasullullah unt berjumpa dengan Allah di langit ke tujoh, mirip mythology Hercules bansa Greek,dan merupakan satu pembohongan juga !!!

Adakah pedita2 yang mencipya peribahasa "Bong sunat" dahulu telah faham sebagaimana Rashad Kalifah dan Kassim Ahmad faham ???

Ayoh, Melayu !!! Mulakan berfikir kritis !!! Jangan jadi lembu di tarek hidungnya!!!
Jangan jadi Melayu yang mudah di tipu oleh Arab, British dan Yahudi !!!
Masaalah berbong bila oa bermula dari atas(pemimpin) kita maka hancurlah masyarakat Melayu.

Lihat sahaja pada "Drama Politic Liwat" ,satunya tanda2 korupsi nilai kebenaran dan manusia yang amat burok bagi orang Melayu.
AlQuran/Ahsanal Hadis(AlQuran 45:6) dan 4 saksi di ketepikan. Lahwal Hadis/bong sunat di ketengahkan. Maka akan hancurlah Mrlayu jika tiada perobahan dan fikiran kritis.
Jalan Allah(Islam)dan jalan Melayu sedang di tertawakan oleh yang bukan Islam dan yang bukan Melayu, oleh kerana "bohong sunat" dan "lahwal hadis".

8 comments:

Jebon said...

Salam pak_yeh,

Lahwal hadis, kalo lahwah unta bagaimana pula??

pak yeh said...

Salam Jebon
Bahasa unta cuma nabi Sulaiman dan kaum Hindu/Animis dapat faham,
Tuhan boleh bercakap melalui poko berbakar kapada nabi Musa, tetapi ia nya mestilah logik.

Jebon said...

Salam pak_yeh,

Sila ker blog sy... byk artikel baru...

http://doktrinisasi.blogspot.com

Sila beri komen, menurut pendapat pak_yeh yg mana satu lahwal hadis...

Gunumaro said...

Salam Pak Yeh,

Setiap kali saya bertemu dengan pembaca-pembaca Quran ianya menguatkan lagi hati saya dan saya berasa teramat bershukur kepada Pencipta kita.

Saya tak perlu tahu luas mana ilmu mereka dalam membaca Quran sebab saya tahu Al Quran itu "hidup" dan setiap kali kita baca - mesejnya menjadi lebih kukuh dari apa yang kita faham sebelumnya.

Saya harap Pak Yeh dapat membuat sumbangan dalam Tolokminda untuk memakmurkan mesej Al Quran kepada orang-orang Melayu yang telah dinafikan hak mereka untuk mengetahui isi kandungan Kitab Allah.

Kebanyakan orang-orang Melayu tidak tahu apa yang ada dalam Quran dan bagaimana ianya boleh membebaskan mereka dari cengkaman Minda selama ini.

Puteri said...

Untuk membebaskan minda orang2 Melayu dari kesempitan berfikir, perlu ada rasa t/jwb pada diri sendiri untuk menggali apa mesej yg ada dlm Quran.

Sikap "pelacur" ialah mengambil jalan pintas. Jadi apakah salah klu Puteri kata, orang2 yg malas mengkaji mesej kandungan Quran, (sedang dia percaya Quran itu adalah petunjuk cara hidupnya), adalah "pelacur" Quran? Mengambil sikap membaca terjemahan sahaja dan melagu2kan yang Arabnya, tanpa mahu mengkaji mesej dari bahasa asalnya. Bukan ke itu jalan pintas?

pak yeh said...

Salam Putri,
Orang Melayu menjadi begitu kerana "Islam Lahwal Kadis" versi Ulamak dan versi kerajaan telah di sumbat oleh konsep University di mana agama Islam Lahwal Hadis di jual-beli (di komersialkan) oleh kerajaan dan pensyarah Universiti.
Rakyat di bodohkan supaya tidak faham AlQuran, apabila bahasa Arab tidak di ajar.,walaupun boleh baca Aluran dalam tulisan Arab.
Ini di katakan "de-education", satu process membodohkan umat Muslim Melayu

Anonymous said...

nak belajar bahasa arab ada halangan ke kat malaysia ni? tak nak belajar lepas tu salahkan orang lain ... itu malas & bodoh namanya

./beruk-makeh

pak yeh said...

Salam berok makeh.

Apa kurang ajar sangat.Ada Mak Bapak ke.??? Ada agama ke.???
Orang masuk berbahas, Kamu masuk mencaci.!!! Otak ada tak pandai bahas.!!! Ruju hidup.!!!Nasib aku tak delete komen kamu.

Aku boleh baca Quran dalam bahasa Arab lah.
Maana nya aku pakai Quran terjemah dan Lexicon Quran tulisan Lane Poole.
Mana yang kurang aku dapat terjemah dan kaji Quran sendiri.