Sunday, November 7, 2010

Monopoli pt5 : P Ramlee di bunoh kaum Kapitalis

Saya baru sahaja menonton documentary P Ramlee di Astro channel History.
Kisah seorang seniman teragong Malaysia telah menjalani hidup yang amat miskin dan tertekan,sebelim beliau meninggal dunia.
Semasa beliau meninggal dunia,beliau tidak punyai duit satu sen pon. Itu lah nasib seorang seniman di negara Malaysia.

Kenapakah begitu terok sekali hidup seorang seniman di Malaysia.???

Jawabnya ia lah sistem ekonomi Kapitalis negara Malaysia dan Singapore di masa itu menghalalkan kaum Kapitalis seperti Shaw Brothers memonopoli industri Filem Singapore dan Malaysia.!!!
Kaum Kapitalis berfahaman "maxima keuntongan" yang juga bermaana "tamak haloba", dan ini bermaana para seniman perlu di bayar gaji yang kecil walaupun karya mereka membikin filemnya menggkaut untong yang menimbun.
Shaw Brothers menganggap semua karya seniman P Ramlee sebagai monopoli mereka.!!!
P Ramlee tidak di beri sebarang royalty bagi karya2nya.!!!
Ini menyalahi undang2 kebanyakan negara,tetapi Singapore dan Malaysia berdiamdiri dan menharamkan Persatuan Pekerja untok bersuara dan membela hidup mereka sendiri.!!!
Hingga ka hari ini Persatuan Pekerja2 di larang dari bersuara dan berdemostrasi untok naikkan gaji dan royalti mereka.!!!

P. Ramlee telah di tekan oleh Shaw Brothers, apabila meminta gaji lebeh melalui Union Pekerja di Singapore.Setelah itu beliau berhijrah ka Malaysia, dengan harapan dapat kejayaan bina industri filemnya sendiri.Malangnya beliau tidak dapat sebarang pinjaman dari Bank mahupun kerajaan. Malaysia telah membunoh cari makan P Ramlee.

Keadaan nasib pekerja2 ini makin serius apabila kerajaan Malaysia dan Singapore menindas Union/Persatuan Pekerja2 dan tidak melaksanakan gaji minima bagi semua pekerja.
Oleh kerana kerajaan tidak membela pekerja,maka kaum Kapitalis makin gila exploitasi pekerja2 hingga ramai pekerja2 industri Filem mati kebuluran.
R.Azmi seorang penyanyi Singapore pun telah mati kebuluran tanpa se sen wang dalam kocet.

Waima keadaan makin baik dengan adanya royalti untok penyi2, tetapi saya tidak fikir nasib pelakon2 terbela kerana kerajaan maseh amalkan sistem ekonomi Kapitalis yang membela majikan degan menghalag Union Pekerja2 dan engan melaksanakan gaji minima.!!!

Keadaan nasib pekerja2 industri2 lain pun begitu juga, di exploitasi dan di seksa dengan tekanan kapada Union Pekerja2 dan tidak melaksanakan gaji minima. Ini kerana kerajaan kita kerajaan Kapitalis Extreme dan Kafirnomik.

Ayoh kita Revolusi, gulingkan kerajaan Kapitalis/Kafirnomics/taghut UMNO/BN yang amalkan pejajahan sama macam British dulu.!!!

11 comments:

Puteri said...

Pakyeh, apa kata kita berkongsi idea dengan kerajaan dan bukan gulingkan kerajaan, sebahagiannya dengan cara yang Pakyeh lakukan sekarang ni la... iaitu menulis dengan luahan yang jujur

pak yeh said...

Salam Puteri.
Memang le saya nal kongsi idea dengan Amno ,tapi yang bersalah perlu di hukum. Cara hukum adalah dengan gulingkan mereka.

Puteri said...

Asingkan je le yang bersalah, bukan runtuhkan bangunan dimana pesalah berada.

pak yeh said...

Asingkan macam mana Puteri oii.???
Asingkan tu maananya melalui undi lah.!!! Undi orang lain (PR)lah.!!!
Rakyat cuma punyai kuasa undi.
Kalau Amno suroh SPR tipu undi, nak democracy macam mana.???
Waima ada cara lain ...ia itu cara Revolusimacam nabi Muhammad buat di Mekah dulu.!!!

Puteri said...

Puteri tak paham lah Pak Yeh. Apakah kerana individu2 tertentu dalam sesatu organisasi yang kita tak suka, kita perlu musnahkan keseluruhan organisasi tu?

Katalah Pak Yeh sakit buah pinggang, dan doktor kata mmg tak leh sembuh, cuma perlu maintain dengan ubat aje smpi akhir hayat. Apakah Pak Yeh secara keseluruhan perlu dimatikan dan bukan merawat bahagian buah pinggang?

pak yeh said...

Bila kita bahas tentang Democracy, kita bukan bincang pasal orang sakit.
Kita bincang pasal parti mana yang boleh untongkan rakyat dari segi ekonomi.
Amno tidak relevan lagi, sebab mereka amalkan Extreme Kapitalis di mana rakyat miskin di miskinkan lagi dengan cara mencetak duit berlebehan untok belanja boros mega project,sehingga inflasi dan jatuh nilai ringgit.Project2 mega memperkayakan Contractor asing dan duit Malaysia terbang ka luar negara,membuat Malaysia menjadi miskin.

Puteri said...

Puteri cuba melihat Malaysia sebagai satu organisasi yang ada berbagai organ2 didalamnya untuk menggerakkannya. Sama juga lah dengan tubuh kita, bila kita lihat ianya adalah satu organisasi yang mana ada organ2 yang saling bekerjasama untuk kesihatan tubuh kita.

Bila satu organ sakit, organ2 yang lain tak pakat ramai2 utk hapuskannya, sebaliknya setiap organ2 saling bekerjasama dengan fungsi masing2 untuk memulihkan keseimbangan tubuh secara keseluruhan, agar apa yang kita namakan SIHAT dapat kita nikmati. Ini adalah alamiah/natural hukum keseimbangan, bukan?

begitulah juga kalau kita cuba meRASAkan Malaysia sebagai satu tubuh, yang mana didalamnya ada berbagai organ2 yang saling memerlukan untuk berfungsi menajdikan Malaysia SIHAT.

pak yeh said...

Salam Puteri,
Apa ni Puteri ? Maseh tak nampak kebenaran ke.?
Mereka telah kafir democracy dan Islam apabila scandal hingga 100 billion telah berlaku.Neagra yang berminyak dan kaya hasil bumi macam Malaysia boleh kalah/mundur ekonomiunya sebanyak 2.4 kali ganda berbanding dengan Singapore dan Brunei(bandingan nilai matawang).
Nyata Malaysia telah di mismanage/salah urus oleh Amno/BN.
Malaysia sepatutnya sama taraf dengan Australia kalau Amno/BN tidak korupsi dengan scandal lebeh 100 billion dan makin meningkat.

Puteri said...

Maaf lah Pak Yeh, Puteri mmg tak pandai bab politik ni, tapi suka nak beri pendapat, harap tak salah di sini.

Puteri tanak komen ttg skandal tu or nilai matawang, Puteri tak pandai bab tu.

Apa yang Puteri cuba kongsikan ialah Kita semua tau yang organisasi besar kita (Malaysia) sedang sakit, BAGAIMANA kita sebagai organ2 dalam Malaysia boleh membantu menyeimbangkannya tanpa perlu memusnahkan sebarang organ-organ sedia ada.

Puteri said...

salam Pak Yeh, comment ini khusus utk Pak yeh dan mohon tidak dikeluarkan dalam blog. Saya ada membuat komen terkini, tapi tak pasti ianya menggunakan google acount yang mana satu. Saya mohon jika ianya bukan dari Puteri_ayu74 mohon dimusnahkan.
Tkasih jasa baik Pak Yeh.
Sebarang maklum balas boleh di hantar ke alamat email Puteri_ayu74@yahoo.com berkaitan khusus perkara yang dipohon.

pak yeh said...

Salam Puteri,
Mengikut sejarah jika pemimpin sudah korupsi, tiada siapa pun boleh tukar nya menjadi baik. Maka pemerintah itu perlu di gulingkan melalui undi atau revolusi.
Tidak ada doktor yang dapat ubat pemerintah yang telah korupsi.Tidak ada organ transplant untok memulihkan korupsi kepala otak dan peragai jahat.