Wednesday, February 15, 2012

UMNO dan Bisnesman Parasit

Jika di kaji dengan teliti, bisnessman yang di war2kan oleh UMNO sebagai kejayaan bisnessman bumiputra, ianya ibarat harimau yang di buat dari kertas (paper tiger). Kejayaan mereka adalah kerana patronage dari orang politik. Jenis bussiness juga jenis bussiness parasit/lintah darat, yang tidak berkerja tapi mendapat keuntongan dari orang2 yang berkerja.

Jenis2 businesman parasit adalah seperti berikut,..

1)Bisnesman Parasit AP kereta.
Bisnes ini tidak perlu apa2 kepakaran. Idiot pun boleh jadi "AP bumiputra businesman". Cuma yang perlu adalah cabel dengan Meteri2 dan ahli2 politik UMNO yang meluluskan AP kereta.Bila ada AP baru boleh impot kereta. Nak impot kereta, mesti ada duit dan mesti ada customer/pembeli. Takde duit dan takde pembeli/customer.? No problem.! Suroh Cina beli kereta dari luar negeri dan impot ka Malaysia dan jual kapada pembeli sekaligus jadi Ali Baba dan businessman parast dengan mengambil upah ataupun commision sahaja..
Cina memang suka Melayu yang parasit kerana bisnes akan di monopoly oleh mereka
Haqiqatnya
Malay bisnesman yang parasitla dan Beras.macam ini menjadi bahan ketawa bangsa asing. UMNO yang sepatutnya kembangkan bisnes Melayu telah Ali Babakan bisnes Melayu kapada Cina dan bangsa asing.Melayu bukan jadi bisnesman tapi jadi parasit.
Sila klik video di bawah.



2)Bisnesman Parasit Toll.
Bisnes ini tidak perlu apa2 kepakaran. Idiot pun boleh jadi " Bumiputra Businesman Toll". Cuma yang perlu adalah cabel dengan Meteri2 dan ahli2 politik UMNO yang meluluskan Toll.
Bila ada lesen toll semua boleh beres. Takde duit.? No problem UMNO boleh kasi soft loan dari duit kerajaan.Takde kepakaran.? Boleh pinjam kepakaran JKR dan beli sendiri pekerja2 mahir.
Boleh untong ke.? gerenti untong.! UMNO boleh bagi perjajian OSA supaya Toll concession boleh di beri sampai 30 tahun ataupun sampai mati. Yang perlu di buat adalah charge tol tinggi2. Kalau rakyat marah, chrge rendah tapi jangka masa konsesion tol di panjangkan. Janji rakyat di hisap duit mereka sampai mati.
Ini lah busnesman parast ciptaan UMNO.



3) Bisnesman Parasit Gula dan Beras.
Bisnes ini tidak perlu apa2 kepakaran. Idiot pun boleh jadi " Bumiputra Businesman Gula dan Beras". Tak payah tanam tebu dan tak payah tanam padi pun boleh jual gula dan beras.
Cuma yang perlu adalah cabel dengan Meteri2 dan ahli2 politik UMNO yang meluluskan lesen impot gula dan beras.Lepas tu boleh suka hati naikkan atau turunkan harga harga. STurunkan harga.? Ya turunkan harga supaya penanam padi mati tak boleh jual beras mereka. Selepas penanam padi mampos, mereka jadi monopoly, dan ketika itu mereka sesuka hati naikkan harga.
Bukti.? 1) Kampong Kerpen, dimana penanam padi di musnahkan bila tanah mereka di ambil kerajaan UMNO. 2) Harga beras impot lebeh murah dari beras tanaman di Malaysia. Jika sama atau lebehpun itu keuntongan si monopoli beras.Yang nyata beras luar negara membuat penanam padi susah nak jual beras mereka.
Dulu lesen impot gula di pegang oleh Cina bernama Robert Kock. Selepas rakyat heboh, kenapa Cina di beri monopoly impot gula, lesen di tukar kapada Syed Al Bu Kari Kepala-ikan. Ini wayang kulit sahaja. Robert Kock maseh monopoly gula. Syed Al Bu Kari tu bukan ada ladang gula mahupun kilang gula. Kalau takde kilang takde ladang gula pun takpe. Asal kenal Menteri2 lesen gula dan beras. Bila dapat lesen. nak beli gula dan beras dari Yahudi pun boleh. Sebab ada monopoly lesen gula dan beras,maka kalau nak naikkan harga gula dan beras, ia nya sangat senang, kerana orang lain tak boleh impot gula dan beras.
Jadi selagi ada monopoly, boleh lah hisap duit rakyat sampai mampoih. kerajaan UMNO tak akan halang.
Maka terjadilah satu lagi Malay Bisnesman Parasit ciptaan UMNO.

4)Bisnesman Parasit Kementerian Pertahanan
Bisnes ini tidak perlu apa2 kepakaran. Idiot pun boleh jadi " Bumiputra Businesman Kemeterian Pertahanan".
Asal kenal dengan Menteri Pertahanan dan janji komisen, semuanya boleh beres.
Takde duit boleh bagi pinjaman dari duit rakyat/EPF.
Semua bisa di atur.
Sebenarnya Kementerian Pertahanan boleh beli senjata ,kapal selam,jet sendiri. ,Tapi kalau buat gitu tak dapat komisen. Jadi ambil orang tengah dan namakannya privatization/pengswastaan supaya boleh dapat komisen/korupsen.
Bila sudah dapat "lesen" boleh lah beli kapal selam rosak, yang tak boleh selam,dan jika selam tak boleh naik. Begitu juga boleh beli jet fighter yang takde enjin, main sorong dari bawah sahaja.
Peduli apa, asalkan dapat komisen. Komisen kalau boleh kasi 100% Sebab kena bayar Alhantuya. Kalau tak mahu bayar Alhantuya boleh bunoh sahaja.Tapi kena bayar tukang bunoh dan Bik Pombele.Bik Pombele suka cincin belian dan beg tangan harga juta2 ringgit dan suka cucuk sana sini masa Taipusam.
Yang penting boleh hisap banyak duit rakyat masuk poket sendiri. Negara boleh bankerap asal poket Menteri2 dan pombele mereka penoh.
Inilah Bumiputra Bisnesman Parasit yang telah di cipta UMNO/BN.

5)Lain2 Bisnesman Parasit adalah mereka2 yang monopoli sesuatu keuntongan dengan cara perlesenan dan petronage pemerintah.
Senarainya adalah seperti berikut
Bisnes Ayer,
Bisnes Letrik,
Bisnes Petroleum
Bisnes kayu balak.
Bisnes Kapal Terbang,
Bisnes Pewaja Steel yang sudahbankrup.,
Bisnes Bank Bumiputra yang sudah bankrup dan di jual pada Cina/bangsa asing.
Tersenarai juga dalam bisnes parasit adalah "bisnes lembu di bela dalam kondo" yang di jalankan oleh Shahlizard. Ini busines putar alam terpandai masa kini. Yang hairan bangsa mamak juga yang buat hal.
Maka awasilah wahai Melayu.!
Jika jumpa Keling,Mamak dan Ular,pelangkong Mamak dulu!

Hairan bin Ajaib betul.. Semua ini berlaku hanya di Malaysia bawah pimpinan UMNO.
UMNO adalah spesis parasit .???

Undilah UMNO untok di hisap duit/darah kamu dan agar negara cepat bankerap.!!!








8 comments:

Anonymous said...

Pak Yeh
Ini biness mazhab UMNO Baru yang diasas oleh pemipin Mamaknya.

Anonymous said...

Saya suka sentuh pasal AP, taukeh AP hanya pergi ambil AP diMITI saja,
Caranya begini:-
Ahli Pekemal, akan apply quota tambahan dari 70 sehingga 200 AP, lepas itu ahli Pekemal akan menyuroh taukeh cina membina bilik pameran yang cantik dan letakkan signboard mereka dan satu bilik khas, ini bertujuan sekiranya ada peg. MITI yang datang melawat mereka akan tunjuk yang dia ada disitu, ini bukan satau tapi 95% mereka berbuat demikian, sehingga ada yang letakkan ayat quraan didinding pejabat kononya bilik pameran itu mereka punya, ini saya berikan nama-nama ahli Pekemal yang buat begitu:-
1. MOFAZ- bilik pameran diJln Ampang,Jln. Sungai Besi,Jln Gombak dan Jln Kucing.
2. SBM Credit-DiJln Ipoh.
3.Usaha Enterprise, Kg Batu, Jln Ipoh,Taukeh cina yang beli namanya Raymond dan bilik pameran dibuat olehnya untuk mengambur mata MITI.
4. Sri Changgong-AP dibeli oleh Ming Heng-Jln Setapak,Jalan Damansara semunya cina yang punya.
5.Ally Azran.
6.Fathil Aziz diJln Setapak-Ming Heng dibelakang.
Lulus Motor-Sutera dan Ming Heng yang beli.
7.Emaslink-Khe Hong diCheras.
kalau saya nak listkan sangat lah banyak yang perniagaan sebegini, ini tidak termasuk kroni UMNO, saperti UBM, Jln Pahang-Kroni Noh Omar,Intikajaya, jln Titiwangansa Rezal Marican, mereka ini akan ditambahkan AP-AP bagi ketua-ketua Pemuda UMNO untuk mencari dana.
Soalan kenapakah MITI tutup mata didalam hal ini?, inilah membuatkan Dasar Ekonomi Melayu tidak berjaya, diharap Tok Him Perkasa siasat.

pak yeh said...

Tak kan tok Him Pekasa takde AP.???
Belakang Tok Him di katakan Vincent Tan. Kalu gitu takde AP pun dah kaya.
Ya Allah ya Tuhanku. Kasi gulingkan mereka2 jenis parasit ini.
Amin.

Anonymous said...

Gulingkan UMNO Ngok dan pemimpin yang bersendiwara, LHDN, siasat la sikit kekayaan Ketua-ketua Pemuda Negeri,Pusat, juga Menteri dan Timbalan keatas kekayaan yang melampaui gaji atau elaun mereka.
PRU13 adalah penentu kearah penolakkan UMNO ngok yg pinjam duit beri pada rakyat BRIM setelah 54 tahun memerentah adahkah RM500 saja, sedarlah wahai rakyat Malaysia.

Anonymous said...

Dear Pak Yeh,
your sincere prayer to GOD will come to pass.
Thank you for praying for our beloved nation.
God bless Pak Yeh.

Anonymous said...

pak yeh golongan anti hadis.....

Gila.ah said...

Mak aih. Kapal selam tak boleh tenggelam? Kapal selam tu bergerak dr perancis sampai malaysia, 70% dari tempoh perjalanan bawah air. Kapal tu lalu beberapa jenis lautan yg mana keadaan air masinnya berbeza2. Sampai kat malaysia, bila tgh test, langkah pencegahan diambil untuk tidak selam. Dah siap repair, selam lah balik. Under warranty. Mcm beli kereta lah, dah merayau beribu km, tayar prob. Kilang ckp ada waranty, tukar lah. Apa susah. Bila aku baca yg tu, dah nampak dah bodoh dia ni level kat mana. Takpe lah. Nak terus jd bodoh, teruskan lah.

pak yeh said...

Mr Gila ah. Kamu mana tau.??? Kamu drebar kapal selam tu ke.???. Yang kes fighter jet yang tak ada enjine tu camne.??? Main tollak aje jet boleh terbang ke.??? Kih,kih,kah,kah. Malaysia boleh = jadi gila. Wahahahahaha.