Friday, January 25, 2013

"Quran only" Islam Vs "Hadis Mazhab" Islam.

# Ruang ini di buka untok Muslimin yang ingin berbahas mempertahankan, dan berkongsi  versi/mazhab/suku/tiga suku Islam mereka ataupun mentahafut versi Islam orang lain.
Mereka yang maseh tidak puas berbahas isu "Islam Quran sahaja" bolehlah berhujah di ruang komen.
Mazhab Syiah  dan Qadiani juga di persilakan berhujah, mempertahankan Islam mereka.

# This post is for Muslims who wish to debate and defend, refute and share their version or other versions/mazhab of Islam.
Those who still wish to debate on Quran only Islam are welcome to debate at the comments collomn.
 Shiah and Qadiani Muslims too are welcome to debate on their religion.

Quran only Islam
This is the original Islam that is based on the Quran only. The reason for the Quran only as  the source of Islamic law and belief  is because ..

1) the hadis is considered hearsay or non witness reports of people who lived 300 years after the prophet died. The "isnad and matan" of hearsay hadis is but a dogma conjectured/fabricated by hadis Ulamas wishing to upgrade/sell/market/propogate their  hearsay hadis to be accepted.

2) There is historical evidence including hadis,that the prophet Mohamad(s.a.w) banned and burned the hadis. The hadis ban remained at least 200 years arter the prophet Mohammad died.Refer,, http://warongpakyeh.blogspot.com/2012/09/the-ban-burn-of-hadis.html

3) There are verses in the Quran that discourage the use of hadis other than the Quran.ie
 i) Quran 31:6 "Some people use "lahwal hadis" to mislead others from Allah's path,without knowledge, and mack a mockery of it(Allah's path/Islam)".
ii) Quran 12:40 "Surely the ‘HUKM’ (Law and Rule) is for none but Allah." 
iii) Quran 18:26 "He does not make any one(not even the prophet Mohammad) His associate in His ‘HUKM’ (Laws and Ruling)." 
 
4) The existence of illogical and contradicting hadis, such as..
 i) the Israk mikraj hadis that blaspheme Allah saying that  Allah flip flopped when he planned 50 solats a day and had to bring down the number to 5 solats aday after many haggling with prophet Mohammad.
ii) The hadis from monkeys stoning adulterers to death.
iii) The hajar aswat hadis that allows paganism, ie worshiping/kissing of a stone.

5) The Shiah and Sunni versions of hadis caused divisions/sects and mazhabs. The rootcause of this division is the belief in the Imam Mahadi that has a similiarity to Christian Jesus 2nd Coming mythology. 

59 comments:

kampong lad said...

1. quran (apa itu quran?) dah lengkap..mengapa kena ada hadis ditambah pulak dgn fatwa. 2. imam mahadi adalah mitos yahudi yg diterap kedlm kepercayaan umat islam.

Anonymous said...

Masalah timbul bila manusia yg kurang atau tidak guna akal mempelajari Quran & mengangkat diri sendiri menjadi ahli kitab (Quran) dgn gelaran ulama atau ostad sedangkan manusia yg guna akal hanya berminat utk menjadi Doktor, Jurutera, Akauntan & lain-lain yg memerlukan akal yg cerdas utk mempelajarinya. Akibatnya Quran yg diturunkan oleh Yang Maha Bijaksana telah disalah gunakan atau disalah fahamkan oleh manusia jahil yg akalnya tidak cerdas utk memahami maksud yg hendak disampaikan oleh Yang Maha Bijaksana. Akhirnya umat manusia yg mengaku islam berpecah belah akibat pelbagai fahaman karut-marut yg bertentangan daripada ayat Quran hingga terbit banyak kitab-kitab "kuning" yg lebih diikuti daripada Quran itu sendiri hingga manusia jahil ini merasakan tanpa kitab-kitab kuning tersebut mereka tidak akan mendapat petunjuk & memahami Quran.

Matrojak said...

Kalau guna hadis al-Quran akan menjadi rosak dan orang akan salah sangka yg al-Quran mengajarkan terrorisme dan paksaan keatas beragama... buktinya lihat hadis ini...

Hadits Shahih Bukhari No:24 dan Shahih Muslim No:5, Nabi Muhammad s.a.w, bersabda: “Aku diperintahkan untuk memerangi manusia sehingga mereka bersaksi bahwa tiada tuhan yang berhak disembah, kecuali Allah dan bahwa Muhammad adalah Rasulullah, mendirikan sembahyang, dan menunaikan zakat. Apabila mereka melakukan itu, mereka telah melindungi DARAH DAN HARTA mereka dariku, kecuali dengan hak Islam dan hisabnya atas Allah.”

Ikatan Islam itu dan sendi agama itu ada tiga, di atasnya di dirikan Islam dan siapa yang meninggalkannya salah satu di antaranya, berarti ia kafir terhadapnya dan HALAL DARAHNYA : mengakui bahwa tidak ada Tuhan melainkan Allah, sembahyang pardu dan puasa Ramadan: lihat fiqih sunnah jilid 3 muka surat 169 nombUr hadist 161

Ajaran hadis diatas ini adalah kontradik dengan ajaran al-Quran yg mengatakan tiada paksaan didalam agama, maka hadis diatas ini boleh menyebabkan Islam dipandang sebagai ajaran terrorisme....

pak yeh said...

Nampaknya ada 3 orang pro Islam Quran sahaja.
Satu orang anti Quran sahaja, pro Islam hadis/mazhab telah di delete kerana komen yang terlampau bodoh sombong tanpa berbahas.

Kommon.ASWJ,Syiah,Ahmadiah,Al Arqam, Sufi, pertahankan agama lahwal hadis kamu.!!!
Allah kamu pandai flip flop bila rancang solat hingga 50 solat sehari ke.??? Nasib baik nabi Musa nabi Isa beri nasihat suroh turunkan jumlah solat.Nabi Yahudi lebeh pandai dari nabi Muhammad dan Allah,??? Ini macam hadis membanggakan Yahudi daaa.!!!
Tapi Ulama Hadis kata hadis itu soheh. Wahahaha.Sampai ada hadis dari monyet pun di katakan soheh.
Podah.!!! Bukhari Muslim dan Monyet telah gantikan Allah sebagai tuhan kamu. Wahahaha.!!!

Annakholat Atastokhdevishizar said...

salam,

saya cuba mencari apa hujah kukuh yg mewajibkan umat Islam berpegang kepada hadis selain Quran. setakat ini, saya hanya jumpa hujah seperti 'macam mana nak solat, puasa, zakat, haji kalau xde hadis', 'kita mesti ikut Allah dan nabi Muhammad seperti ayat Quran 3:32', 'alQuran dijelaskan dgn hadis', 'menolak hadis bermakna menolak Quran' dan hujah2 yg telah pun saya jumpa hujah balas menggunakan Quran.

apa yg sy lihat, ramai org hadis mazhab sgt beremosi berhujah balas. label kufr, sesat dan murtad itu dibibir. yg lebih teruk, hujah balas mereka seolah2 mereka x percaya Quran dilindungi dari kepalsuan dan x percaya Quran itu lengkap dan mudah difahami (nauzubillah)

saya x nafi ada hadis yg boleh diambil pengajaran dari segi akhlak. tapi kita tak boleh ambil hadis bukan Quran sebagai asas hukum. terlalu banyak bukti hadis bukan Quran bercanggah dan merepek.

ramai muslim di luar sana lebih suka menyerahkan urusan agama bulat2 kpd org yg mereka fikir pakar. berhujah di sini x kemana pun pak yeh; muslim mazhab hadis payah nak jumpa (sbb ramai mereka malas mengkaji). mungkin kita perlu mengutarakan pendapat cara berhemah di luar blog ini.

Anonymous said...

Kenali Islam 2 (Aku Hanya Takut Kepada Allah)
Beriman kepada Rasulullah SAW maksudnya: Membenarkan dengan penuh penyerahan diri dan patuh terhadap segala ajaran yang dibawanya dan tidak cukup dengan hanya membenarkannya saja. Oleh kerana itu, bapa saudara Nabi sendiri iaitu Abu Talib dikatakan bukan orang yang beriman kepada Rasulullah, walaupun dia membenarkan apa yang dibawa oleh anak saudaranya itu dan dia juga mengakui bahawa Islam adalah agama terbaik.

Agama Islam mencakupi seluruh ruang lingkup kehidupan dan apa yang terkandung dalam agama-agama terdahulu (yakni yang dianuti Ahli Kitab). Islam mempunyai keistimewaannya iaitu ia tetap relevan setiap masa, tempat dan umat.
وَأَنْزَلْنَا إِلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقًا لِمَا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ الْكِتَابِ وَمُهَيْمِنًا عَلَيْهِ ۖ فَاحْكُمْ بَيْنَهُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ ۖ وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَهُمْ عَمَّا جَاءَكَ مِنَ الْحَقِّ ۚ لِكُلٍّ جَعَلْنَا مِنْكُمْ شِرْعَةً وَمِنْهَاجًا ۚ وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَجَعَلَكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَلَٰكِنْ لِيَبْلُوَكُمْ فِي مَا آتَاكُمْ ۖ فَاسْتَبِقُوا الْخَيْرَاتِ ۚ إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعًا فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ
Allah berfirman dalam surah al-Maidah ayat 48 yang bermaksud:
"Dan Kami telah turunkan kepadamu al-Quran dengan membawa kebenaran, membenarkan apa yang sebelumnya, iaitu kitab-kitab (yang diturunkan sebelumnya) dan batu ujian terhadap kitab-kitab yang lain itu; maka putuskanlah perkara mereka menurut apa yang Allah turunkan dan janganlah kamu mengikuti hawa nafsu mereka dengan meninggalkan kebenaran yang telah datang kepadamu. Untuk tiap-tiap umat di antara kamu, Kami berikan aturan dan jalan yang terang. Sekiranya Allah menghendaki, niscaya kamu dijadikan-Nya satu umat (saja), tetapi Allah hendak menguji kamu terhadap pemberian-Nya kepadamu, maka berlumba-lumbalah berbuat kebajikan. Hanya kepada Allah lah kembali kamu semuanya, lalu diberitahukan-Nya kepadamu apa yang telah kamu perselisihkan itu.."
Islam dikatakan relevan untuk setiap masa, tempat dan umat. Maksudnya adalah: Bahawa berpegang teguh kepada Islam tidak akan menghilangkan tujuan kehidupan manusia setiap waktu dan tempat. Bahkan dengan Islam, manusia akan menjadi baik. Relevan bukan bererti Islam tunduk pada waktu, tempat dan umat, seperti yang difahami oleh sesetengah pihak sekarang, terutama mereka yang disebut 'Islam liberal atau Islam sekular'.

Agama Islam adalah agama yang benar. Allah menjamin kemenangan bagi orang yang menjadi muslim beiman. Hal ini dijalankan Allah dalam firman yang bermaksud:
"Dialah yang telah mengutus Rasulnya (dengan membawa petunjuk al-Quran) dan agama yang benar untuk diberi kemenangan atas segala agama, walaupun orang-orang musyrik tidak menyukainya." (Surah At-Taubah ayat 33)

Anonymous said...

salam,
Satu2 cara untok menyedarkan ASWJ ni adalah dengan menunjukkan hadis2mengarot yg menjadi peganggan
mereka.

Hadith dibawah ini menunjukkan Allah telah buntu cara untok memberikan pahala kepada hambanya, jadi dibuatkan satu permainan nasib.

“ Jika Imam menyebut amin maka sebutlah amin sesungguhnya barangsiapa yang aminnya bertepatan (bersamaan)
dengan amin para malaikat maka diampunkan dosanya apa yang telah berlalu” (Hadith Sahih, riwayat Bukhari no. 780 ,
Muslim no. 410 dan Tirmidzi no. 250serta Abu Daud no. 936).

mikat.

pak yeh said...

Annakholat Atastokhdevishizar said...
ramai muslim di luar sana lebih suka menyerahkan urusan agama bulat2 kpd org yg mereka fikir pakar. berhujah di sini x kemana pun pak yeh; muslim mazhab hadis payah nak jumpa (sbb ramai mereka malas mengkaji). mungkin kita perlu mengutarakan pendapat cara berhemah di luar blog ini.

Pak Yeh jawab.
Salam,
blogging adalah cara sampaikan theory, yang mengikut sejarah, adalah kemestian untok bankitkan rakyat/umah.
Praktiknya adalah hidup berkomuniti/umah dengan deen/cara hidup ekonomi Islam.Cara Sufi adalah yang paling dekat kapada pinpinan Rasullalah. Tapi Sufi sekarang amalkan Kafirnomiks(ekonomi riba).!!! Maka kita belum ada deen Al Quran sebenarnya.!!!

Itu pendapat saya. Apa pendapat saudara Annakholat pula.???

Matrojak said...

@Anonymous Sat Jan 26, 09:27:00 PM

Apa anda merepek tuh?? qoute ayat2 Quran pun tak kena dengan persoalan, bukan Islam tidak releven yg dibahaskan disini tapi hadis yg tidak relevan ikut zaman yg diperbahasakan disini, ini ha kata pro hadis, hadis rejam monyet sesuai ikut zaman.... hahahahahaa...

Sahîh al-Bukhârî Volume 5, Book 58, Number 188:
Narrated ‘Amru bin Maimun: "During the pre-lslamic period of ignorance I saw a she-monkey surrounded by a number of monkeys. They were all stoning it, because it had committed illegal sexual intercourse. I too, stoned it along with them."

SAHIH AL-BUKHARI, Jilid: 5, Hadis No:188, Riwayat: 'Amr bin Maimun :-
Pada masa jahiliyah iaitu sebelum Islam saya nampak seekor monyet betina dikelilingi beberapa ekor monyet. Kesemua mereka merejamnya, sebab ia telah berzina. Saya juga ikut merejam bersama mereka.

Kalu imam bukhari riwayat hadis monyet seperti diatas kenapa pro hadis tidak buat mahkamah syariah monyet atau tangkap khalwat monyet utk direjam??? Kata ikut hadis?? Kata hadis sesuai ikut zaman, tapi kenapa takde orang yg pro hadis ikut hadis ini, kata ikut hadis?? Tak konsisten betollah iman diorang nih ha,ha,ha,ha,ha....

Sy tunggu mahkamah syariah utk monyet2 diwujud di Malaysia oleh pro hadis... bila nak buat???... hahahaha....

pak yeh said...

Salam Matrojak dan Muslimin semua,

Pro hadis memang tak tahu apa itu bahas agaknya.Suroh mereka masuk tadika sekali lagi lah. Wahahaha.

Ini kerana hadis kata tak boleh guna akal bila tafsir Quran. Bila di larang guna akal, bagaimana nak berbahas.Bila tak boleh berbahas, jadilah mereka macam lembu dan binatang ternakan. Wahahaha.

Nampaknya mereka telah gantikan Allah dengan Ulama Hadis Bukhari Muslim dan MONYET sebagai pembuat hukum hudud.Wahahaha.

Bila Mat Salleh buat joke kartun Rasullulah Muslim pro Hadis macam nak amok.
Bila Bukhari Muslim hina Allah dengan berkata Allah flip flop rancang solat dari 50 sehingga 5 solat sehari, Muslim pro hadis diam sahaja.!!! Dayus punya Muslim.!!!
Bila Bukhari Muslim hina nabi Muhammad dengan bekata beliau seoran phidophile (kawin dengan kanak2)Muslim pro hadis maseh hendak pertahan Bukhari Muslim...Macam kawan saya akupun @ http://www.pendekarblogger.com/php-fusion-7-00-05/files/news.php?readmore=754
Akupun dan Muslim pro hadis ni setuju dengan phidophile kot.??? Macam Pope pertahan Padri yang phidophile la tu.!!! Wahahaha.

Jangan marah. Kita cuma berbahas (perang mulut sahaja)mengikut Quran 39:18 "Dengari semua hujah.Pilih yang terbaik. Mereka ini adalah yang di beri petunjuk dan berintellectual."
Moga Allah beri petunjuk akan kebenaran kita.

Annakholat Atastokhdevishizar said...

pak yeh,

terlalu banyak nak diceritakan kesilapan ASWJ. kalau nak huraikan semuanya mau pecah kepala otak mereka. maklumlah, otak jarang guna. byk sgt info terus overload.

bab ekonomi Islam sy belum faham sangat. tapi saya tau keadaan ekonomi sekarang sangat tak adil.

saya ada terbaca tentang golongan pro-Quran yg ada antara mereka mengambil jalan yg ekstrem; anti-sosial dan taksub.

saya harap kejadian ini terpencil. sebagai seorang muslim yg mengikut ajaran Quran, tidak sepatutnya kita mengulangi kesilapan golongan hadis mazhab.

pak yeh said...

Salam Annakholat,
Annakholat kata:
saya ada terbaca tentang golongan pro-Quran yg ada antara mereka mengambil jalan yg ekstrem; anti-sosial dan taksub.

Pak Yeh jawab:
Ya ke.? Tapi yang saya nampak,golongan pro hadis ada yang extreme, hingga buang TV dan kerusi, pakai jubah dan naik unta.
Extreme itu bukan jalan Islam."Ihdinas siratallazi" to jalan yang lurus tidak extreme ke kiri dan tidak extreme ka kanan.

Islamnomiks itu juga jalan yang lurus, tidak Capitalis extreme dan tidak Komunis extreme. Wang mesti berbentok "wang buatan tuhan" seperti emas,perak,gangsa dan sebagainya. Waima duit kertas boleh di guna, tetapi mesti ada kontrak nilai dalm emas,perak ataupun gangsa dan sebagainya.

pak yeh said...

sambung..
Maaf "Ihdinas siratal mustakim" ganti "Ihdinas siratallazi".

Anonymous said...

Diharap dapat kiranya tuan2 hayati 10ayat rangkaian 48...

2:48 Dan prihatinlah suatu hari tiada ganjaran suatu jiwa keatas jiwa yang lain sedikit pun dan tidak diterima darinya perantaraan dan tidak diambil darinya tebusan dan tidaklah mereka akan ditolong.
3:48 Dan diajarkan -lkitaaba dan -lhikmata dan -ttauraata dan -linjiila.
4:48 Sesungguhnya Allah tidak ampunkan penyengutuan Dia dengan sesuatu akan tetapi diampunkan selain itu bagi sesiapa dikehendaki dan sesiapa sekutukan Allah maka dia telah melakukan dosa besar.
5:48 Dan Kami yang telah menurunkan kepadamu kitab yang benar dan mengesahkan apa yang diantara dua tangannya dari kitab dan yang mengawal ketulinanya maka hukumlah diantara kamu dengan apa yang diturunkan Allah dan jangan kamu mengikuti nafsumu setelah datang kepadamu yang benar dan sekelianya Kami jadikan syariat yang jelas dan jika dikehendaki Allah pasti dijadikan ummat yang satu tetapi dikehendaki menguji kamu dengan apa yang diberikan kepadamu maka berusaha-gigihlah kamu kepada kebajikan dan kepada Allah tempat kembalimu semua maka akan dikhabarkan kepadamu dengan apa yang telah kamu pertikaikan.
6:48 Dan Kami tidak utuskan penyampai melainkan untuk memberi khabar gembira dan memberi amaran maka sesiapa amanah dan mengadakan pemulihan maka tiada ketakutan dan tiada keraguan bagi mereka.
7:48 Dan menyeru beberapa penghuni dari tempat tinggi yang dikenali dengan tanda mereka dan berkata tidak berguna sedikit pun kumpulan kamu malahan kamu telah takbur denganya.
8:48 Dan ketika syaitan menampakkan indah segala amalan mereka dengan berkata tiada manusia lain berjaya seperti kamu kerana aku jiranmu dan apabila dilihatnya kedua-dua pasukan terpinga-pinga dia berkata, aku berlepas diri darimu dan aku melihat apa yang tidak kamu lihat dan aku takutkan Allah dan Allah dengan azab pembalasanya sangat dahsyat.
9:49 Dan diantara orang yang berkata, izinkan aku dan jangan kamu memfitnah aku, pasti mereka itulah yang kecundang dan jahannama mengelilingi orang yang tidak percaya.
10:48 Dan mereka berkata bilakah janjinya akan dilaksanakan jika kamu berkata benar.
11:48 Berkata wahai nuuhu turunlah dengan selamat dan keberkatan atasmu dan ummat yang bersamamu dan ummat yang Kami berikan nikmat kesenangan mereka kemudian Kami sentuhkan azab yang dahsyat.

Dapatlah apa yang dimaksudkan...

Anonymous said...

Sekarang perhatikan pula 4 muka surat akhir dari Surah Ar Araaf (7) ayat 162 - 206...

7:162 Maka orang yang zalim dikalangan mereka telah menukar perkataanya yang bukan dikatakan kepada mereka maka Kami menurunkan wabak penyakit dari langitnya atas kezaliman mereka.
7:163 Dan tanyalah mereka yang khariahnya berhampiran laut ketika mereka melanggar -ssabti apabila datang kumpulan ikan berhimpun pada hari bukan sabti dan mereka tidak mentaatinya demikianlah ujian Kami keatas mereka dengan apa yang telah lakukan kefasikan atasnya.
7:164 Dan ketika berkata suatu ummat dari mereka, mengapa diberi amaran kepada kaum yang Allah melaknati mereka dan mengazabkan mereka dengan dahsyatnya maka mereka berkata dianya sebagai amaran dari pemeliharamu supaya mereka prihatin.
7:165 Maka setelah mereka melupakan apa yang telah diperingatkan Kami selamatkan orang yang mencegah kejahatan dan diazabkan orang yang zalim dengan azab dahsyat atas kefasikkan mereka.
7:166 Maka setelah mereka melanggar apa yang mereka ditegah darinya Kami katakan jadilah kamu seperti kera yang melarat.
7:167 Dan pemeliharamu hebahkan akan dibangkitkan mereka pada hari kebangkitanya dan diazabkan dengan dahsyat malahan pemeliharamu pantas pembalasanya disamping yang pengampun yang penyayang.
7:168 Dan Kami bahagikan mereka dibumi kepada beberapa golongan dan diantara mereka soleh dan diantaranya tidak dan Kami menguji mereka dengan kebaikkan dan keburukkan supaya mereka kembali.
7:169 Maka Kami gantikan mereka dengan pengganti yang mewarisi -lkitaaba malahan mereka mengambil duniawi yang rendah dan berkata kami pasti diampunkan dan jika datang kepada mereka duniawi atau yang semisal kami mengambilnya dan bukankah mereka telah mengambil perjanjian didalam -lkitaabi mereka tidak akan berkata terhadap Allah melainkan yang benar dan mereka pelajari apa yang didalamnya dan daerah akhirat keutamaan bagi orang yang prihatin maka apakah tidak mereka fikirkan.
7:170 Dan orang yang berpegang teguh dengan -lkitabi dan melaksanakan kewajipanya maka Kami tidak akan menafikan ganjaran kepada orang yang melakukan pemulihan.
7:171 Dan ketika Kami tinggikan kemantapan/merit keatas mereka seperti bayangan gunung, mereka menyangka dianya akan jatuh keatas mereka maka ambillah apa yang Kami berikan kepadamu dengan teguh dan ingatlah apa yang didalamnya supaya kamu prihatin denganya.
7:172 Dan ketika pemeliharamu mengambil zuriat keturunan setiap banii aadama dari tulang belakangnya dan mereka bersaksikan dengan jiwa mereka maka Dia berkata bukankah Aku ini pemeliharamu maka mereka berkata ya! benar dan kami menyaksikanya maka jangan kamu berkata pada hari kebangkitan kelak yang kamu melupainya.

bersbg...

Anonymous said...

smbg...

7:173 Atau kamu katakan yang bapa kami yang menyengutukan sejak dahulu dan kami hanyalah keturunan mereka maka adakah Kamu melaknati kami atas perbuatan orang yang mengambil yang palsu.
7:174 Demikianlah Kami menjelaskan ayat ayatnya supaya mereka kembali.
7:175 Dan bacakan kepada mereka berita orang yang telah Kami berikan ayat ayatnya dan mereka manarik diri darinya dan mengikuti syaitan maka mereka itulah darinya orang yang menyeleweng.
7:176 Dan jika Kami kehendaki pastinya ditinggikan mereka tetapi mereka condong kepada duniawi dan mengikuti hawa nafsu mereka maka misalan mereka seperti anjing jika kamu membelainya dijelirkan lidahnya dan jika dibiarkan dijelirkan lidahnya juga demikian itulah misalan bagi kaum yang telah mendustakan ayat ayat Kami maka ceritakanlah kisah ini supaya mereka merenungkanya.
7:177 Sangat buruk misalan bagi kaum yang mendustakan ayat ayat Kami dan diri mereka maka itulah orang yang telah melakukan kezaliman.
7:178 Sesiapa yang Allah berikan petunjuk maka dia yang mendapat petunjuk dan sesiapa sesat maka mereka itulah orang yang rugi.
7:179 Dan pasti Kami telah menyediakan jahannama bagi kebanyakkan dari jinni dan manusia baginya hati mereka tidak memahami denganya dan baginya mata mereka tidak melihat denganya dan baginya telinga mereka tidak mendengar denganya maka mereka itu seperti binatang malahan lebih sesat darinya dan mereka itulah orang yang lalai.
7:180 Dan Allah miliki nama nama yang terbaik maka serulah kepadanya dan tinggalkan orang yang telah selewengkan namanya dan mereka pasti diberi pembalasan atas apa yang telah mereka lakukan.
7:181 Dan dari ciptaan Kami terdapat umat yang mendapat petunjuk yang benar dan denganya mereka telah melaksanakan keadilan.
7:182 Dan orang yang mendustakan ayat ayat Kami pasti ditarik berperingkat peringkat dari setiap arah yang mereka tidak mengetahuinya.
7:183 Dan ditangguhkan mereka kepada muslihat Kami yang mantap.

bersmbg...

Anonymous said...

smbg...

7:184 Apakah tidak mereka renungkan sahabat mereka itu dia bukanya tidak waras malahan dialah pemberi amaran yang jelas.
7:185 Tidakkah mereka perhatikan penguasa langit dan bumi dan segala apa yang Allah ciptakan dan mudah mudahan telah dekat ajal mereka maka dengan hadiitsin manakah sesudahnya mereka akan amanah.
7:186 Maka sesiapa yang Allah kehendaki sesat maka tiada petunjuk baginya dan dibiarkan mereka dalam kebiadapan dan kebinggungan.
7:187 Mereka bertanya kamu saatnya bilakah dianya turun katakan ilmu pengetahuanya disisi pemeliharaku dan tidak akan menjelma waktunya melainkan dianya sangat berat bagi langit dan bumi dan tidak datang kepadamu melainkan dengan serta merta dan mereka bertanya seakan kamu mahir denganya katakan pengetahuanya disisi Allah malahan kebanyakkan dari manusia tidak mengetahuinya.
7:188 Katakan aku tidak berkuasa memberi manfa’at atau memudaratkan diriku melainkan dikehendaki Allah dan jika aku mengetahui yang ghaib pasti aku mendapat banyak keutamaan darinya dan tidak menyentuh aku keburukkan malahan aku hanyalah pemberi amaran dan pembawa berita kepada kaum yang amanah.
7:189 Dia mencipta kamu dari jiwa yang satu dan dijadikan darinya pasangan bagi menenangkan kamu dan setelah disetubuhi dianya mengandung kandungan yang ringan maka diulanginya hingga menjadi berat maka mereka berdua berdoa kepada Allah wahai pemelihara kami berikan kami anak soleh pastinya kami menjadi orang yang berterima kasih.
7:190 Setelah diberikan anak yang soleh mereka sekutukan dengan apa yang diberikan, teramat mulianya Allah dari apa yang mereka sekutukanya.
7:191 Apakah mereka sekutukan dengan apa yang tidak dapat mencipta sesuatu pun malahan mereka pun Dia yang menciptanya.
7:192 Dan mereka tidak dapat memberi pertolongan malahan diri mereka sendiri pun tidak dapat mereka tolong.
7:193 Jika kamu menyeru kepada petunjuk mereka tidak mengikutinya sama sahaja bagi mereka sama ada kamu menyeru atau kamu membisu.
7:194 Orang yang kamu seru selain Allah adalah hamba yang serupa kamu maka teruskan seruanmu supaya mereka perkenankan seruanmu jika kamu orang yang benar.

bsmbg...

Anonymous said...

smbg...

7:195 Adakah mereka punyai kaki bagi berjalan denganya atau punyai mata bagi melihat denganya atau punyai tangan bagi berpegang denganya atau punyai telinga bagi mendengar denganya maka katakan serulah sekutumu dan muslihatkan Aku dan jangan kamu tangguhkan.
7:196 Sesungguhnya Allah pelindungku dan Dia yang menurunkan -lkitaaba dan hanya Dia pelindung bagi orang yang soleh.
7:197 Dan orang yang kamu seru selain Dia mereka tidak dapat menolong kamu dan tidak juga diri mereka dapat ditolong.
7:198 Jika kamu seru mereka kepada petunjuk mereka tidak mendengar dan kamu lihat mereka pandang kamu tetapi mereka tidak melihat kamu.
7:199 Berilah kebaikkan dan serulah kepada amalan ma’aruf dan berpalinglah kamu dari orang yang bodoh.
7:200 Jika syaitan menggoda kamu maka mohonlah perlindungan dari Allah sesungguhnya Dia yang mendengar yang mengetahui.
7:201 Sesungguhnya orang yang prihatin apabila disentuh godaan syaitan mereka ingat dan menyedarinya.
7:202 Dan rakan rakan mereka mendorong mereka lebih jauh kedalam penyelewengan malahan mereka tidak berhenti darinya.
7:203 Dan jika kamu tidak datangkan suatu ayat mereka berkata mengapa tidak kamu memilihnya sendiri maka katakan aku hanya mengikuti apa yang diilhamkan kepadaku dari pemeliharaku dan ini padangan dari pemeliharaku sebagai petunjuk dan rahmat bagi kaum yang amanah.
7:204 Dan apabila -lqur’aanu dibacakan maka dengarlah dan diamlah supaya kamu diberi rahmat dariNya.
7:205 Dan ingatlah pemeliharamu dalam jiwamu dan merendah dirilah dan takutlah dan jangan lantangkan ucapanmu diwaktu pagi dan petang dan jangan kamu menjadi darinya orang yang lalai.
7:206 Sesungguhnya orang yang disisi pemeliharamu mereka tidak takbur dari beribadah kepada Dia dan hanya Dia mereka sanjung dan hanya kepada Dia mereka patuh.

Beribu-ribu boleh diberi lagi...

Anonymous said...

tertarik dgn ungkapan 'macam mana nak solat, puasa, zakat, haji kalau xde hadis'..

Saya nak tahu macamana Pak Yeh n rakan2 sefahaman nak jawab persoalan di atas?

atau pun mcm geng2 anti hadis yg lain (xsemestinya pak yeh n the gang) yg kata xperlu sembahyang 5 waktu sbb xdiperintahkn dlm Quran?

akupun said...

4:59, Obey Allah and Obey the messenger.

If ye can show me, just 1 word from Quran which is Muhammad word, then i can open my heart to consider ye thought.

If there's not a single verse in Quran from Muhammad, then i would like ye to define 4:59 "obey the messenger" for people who live now,in 2013, from where and how we are going to obey Muhammad? (maybe, pakyeh is practicing sufi method to meet Muhammad-"in dream"..),but that will not be working for the rest..

Dont let the Christians dracula worshipper lough and say, look, pak yeh god, looking so dumb idiot, by asking mankind to obey Messenger, but yet leave no way to reach His(messenger) deeds.(hadis ban).

as for monkey hadis,its explained b4,it is narrator thought,not related to rasul or adultery punishment, hadis is weak, thats all.

Anonymous said...

Yang hairan sekarang ni, sebahagian wanita Melayu, menggunakan tudung ala Arab, dengan fesyen yang agak keterlaluan, dan semacam seperti tudung paderi perempuan Kristian di gereja.

Yang pihak lain seolah-olah pakaian Arab itu pakaian Islam. Bukan maksud saya suruh wanita Islam Melayu, pakai pakaian menjolok mata, kita tahu tahulah apa yang beretika dan sesuai.

Sekarang semua ala Arab, sehingga buah korma tu macam buah syurga. Tak kanlah Allah hanya beri khasiat lebih untuk buah di negeri Arab. Negeri lain pun banyak juga khasiat.

Apa Islamya pihak Al-Qaida dan Taliban, yang sanggup membunuh orang tidak berdosa, gara-gara fahaman salah tafsir Quran dan hadis yang macam meroyan.

Dalam Quran sudah kata, jangan paksa kalau orang lain jahil. Kita hanya menyampai dengan hikmah.

Apa yang orang kagum sangat bila depan Kaabah, sedangkan anak Pak Arab Sehik, ambil video dalam Kaaabah. Tak ada apa-apa pun, cuma nampak macam kesan bekas penganut Hindu sebelum Muhammad.

Tapi ... kita pilihlah apa yang kita suka. Allah tak paksa.

Anonymous said...

Abu Sa'id Khudri reported that during the lifetime of Allah's Messenger (may peace be upon him) the hypocrites behaved in this way that when Allah's Prophet (may peace be upon him) set out for a battle, they kept themselves behind, and they became happy that they had managed to sit in the house contrary to (the act of) Allah's Messenger (may peace be upon him), and when Allah's Prophet (may peace he upon him) came back, they put forward excuses and took oath and wished that people should laud them for the deeds which they had not done. It was on this occasion that this verse was revealed: "Think not that those who exult in what they have done, and love to be praised for what they have not done-think not them to be safe from the chastisement; and for them is a painful chastisement" (iii. 18).

Anonymous said...

"And if you ask them,they will surely say,'We were only conversing and playing'.Say "Is it Allah,His verses and His Messanger thay you were mocking" surah Al Taubah 65-66.
Abdullah bin Umar reported saying the verses ofthe Quran was revealed during the gathering in the battle of Tabuk.Allah declared some people to be non believer as a result of vainntalk that signified mocking and disdain of a sign of Allah and His messanger (saw) and or taking the believers as objected of redicule.

Abdullah Umar added.verily.I have seen hi m( the man) clinging to the nose of rope of the prophets camel pleading,not even minding the wounds his feet were sustaining while in that situation and was saying:"Messanger of Allah,We were only conversing and jesting.And the messanger of Allah was replying to him."Is it Allah,His verses and Hid messanger that you were mocking?Make no excuse for you have rejected faith after you belief"A person utter a word thoughtlessly(without considering its implication good or bad) and as a result of this,he will be thrown into the hell fire deeper than the distance between the East and the West"

pak yeh said...

Saudara Anonymous yang bewri reference Quran bejela2,
Apa mesej kamu.??? Di sini tempat berbahas, bukan tempat kataham Al Quran.
Coba berbahas.!!! dan tolong sebut nama bi bawah supaya saya dapat tujukan bahas kapada orang yang bernama. Jika saya tujukan hujah kapada Anonymous, munkin tersalah Anonymous nanti
Jadi cuba bahas. Kalau panjang sangat,itu namanya besyarah. Nak bersyarah pegi bersyarah kat Universiti aje.

pak yeh said...

Mr akupun.
Pls state what u mean by Quran 4:59, Obey Allah and Obey the messenger.


Quran is all Allahs words, but it is also a hadis because 1)it comes from prophet Mohamads mouth and 2)Allah calls the Quran ahsanal hadis..refer Quran 39:23 "I have revealed/'wahyu" ahsanal hadis, ascripture consistamt..."
So believe in Allah and believe in the Rasul is believe in Allah and the Quran. Other hadis are not aproved by Allah as per Quran 31:6 and Quran 18;26.

pak yeh said...

akupu said:
4:59, Obey Allah and Obey the messenger.

If ye can show me, just 1 word from Quran which is Muhammad word, then i can open my heart to consider ye thought.

Pak Yeh's reply:
From whose mouth did the Quran come out of.???
Prophet Mohamad right.?
So it is a revealed hadis, and Allah says so.Refer Quran 39:23 "I have recealed/wahyu ahsanal hadis a scripture."
Other hadis were banned. Your own hadis Ulama testifies the soheh of the banning of the hadis by prophet Mohamad.
Quran 31:6 is a warning against using other hadis or lahwal hadis.
Quran 18:26 states that nobody, not even the Rasul is a partner in Allah's law/hukum.!!!
Butt akupun and ASWJ and Syiah Hadis religion take the hadis narators includin MONKEYS as law makers besides Allah.
Wahahaha.

akupun said:
If there's not a single verse in Quran from Muhammad, then i would like ye to define 4:59 "obey the messenger" for people who live now,in 2013, from where and how we are going to obey Muhammad? (maybe, pakyeh is practicing sufi method to meet Muhammad-"in dream"..),but that will not be working for the rest..

Pak Yeh's reply:
From the Quran daa.!
Yiu mean to say from hearsay hadis that include monkeys, that appeared 300 years after Rasul died.????That woul make all kafir laugh at Muslims for believing in hearsay and monkeys.!!!
Wahahaha.

akupun said:
Dont let the Christians dracula worshipper lough and say, look, pak yeh god, looking so dumb idiot, by asking mankind to obey Messenger, but yet leave no way to reach His(messenger) deeds.(hadis ban).

Pak Yeh's reply
Christians and all kafir are laughing at your phidophile hadis, monkey hadis and allah flip flop hadis to laugh at Muslims. They are not laughing at Muslims like me who only believe in the Quran.
Wahaha Allah flip flop and monkey law makers.??? That is what hadis Muslim are.!!! Very stupid Muslims.!!!

akupun saidL
as for monkey hadis,its explained b4,it is narrator thought,not related to rasul or adultery punishment, hadis is weak, thats all.

Pak Yeh's reply
Yeah, but it is still a soheh hadis in Bukhari muslims and your book of hadis. Monkey hadis when appear in Bukhari Muslim hadis makes monkeys of Bukhari Muslim and all hadis Muslims ie ASWJ and Syiah. May be Syiah dont have monkeys al law makers. so they are a bit more better that akupun and ASWJ.
Wahahaha.

Annakholat Atastokhdevishizar said...
This comment has been removed by the author.
Annakholat Atastokhdevishizar said...

monkey hadith and hadith that depicts Muhammad as a paedophile are the ones of the most embarrasing facts about ASWJ. its typical response from them to putar belit saying this and that hadith is weak when those 2 are from sahih Bukhari!

and we are not even discuss abt non-sahih (e.g. hasan, daif) hadiths.

before i 'found' Quran, i'm personally troubled with hadith saying our prophet married a 7 y-old girl. the best thing that i could reason with is that Muhammad treated her a bit more like her age and not as an adult. but who knows for sure?

i am convinced now that religiously (pun intended) following non ahsanal hadiths brings more damage than good. Surely hadiths Bukhari Muslim etc are not from Allah when there are so much contradictions and nonsense among the sahih itself.

Allah has granted us so much freedon and yet there are some ulamaks that restrict Muslims to follow their interpretations of Quran and hadith with no room for discussion or thought. Thus, Muslims have committed idolatry (astagfirullah); leaving matters of faith to other people.

sometimes i pointed this out to ASWJ layman out there but they simply won't take heed. perhaps i didn't have the qualification scrolls so my words meant nothing.

funnily enough, some took pity on me because i've strayed from true Islam. its ok though, when Allah asked me in Akhirat, I can say that I serve only Allah using my own judgment and i discard the ulamaks from being an idol i.e. blindly following them.

pak yeh said...

Salam Annakholat.,
I agree. History have shown that it is the Rabbi/Priest/Gurus/Monks/Ulama's book/sayings/hadis that corrupts Gods religion, whether it is Judaism,Christianity,Hindu,Budhist or Islam. The Priest/Ulama is the most effective disguise Satan uses to mislead Gods believers. Hyppocrite Priests are difficult to detect. The history of Catholic Popes shows that married Pope named Borgia was full of adultery while he was a Pope.
Muslims have a greater problem identifying hypocrite Ulamas, because they are married and are not any different than us.

Matrojak said...

Nak jawab soalan...

@Anon 07:14:00 PM
dan
@Akupun

Kitab Torah dan Bible ialah kitab yg diriwayat secara hear & say - ramai orang Islam tak ikut hukum dlm Torah & Bible.... kitab2 hadis Nabi Muhammad juga adalah kitab yg diriwayatkan secara hear & say.... jadi kalau tak ikut pun takpe.... persoalan kitab & hadis yg diriwayatkan secara hear & say, kalau nak tahu lebeh lanjut sila baca ke blog sy.... kalau nak tahu la...

Tak tahu cara nak solat kalau takde hadis??.... jawabnya dlm Quran tak sebut solat secara detail, maka solat ialah justifikasi secara ijtihad (guna akal). Bukan sahaja solat, malah apa sahaja hukum yg Quran tak sebut secara detail, maka ia adalah ijtihad (guna akal) - tak perlu hadis pun takpe...

Cuba akupun & anon fikir... orang macam Kassim Ahmad pun guna Quran sahaja tetapi beliau solat 5 X sehari, macamana tuh??.... so, jangan banyak baca kitab2 hadis tetapi banyakkan membaca kitab2 tafseer al-Quran - tak kisahlah tafsir dari ulama dahulu atau ulama sekarang asalkan adalah tafseer bukan hadis2.... kalu tidak kena rejam monyet... waa,ha,ha,ha,ha,ha...

akupun said...

You left open hole when u said this:
From whose mouth did the Quran come out of.???
Prophet Mohamad right.?

its 1st come from Jibrail, so it can be Jibrail hadis too, then it come from mouth of 1st caliph,Abu bakar, then Umar,then Usman, ye have to understand, at time of usman did the compilation of Quran been done.

So if i use yr logic,(ie Quran is from muhammad mouth/word/hadis) then it could be Abu bakar/umar hadis too, because it come from their mouth b4 it was compiled by Syd Usman.

ops, did i said UMAR? i think u got some kind of hateress towards him...now can u believe Quran which is Umar hadis? u want or not,the fact is there,if u can, then why u cant when coming to Sahih muslim? for yr info, umar grandson who uplift hadis ban is lived in same age as usman the caliph.

im not on debate, just hiliting some of yr point that i found not so strong.

akupun said...

@matrojak

Ijtihad guna akal? akal siapa? MatRojak? ha ha ha..

Guna akal bukan tak boleh, bolah aja, tapi kalau terus ke situ, maka kita terpaksa bypass Qiyas-Ijma-Sunnah(hadis),itulah source of knowledge dlm Islam yg saya kira Matrojak lebih tahu.

Jikalau dgn bypass semua itu, Matrojak boleh boleh bagi better solution kpd permasalahan dalam islam sekarang,dan seterusnya membina dan menjadikan Islam itu lebih baik/kuat, maka tiada salahnya, tetapi, jikalau Ijtihad dari akal Matrojak atau pakyeh atau siapa saja berjuta islam yg tolak established source of knowledge/saria law dalam islam ini, akan merosakkan malah mengkicarkacirkan keadaan Islam sekarang, maka akupun ada hak untuk persoal tindakan mereka, kerna im a man of reason too, prove me antihadis pro is better muslim/ummah than conventional muslim, im ready to consider.

i think u guys dont even have proper way to do solat,hajj,zakat,puasa etc2(gerenti tunggang langgang kalo suruh ajar dari pikiran/ijtihad akal sindri),dan kalau dah ada pun, adakah solat seperti itu yg dikehendaki Allah? jika Ya, maka Hindu/buddha/kristian juga ada hak utk katakan bahwa semayang seperti merekalah yg betul dan diredhai tuhan yg satu,Itu belum lagi bab rukun nikah kawin/jual beli/bla bla...u need 1400 years to match conventional Islam development...heh he..

Tapi xpa, berusahalah..

Anonymous said...

Saudara Annnakholat.

You mention about Rasuallah (saw) married Aishah at the age of seven and you find it really trouble you.
If you really study the hadith and the tafsir al Quran correctly,I dont think you will any problem to justify with yourself the reason behind the above marriage.

Firstly Rasuallah (saw) is al maksum.that mean he cant do any wrong thing.They are four instance in Quran that when Prophet Muhammad did something wrong,Allah came up with wahyu to correct his mistake.One of the instance in surah Ah Tahrim ayat (1)
Therefore if his marrage to Aishah was not accoding to Islam,Allah will surely correct it with wahyu.

Secondly,how do you know,Aishah age is seven(7).Do they have national registration department in Mekah 1400 ago thay register all the child birth,like what we have today.I just wonder who fix Aishah age at 7.

Saudara,what Bukhari and Muslim did thousand year ago,to collect all the hadith and the methdology he use to varify the sahih. Is mind bogling?
One of the strange think ,which I cannot explain that millions of muslim in the world since phrophet time until today can memorise Al Quran.from A to Z.
So what is so diffucult for the good muslim to memorise hadith from Rasuallah (saw)

Dont give up brother,Keep learning and asking,you will fire the right path.

Salam.

Anonymous said...

Pak Yeh,
Saya yang tulis comment surat al taubah ayat 65-66.yang di turunkan pada waktu perang Tabul kerana ada saorang hamba Allah yang mempermainkan Allah dan Nabi Muhammad saw.
Nama saya Hj Azhar.
Jadi apa yang Pak Yeh lakukan sekarang ini,merpemainkan Allah(quran) dan Nabi Muhammad(hadith - sunnah)

Apa Pak Yeh tak takutkah seksa Allah bila mati nanti.

Apa feadahnya kita cuba berdebat dengan perkara yangnkita tidak mempunyai pengetahuan ang cukup dan kita tidak mahu belajar dari guu yang lebeh tahu.

pak yeh said...

Hj Azhar kata:
Jadi apa yang Pak Yeh lakukan sekarang ini,merpemainkan Allah(quran) dan Nabi Muhammad(hadith - sunnah)

Pak Yeh jawab:
Apa daa ko ni dah gila ke.?
Bila masa aku mempermainkan Allah/Quran.?
Hadis yang di soheh kan oleh Allah ia lah ahsanal hadis,ia itu Quran..rujuk Quran 39:23"aku wahyukan ahsanal hadis, se buah kitab, tanpa ragu..."
Hadis yang di larang oleh Allah adalah "lahwal hadis"..rujuk Quran 31:6"Ada orang guna lahwal had untok menyesatkan orang lain dari jalan Allah, tanpa pengetahuan, dan jadikannya(jalan Allah/Islam)bahan tertawa.
Buktinya lahwal hadis adalah hadis monyet dan hadis Israk mikraj yang kata Allah flip flop bila rancang solat dari 50 hingga 5 solat sehari, sedangkan Quran telah sebut 3 kali sehari solat tanpa flip flop.Apakah Quran tidak lenkap atau hadis yang tokok tambah dengan mitos Greek nabi naik kuda Hercules???

Hj Azhae kata:
Apa Pak Yeh tak takutkah seksa Allah bila mati nanti.

Pak Yeh jawab:
Apa perlu saya takut.? Saya berjalan benar berlandaskan Quran sahaja dan tiada tokok tambah Islam ku dengan "lahwal hadis" yang Allah larangi.

Hj Azhar kata:
Apa feadahnya kita cuba berdebat dengan perkara yangnkita tidak mempunyai pengetahuan ang cukup dan kita tidak mahu belajar dari guu yang lebeh tahu.

Pak Yeh jawab:
Yang tidak ada pengetahuan itu adalah kamu dan ASWJ/Syiah yang telah tokok tambah Islam dengan lahwal hadis..rujuk Quran 31:6.
Saya setuju dengan mempelajari dari "orang yang lebeh tahu", tetapi orang yang di katakan lebeh tahu itu sebenarnya adalah pengamal lahwal hadis yang tanpa pengetahuan relah menyesatkan Muslimin dan jadikan Islam bahan ketawa..rujuk Quran 31:6.

Selagi kamu dan ASWQJ/Syiah guna lahwal hadis, selagi itulah kamu sesat...rujuk Quran 31:6.

pak yeh said...

akupun said,
You left open hole when u said this:
From whose mouth did the Quran come out of.???
Prophet Mohamad right.?

Pak Yeh's reply:
Am I right or am I wrong to say that.???Therefor Quran is a prophet Mohamad ahsanal hadis but in the identity of Allahs..refer Quran 39:23"I have revealed/wahyu ahsanal hadis, a scripture consistant..." Agree.?

akupun said:
its 1st come from Jibrail, so it can be Jibrail hadis too, then it come from mouth of 1st caliph,Abu bakar, then Umar,then Usman, ye have to understand, at time of usman did the compilation of Quran been done., and neither did the Rasululah.

Pak Yehs repaly
Yes, I can agree with that. But Jibrail di not write it down.It was the the people who memorised and recited and wrote down the Quran, that is actually responsible for writing the Quran. That is why Allah calls it a hadis ie a "kitab written by man". And this is the only kitab written by man that Allah and the prophet approves of.refer Quran 41:6,39;23,18;26 n 12;40.

akupun said:
So if i use yr logic,(ie Quran is from muhammad mouth/word/hadis) then it could be Abu bakar/umar hadis too, because it come from their mouth b4 it was compiled by Syd Usman.

Pak Yehs reply:
Yes I agree. That is why Allah call it a hadis. But this hadis is from eye witness, unlike Bukhari Muslims hadis which is from non eye witness 300 years after Rasullullah died, thus making it a hearsay/khabar angin hadis.
Allah through the compilers of the Quran eliminated all contradictions ans falsehood. Allah then challenges everyone to find any contradictions or falsehood in the Quran in an attempt to prove that the Quran is really from Him.

Matrojak said...

@akupun

akupun tulis:
Ijtihad guna akal? akal siapa? MatRojak? ha ha ha..

jawabnya:
Kan dalam Quran sebut suruh guna akal dan sebut jgn ikut apa yg kita tak tahu... btw kenalah berilmu dulu kena banyak baca dan kaji.... teringat masa kat forum astora jabat dulu ada forumer kata, almarhum Syed Hussein al-Attas berkata, "Dalam menolak hadis akal perlu digunakan." Jadi mereka yg selalu guna hadis memang tak guna akal....

Tak percaya?? Kalau tak percaya cubalah akupun berakal nak guna hadis monyet atau tidak?? Kalau akupun tak guna akal tentu akupun akan ikut hadis monyet yg ditakrif saheh oleh Imam Bukhari... akupun kena tangkap khalwat monyet dulu baru rejam monyet... bolehkah akal akupun terima itu?? hahahaha....

Akupun tulis:
jikalau Ijtihad dari akal Matrojak atau pakyeh atau siapa saja berjuta islam yg tolak established source of knowledge/saria law dalam islam ini, akan merosakkan malah mengkicarkacirkan keadaan Islam sekarang,

Jawabnya:
Laa guna hadislah yg merosakkan dan mengkucar-kacirkan Islam, filem Innocence of Muslim pun dibuat berdasarkan lahwal hadis, di Kelantan dahulu seorang jemaah tabligh kawen dengan budak perempuan bawah umur, Mufti Harusani kata berdasarkan hadis sultan bayangan Tuhan krn nak bodek sultan etc byk lagi yg mengkucar-kacirkan Islam krn hadis...

Annakholat Atastokhdevishizar said...

Dear Anon, 30 Jan 7:42

Sorry that was a mistake of mine. The prophet didn’t marry Aishah when she was 7 but 6. Here’s the proof from Sahih Bukhari:

Volume 7, Book 62, Number 64 :Narrated by 'Aisha
That the Prophet married her when she was six years old and he consummated his marriage when she was nine years old, and then she remained with him for nine years (i.e., till his death).

Volume 7, Book 62, Number 65 : Narrated by 'Aisha
That the Prophet married her when she was six years old and he consummated his marriage when she was nine years old. Hisham said: I have been informed that 'Aisha remained with the Prophet for nine years (i.e. till his death)." What you know of the Quran (by heart)'

If an old man has sex with a 9 year old girl is called paedophile then why muslims got angry when Muhammad got labelled the same?

Now, considering the proper marriageable age from Quran: refer verse 4:6. Even this verse concerns orphans but it also give guidance on suitable age for marriage; that is SOUND JUDGMENT. Does a 6 or 9 year old have sound judgment?

See verse 4:21; it explains a solemn vow is included in marriage. Can such vow accepted from a child? Can the child fully comprehend what she vowed into?

Some muslims misinterpret verse 65:4 which condones marriage with minors. If you cross check this verse and study the original text closely, interpretation of marrying small girls would not make sense.

Its rare to see parents marry off their pre-pubescent daughters. I have yet to see parents marry their 6 or 9 year olds to 50+ year old men. Why is it so when hadiths permit it? Because it against any sane mind. Is it possible that these hadiths came from Allah when it defies human reason (which also given by Allah)?

So what is the proper marriageable age for women? If they can be trusted with managing responsibility, matured physically, in judgment and act, then the woman can be considered for marriage. Although the age is not specified certainly not 6 or 9 years old.

Our prophet cannot marry a child when Quran said otherwise. Please look further on more verse from Quran regarding proper age for marriage if you wish. But for me, our prophet is not a paedophile and thus hadiths that portrayed so are insults to the good name of Muhammad.

pak yeh said...

Anonymous Wed Jan 30, 07:42:00 AM GMT+08:00

You are mad for defending a phidopile hadis.!!!
Marrying,ie sex with 6 year old child can kill the child. That is a proven science finding, unless you penis is the size of a needle. Wahahaha.
Are you saying it is Islamic to marry a 6 year old.??? Would you give your 6 year old daughter in marraige.???
What an idiot you are.!!! Making a mockery of Islam.!!! No Muslim in their right mind would be a pedophile, marrying a 6 year old.
If you want to defend Islam, get rid of that pedophile hadis. If you want to make a mockery of Islam, defend Bukhari Muslis pedophile hadis. And that makes you and Bukhari Muslim pedophiles too.!!!

Annakholat Atastokhdevishizar said...

tertarik dgn ungkapan 'macam mana nak solat, puasa, zakat, haji kalau xde hadis'..
Saya nak tahu macamana Pak Yeh n rakan2 sefahaman nak jawab persoalan di atas?
atau pun mcm geng2 anti hadis yg lain (xsemestinya pak yeh n the gang) yg kata xperlu sembahyang 5 waktu sbb xdiperintahkn dlm Quran?

Anon Jan 28 7:14,

Cubalah kaji sendiri ayat Quran mana yg terangkan solat, puasa zakat dan haji. Memanglah ikut Quran saja tak selengkap macam hadis bukhari muslim. Tapi dengan begitu banyak pantang larang dari lahwal hadis ini telah melalaikan Muslim dari menghayati ibadah yang Allah suruh.

Tanya diri sekali lagi kenapa Allah x buat peraturan yg begitu terperinci dalam solat, zakat, puasa dan haji? Adakah buat ibadah itu sekadar menepati segala peraturan yg digariskan hadis bukhari muslim?

Anonymous said...

Pak Yeh.
I am not defending phidopile hadith.
Rasuallah Wife is a fact.My question is how do you know Aishah is six year old when she married Rasuallah.Do we have Palice Station in Mecca those day who register all the child birth?.Rasuallah can do no wrong,He is Al Maksum.If he make a mistake Allah will send down the wahyu to correct it.
You look down at Bukhary and Muslim who collect the Hadith .They are god fearing muslim.Not like you Pak Yeh.
You cant even speak arabic and read Quran properly.

How do you interprate surat al Taubah ayat 65-66.

You place is in Hell.

pak yeh said...

Anonymoue kata:
I am not defending phidopile hadith

Pak Yehs replyL
If marrying a 6 yr old is not pedophile, then at what age is ? 2yrs old.???
You are a disgrace to all Muslims.!!!
Dont you ever have a brain.???
Marrying a 5 yr old is like killing a 6 yr old Muslim girls.
Dont you have a brain to suspect that this hadis is a false hadis that is serving the needs of evil pedophile.???
This hadis is a licence to legalise pedophile.
You are the biggest morom ever.
Dont call yourself a Muslim. Even animal dont marry children. You and Bukhari Muslim followers are worst than animals.
Shame on you to agree wiyj fake pedophile hadis.
Your place is with pedophile devils in hell. Wahahaha.

Annakholat Atastokhdevishizar said...

Anon Jan30 11:43

Bukhari hadis said Aisya was 6 during her marriage to our prophet and he consummated when Aisya was 9. how do we know whether Aisya was really 6 or 9 or older? true, at that time there was no registration department. but people even from Muhammad's era could not make such huge estimation error if Aisya's age was actually 16 or 19 during her marriage.

in other words, sahih Bukhari is not so sahih if the age is wrong. and not so sahih either if the age is correct.

Anonymous said...

salam,

Anonymous Wed Jan 30, 07:42:00 AM GMT+08:00 said...

Qte...
Firstly Rasuallah (saw) is al maksum.that mean he cant do any wrong thing.They are four instance in Quran that when
Prophet Muhammad did something wrong,Allah came up with wahyu to correct his mistake.One of the instance in
surah Ah Tahrim ayat (1)
Unqte.....

You're right, Muhammad as a Rasullulah/Messenger is free from making mistake. A messenger can do no wrong.
However Muhammad as a prophet makes mistake and get corrected.
Muhammad as a prophet is NOT maksum. This can be seen from following verses of the Quran;

Q48:2 (Y. Ali) That Allah may forgive thee thy faults of the past and those to follow; fulfil His favour to thee;
and guide thee on the Straight Way;

The above verse shows that Muhammad as a prophet makes mistake in the past and also in the future to come.

Q80:1 (Y. Ali) (The Prophet) frowned and turned away,

Q66:1 (Y. Ali) O Prophet! Why holdest thou to be forbidden that which Allah has made lawful to thee?.......

Q9:113 (Y. Ali) It is not fitting, for the Prophet and those who believe, that they should pray for forgiveness
for Pagans, even though they be of kin,........

The verses above clearly expressing disapproval of prophet's behaviour.

Qte...
Therefore if his marrage to Aishah was not accoding to Islam,Allah will surely correct it with wahyu.
Unqte.....

There was no wahyu to correct because there was no such marriage.

In Islam the Quranic law is supreme. Anything that contradicts the Quran even if it comes from the most authentic
hadith book is rejected. Furthermore it is beyond comprehension that Muhammad should go against the very message
that he was suppose to spread. And this is what God had him saying;

Q10:15 ………," Say: "It is not for me, of my own accord, to change it: I follow naught but what is revealed unto me:
if I were to disobey my Lord, I should myself fear the penalty of a Great Day (to come)."   

So what does the Quran says about marriageable age??
There is only one verse that mentioned this;

Q4:6 And test the orphans [in your charge] until they reach a marriageable age; then,
if you find them to be mature of mind, hand over to them their possessions;

Basing on Q4:6 the criterion set by Quran is “MATURE”. The Arabic word used here is “Rushdan” meaning mature/intellect/capacity to manage one own affairs.

We also have to take into consideration the purpose of marriage as mentioned below;

Q30:21 And among His Signs is this, that He created for you mates from among yourselves,
that ye may dwell in tranquility with them, and He has put love and mercy between your (hearts):
verily in that are Signs for those who reflect.

Therefore, tranquility, love and mercy are the expected ends of any marriage. To achieve such ends, any person
who is getting married should reach a stage of psychological, emotional and physical maturity, to be up to the
responsibilities of family and children. Most important in this stage of maturity is ‘wisdom’.
By wisdom I mean this aptitude to deal with problems and hardships that will occur in any marriage.
Actually, family is an institution that needs - like any other institution - qualified management.

So do you think a 6 yr old girl meets all these requirements?
I dont think so.
Therefore there is no way for the prophet to go against God’s command and marry a girl of 6th.

mikat.

Anonymous said...

Ahmad said:
Surah 20 (Ta Ha): 130) Therefore be patient with what they say and celebrate (constantly) the praises of thy Lord before the rising of the sun, and before its setting; yea, celebrate them for part of the hours of the night, and at the sides of the day: that thou mayest have (spiritual) joy. (131) Nor strain thine eyes in longing for the things We have given for enjoyment to parties of them the splendour of the life of this world, through which We test them: but the provision of thy Lord is better and more enduring. (132) Enjoin prayer on thy people, and be constant therein. We ask thee not to provide sustenance: We provide it for thee. But the (fruit of) the Hereafter is for Righteousness. (Yusuf Ali’s translation)

The above says: Praise Allah before the rising of the sun, before its setting, part of the hours of the night, and at the sides of the day. Salat also means act of adoration; glorification and praising of Allah. It is stated here that this act is to be performed 5 times a day.

pak yeh said...

Ahmad saiad:
It is stated here that this act is to be performed 5 times a day.

Pak Yehs reply:
There is no 5 times solat in the Quran. Only 3 solat is stated ie. Fajar, Isha and Wusta(middle) which is the middle of three solat ie between Fajar and Isha ie the hadis name called Magrib.
The names of Zuhur and Asar solat is never mentioned in the Quran.
The times of prayer using the position of the sun is also not mentioned in the hadis. Anyway hadis of Bukhari Muslim is unreliable because it included a monkey hadis, a pedophile hadis and a hadis that blaspheme Allah by saying Allah palnned 50 solats a day.
Read and debate @ http://warongpakyeh.blogspot.com/2012/12/muslim-mesti-jawab-soalan2-ini-sebelum.html

mohamad adel said...

kawan kawan kalau lu orang dengar atau baca kitap kuning...boleh jadi biul. bahasanya berbelit belit sehinggakan ustaz yg mengajar guna kitap ini pening....tak caya ?

Anonymous said...

Mikat.
Fully agree with you.
So when Phrophet marry Aishah,she alredy mature and pass her puberty age?

pak yeh said...

Anonymous Thu Jan 31, 07:32:00 AM GMT+08:00

Surah 20:130 does not say solat. The word is "wasabbih bi hamdi" It is zikir Allah. It can mean solat, but still Zuhur and Asar is not mentioned...ie before sunrie is before Fajar(ie zikir befor Fajar). Before sun set is before Magrib (ie zikir before Magrib).The ends of the day is sunrise (Fajar) and sunset(Magrib).I say it is Zikir after solat Fajar and zikir after solat Magrib.
My dear Anonymous. Where does Allah mention solat of Zuhur and Asar in the Quran.
We have debated and found no solat Zuhur and Asar in the Quran @ http://warongpakyeh.blogspot.com/2012/12/muslim-mesti-jawab-soalan2-ini-sebelum.html

arya said...

Bukhari , Muslim dan perawi yang lain berpegang kepada falsafah tujuan menghalalkan cara. Mereka bertujuan memudahkan umat Islam menyelesaikan macam-macam masalah. Caranya dengan merujuk kepada hadis-hadis yang mereka kumpulkan.
Mereka amat yakin semua perawi dalam rangkaian, manusia sempurna.
Hadis hadis palsu dan daif sepatutnya diletakkan dalam kategori ajaran sesat.
Hadis-hadis yang telah disahihkan tetapi isinya hanya memalukan Islam dan umatnya patut dinilai semula.
Kalau tidak saya rasa Islam telah berjaya dirosakkan dari dalam oleh musuh-musuh Islam zaman dahulu.

Anonymous said...

'A'isha (Allah be pleased with her) reported that Allah's Prophet (may peace be upon him) married her when she was seven years old, and he was taken to his house as a bride when she was nine, and her dolls were with her; and when he (the Holy Prophet) died she was eighteen years old.

Mikat.Why do you said Rasuallah never married to Aishah.?

Anonymous said...

Pak Yeh.
You said Prayer Zuhur and Asar never mention in Quran.
Can you explain ,Why million of muslims pray zohor and asar everyday.Where did they get this pratice.Surely they must have follow what the Prophet Muhammad did.?
Impossible hundred of millions Muslim make a mistake?

Anonymous said...

lmrin b. Husain reported: The Messenger of Allah (may peace beupon him) led us In Zuhr or 'Asr prayer (noon or the afternoon prayer). (On concluding it) he said: Who recited behind me (the verses): Sabbih Isma Rabbik al-a'la (Glorify the name of thy Lord, the Most High)?There upon a person said: It was I, but I in- tended nothing but goodness.I felt that some one of you was disputing with me in it (or he was taking out from my tongue what I was reciting), said the Holy Prophet (may peace be upon him).

Pak Yeh.From the above statement from Imrin,Messenger of Allah (saw) pray Zuhur and Asar.If zuhur and Asar is not mention in Quran,why Rasuallah (saw) pray Zuhur and Asar.
This is history.this pratice had been pass on generation after generation.Pak Yeh who you want to bluff?

pak yeh said...

Salam Anonymous Fri Feb 01, 12:10:00 AM GMT+08:00
Salam Anonymous Fri Feb 01, 12:20:00 AM GMT+08:00

You are using hadis,and hadis was banned by prophet Mohamad. Please read more and debate it @
http://warongpakyeh.blogspot.com/2012/09/the-ban-burn-of-hadis.html

Zuhur and Asar contradicts the Quran 17:110.As such it is a fake sunnah from fake hadis. Read more and debate it @
http://warongpakyeh.blogspot.com/2012/12/muslim-mesti-jawab-soalan2-ini-sebelum.html

Anonymous said...

salam,

Hadis2 penglipurlara.

Hadith which insulted prophet Solomon.
Narrated Abu Huraira: Allah's Apostle said, "Once solomon, son of David said, '(By Allah)
Tonight I will have sexual intercourse with one hundred (or ninety-nine) women each of
whom will give birth to a knight who will fight in Allah's Cause.' On that a (i.e. if Allah
wills) but he did not say, 'Allah willing.' Therefore only one of those women conceived
and gave birth to a half-man. By Him in Whose Hands Muhammad's life is, if he had said,
"Allah willing', (he would have begotten sons) all of whom would have been knights
striving in Allah's Cause." (Book #52, Hadith #74)

Hadith which insulted prophet Moses.
Narrated Abu Huraira: The Prophet said, 'The (people of) Bani Israel used to take bath
naked (all together) looking at each other. The Prophet moses used to take a bath alone.
They said, 'By Allah! Nothing prevents moses from taking a bath with us except that he
has a scrotal hernia.' So once moses went out to take a bath and put his clothes over a
stone and then that stone ran away with his clothes. moses followed that stone saying,
"My clothes, O stone! My clothes, O stone! till the people of Bani Israel saw him and said,
'By Allah, moses has got no defect in his body. moses took his clothes and began to beat
the stone." Abu Huraira added, "By Allah! There are still six or seven marks present on
the stone from that excessive beating. (Book #5, Hadith #277)

I think the above hadiths are a good nomination to be included in the
"Hadith For Dummies" book.

Hadith which depicted the Prophet as a sexmaniac.
The (Exalted) Messenger used to visit all nine of his wives every night
(Bukhari, book of Nikah, vol.3, p.52).

The Holy Messenger used to have intercourse with all his wives in one hour of
the day and night (without taking a bath). And these (wives) were eleven. He had
the (sexual) power of 30 men (Bukhari, book of bath, vol.1, p.189)

Now look at how Bukhari contradict himself. Did the prophet had 9 wives or 11 wives??

mikat.

pak yeh said...

Salam mikat
Thank u for "hadis for dummies" posting. Hahaha.
Did u know that Abu Hurairah means the Father of cats.?
Abu Hurairah could have been a talking cat or Bukahri Muslim can understand cat language. Hahaha.
Not suprising becauseBukhri Muslim can understan monkey talk too as per his monkey hadis. Hahaha.

Anonymous said...

Berkenaan dgn Aisya,

para pengkaji sejarah (xtahu pula jika Tuan blog ada sumber lain yg bolh kongsi)Islam tak kira lah org Islam ke sunni/syiah, yahudi, orientalis, pengkaji barat dll semua kata yg Aisya kahwin dgn Nabi umur bawah 12 tahun (between 6 - 11 tahun). Ini sejarah ye bukan cerita dongeng Sblm zaman rom lg org dah kaji n tulis sejarah kemanusiaan.

Sbg contoh, Aisya secara peribadi org Sunni suka dia tapi org Syiah tak suka dia sangat tapi org syiah n sunni dlm bab umur Aisya kahwin nabi semua ckp bwh 12 tahun.

Pendapat saya, sejarah kalau dah ramai org kaji dan conclusion nya sama, 99.999% adalah betul.

Paedophile ke tak paedophile ke sejarah tetap sejarah so terpulang kepada individu nk tafsir kot mcm na

pak yeh said...

Anonymous kata:
Pendapat saya, sejarah kalau dah ramai org kaji dan conclusion nya sama, 99.999% adalah betul.
Paedophile ke tak paedophile ke sejarah tetap sejarah so terpulang kepada individu nk tafsir kot mcm na

Pak Yeh jawab:
Sejarah tidak semestinya benar.
Penulis sejarah mestilah eye witness atau melihat dengan mata sendiri.
Sejarah Britih kata Raja2 Melayu adalah lanun, tapi sebenarnya British lah yang lanun di Tanah Melayu.
British kata UMNO pahlawan Merdeka. Yang sebenarnya UMNO adalah government servant of the British dan tidak pernah melawan British.Yang melawan British adalah parti haluan kiri.
Begitu juga jika sejarah di ambil dari hadis ciptaan orang2 yang tidak pernah jumpa nabi dan Aishah.
Bukhari Muslim dan perawi hadis Aisha tidak pernah jumpa nabi dan Aishah, maka apa mereka kata adalah hearsay ataupun khabar angin sahaja.
Bolehkah kamu percaya seorang yang berkata sipolan kata sipolan kata Aishah kata dia berkahwin dengan nabi masa dia berumur 6 tahun.???.Mungkin perawi bermaksu 16 tahun tapi Bukhari Muslim tersilap angka.???
Boleh di buat hukum ke kata2 mereka yang tidak pernah "eye witness"/melihat dengan mata sendiri perkahwinan nabi dan Aishah .???
Maka, sejarah dari bukan eye witness di angap hearsay/khabar angin/mythology atau bohongan sahaja. Itulah taraf hadis Bukhari Muslim.


Jika benar nabi kahwin kanak2 berumur 6 tahun, sudah tentu "sunnah" ini di ikuti ramai sahabat dan tabii tabiin dan Muslimin hingga ka hari ini. Kenapa tidak ??? kerana ia melangar Sains Cerita2 yamg di tulis 300 tahun selepas nabi dan Aishah mati adalah berbentuk hearsay/khabar angindimana kanak2 boleh mati jika di kahwinkan terlampau awal dan 6 tahu adalah umur yang terlampau awal.

Adam M.A said...

Salam Pak Yeh. Sudah lama saya mencari pengikut Quran sahaja. Saya berpendapat sama dengan Pak Yeh.

Alhamdulillah, saya tidak keseorangan di Malaysia.

God Speed.