Friday, February 6, 2015

Dailog : Mufti Solat 5 Waktu Vs Mukmin Solat 3 Waktu.


Berikut adalah penjelasan tentang solat dalam bentuk dialog diantara Mufti, yang solatnya berpandukan kepada ulamak/hadis, dengan Mukmin yang mengikut ajaran Quran semata-mata.

 
Mufti: 

Kamu kata kamu semata-mata berpandukan kepada Quran dalam mengamalkan agama kamu. Macam mana kamu sembahyang dengan menggunakan Quran sahaja, sedangkan tidak ada ayat-ayat Quran yang menjelaskan cara laku solat ? 
 
Mukmin:

 Sebelum menjawab soalan itu, baik kita imbas dahulu cara solat mengikut ajaran ulamak. Apa yang terdapat di dalam kitab-kitab karangan ulamak hanyalah hadis-hadis seperti dari si anu yang diriwayatkan oleh imam si anu, katanya, ‘pada satu hari sewaktu aku sedang berbual-bual dengan si anu aku ternampak Rasulullah mencuit-cuit jari telunjuknya sewaktu beliau sedang duduk’, dan dari si anu yang diriwayatkan oleh imam si anu katanya ‘pada satu hari sewaktu Nabi sedang bersolat aku lihat beliau meletakkan kedua-dua tangannya ke atas pusatnya’ atau dari si anu, katanya ‘pada satu hari sewaktu Nabi sedang berdiri aku lihat beliau meluruskan kedua-dua tangannya ke bawah’.
Hadis-hadis di atas tidak menunjukkan bahawa Nabi mengajar orang bagaimana cara mengerjakan solat. Ia adalah sekadar lapuran-lapuran yang dibuat oleh orang-orang yang kononnya terlihat atau mengintai Nabi bersolat.
Ulamak mengatakan di dalam Quran tidak terdapat perincian cara bersolat; oleh itu hadis Nabi perlu sebagai rujukan untuk mengajar manusia cara bersolat. Soalannya di sini mengapa tidak ada hadis berkenaan Nabi mengajarkan solat secara terperinci, sepertimana ustaz-ustaz mengajar kita? Nabi seolah-seolah merasai sudah cukup dengan berkata: ‘bersolatlah kamu sebagaimana kamu lihat aku bersolat’. Akibatnya timbul berbagai khilaf antara ulamak-ulamak yang mengajarkan berbagai versi cara bersolat yang kononnya mengikut cara Nabi. Mungkin tuan Mufti ingin mengatakan sesuatu?

 
Mufti: 

 Mari kita ambil contoh bilangan waktu solat. Quran tidak menerangkan berapa waktu solat itu dilakukan dalam sehari. Maka waktu solat yang lima itu diketahui melalui hadis yang menceritakan Nabi berjumpa Tuhan di langit dalam peristiwa yang dikenali sebagai israk dan mikraj. Israk dan mikraj ialah perjalanan Nabi pada satu malam, menunggang haiwan bernama buraq, dari Mekah ke Masjidil Aqsa di Jerusalem. Dari sana Nabi mikraj ke Sidratul Muntaha di langit yang ke-tujuh dan bertemu Tuhan. Menurut cerita itu, Nabi pulang ke Mekah sebelum malam itu berakhir.
Kejadian ini dikatakan berlaku pada 27 Rejab (bulan ke 7) tahun 621 AD. Masa itu umur Nabi ialah 50 tahun. Diwaktu pertemuan dengan Tuhan itu Nabi telah diberi perintah supaya dia dan umatnya mendirikan solat 50 waktu sehari semalam.
Sewaktu Nabi hendak turun ke bumi melalui syurga ditingkat tujuh, Nabi Musa telah bertanya kepada Nabi Muhammad apakah yang telah dikatakan oleh Allah kepadanya. Nabi Muhammad menerangkan dia dan umatnya diperintahkan mendirikan solat 50 waktu sehari semalam .
Nabi Musa berkata umatnya lebih besar dan kuat daripada umat Muhammad, namum umatnya tidak dapat melakukan solat sebanyak itu, lalu Nabi Musa menyuruh supaya Nabi Muhammad kembali kepada Tuhan dan meminta supaya solat itu di kurangkan.
Nabi Muhammad mengikut suruhan Nabi Musa dan merayu kepada Tuhan. Lalu Tuhan mengurangkannya kepada 45 kali sehari semalam. Kemudian Nabi Musa telah bertanya lagi kepada Nabi Muhammad lalu Nabi menjawap Tuhan telah mengurangkan solat itu kepada empat puluh lima kali.
Nabi Musa menyuruh Nabi Muhammad minta kurang lagi kepada Allah. Dan Allah mengurangkannya lagi kepada 40 kali.
Demikianlah proses tawar menawar itu berlanjutan sebanyak sembilan kali dan pada setiap kali Allah mengurangkannya dengan lima waktu. Akhirnya solat itu dikurangkan kepada lima kali sahaja dalam sehari. Nabi Musa berkata lima kali itupun masih susah bagi umat Muhammad melakukannya dan menyuruh Nabi Muhammad memohon supaya solat itu dikurangkan lagi. Akan tetapi Nabi Muhammad berasa malu untuk memohon pengurangan lagi kepada Tuhan, maka solat itu kekal sebanyak lima kali sehari.
Ulamak mengatakan oleh kerana prinsip satu kebaikan digandakan menjadi sepuluh, lima solat masih dikira sebagai lima puluh. Dengan kata lain, pahala lima solat itu sama dengan lima puluh solat sebagaimana perintah Tuhan yang pertama kali. Mana ada ayat Quran yang menerangkan waktu solat itu?
 


Mukmin: 
 Hadis israk dan mi’raj itu tidak ada memperincikan cara mengerjakan solat. Kisah israk dan mikraj itu adalah karut dan tertolak dengan hujah-hujah berikut:
1. Buraq tidak ada dalam Quran. Kenapa hadis tidak menceritakan pula bagaimana Nabi turun ke bumi dan apakah yang terjadi pada Buraq selepas itu?
2. Mengikut sejarah, Nabi Muhammad menerima Quran sekitar umur 40 tahun. Di dalam Quran itu berulang kali terdapat perintah mendirikan solat. Maka tidak menasabah jika Tuhan membiarkan Nabi dan umatnya tertanya-tanya selama sepuluh tahun tentang apa dan bagaimana mendirikan solat yang disebut di dalam Quran itu! Yang lebih menghairankan, waktu mi’raj itu pun Nabi tidak bertanya kepada Tuhan cara melakukan solat, seandainya benar Quran itu tidak menerangkan tentang solat.
3. Tuhan telah mengubah perintahnya dari solat 50 kali kepada 5 kali sahaja atas gesaan Nabi Musa. Adakah ini bermakna Tuhan tidak ada pendirian tetap dalam membuat keputusannya? Nampaknya Tuhan boleh berubah dan dipengaruhi oleh kemahuan manusia dalam menentukan kehendak dan perintahnya? Siapa lebih berkuasa; Tuhan atau Nabi? Atau adakah Tuhan sekadar bercanda atau mempermain-mainkan Nabi ?.

4. Mengapa pula Nabi Musa menjadi penasihat kepada Nabi Muhammad, tidakkah nampak unur-unsur Israiliat disini ?.

5. Adakah dengan hadis israk dan mikraj tadi bermakna Nabi Muhammad atau Nabi Musa lebih mengetahui keupayaan umat manusia daripada Allah ?.
6. Bagaimanakah mungkin Nabi Muhammad melawat Masjidil Aqsa sedangkan ianya dibina enam puluh lima tahun selepas kematian Nabi Muhammad? Nama Masjid itu pun diambil sempena nama ‘masjidil aqsa’ yang ada disebutkan di dalam Al Quran (17:1).
7. Sekiranya perintah mendirikan solat itu disampaikan kepada Nabi sewaktu dia bermikraj, berarti Nabi tidak pernah bersolat sebelum itu. Ada satu cerita menarik disini, seperti yang dinukilkan oleh Ibn Ishak. Sebagai yang diketahui, Ibn Ishak adalah diantara orang paling awal menulis biograpi Nabi Muhammad. Dia menulis diantara lainnya, Nabi memberitahu kepada isterinya perihal Israk dan mikraj semasa Nabi bangun untuk solat Fajr, dan perjalanan itu berlaku bila Nabi tidur selapas Isya. Tapi dalam cerita lain pula, dikatakan bahawa sebelum Nabi naik ke langit Nabi solat Isya dulu. Hairan juga, bagaiamana sebelum israk mikraj Nabi sudah mendirikan solat sedangkan dia belum tahu berapa waktu solat dalam sehari.
8. Kisah tawar-menawar minta dikurangkan solat antara Nabi Muhammad dengan Tuhan dalam hadis adalah mirip dengan kisah tawar-menawar antara Nabi Ibrahim dengan Tuhan supaya jangan membinasakan kota, yang terdapat dalam Bible. Mengikut Bible, Nabi Ibrahim telah berdebat dengan Tuhan bagi pihak Sodom (umat Nabi Lut) untuk tidak memusnahkan mereka jika ada lima puluh orang beriman diantara mereka, akhirnya tawar menawar ini menjadi sepuluh orang. Bible RSV Gen 18:20 hingga 32 mengatakan,
20: Then the LORD said, "Because the outcry against Sodom and Gomorrah is great and their sin is very grave,
21: I will go down to see whether they have done altogether according to the outcry which has come to me; and if not, I will know."
22: So the men turned from there, and went toward Sodom; but Abraham still stood before the LORD.
23: Then Abraham drew near, and said, "Wilt thou indeed destroy the righteous with the wicked?
24: Suppose there are fifty righteous within the city; wilt thou then destroy the place and not spare it for the fifty righteous who are in it?
25: Far be it from thee to do such a thing, to slay the righteous with the wicked, so that the righteous fare as the wicked! Far be that from thee! Shall not the Judge of all the earth do right?"
26: And the LORD said, "If I find at Sodom fifty righteous in the city, I will spare the whole place for their sake."
27: Abraham answered, "Behold, I have taken upon myself to speak to the Lord, I who am but dust and ashes.
28: Suppose five of the fifty righteous are lacking? Wilt thou destroy the whole city for lack of five?" And he said, "I will not destroy it if I find forty-five there."
29: Again he spoke to him, and said, "Suppose forty are found there." He answered, "For the sake of forty I will not do it."
30: Then he said, "Oh let not the Lord be angry, and I will speak. Suppose thirty are found there." He answered, "I will not do it, if I find thirty there."
31: He said, "Behold, I have taken upon myself to speak to the Lord. Suppose twenty are found there." He answered, "For the sake of twenty I will not destroy it.
32: Then he said, "Oh let not the Lord be angry, and I will speak again but this once. Suppose ten are found there." He answered, "For the sake of ten I will not destroy it.
Tidakkah cara tawar-menawar dalam kisah israk dan mikraj itu sangat mirip dengan tawar-menawar yang dikisahkan di dalam Bible? Tidakkah nampak bahawa hadis solat itu direka dengan menciplak cerita Bible itu? Ini juga membuktikan lagi bahawa ajaran Bible telah diresapkan ke dalam Islam melalui hadis.
Kehendak Allah tidak boleh diubah dengan tawar-menawar seperti yang terdapat dalam kisah israk mi’raj itu. Makhluk, walaupun Nabi, tidak boleh mempengaruhi kehendak atau keputusan Allah. Buktinya, kita ambil kisah yang sama berkenaan Nabi Ibrahim seperti yang terdapat di dalam Quran.
Quran 29:31 - 32. Dan apabila rasul-rasul Kami (Malaikat) datang kepada Ibrahim dengan berita gembira, mereka berkata, "Kami akan memusnahkan penduduk bandar raya ini, kerana penduduknya orang-orang yang zalim. Berkata (Ibrahim), "Lut di dalamnya." Mereka berkata, "Kami sangat mengetahui siapa di dalamnya. Kami akan menyelamatkan dia dan keluarganya, kecuali isterinya; dia termasuk orang-orang yang tinggal.
Ayat 11:74 hingga 76. Maka, apabila rasa takut telah pergi daripada Ibrahim, dan berita gembira datang kepadanya, dia berdebat dengan Kami mengenai kaum Lut. Ibrahim adalah penyantun, lembut hati, berkesesalan. "Wahai Ibrahim, berpalinglah daripada ini. Sesungguhnya perintah Pemelihara kamu telah datang, dan datang kepada mereka azab yang tidak dapat dikembalikan.
Menurut kedua-dua ayat di atas, Nabi Ibrahim cuba memohon para malaikat jangan menurunkan azab dengan berdaleh bahawa Nabi Lut ada didalam bersama kaumnya. Dia cuba berdebat; tetapi Arahan dari Allah tidak berganjak. Dalam Quran itu tidak ada sessi tawar menawar dengan Tuhan, tapi dalam Bible ada kisah karut tawar-menawar. Jelaslah hadis karut tawar-menawar supaya Allah mengubah perintahnya dengan mengurangkan solat itu ditiru dari tawar menawar di dalam Bible.
Kisah Nabi Muhammad naik kelangit itupun ditiru dari cerita Bible yang mengisahkan Melchisedek pernah naik ke langit. Quran tidak mengandungi cerita karut marut begitu.
9. Solat pula telah diperintahkan sejak zaman Nabi Ibrahim lagi dan Nabi Muhammad dikehendaki untuk meneruskan agama Nabi Ibrahim tersebut. Tentunya waktu-waktu solat juga sudah ditetapkan dizaman Nabi Ibrahim. Oleh itu tidak mungkin Nabi Muhammad tawar-menawar waktu solat yang memang sudah didperintahkan kepada Nabi Ibrahim. Quran juga tidak menceritakan Nabi Ibrahim naik ke langit untuk diberitahu perintah mendirikan solat.
 

Mufti: 
Bukankah peristiwa israk dan mikraj itu benar berlaku kerana ia ada disebutkan di dalam Quran? Adakah kamu tolak ayat itu?
 
Mukmin: 

Quran hanya menyebutkan tentang israk, seperti yang terdapat dalam surah Bani Israil. Ayat itu cuma mengatakan Allah telah memperjalankan (israk) hamba Nya pada suatu malam untuk memperlihatkan sebahagian daripada ayat-ayat Tuhan. Ayat itu adalah sebagai berikut:
17:1. "Dia disanjung, yang memperjalankan hamba-Nya pada waktu malam hari dari Masjidil Haram (Masjid terlarang) ke masjid al-Aqsa (masjid yang lebih jauh) di mana sekitarannya (haulahu) Kami memberkati, supaya Kami memperlihatkan kepadanya sebahagian daripada ayat-ayat Kami. Sesungguhnya Dialah Yang Mendengar, Yang Mengetahui".
Tiada cerita tambahan Nabi naik ke langit (mikraj) untuk menerima perintah solat. Nampaknya Mufti telah diselewengkan oleh tafsir ulamak terdahulu.
 

Mufti: 
Baiklah, katalah bahawa kisah israk mikraj itu palsu. Tapi bagaimanakah kita hendak mendirikan solat, kerana Quran juga sekadar berulang-ulang mengatakan dirikanlah solat tanpa menjelaskannya secara terperinci? Oleh itu, kita tetap memerlukan hadis.
 

Mukmin: 
Teruk betul Mufti ni di rabunkan oleh saitan. Quran ada memperincikan cara mendirikan solat. Sebelum bersolat perlu terlebih dahulu ‘berwuduk’. (Quran 5:6). Kemudian berdiri (5:6) dan menghadap Masjil Haram seperti ayat 2:149-250. Suara tidak boleh terlalu lantang dan tidak juga membisu (17:110).
Seterusnya cuba lihat ayat 4:142. "Orang-orang munafik hendak menipu Allah, tetapi Allah, Dia yang menipu mereka. Apabila mereka berdiri untuk solat, mereka berdiri dengan malas, menunjuk-nunjuk kepada manusia, dan tidak mengingat Allah, kecuali sedikit.". Jangan pula buat seperti ayat 5:58 "Dan jika kamu memanggil kepada solat, mereka mengambilnya dalam ejekan, dan sebagai satu permainan; itu ialah kerana mereka adalah kaum yang tidak memahami”.
Mengubah nada suara, menambah waktu dan rakaat solat dan berbagai lagi daripada yang terdapat dalam Quran adalah seperti mengejek atau mempermainkan ajaran Tuhan. Solat begitu samalah dengan solat orang jahiliah dahulu yang juga bukan ajaran Allah seperti yang diterangkan:
8:35. Dan solat mereka di Rumah (Kaabah) tidak lain hanyalah siulan dan tepukan tangan; maka kamu rasalah azab kerana ketidakpercayaan kamu!".
107:4- 5. "Maka kecelakaanlah bagi orang-orang yang bersolat, Orang-orang yang, pada solat mereka, mereka lalai.
Waktu solat tiga sahaja:

 
Mufti: 

 Tapi, Quran tidak menjelaskan tentang waktu-waktu dan rakaat solat!
 
Mukmin: 

 Tentu ada Mufti, bukankah Quran itu lengkap? Kisah palsu israk mikraj mengatakan Allah memerintahkan lima waktu solat dalam satu hari tapi Quran mengatakan hanya ada tiga waktu. Quran ayat 11:114: ‘Dan lakukanlah solat pada dua tepi siang, dan awal malam. Mengikut ayat ini, solat yang diajarkan Quran cuma tiga, (2+1) bukan lima seperti yang terdapat dalam kisah palsu israk dan mi’raj. Dan Quran juga hanya menyebut tiga nama solat sebagai berikut:
1. Solat Fajr (24:58) diwaktu fajar sebelum matahari terbit, iaitu tepi siang yang pertama.
2. Solat Wusta (2:238), maksudnya adalah waktu yang di tengah di antara siang dan malam, atau antara cahaya dan gelap. Waktu yang pendek ini dikenali umum sebagai waktu maghrib. Oleh kerana Quran menjelaskan sendiri, maka waktu solat wusta selanjutnya dijelaskan dengan sebuah ayat berbunyi: "Lakukanlah solat dari terbenam matahari (duluk al-syams) hingga kegelapan malam" (17:78). Lantas, waktu solat wusta adalah dari matahari mulai terbenam hingga kegelapan malam, iaitu di tepi siang yang kedua.
3. Solat Isyak didirikan apabila masuk waktu malam hingga sebelum seseorang itu masuk tidur, seperti yang dijelaskan oleh Quran dalam ayat 24:58.
Dan kebetulannya orang Yahudi dan Ismailiah bersolat tiga kali sehari! Golongan Syiah juga mendirikan solat tiga kali iaitu dengan menjamakkan solat zohor dengan asar, dan solat magrib dengan isya.
Rakaat solat:
Ayat 4:101-103 menjelaskan tentang solat ringkas dalam keadaan takut atau diwaktu peperangan. Ayat itu mengatakan solat Qasar (ringkas) itu sempurna/selesai selepas kumpulan yang pertama sujud. Kalau sujud itu penanda bagi ‘rakaat’, maka solat Qasar ialah satu rakaat. Jika satu rakaat adalah solat ringkas, dua rakaat tentulah solat sempurna. Buktinya solat Fajr (subuh) hanya dua rakaat walhal ia adalah solat sempurna. Jika solat Qasar dua rakaat, maka solat Fajr itu tentulah solat Qasar.
Sahih Bukhari 1/346 pun mengatakan bahawa pada permulaannya, semua solat hanya dua rakaat sahaja. Entah bila kononnya kemudian rakaatnya ditambah!!
Dari Aisyah: Allah enjoined it, it was two Rak'ahs only (in every prayer) both when in residence or on journey. Then the prayers offered on journey remained the same, but (the Rak'ahs of) the prayers for non-travellers were increased.
Kita tidak memerlukan hadis sebagai panduan untuk solat; tetapi orang yang percaya hadis, sepatutnya menerima hadis ini bahawa asalnya solat hanya dua rakaat dan itulah yang wajib dipakai kerana ia sesuai dengan ayat Quran 4:102. Adalah tidak menasabah setelah beberapa tahun manusia melakukan solat dua rakaat, kemudiannya Allah ‘mengubah fikiranNya’ menambah rakaat salat kepada tiga dan empat. Tentulah itu satu penyelewengan.

 
Mufti: 

 Penjelasan kamu agak munasabah. Tapi, bagaimanakah boleh berlaku penyelewengan itu?
 
Mukmin: 

Syaitan telah berjanji kepada Allah bahawa dia akan menyesatkan keturunan Adam. Cara paling mudah untuk menyesatkan manusia dari ajaran Allah hanya dengan menyelewengkan mereka dari kitab Tuhan. Syaitan tidak menyelewengkan atau mengubah seratus peratus dari ajaran yang asal maka ia mengubah sedikit sahaja disana sini. Dengan cara begitu syaitan berjaya menyesatkan hampir keseluruhan ummat Islam dari dahulu hingga sekarang dan termasuklah Mufti sendiri.
Sebagai contoh, dalam 'wuduk' syaitan cuma membuat beberapa tambahan kepada ajaran Tuhan. Tuhan sebutkan empat anggota wuduk (5:6), syaitan tambahkan beberapa lagi. Tuhan suruh gosok atau sapu kepala, syaitan mengubahnya kepada basahkan sedikit dahi atau tengkuk. Seekor syaitan lagi mengajarkan wuduk itu sudah sempurna/sah jika dibasahkan rambut sekurang-kurangnya tiga helai. Begitu juga ibadat haji dimana syaitan telah membuat sedikit tambahan seperti melontar tiga tiang batu dengan batu-batu kecil di Mina, dan melambai-lambai sebiji batu hitam. Dalam bab puasa pula, syaitan cuma mengubah sedikit waktu bermula dan berbuka puasa. Tuhan kata berbuka puasa apabila telah malam (mulai gelap kira-kira lima belas minit selepas waktu ‘maghrib’) tapi syaitan mempercepatkannya kepada waktu ‘azan maghrib’ yang masih siang dan terang, yang menjadikan puasa seseorang tidak sah.
Begitulah juga penyelewlengan yang dilakukan syaitan terhadap solat. Syaitan cuma tambah rakaat solat dari dua yang asal kepada tiga atau pun empat. Juga penambahan waktu solat dari tiga menjadi lima. Syaitan tidak ubah ajaran berdiri, ruku’ dan sujud yang juga ada di dalam Quran. Nada suara dalam solat juga telah diubah, kecuali dalam bacaan al-Fatihah di rakaat pertama dan kedua (yang dibaca dengan bersuara).
Seterusnya bilangan rakaat solat itu boleh diuji dengan menggunakan ajaran Quran dalam ayat berikut:
17:110 Katakanlah, "Serulah Allah, atau serulah Yang Pemurah (Al-Rahman); apa sahaja yang kamu seru, bagi-Nya nama-nama yang paling baik." Dan janganlah kamu melantangkan dalam solat kamu, dan jangan juga mendiamkannya, tetapi carilah kamu satu jalan di antara yang demikian itu.
Ayat di atas mengatakan suara dalam solat jangan terlalu lantang dan jangan pula bisu. Berarti solat hendaklah dengan bersuara sederhana.
Ini menunjukkan bahawa rakaat-rakaat solat yang bacaannya bersuara itu adalah yang betul diamalkan Nabi dan bersesuaian dengan Quran; tetapi rakaat-rakaat yang bisu itu adalah tambahan yang diselewengkan oleh syaitan. Orang melakukan solat Fajr (Subuh) dua rakaat dengan bersuara, ini betul mengikut Quran. Solat Zohor dan Asar semua rakaat dalam keadaan bisu, bererti kedua-dua solat itu adalah palsu, tidak diamalkan oleh Nabi dan bukan ajaran Tuhan. Solat Wusto (Maghrib), dua rakaat bersuara dan satu rakaat bisu. Maka yang dua rakaat bersuara itu adalah yang benar dan satu rakaat yang bisu itu palsu. Yang terakhir sekali ialah Solat Isyak, di mana dua rakaat permulaan bersuara iaitu betul seperti yang diajarkan Quran dan dua rakaat lagi bisu, merupakan tambahan palsu. Maka jelaslah bahawa solat cuma ada tiga waktu, terdiri dari dua rakaat tiap-tiap satu.
Ayat 11:114 mengatakan bahawa hanya ada tiga solat dalam satu hari, manakala orang juga melakukan tiga solat yang bersuara iaitu solat Fajr, solat Wusto dan solat Isyak. Bolehkah kita kata ini cuma kebetulan sahaja? Perkataan ‘zohor’ dan ‘asar’ ada terdapat di dalam Quran, namun demikian, tidak satu pun berkaitan dengan solat. Itu membuktikan lagi tiada solat zohor dan asar.

 
Mufti: 

 Setakat ini segala yang anda telah jelaskan adalah lojik, tambahan disokong dengan ayat-ayat Quran. Bolehkah anda jelaskan pula bagaimana anda menyeru Allah di dalam solat? Dalam Quran tidak terdapat ajaran menyeru dengan ‘Allahu Akbar’. Berarti anda juga berdalilkan hadis berkaitan seruan Allahu Akbar itu.
 
Mukmin: 

Lagi sekali Mufti diseleweng saitan. Seruan Allahu Akbar itu juga adalah palsu. Tuhan kata serulah Allah atau serulah Ar-Rahman (bukan Akbar). Kalau mahu seru kedua-duanya sekalipun tidak salah. Ini ayatnya:
17:110. Katakanlah, "Serulah Allah, atau serulah Ar-Rahman; apa sahaja yang kamu seru, bagi-Nya nama-nama yang paling baik."
7:180 Kepunyaan Allah nama-nama yang paling baik, maka berserulah kepada-Nya dengannya, dan tinggalkanlah orang-orang yang mencercai nama-nama-Nya. Mereka akan dibalas apa yang mereka buat.
Supaya manusia tidak tersesat atau tertipu, Allah telah mengajarkan di dalam kitabNya bagaimana Dia harus diseru, iaitu dengan nama-nama yang baik (asmaul husna) dan yang paling afdal, ‘Allah’ atau ‘Ar-Rahman’ (Q 17:110). Malangnya ummat Islam sudah diselewengkan; lalu mereka menyeru Allah dengan seruan lain iaitu "Allahu Akbar". ‘Akbar’ bukanlah salah satu daripada asmaul husna. Malah di dalam sembilan puluh sembilan nama-nama Allah (asmaul husna) yang para ulamak senaraikan pun tidak juga terdapat nama "AKBAR" ini.
Ingatlah ayat berikut yang mengatakan segolongan dari mereka yang mendengar firman Allah mengubahnya setelah mereka memahaminya:
2:75 "Apakah kamu masih mengharapkan mereka akan percaya kepadamu, padahal segolongan dari mereka mendengar firman Allah, lalu mereka mengubahnya setelah mereka memahaminya, sedang mereka mengetahui?".
Mereka mengubah atau menyelewengkan firman Allah dengan menghasilkan kitab-kitab selain Quran. Maka daripada ajaran kitab-kitab yang dipercayai sahih itu, terciptalah berbagai-bagai variasi solat seperti yang dilakukan oleh pengikut-pengikut imam dan mazhab masing-masing. Kita dapati ada yang meluruskan tangan ke bawah, ada yang meletaknya ke atas pusat, ada pula yang meletaknya ke atas dada, ada yang memakai ketayap, kopiah atau serban dan ada yang tidak menutup kepala sama sekali; ada jamaah yang membaca doa qunut ada yang tidak, ada yang membaca ‘iftitah’ ala Syafii, ala Hanafi, ala Shiah dan seterusnya.

 
Mufti: 

Subhanallah, nampaknya kita telah banyak terseleweng. Jelaskanlah pula apakah yang harus dibaca sebagai iftitah jika yang diajarkan oleh ulamak–ulamak tidak betul. Dan apa lagi berkaitan solat yang diajarkan oleh Quran?
 
Mukmin: ‘Iftitah’ saya ialah membaca sambungan daripada ayat 7:110 di atas.
7:111 (Dan katakanlah), "Segala puji bagi Allah yang tidak mengambil seorang anak, dan yang tidak ada sebarang sekutu dalam kerajaan, dan tidak juga sebarang wali (pelindung) daripada kerendahan diri.".
Sebelum itu mintalah pelindungan Allah dari syaitan yang direjam seperti yang dipesan dalam ayat 16:98, dan cara minta perlindungan itu diajarkan dalam ayat 23:97-98.
Quran juga mengajarkan berdiri, ruku’ (tunduk) dan sujud:
22:26 “Dan apabila Kami menempatkan untuk Ibrahim tempat Rumah, "Janganlah kamu menyekutukan Aku dengan sesuatu. Dan kamu bersihkanlah Rumah-Ku (laman Kaabah) untuk orang-orang yang mengelilinginya, dan orang-orang yang berdiri, dan orang-orang yang tunduk, orang-orang yang sujud”.
Masjid adalah tempat mendirikan solat. Solat adalah perhubungan atau komunakasi antara makhluk dengan Allah yang diwajibkan kepada orang yang beriman. Oleh itu tidak boleh menyeru bersama Allah sesiapa pun termasuk menyeru Muhammad dan Ibrahim; dan menganggapnya sebahagian dari solat, kerana solat adalah semata-mata untuk Allah:
72:18 Masjid-masjid adalah kepunyaan Allah; maka janganlah seru, berserta Allah, sesiapa pun.

 
Mufti: 

Kalau tidak boleh sebut nama Muhammad dan Ibrahim seperti yang diamalkan oleh ummat Islam sekarang, bagaimana pula bacaan Tahiyat?
 
Mukmin: 

Menyeru sesiapa pun berserta Allah adalah dilarang, maka Tahiyat itu tentulah ajaran palsu. Solat mengikut Quran hanya dua rakaat, dan seperti yang telah dijelaskan terdahulu, apabila selesai sujud pada rakaat kedua itu, solat sudah tamat. Maka tidak timbul persoalan tentang bacaan Tahiyat awal atau Tahiyat akhir.
 
Mufti: 

Apakah yang patut dibaca dalam solat mengikut yang diajar Quran?
 
Mukmin: 

Solat adalah komunikasi makhluk dengan Tuhan. Maka ambillah solat itu sebagai peluang untuk bermohon kepada Allah dengan berdoa. Sebaik-baik doa’ adalah doa’-doa’ yang diajarkan Allah di dalam Quran. Quran mengatakan:
2:45. Kamu mohonlah pertolongan dalam kesabaran dan solat kerana ia adalah sungguh berat kecuali kepada orang-orang yang merendah hati,
Bacaan di dalam Solat boleh dikutip daripada mana-mana ayat yang sesuai yang jumlahnya banyak di dalam Quran. Pilihan adalah berdasarkan keperluan dan selera sendiri kerana solat adalah suatu alat perhubungan yang amat peribadi antara hamba dan Pemeliharanya.
Sebagai contoh, ayat yang lazim diucapkan umat Islam pada permulaan solat mereka berbunyi "Inna solati wanusuki wamahyaaya wamamaati lillaahi rabbil aalamiin" yang bermakna, "Sesungguhnya solatku, dan ibadahku, dan hidupku, dan matiku, untuk Allah, Pemelihara semesta alam". Ini sebenarnya adalah ayat 6:162 di dalam Quran.
Akan tetapi, di dalam Quran ayat tersebut bermula dengan kata "qul" atau "katakanlah", iaitu "Qul inna solati wanusuki..." atau "Katakanlah, ‘Sesungguhnya solatku, dan ibadahku ...."
Meninggalkan kata "qul" atau "katakanlah" pada ayat ini di dalam solat adalah wajar kerana ketika itu seseorang itu berkata dengan Tuhannya. Mahukah kita menyuruh Tuhan dengan "Katakanlah ..."?
Justeru itu, pada ayat-ayat lain seperti "Qul a’udzu birabbin naas ...." (Surah 114) yang bermaksud "Katakanlah, ‘Aku berlindung kepada Pemelihara manusia ....’", atau "Qul a’udzu birabbil falak…” (Surah 113) yang bermakna "Katakanlah, ‘Aku berlindung kepada Pemelihara yang membelahkan...", haruslah ditinggalkan qulnya juga kerana meninggalkannya adalah amat munasabah.
Sesetengah pihak mendakwa bahawa solat adalah masa untuk membaca Quran. Ini tidak benar, kerana amalan mengerjakan solat dan membaca Quran adalah dua perintah Tuhan yang berlainan, seperti yang disebut di dalam ayat 73:20 “…sebab itu bacalah apa-apa yang mudah diantaranya (Quran) dan dirikanlah solat dan sampaikanlah zakat…”.
Seterusnya ada juga orang yang mendakwa bahawa mana-mana ayat Quran boleh dibaca dalam solat. Ini juga tidak benar. Sebagai contoh, bolehkah dibaca ayat Quran yang berikut waktu kita berkomunakasi di dalam solat untuk Tuhan?
"Sesungguhnya Akulah Allah; tidak ada tuhan melainkan Aku; maka sembahlah Aku, dan lakukanlah solat untuk mengingati aku." (20:14)
Mahukah diucap kata-kata tersebut kepada Allah, walaupun ia ayat Quran?
Waktu ruku’ mohonlah ampun kepada Allah. Apa yang ingin dibaca semasa tunduk (rukuk) misalnya, bolehlah mengambil teladan daripada Nabi Daud yang memohon ampun semasa tunduk. Banyak ayat-ayat Quran yang mencontohkan cara-cara minta ampun.
“Dan Daud menyangka bahawa Kami mengujinya; maka dia meminta ampun kepada Pemeliharanya dan dia jatuh, tunduk, dan dia berkesesalan” (38:24).
Dan semasa sujud, ambillah pengajaran daripada ayat-ayat di bawah ini:
7:120-121. Dan ahli-ahli sihir melemparkan diri, bersujud. Mereka berkata, "Kami percaya kepada Pemelihara semua alam,
17:107-108. Katakanlah, "Percayalah kepadanya, atau tidak mempercayai; orang-orang yang diberi pengetahuan sebelumnya, apabila dibacakan kepada mereka, jatuh di atas dagu-dagu mereka dengan bersujud, Dan berkata, 'Pemelihara kami disanjung! Janji Pemelihara kami dilakukan.'
25:64-65. Yang melalui malam dengan bersujud kepada Pemelihara mereka, dan berdiri. Yang berkata, "Wahai Pemelihara kami, Engkau palingkanlah daripada kami azab Jahanam; sesungguhnya azabnya adalah penderitaan yang paling ngeri,
32:15. Orang-orang yang mempercayai ayat-ayat Kami hanyalah yang apabila mereka diperingatkan dengannya jatuh bersujud, dan melafazkan sanjungan Pemelihara mereka,
50:40. Lafazlah sanjungan-Nya pada malam hari, dan pada hujung-hujung sujud. (Membaca ayat-ayat yang menyanjung atau memuji Allah).
Seperti mana-mana seruan kepada-Nya, solat diakhiri dengan memuji Allah. Pujian kepada-Nya berbunyi "Alhamdulil lahi rabbil alamin" atau "Segala puji bagi Allah, Pemelihara semua alam." Ini diketahui daripada ayat-Nya yang berbunyi:
"Dan akhir seruan (doa’) mereka, ‘Segala puji bagi Allah, Pemelihara semua alam.’" (10:10)
Tidak perlulah menceritakan kisah Abu Lahab, kisah orang-orang Quraisy, Tentera Bergajah dan tentang hari kiamat kepada Tuhan, dalam solat kita kepadaNya.
Quran tiada memberi pengecualian bagi perempuan dalam haid mendirikan solat. Yang dilarang waktu haid cuma ‘menghampiri’ mereka, seperti yang terdapat dalam ayat 2:222.

 
Mufti: 

 Jelas sekali manusia telah diselewengkan oleh saitan.
 
Mukmin: 

Dengan penjelasan di atas, sudah cukup bagi seseorang untuk mendirikan solat berpandukan Quran semata. Bagaimana Mufti? Adakah Mufti akan meninggalkan solat yang diselewengkan saitan dan mengikut yang diajarkan Quran?
 
Mufti: 

 Mmmm…. (Mufti tidak dapat berkata. Dia memikirkan masaalah paling besar bagaimana untuk menghadapi orang ramai yang tentunya akan mengecap akidahnya telah terseleweng, atau dengan kata lain, murtad).
Dialog tamat.

 
Banyak telah diperkatakan mengenai solat menurut ajaran Tuhan di dalam Quran, di sini. Tentulah ia didapati berbeza dan bertentangan dengan ajaran para ulama yang mengatakan solat mereka mengikut sunnah rasul. Walhal, di dalam kelima-lima kitab hadis terbesar di dunia mereka, tidak terdapat keperincian dalam melakukan solat seperti yang diajar kepada umat. Yang terdapat hanyalah beberapa hadis Nabi mengenai solat yang tidak diamalkan oleh mereka yang juga tidak diajar kepada umat Islam yang menuruti mereka dengan taat.

 
Ya. Quran memang ada mengajarkan solat dengan terperinci. Penjelasan telah diberikan. Adakah anda akan mengikuti ajaran Quran atau mahu terus mengikut ajaran-ajaran sesat yang terdapat di dalam kitab-kitab lain? Terpulanglah kepada anda….

 
Di Akhirat nanti setiap manusia bertanggungjawab untuk diri mereka sendiri kerana mereka telah diberi akal untuk berfikir. Oleh itu tiada sesiapa boleh meletakkan kesalahannya kepada ‘ulamak’ yang telah mereka turuti tanpa curiga.
16:111 “Pada hari tiap-tiap jiwa datang membela/berdebat untuk dirinya sendiri; dan tiap-tiap jiwa disempurnakan apa yang ia telah buat, dan mereka tidak dizalimi.”


Wa Salam Alaikum wa Rahmatillahhi wa Barakatu.

71 comments:

Dr Ahmad said...

Pak Yeh.

Mufti mana yang you ajak untok Dailog dalam hal soal solat ini.
Imufti yang yang ajak dailog ini hanya ciptaan you untok justify kiat hanya sembayang 3 kali satu hari dan sembayang dua rakaat setiap sembayang.

Apakah peranan Rasuallah sabagai Pesuroh Allah. Ia nya perlu menyampaikan wahyu Allah dan perentah Allah.
Setaip Pesuroh Allah (Nabi) tentu ada pengikutnya.
Tugas pengikutnya mudah iaitu mendengan dan mengikut ajaran Rasuallah.
Ajaran nya berpandukan wahyu yang di turunkan kapada Rasuallah.
Sabagai orang Islam kita di suroh mengikut
Rukun Islam yang lima dan Rukun Imam yang enan.
Rukun Islam yang Lima ialah
Sembayang,
Puasa di bulan Ramadhan,
Bayar Zakat,
Naik haji jika mampu.
Uchapan Shadah bahawa Tidak tuhan yang di sembah Melainkan Allah dan Nabi Muhammad itu Rasuallah.
Soal sembayang,kita perlu sembayang apa yang di ajarkan kapada Rasuallah kapada pengikutnya.
Bagaimana hendak sembayang,apa bachaan nya,
Berapa kali kita sembayang satu hari.
Sembayang sunat,sembayang jenazah.
Semua ini kita tiru dan ikut apa yang dilakukan oleh Rasuallah.

Adakah Rasuallah sembayang tiga kali satu hari.Jawabnya tidak.
Ada kah Rasuallah sembayang hanya. Dua reakkat,jawabnya tidak,kechuali sembayang Suboh.
Rasuallha meninggal dunia baru 1400 tahun. Ajaran nya yang di sampaikan kapada Sahabatnya,dan pengikutnya hanpir 200,000 orang maseh kekal dalam ingatan orang Islam.
Sekarang ini umat Islam di dunia ada hampir 1.5 billion orang.semuanya sembayang mengikut ajaran yang di sampaikan oleh Rasuallah.
Berapa ramaikah pengikut awak yang sembayang 3 waktu dan hanya dua rakaat sahaja.
Mungkin tak sampai 100 orang sahaja.
Ini semuanya geng anti Hadith yang enggan mengakui Rasuallah itu sabagai Rasuallah.
Awak menghina Rasuallah yang di hantar kapada umatnya untok mengajar ajaran yang betul.
Ibadat didalam Islam merupakan tanggongan masing masing.
Awak sabagai engineer sepatutnya boleh berfikir dengan baik dan waras.
Belajar lah ugama Islam dengan betul,tidak lah payah untok mendakwah benda yang salah.
Nanti mati sabagai orang Munafik tidak siapa boleh tolong.

Anonymous said...

cerita pasal fakta solat dalam al quran dan hadis nabi je dr. bukan suruh kamu ikut. kenal ke...

pak yeh said...

Dr Ahmad.
Allah kata Quran itu lengkap terperinci maka ia tidak perlukan kitab lain /Hadis untok lengkap terperincikannya.
Tidak ada bukti dari quran bahawa nabi solat 5 waktu sehari.Ayat waktu solat hanya satu ia itu Q11:114.
1)Jika Allah sebut Q11:114 " Dirikan solat pada 2 HUJUNG SIANG dan awal malam", kenapa Allah tak sebut pada TENGAH HARI (solat Zuhur) dalam ayat itu.???
2) Jika benar ada solat Zuhur kenapa Allah cuma sebut 3 nama2 solat ia itu solat fajar, solat wusta, dan solat Isha.???
Jawab ,jangan tak jawab.

Anonymous said...

Nak sembahyang apa lagi? ( Dan kepada Allah sajalah bersujud segala apa yg berada di langit dan semua makhluk yg melata di bumi dan para malaikat, sedang mereka tidak menyombongkan diri. Surah An Nahl ayat 49 ) Dikisahkan dalam Quran sewaktu Nabi Musa di gunung Thursina (Sinai) menerima perintah dan tongkat dari Tuhannya. Apa yg berlaku? Nabi Musa hanya disuruh tanggalkan sandal yg dipakainya. Siapakah yg minta sembahyang itu sebenarnya?

Anonymous said...

Orang yg pegang kuasa dirasuah dengan wang, hadiah dan kehormatan. Tuhan pula dirasuah dengan derai air mata, keinsafan dan rasa berdosa. Bagi puak Zionis Yahudi pula mereka hanya berkata demikian > "Wahai Tuhan kami, kami hanya mengharapkan pertolongan Mu yang tidak menyebelahi mana-mana pihak. Jika Tuhan masih juga tetap perintahkan kami dibinasakan, maka Tuhan pergilah ke neraka bersama-sama Ketuhanan Mu."

Anonymous said...

Orang Melayu ini, selama-lamanyalah hanya tahu jadi penganut ikut-ikutan kepada nenek moyang. Tak perlu soal jawab, tak perlu pikir banyak. Otak simpan dalam laci.

pak yeh said...

Anonymous said...

Nak sembahyang apa lagi? ( Dan kepada Allah sajalah bersujud segala apa yg berada di langit dan semua makhluk yg melata di bumi dan para malaikat, sedang mereka tidak menyombongkan diri. Surah An Nahl ayat 49 )


Pak Yeh jawab :
Ayat tu bukan bukti kita tak payah sembahyang. Itu untok burung2 dan bukan Muslim. Q5:6 dan Q11:114 adalah surohan Allah supaya kau "basuh tangan kamu hingga ka lengan..." pada masa yang tetap, 3 kali sehari(Q11:114). Bukan kah itu bukti ritual. Ayat2 yang suroh kita rukuk dan sujud pon banyak ada.Rujuk http://warongpakyeh.blogspot.com/2014/03/solat-is-detailed-in-quran-no-hadis.html

Anonymous said...

Adakah "...dan SEMUA MAKHLUK yg melata di bumi..." tidak termasuk manusia?

pak yeh said...

Anonymous Anonymous said...

Adakah "...dan SEMUA MAKHLUK yg melata di bumi..." tidak termasuk manusia?

Pak Yeh jawab :
Itu ayat solat batin. Solat zahir perlu wuduk (Q5:6) dan pada masa2 yang tepat (Q11:114). Kamu tak buat solat zahir yang Allah suroh ke.??? Kamu solat = komitmen geng Aidid Safar yang mengaku murtad berstatus "tidak beragama" ke.??? Gerenti masuk neraka la tu.

Anonymous said...

Quran ada sebut 'solat batin' dan 'solat zahir'...? Seumur hidup ini baru pertama kali dengar ada geng Aidid Safar. Tolong tunjukkan ayat Quran yg mana ada menyatakan kalau tak sembahyang masuk neraka? Bila ada agama baru Allah ada? jadi kalau tiada agama Allah pergi mana? sembunyi? ....masih lagi tidak mengenalNya???

pak yeh said...

Mereka2 yang guna lahwal hadis Ulama hadis dan Quranist palsu Aidid Safar yang mengaku "tidak beragama" akan terseksa/masuk neraka. rujuk Q31:6 "Ada orang (Ulama Hadis dan Quranist palsu) guna LAHWAL HADIS untok SESATkan orang lain (Muslim) dari jalan Allah (Islam), tanpa pengetahuan, dan MENTERTAWAKAN nya (jalan Allah/Islam). Mereka ini akan beroleh azab yang amat terseksa"

pak yeh said...

Anonymous said...

Quran ada sebut 'solat batin' dan 'solat zahir'...?

Pak Yeh jawab. Ya. Yang tidak nampak solatnya tapi di seb oleh Allah dan di buat oleh semua ciptaan Allah, di namakan solat batin.

Anonymous said...

Demikianlah kealpaan manusia, akibat ketakutan yg amat sangat kepada azab siksaanNya, hingga melebihi ketakutan terhadap Tuhannya. Demikianlah kealpaan manusia, tanpa disedari menuhankan kitabNya, hingga lupa akan kesempurnaan ciptaan dirinya sendiri. "...dihadapkannya segala amal itu dan jadilah ia ibarat debu yg beterbangan..."

Anonymous said...

Nampaknya Pak Yeh sendiri telah termasuk dalam puak yg telah dinyatakan dalam ayat Q31:6 kerana telah mencipta istilah SOLAT BATIN dan SOLAT ZAHIR yg sebenarnya tidak disebut pun dalam Quran.

pak yeh said...

Anonymous said...

Nampaknya Pak Yeh sendiri telah termasuk dalam puak yg telah dinyatakan dalam ayat Q31:6

Pak Yeh jawab:
Adakah kata2 hadis saya ini menyesatkan Muslim dan mentertawakan Islam seperti yang di firman Allah di Q31:6??? jika tidak ianya pendapat / tafsir yang betul.

Anonymous said...

Bukan menyesatkan tetapi keliru. Menertawa pun tidak hanya bersungguh. Apakah hadis/tafsir itu tidak betul? Itu bergantung pada apakah Pak Yeh telah mengenalNya hanya melalui sembahyang? P/s : "Aku lebih dekat dari urat leher".

pak yeh said...

Aku kenal Allah ku. Adakah kamu kenal Allah kamu.???

Anonymous said...

Aku kenal Allah ku? > Wah hebat sungguh Pak Yeh... cuba cerita sikit bagaimana Pak Yeh kenal Allah? mesti ramai pembaca yg berminat nak tahu. Dalam Quran ada tak disebut Nabi Muhammad "kenal" Allah? Kalau Pak Yeh dah kenal tolong tanya Allah kenapa Nabi Musa tidak disuruh sujud waktu di gunung Thursina kecuali disuruh tanggalkan sandal yg dipakainya saja?

pak yeh said...

Incik Anonymous Sat Feb 14, 12:48:00 AM GMT+8

1) Allah aku dari Quran rancang solat 3 kali sehari aje. Allah Pro hadis bodoh dan flip flop rancang solat dari 50 hingga 5 solat sehari, mengikut cerita dongeng nabi naik kuda terbang Hercules (kenapa tak Unta terbang hah?) ala Greek Israk Mikraj. Nyata Allah hadis adalah Allah palsu ciptaan Ulama Hadis.

2)Ko nak tanya kenapa allah tak itu dan tak ini buat apa.??? Aku bukan Allah. Tanya sahaja dgn Allah. Tok sah tanya soalan bodoh lah. Bikin malu sendiriagama dan banga aje. Kih,kih,kih. Lain kali fikir sebelum soal.

Anonymous said...

Contoh kekalutan Pak Yeh > Jawapan kepada Dr Ahmad Pak Yeh menyatakan "Quran itu lengkap terperinci maka ia tidak perlukan kitab lain/hadis". Namun jawapan Pak Yeh kepada Anonymous "adakah kata2 hadis saya ini menyesatkan muslim......jika tidak ianya pendapat/tafsir yg betul". Contoh kejahilan Pak Yeh pula apabila Anonymous bertanya "dan SEMUA MAKHLUK yg melata di bumi" tidak termasuk manusia? Jawapan Pak Yeh adalah "itu ayat solat batin" namun tidak pula diberitahu dari ayat dan surah mana dalam Quran ada menyebutkan"solat batin" itu dan ada beberapa perkara lain lagi yg menunjukkan kejahilan Pak Yeh dalam memahami Quran. Jika Pak Yeh ingin menghina sesama manusia lain hanya kerana ingin menunjukkan "kehebatan sembahyang" Pak Yeh tidak mengapa, namun kalau boleh cuba jangan sampai mendatangkan fitnah dengan berbohong kepada orang lain.

pak yeh said...

Solat batin adalah tafsiran dari ayat yang mutashabihat. Ini kerana kamu tidak dapat melihat mereka (semua makluk) bersolat. Yang tidak nampak namanya batin.Manusia ada jasad (zahir) dan ruh (batin). Ada faham sekarang.???

Anonymous said...

Pak yeh hafal quran ke,tau ke asbanbun nuzul.... merasa lebih hebat dari nabi,hebat dari sahabat,hebat lebih dari ulamak, buat agama macam ujian kat makmal... ujub

Anonymous said...

Salamunalaikum

Harap Pak Yeh dapat postkan entri sebegini untuk bacaan ilmiah di lain kali.

Saadon

Anonymous said...

Dailog yang direka2 untuk kepuasan diri...
Janganlah hendak memperbodohkan diri sendiri...
apalah faedahnya berbuat sebegini...

Takbur dengan penipuanmu...

Tidakkah mereka melihat dan memikirkan segala yang telah dijadikan oleh Allah, yang beredar (berpindah-randah) bayang-bayangnya ke kanan dan ke kiri (pada pagi dan petang), dengan keadaan tunduk menurut peraturan dan kehendak Allah, sedang mereka merendah diri?
(Al-Nahl 16:48)

Dan bagi Allah jualah tunduk sujud apa yang ada di langit dan yang ada di bumi, dari makhluk-makhluk yang bergerak serta malaikat; sedang mereka (malaikat-malaikat itu) tidak berlaku sombong takbur (daripada beribadat dan sujud kepadaNya).
(Al-Nahl 16:49)

Sujud di siang hari Semua Makluk Allah d bumi dengan cara mereka tersendiri...

Malaikat bersujud dengan cara mereka
Manusia bersujud dengan cara sujud meletakkan kepala ke Tanah/bawah...

Bulan.. Matahari.. Tumbuhan .. Haiwan... ada cara mereka sendiri....

Kenapa perlu bersujud di saat adanaya bayang2 beredar ke kiri dan ke kanan..

APakalh yang dilakukan manusia
sujud ketika itu...

pak yeh said...

Anonymouse Fri Apr 17, 06:39:00 PM

Sujud bagi semua makhluk, burung2, binatang dan juga kafir ada sujud batin. Ia bukan solat. Solat ada lebeh dari sujud, Ianya wuduk,berdiri,rukuk,sujud,sambil memuji Allah 2 rakaan pada 3 waktiu soalat. % waktu solat adalah dari Allah palsu ciptaan Ulama hadis yang bodoh rancang solat dan flip flop dari 50 kapada 5 solat sehari.

pak yeh said...

Sori silap... Solat 5 waktu dan bukan solat % waktu.

IMAM MUHAMMAD JIBRIL AL-KHAIR said...

Saya boleh katakan ia LOJIK...

IMAM MUHAMMAD JIBRIL AL-KHAIR said...

sya boleh katakan .. ia lojik!

IMAM MUHAMMAD JIBRIL AL-KHAIR said...

sya boleh katakan .. ia lojik!

Politicalamity9 said...

setakat solat 5 atau 3 tiga ni agak kecil lagi.. kajian juga ada mendapati bahawa Makkah di Saudi Arabia ini adalah bukannya Makkah yang dinyatakan asalnya di dalam Quran. Tidak terdapat juga bukti bukti kewujudan Makkah sedia ada di lokasi sekarang ini semasa pra-islam dan semasa Nabi Muhammad....

pak yeh said...

Itu hanya fitnah olewh orang2 Kristian sahaja.

Politicalamity9 said...

cuba baca dulu.. ada kemungkinan dan ada lojiknya.

pak yeh said...

Sudah di baca kat blog2 Kristian. Sejarah Mekah ingin di tulis semuala oleh Kristain. Mereka perlu tulis semula Kitab Bible mereka kerana archeologist sudah jumpa Bible yang lebeh awal dari yang mereka ada.

Mawar Berduri said...

P.T.S.A :)

Politicalamity9 said...

Pak Yeh, ini tidak ada kena mengena dgn kewujudan Mekah atau tidak.. dan adalah berdasarkan finding arkeologi dan sejarah.. dan bukannya blog kristian. rujuk buku Qur'anic Geography oleh Dan Gibson. Buku tersebut tidak menidakkan pon kewujudan Mekah, Kaabah etc.

hazril said...

solat 5 waktu berdasarkan ayat quran 2:238. Perkataan yang digunakan adalah "solawaat" iaitu perkataan jamak kepada solat. Dalam tertib bahasa Arab, perkataan solat adalah mufradah(singular), solatan(dual) manakala solawaat pula adalah dalam bentuk (plural)jamak mu'annas. Maka tidak mungkin ayat pertama tadi(solawat) merujuk kepada 2 sembahyang, tetapi mestilah 3 atau lebih. Kita lihat struktur ayat a'lassolawati wassalati wusta. maksud 'wa' ialah dan. solawati (sekurangnya 3 solat) dan solat wusta. Ada pun perkataan 'wustha' merujuk kepada sesuatu yang berada "di antara" atau "ditengah". Maka, perkataan 'solawat' yang dirujukan di sini patutlah merujuk kepada bilangan genap, iaitu 4 atau lebih, supaya 'solat wustha' boleh betul-betul berada 'di tengah-tengah/ di antara' secara saksama(unbiased).
Maka memutuskan bahawa ayat ini merujuk kepada hanya TIGA kali sembahyang fardhu ternyata sekali salah, bahkan nombor minima yang mungkin ialah LIMA(4 + solat wustha). wallahualam

pak yeh said...

Tafsir kamu tak ada bukti jelas / muhkamat adanya solat Zuhur dan Asar. Ayat tu beri maana 3 solat kerana bukti Q11:114. Solat Wusta dia antara 3 solat kat Q11:114 adalah solat senja yang di apit oleh solat Fajar dan solat Isha. Jadi konklusi : Hanya ada 3 waktu solat ..buktinya Q11:114.

hazril said...

kalau solat 3 sahaja, ayat 2:238 akan guna solatan (2 solat) dan wusta. barula hanya 3 solat. tapi dalam ayat 2:238 digunakan solawaat. bermakna sekurang-kurangnya 3 dan 1 solat wusta. wusta itu bermaksud di tengah2. maka bila 4 solat, apakah solat yang tengah? maka sekurang-kurangnya 5 solat baru ada solat wusta.

Ayat Q11:114 menerangkan tentang mendirikan solat pd 2 bahagian siang dan berhampiran dengannya pada sebelah malam. zulfatan dalam ayat Q11:114 ialah dua bahagian. bukan 2 waktu.

Untuk waktu solat, lihat beberapa ayat quran yang saling melengkapi. Kemudian tafsir bahasa arab. Solat yg disebut direct di dalam quran ialah solat subuh, solat wusta dan solat isyak. waktu solat yang tak direct ialah gelincir matahari dan awal malam. Gelincir matahari ialah bila matahari turun sedikit dari atas kepala. sekitar waktu 1 tgh hari ke pukul 2. iaitu dipanggil waktu zohor. manakala awal malam iaitu maghrib. maghrib bermaksud barat. kenapa dipanggil maghrib. kerana matahari terbenam di sebelah barat.
Kita lihat ayat quran 11:114 untuk solat subuh, asar dan maghrib, ayat quran 17:78 solat zuhur dan subuh, dan ayat quran 24:58 solat subuh dan isyak. secara uniknya ialah solat subuh, zuhur, asar, maghrib dan isyak.
Wallahualam



pak yeh said...

1) hazril said...
kalau solat 3 sahaja, ayat 2:238 akan guna solatan (2 solat) dan wusta. barula hanya 3 solat. tapi dalam ayat 2:238 digunakan solawaat. bermakna sekurang-kurangnya 3 dan 1 solat wusta.

Pak Yeh jawab ; Maseh tak faham "salati" = 1 solat /singular. "Salawati" = lebeh dari 1 solat/plural. Tidak ada perkataan solatan dalam Quran. Kamu dapat perkataan itu dari mana.??? Dari kitab Syaitan.??? Lagiponkamu hayan tafsir ayat itu tanpa menguna bukti 3 solat kat Q11:114 atau bukti 5 waktu, yang kamu maseh tidak dapat bukti sejelas Q11:114.

2)b Hazri kata : Ayat Q11:114 menerangkan tentang mendirikan solat pd 2 bahagian siang dan berhampiran dengannya pada sebelah malam. zulfatan dalam ayat Q11:114 ialah dua bahagian. bukan 2 waktu./// Bukan "2 bahagian". Itu salah terjemahan dan tidak beri waktu dengan tepat. Terjemahan tepat adalah 2 hujung..maananya Fajar hujun pertama dan senja /magrib adalah hujung kedua, tujuk tepat pada waktunya.

Hazri kata : Untuk waktu solat, lihat beberapa ayat quran yang saling melengkapi. Kemudian tafsir bahasa arab. Solat yg disebut direct di dalam quran ialah solat subuh, solat wusta dan solat isyak. waktu solat yang tak direct ialah gelincir matahari dan awal malam. Gelincir matahari ialah bila matahari turun sedikit dari atas kepala. sekitar waktu 1 tgh hari ke pukul 2. iaitu dipanggil waktu zohor. manakala awal malam iaitu maghrib. maghrib bermaksud barat. kenapa dipanggil maghrib. kerana matahari terbenam di sebelah barat.
Kita lihat ayat quran 11:114 untuk solat subuh, asar dan maghrib, ayat quran 17:78 solat zuhur dan subuh, dan ayat quran 24:58 solat subuh dan isyak. secara uniknya ialah solat subuh, zuhur, asar, maghrib dan isyak.

Pak Yeh jawab: Q17:78"Dirikan "salati" (*satu solat) DARI tergelincir matahari HINGGA awal malam." BUKAN ATAT WAKTU SOLAT kerana adnya perkataan HINGGA. Ianya ayat jangkamasa satri "slati" SEBELIM AWAL MALAM. Satu "salati" sebelum awal malam adalah solat senja /Magrib. Jadi TAK ADA BUKTI SOLAT ZUHUR kat Q17:78.


hazril said...

Pak Yeh jawab: Q17:78"Dirikan "salati" (*satu solat) DARI tergelincir matahari HINGGA awal malam." BUKAN ATAT WAKTU SOLAT kerana adnya perkataan HINGGA. Ianya ayat jangkamasa satri "slati" SEBELIM AWAL MALAM. Satu "salati" sebelum awal malam adalah solat senja /Magrib. Jadi TAK ADA BUKTI SOLAT ZUHUR kat Q17:78


anda mengatakan ini ayat jangkamasa. DARI tergelincir matahari HINGGA awal malam. jadi awal malam=maghrib, gelincir matahari solat apa?

pak yeh said...

Hazril kata : anda mengatakan ini ayat jangkamasa. DARI tergelincir matahari HINGGA awal malam. jadi awal malam=maghrib, gelincir matahari solat apa?

Ya. Q17:78 adalah ayat jangkamasa "salati" (satu solat) sebelum awal malam (Isha). Apakah "salati" (satu solat sebelum awal mala.??? Jawabnya Magrib. Jika du;luki syams itu Zuhur maka Allah perlu sebut "salawat" ia itu lebeh dari satu solat.


awal malam = magrib tu kamu dapat dari ayat mana.??? Ayat kamu sendiri ke.??? kamu nak jadi tuhan ke.???

pak yeh said...

Hazril kata : anda mengatakan ini ayat jangkamasa. DARI tergelincir matahari HINGGA awal malam. jadi awal malam=maghrib, gelincir matahari solat apa?

Ya. Q17:78 adalah ayat jangkamasa "salati" (satu solat) sebelum awal malam (Isha). Apakah "salati" (satu solat sebelum awal mala.??? Jawabnya Magrib. Jika du;luki syams itu Zuhur maka Allah perlu sebut "salawat" ia itu lebeh dari satu solat.


awal malam = magrib tu kamu dapat dari ayat mana.??? Ayat kamu sendiri ke.??? kamu nak jadi tuhan ke.???

hazril said...

Pak Yeh jawab: Q17:78"Dirikan "salati" (*satu solat) DARI tergelincir matahari HINGGA awal malam." BUKAN ATAT WAKTU SOLAT kerana adnya perkataan HINGGA. Ianya ayat jangkamasa satri "slati" SEBELIM AWAL MALAM. Satu "salati" sebelum awal malam adalah solat senja /Magrib. Jadi TAK ADA BUKTI SOLAT ZUHUR kat Q17:78

Pak Yeh jawab:Ya. Q17:78 adalah ayat jangkamasa "salati" (satu solat) sebelum awal malam (Isha). Apakah "salati" (satu solat sebelum awal mala.??? Jawabnya Magrib. Jika du;luki syams itu Zuhur maka Allah perlu sebut "salawat" ia itu lebeh dari satu solat.

awal malam = magrib tu kamu dapat dari ayat mana.??? Ayat kamu sendiri ke.??? kamu nak jadi tuhan ke.???

jawapan dan soalan saya. maghrib itu maksudnya barat. sempena kedudukan matahari di barat pada waktu senja. seperti yang anda juga gunakan di dalam jawapan anda. soalan saya, kenapa anda mengambil ayat ini menetapkan solat pada waktu awal malam dan meninggalkan waktu solat gelincir matahari.

pak yeh said...

Hazril kata : awal malam = magrib tu kamu dapat dari ayat mana.??? Ayat kamu sendiri ke.??? kamu nak jadi tuhan ke.???

Pak Yeh jawab : Mana ada aku kata magirib itu awktu awal malam. Awal malam = Isha. Magrib waktu senja. Solat senja adalah hujung siang ke dua dari rujukan Q11:114. Allah namakan solat senja atau magrib senagai solat Wustaia itu solat tengah, di antara solat Fajar dan solat Isha,

Unknown said...

testing.

Anonymous said...

Ayat alquran sentiasa konsisten. terjemahan anda tidak selari dengan ayat quran 2:238 untuk solat 3 waktu sahaja. Apa penjelasan anda?

Jika tidak merujuk hadis nabi muhammad SAW, apa rukun solat anda? kerana yahudi dan nasrani juga bersolat.

Jika tidak merujuk hadis nabi, apakah sumber rujukan anda untuk mengetahui sejarah rasulullah termasuklah sejarah alquran.

Anonymous said...

pa yeh tlg bgtau dlu, sapa mukmin dan mufti dlm dialog awak ni? atau stkat dialog yg pak yeh reka utk melontarkan tentang keyakinan pak yeh...fikirkan logik,wlu aku x kata yg smua prlu logik, takkan Allah biarkan hambanya yg tulus ikhlas meyakini Allah dan myembahnya, myembah dlm keadaan salah dan palsu?tafsir n terjemahan dua benda yg berbeza...tafsir x bole sebarangan...terjemahan ramai bole buat...

Zam alkazam said...

Apalah korang ni sholat 3 waktu lah israk mikrajlah mcm2 dalil..skrng fikir mcm nilah...sholat tu wajib ok...sbg umat muhammad kita tgk rasul .sbg umat beliau kita sblh2nya ikut sunnah beliau.sy yakin rasul sendiri buat byk sholat sdngkan beliau itu rasul pun byk buat sholat itu dijamin syurga tu jd salah ker kita beribadat pd ALLAH lbh? Knp kita terlalu berkira2 dlm beribadat pd Allah? Bagaimana jika Allah berkira2 dgn kita? Malulah kita pd Allah...jika ada yg mengaku kenal akan Allah sepatutnya perkara ini tidak jd isu..

Zam alkazam said...

Nak tau sapa? Satu iblis dn satu lg syaitan

Anonymous said...

Malulah pd Allah dn rasulnya..buat kebajikan untuk diri sendiri pun nak berkira..malulah pd rasul yg dijamin syurga olh Allah pun masih merasa ibadatnya msh kurang ini apatah kita...xmalu ker dgn commitment mcm tu dgn Allah...kalau kenal Allah nescaya xkan berkira2 dgn ALLAH..

Anonymous said...

Pokyeh alasan syiah buat hanya 3 waktu logik tak? Sbb syiah pun ada alasan dn dalilnya? Amacam pokyeh yeh...ulamak blog

Anonymous said...

Ayah pin pun pandai buat tafsir logik akal keh keh keh

Anonymous said...

Perosalan apa jd pd Buraq selepas menghantar rasul tu urusan Allah cth selepas driver teksi hantar pakya ke destinasi pakya .then pakya tau ke apa terjadi dgn driver teksi dn apa yg dia buat???

Anonymous said...

Ok cuba guna common sense.
Katakanlah nabi SAW terima solat 50 kali sehari dan kita pun laksanakan.

50 solat dlm masa 24 jam (=1,440 min)
=> 1,440/50 = 28.8 (hampir 30 min utk senang kira)

Jadi utk lakasanakan solat 50 waktu, kita kena solat SETIAP 30 minit.
Jika kita solat berjamaah di masjid:

5 minit => azan
10 minit => solat
15 minit => rehat (temasuk makan tidur dll)
JUMLAH = 30 minit.

Jadi bila kita nak makan, bekerja (cari rezeki), riadah kerana setiap 30 minit kita kena solat??

Adakah Allah tu tolol? Dia tak tahu yg arahan solat 50 waktu ini akan menyusahkan manusia dan Dia tentu tahu manusia tak boleh melaksanakan. Jawapannya Allah tak tolol. Allah maha mengetahui tetang kelemahan makhluk ciptaan Dia. Dia tak akan membebankan manusia di luar kemampuan manusia.

Kesimpulannya: hadis suruh solat 50 waktu adalah meragukan.

Buka kitab hadis Bukhari (kalau tak silap saya, saya baca ni lama dulu). Setengah2 tulisannya ditambah selepas kematiannya. Contoh hadis yg jelek dari kitab yg sama. Mengatakan utk sembuhkan sakit ???, minum susu campur dgn air kencing unta. Kawan, air kencing tu najis. Secara logiknya nabi SAW kita tak akan suruh buat demikian.

Jadi, Kassim Ahmad dgn bukunya mengesyorkan Hadis perlu dinilai semula dan dikajiselik secara ilmiah. Jgn main ikut2 tanpa gunakan otak.


Unknown said...

Apa maksud wusta? DITAFSIRKAN oleh ulamak sekarang wusta tu solat asar atau magrib(tafsir pakyeh)?betul kah? kenapa tak sebut saja solat asar atau magrib? Quran itukan terang dan jelas? baca quran pandanglah diri. wusta tu maksud ditengah2, diri kita ni apa yang ditengah2? carilah...

Anonymous said...

Hadist bukanlah Rasul Allah. Saat ini banyak sekali hadist yang berbeda-beda sulit untuk tahu mana yang benar kecuali Rasul Allah masih hidup sehingga kita bisa bertanya kepada beliau tentang mana hadist yabg benar. Namun apabila Rasul Allah masih hidup maka tidak mungkin ada kitab hadist yang ditulis, buktinya kitab hadist baru ada setelah Rasul Allah wafat. Dan perlu menjadi pertanyaan apabila kitab hadist termasuk petunjuk dari Allah untuk Muslim maka mengapa Rasul Allah tidak membukukan hadist-hadist beliau bersamaan dengan pembukuan Al-Qur'an?!

Anonymous said...

Pak Yeh, boleh tambahkan juga surat 17:78-79 sebagai pedoman waktu ketiga sholat yang dimaksud.

Anonymous said...

AQ.s.a 2:177 = masyriq dan maghrib bukanlah masa/waktu tetapi sebutan untuk tempat terbit (masyriq) dan terbenam (maghrib) matahari.

2 tepi siang adalah Fajr dan Isya/petang. Fajr dan Isya adalah masa/waktu peralihan antara siang dan malam.

Kapan waktu isya/petang dimulai dan selesai? Jawabannya ada di AQ.s.a 17:78, yakni mulai dari duluk/terbenam/set matahari hingga ghasaq/gelap/dark malam.

Anonymous said...

AQ.s.a 4:103 = sholat itu waktunya di tentukan. Sehingga apabila kita sholat di luar waktu yang telah di tentukan maka sholat kita sia-sia. Jika tidak akan sia-sia maka penetuan waktu sholatnyalah yang sia-sia.

Anonymous said...

Untuk pembaca seterusnya..janganlah percaya dengan mainan pena pak Pop Yeh Yeh ini.Cuba fikir secara logik akal....adakah sebodoh itu seorang mufti sanggup menjawab???Mufti mana ini? Bagi saya nama sikit??? Kalau beginilah caranya seorang mufti itu sanggup menjawab dan mudah je diputar belitkan dek ular yg malas nak solat 5 waktu ni, bukan mufti sebenarlah itu, dan tulisan ini bohong semata, atau mufti itu memang kurang ilmunya. Setiap solat 5 waktu itu ada pengertiannya dari tiap orang rasul, dan ada sejarah masing2. Yg nak terjemah quran ramai, tapi pakai dr.google tak sampai maksudnya.Ini kaedah reverse psikologi ya pembaca, cara mereka nak pujuk korang supaya memperlekehkan islam.Sebenarnya penulis blog ini adalah bukan islam sebab lebihpandai bible dari guna al-quran.

Jangan anda tertipu dgn blog ini.

Yang menulis komen ini? Seorang cikgu yang dah mengajar 18tahun dan tahu baca psikologi orang, yg pernah belajar agama di sekolah tahfiz/ maahad dan belajar Tesl serta ada diploma agama perbandingan (makna saya tau baca bible tapi masih islam).

pak yeh said...

Anonymous Thu Jan 07, 04:17:00 AM GMT+8 /// Komen kamu komen kosong. Tak ada bukti 5 waktu solat kat Quran. Solat 5 waktu dari hadis cerita dongeng Israk Mikraj ciptaan Ulama hadis yang HINA Allah sebagai perancang solat yang bodoh hingga sampai 50 waktu sehari, dan atas kebodohan nya tewla FLIP FLOP FLOP FLOP macam SELIPA JEPON kapada 5 waktu sehari ,ATAS NASIHAT NABI MUHAMAD yang di nasihati pula oleh nabi yang dah mati Musa dan Isa. Bodoh macam Lembu dan babi buta punya Muslim sahaja yang percaya hadis dongeng israk mikraj.Macam kamu .

همب لمبب said...

Cakap aja, buat kerja,kasi balik barang dia kasi pinjam.Kasi engkau balik, engkau kasi balik.Dia tak mahu cakap nya, dia tak mahu kerja nya, dia mahu barang nya. Mati tak mati, hidup tak hidup...kias, mitshal, iktibar.

KEDAI ONLINE said...

Dua2 karut baik pok yeh mahupun anynomous

Main ikut akal dlm perkaranibadah


Cerita yg direka reka dan mengarut

Unknown said...

Sape yang tak nak guna akal untuk fikir agama, SIMPAN JE AKAL TU DALAM PETI SEJUK. Atau pun suruh Tuhan cipta korang sebagai batu atau pokok. Senang. Even Haiwan pun guna akal.

Akhirnya saya jumpa satu web yang "sama tapi tak serupa" dengan PEMIKIRAN SAYA.

Hadith ialah 200% REKAAN SEMATA2. Tiada siapa boleh confirmkan hadith. Hadith kebanyakan diciplak dari Bible dan kitab2 lain. Tujuan Hadith ialah untuk mencipta kepalsuan, mengelirukan, menipu dan memecahbelahkan umat. Oleh sebab itu sampai hari ini UMAT ISLAM dok bergaduh tak abis2, masing2 nak kata HADITH dia lebih betul dari orang lain.

Ramai orang dok kata Hadith dari "Nabi". Kalau dari Nabi, TAK MUNGKIN Nabi buat sesuatu yang LAIN dari Quran dan dari suruhan Allah. Kerana TUHAN hanya menurunkan SATU KITAB. Jadi kalau NABI tak refer pada kitab yang Tuhan turunkan pada Nabi, Nabi refer mana??

Pada pendapat saya, sebenarnye tidak ada solaa dalam Quran seperti RITUAL SOLAA yang kita dok buat hari ni. Orang Islam TAKUT untuk MENERIMA KENYATAAN bahawa MEREKA TELAH TERSALAH dan TERSESAT jauh AKIBAT MENGAMALKAN AJARAN NENEK MOYANG dan AKIBAT TIDAK MENGGUNAKAN AKAL FIKIRAN, sebaliknya BERGANTUNG SEPENUH KEPADA USTAZ dan ULAMA, seolah2 ULAMA adalah TUHAN.

Kalau betul ADA SOLAA seperti yang KITA DOK BUAT, sudah tentulah ALLAH telah menerangkan segalanya dalam Quran, kerana Quran adalah LENGKAP, TERPERINCI dan TERPELIHARA.

Tidak ada cara2 solaa, bilangan waktu, bilangan rakaat, cara solaa, bacaan dalam solaa, mengadap ke mana...etc, MEMBUKTIKAN BAHAWA SOLAA yang kita dok buat, TIADA DALAM QURAN dan TIDAK DISURUH oleh TUHAN. Jangan takut utk menerima kenyataan.

Katakan lah ada ayat yang kata solaa 3 waktu, bilakah waktu itu? siapa yang bole tafsirkan bahawa waktu itu dari pukul berapa sampai pukul berapa.
Katakanlah ada solaa 3 waktu, berapa rakaat pula setiap solaa?
Katakan lah ada solaa 3 waktu dan beberapa rakaat, bagaimana pula dengan cara solaa?
Kenapa cara wuduk diterangkan dengan terperinci dan cara solaa, waktu solaa, arah solaa, bilangan waktu dan bilangan rakaat solaa semua nya TIDAK diterangkan oleh Allah?

Orang Islam telah jauh terpesong kerana TAK NAK GUNA AKAL FIKIRAN yang ALLAH kurniakan.
Bila kita bincang bab agama, dorang kata KITA TAK LAYAK bincang lah, KITA BUKAN AHLI lah, SERAHKAN PADA ALIM la, SERAHKAN PADA USTAZ la...
Maka semua "IBADAH" yang orang Islam buat DITENTUKAN oleh Ustaz dan Ulama. Bukan oleh Tuhan.

Pok Yeh, saya berminat untuk berbincang lebih lagi. BUKAN untuk menentukan siapa betul siapa salah (orang Islam dan ulama sekarang bincang sebab nak kata dia betul orang lain salah, padahal semua salah), tapi lebih untuk bertukar2 pedapat dan mencari kebenaran.

Terima kasih

Akulele said...

Saya juga berminat untuk bertukar pendapat...
Kalau guna akal, kenapa ada orang jahat?
Kalau guna akal, seorang yg tak belajar hadis claim kata hadis palsu, dengan orang yang belajar hadis , siapa yang akal boleh percaya?
Kalau guna akal, orang yang belajar alquran dengan orang yang baca tafsir sahaja, siapa yang lebih diterima akal?
Kalau guna akal, kenapa al-quran itu dijadikan mudah untuk peringatan dan pengajaran? (quran 54:17, 22, 32, 40)
tiada siapa boleh confirmkan hadis? apa yang menyokong dakwaan ini?
Kaedah pembuktian hadis membolehkan klasifikasi hadis seperti sahih dan palsu. tapi kena kaji, bukan ikut akal sendiri. Kerana kita bukan ahli hadis.

Jangan takut untuk uji akal anda dan akal cikgu yang ajar anda.
Sekadar berkongsi pengalaman yg telah dilalui

Anonymous said...

Qs. Huud 11 : 114
Dan dirikanlah sholat itu pada kedua tepi siang dan pada bahagian permulaan daripada malam. Sesungguhnya perbuatan-perbuatan yang baik itu menghapuskan (dosa) perbuatan-perbuatan yang buruk. Itulah peringatan bagi orang-orang yang ingat.

(Pada terjemahan Al Quran yang lain tertulis : “Dan dirikanlah shalat itu pada dua bagian siang dan disebagian dari malam… “

Qs. al-Israa 17:78
Dirikanlah shalat dari sesudah matahari tergelincir sampai gelap malam dan (dirikanlah pula shalat) subuh[865]. Sesungguhnya shalat subuh itu disaksikan (oleh malaikat).

Memang di dalam Al Qur’an tidak ada Firman Allah yang secara eksplisit menyebutkan atau memerintahkan “Shalat lima waktu”. Dari kedua Ayat diatas dapat kita temukan waktu-waktu sholat yang diperintahkan Allah :

Kedua tepi siang / dua bagian siang, (Dzuhur dan Ashar)
Bagian permulaan malam / disebagian dari malam (Isya)
Sesudah matahari tergelincir (Maghrib)
Subuh langsung disebutkan secara jelas

pak yeh said...

Anonymous Tue Dec 13, 12:40:00 AM GMT+8
Tafsiran kamu salah. Q11:114 "Dirikan shalat di tepi atau hujung sian (waktu kabur Fajar / syboh dan waltu senja / Magrib). Tok sah nak salah tafsir jadi dua bahagian yang todak tepat waltu nya.
Q17:78 "Dirikan shalata (sati shalat./singular dan bukan 3 shalattermasuk Zuhur dan Asar) DARI tergelincir matahari (Magrib / senja) HINGGA awal malam." Nota: Satu shalata sebelum awal malam / Isha adalah solat Magrib atau solat Wusta mengikut nama dari Quran.

W Kassim said...

Salamun alaika Arif Mahkota, apa khabar?

Tak nampak anda dalam Dialog Fahaman Islam.

Tak ada faedah jelaskan ajaran solat kepada yang tolak Quran. Samalah seperti mengajar solat kepada Hindu yang sembah berhala, dia tak mungkin faham.

Mark Zuckerberg said...

Last skali tak solat juga pun puak2 ni.

Tp saya setuju dgn pak yeh. Dah lama stuju tentang issue bilangan solat 3 ni...sbb yg penting tu solat ja...yg jadi org liat nak solat tu sbb kita buat agama susah...dr solat 3 waktu depa bikin 5 waktu.....mcm geng2 ulamak ni dok bertekak pasal smayang tarawikh la 8 ka, 20 ka, 36 ka?...masing2 nak tunjuk "ahlil syurga"

Bg saya senang...saya rajin saya solat...janji saya iklas....dan Tuhan nak kita ikhlas ja ngan Dia.

Kalau rajin saya buat 5 sebagai bonus...kalau sibuk saya buat 3 atleast. Boleh tak boleh biar Tuhan nilai saya. Lagi baik dr tak solat langsung dan dok bawak sepanduk RUU355 tu!...yg lain takyah sibuk la nak jadi hakim bg pihak Tuhan pula kan.

Tp biasa la Pak Yeh...nak ubah benda yg org dah buat 1000 taun lebih ni payah.

Kalau senang nak ubah manusia ni...mesti lah semua penganut kristian dan yahudi zaman Nabi saw dah masuk Islam semuanya time tu.

Unknown said...

Isshh waktu solat tu tiga solat tu 5 kali

pak yeh said...

Mr Unknown.
cuba jawab soalan ini. Kenapa dalam solay ada yang suara sedang2 dan kenapa ada soalt (solat Zuhur,Asar, raakaat ke 3 Magrib dan rakaat ke 3 dan ke 4 Isha).???
Jawapan nya : Itu adalah untok bezakan solat Quran yang wajid, lengkap, terperinci dan solat yang sunnah hadis palsu yang tokok tambah Quran yang Allah kata lengkap dan terperinci..